S.Areng S.Areng skrev:
Hade gått hem omgående om jag fått reda på att jag blivit filmad av kund under tiden jag utfört mitt arbete. Jävla dumheter.
Jag kan tänka mig att det skulle vara kul att se hur bygget framskrider och då ta bilder en gång per dag, t.ex. under byggjobbarnas lunchrast, det skulle ju inte vara värre än att jag besökte bygget varje dag och tog en bild.
 
S sawallen skrev:
Jag kan tänka mig att det skulle vara kul att se hur bygget framskrider och då ta bilder en gång per dag, t.ex. under byggjobbarnas lunchrast, det skulle ju inte vara värre än att jag besökte bygget varje dag och tog en bild.

Jo men det är ju en helt annan sak än vad TS framhäver.
 
Har levererat material till ett sånt bygge.....
Kameraövervakningen ihop med en jobbig kund på flera sätt gjorde till slut att ingen ville åka dit med material
 
  • Gilla
JockeÅgren och 1 till
  • Laddar…
Bygget i fråga är 8 hus med 4 lägenheter i var hus. Således ingen villatomt......
Tack för bra tips iaf.
 
Jag rekommenderar också Reolink som någon annan gjorde tidigare. Har deras Argus 2 och Eco hemma, båda kör wifi och är batteridrivna. De är inte gjorda att filma nonstop men det går om man vill, kan köras på nätadapter (Micro USB). Enkel app och de behöver ha wifi om du vill styra fotandet/filmandet manuellt. Utan wifi kan de köras på minneskort och rörelsesensor.

Batteriet räcker flera veckor/månader om de bara filmar/fotar sporadiskt. Min Eco är kopplad till solcell och blir då helt trådlös året om. Körde Arlo innan men det var för dyrt och osmidigt att bygga ut. Reolink har ofta rea via sin egen hemsida som oftast blir billigre än nätbutiker och det skeppas fraktfritt från Tyskland.
 
Skumpe
E elmont skrev:
Har du kollat med dom som bygger? Det brukar milt sagt INTE vara poppis, gubbarna brukar gå hem när dom fått reda på att dom filmas. Och det helt oavsett ev juridik.
Varför? Hade själv inte velat ha ljudupptagning i och för sig för man skojar ibland med kollegorna och så men video? Varför inte, är ni inte stolta över er arbetsinsats?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Dom flesta uppfattar det som att man blir kontrollerad, och det brukar folk inte tycka om, mig personligen gör det inget om folk tittar på när jag jobbar men där är jag nog i en stor minoritet.
 
Skumpe
E elmont skrev:
Dom flesta uppfattar det som att man blir kontrollerad, och det brukar folk inte tycka om, mig personligen gör det inget om folk tittar på när jag jobbar men där är jag nog i en stor minoritet.
Jag tycker folk borde bli mer, inte mindre, kontrollerade på jobbet och det har man inget emot om man gör sitt jobb.
 
Stopmotion har ju blivit vanligt på större byggnader och även livesändningar typ "guldbron" vid slussen.
Kan förstå båda sidor av detta. Som byggare kan man vilja se att det går framåt och kul att kunna spara på för framtiden.
Även bra att slippa åka dit för att se om en leverans med grus eller så har kommit.
Men som arbetare kan man ju mycket väl känna sig iaktagen och kontrollerad i minsta detalj man gör.
Tror att man måste vara väldigt tydlig med hur det kommer att användas och ev hålla ner kvaliteten så att man inte kan se vem som ev råkar komma med på bilder/film.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag tycker folk borde bli mer, inte mindre, kontrollerade på jobbet och det har man inget emot om man gör sitt jobb.
Nej så länge man gör det man ska göra så ska ingen filma mig när jag gör det. Speciellt inte i hemlighet. Jag drar likheter med snuskgubbar som sätter kameror i omklädningsrum i hemlighet då.
Om chefen inte är nöjd med min insats utan kamera får han omplacera eller kicka mig, eller ännu bättre vara på plats och visa hur den vill ha det.
Om syftet med kameran skall vara att ta en bild i slutet av dagen när alla gått hem och arbetarna är medvetna om det. För att dokumentera framgången och vilja ha det i sitt album säger jag inget alls om.

Om min arbetsgivare sätter en kamera för att titta på mig under min arbetsdag så söker jag nytt omgående.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej så länge man gör det man ska göra så ska ingen filma mig när jag gör det. Speciellt inte i hemlighet. Jag drar likheter med snuskgubbar som sätter kameror i omklädningsrum i hemlighet då.
Om chefen inte är nöjd med min insats utan kamera får han omplacera eller kicka mig, eller ännu bättre vara på plats och visa hur den vill ha det.
Om syftet med kameran skall vara att ta en bild i slutet av dagen när alla gått hem och arbetarna är medvetna om det. För att dokumentera framgången och vilja ha det i sitt album säger jag inget alls om.

Om min arbetsgivare sätter en kamera för att titta på mig under min arbetsdag så söker jag nytt omgående.
Hur orkar alla jobba på TV?
 
H huggan skrev:
Hur orkar alla jobba på TV?
Tror du alla i TV-produktionen blir filmade 100% av sin arbetsdag? Att skådespelarna filmas under alla sina repetitioner och när de läser in manus på egen kammare? Att klipparen blir filmad när han/hon sitter och redigerar? Att skriptan som är "bakom kameran" får en kamera på sig under sitt arbete? Osv.

De som syns i bild är medvetna om att de filmas, det är dessutom deras jobb att stå framför kameran. Nisse som häller betong har det inte per default.
 
Jag har jobbat på byggen i många år och kan inte räkna upp mer än en handfull byggen som inte varit kameraövervakade. Aldrig har det gjorts i hemlighet.
Jag lägger absolut ingen värdering i det- men vad är det hantverkare är så rädda för som byggnadsarbetare klarar av?
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
H huggan skrev:
Hur orkar alla jobba på TV?
De vill synas?

Jämförelsen är usel.
 
C.Lundin, är det skillnad på hantverkare och byggnadsarbetare? Jag trodde att det var samma sak??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.