M Mikaelzii skrev:
Gammal artikel men läs den.
[länk]
Nu har jag läst den och "på flera håll gått upp med så mycket som 20 procent" i artikeln är inte synonymt med "höjde alla priserna 25-30 procent" i ditt inlägg. Så jag påstår fortfarande att du ljuger...

Att priserna gått upp två år efter införandet av ROT är väl inte heller så märkligt, de höjs ju successivt hela tiden...
 
  • Gilla
agsom44
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Nu har jag läst den och "på flera håll gått upp med så mycket som 20 procent" i artikeln är inte synonymt med "höjde alla priserna 25-30 procent" i ditt inlägg. Så jag påstår fortfarande att du ljuger...

Att priserna gått upp två år efter införandet av ROT är väl inte heller så märkligt, de höjs ju successivt hela tiden...
du påstår att ingen har höjt... menar du att det är normalt att priserna höjs 20-30procent på ett år?
Om det är normalt så nu 10 år senare skulle priserna ökat 2-300 procent? Det har dom givetvis inte gjort, höjningen kom när rot infördes.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Det skulle vara lite intressant att se hur timpriset utvecklat sig sedan 2008 för olika hantverkargrupper.

Vissa har tydligen inte höjt timpriset sedan dess om man ska tro vad de skriver. Jag utgår ifrån att de talar sanning, men det hindrar ju inte att andra höjt priset.
 
M Mikaelzii skrev:
om vi räknar så med skatter socialavgifter osv så kan vi ta summan 100

och glöm inte hur mycket byggkostnaderna skenat iväg pga rot för byggnader som skolor sjukhus äldreomsorgen osv.

/
skolor sjukhus äldreomsorgen osv.
ej berättigad ROT-avdrag
förutom "osv"
:D
 
C Calore skrev:
Det blir runt 5- 7000 över på en affär på 100000 hur mkt tycker att vi ockrat och höjt priset ?
Skaffa en ny revisor.
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Mycket väl medveten om att sjukhus osv inte är rotberättigade.

men pga rot har Tim priserna höjts kraftigt vilket leder till dyrare sjukhus osv.

Har dock haft mängder av diskussioner ang rot genom åren, framförallt när roten sänktes.
Gick så långt att hantverkare blev hotfulla kommer framförallt ihåg en kille.
Hela hans Facebook sida var full av hans leksaker sportbilar vattenskotrar semsterresor osv.
Hela hans livstil var under press pga rot skulle sänkas från 50 till 30 procent.
(Han klarar sig minst lika bra idag intäkterna har inte sjunkit).

Vi har en extrem brist på pengar i skolor sjukvård mm men vi måste pumpa in miljoner/miljarder i byggbranchen för annars kommer alla jobba svart igen...
Alltså hur kan en kategori ha en så skev inställning?
Många gånger skyller människor på invandringen att pengar saknas pga det, vi hade en extrem invandring 2015-2016.
Skolan osv har dock saknat pengar sen jag gick i skolan (80 talet).
 
L Lasse Holmström skrev:
Kan väl knappast sägas passera någon form av anständighet, tror att jag skulle kunna hitta fler där motsatsen råder,
Lite mer måste du ha för att det ska vara av värde
Jag har ju knappast sparat gamla offerter som då gick i papperskorgen, tog ledigt o gjorde både snickerier o el själv detta pga att jag blev förbannad
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
M Mikaelzii skrev:
du påstår att ingen har höjt... menar du att det är normalt att priserna höjs 20-30procent på ett år?
Om det är normalt så nu 10 år senare skulle priserna ökat 2-300 procent? Det har dom givetvis inte gjort, höjningen kom när rot infördes.
Var påstår jag att "ingen har höjt"? Jag skrev att varken jag eller mina kollegor har gjort några höjningar p.g.a ROT.avdragen. Höjningar av både timpriser och materialpriser har givetvis gjorts genom åren, på samma sätt som det skulle ha gjorts även om inte ROT-avdraget funnits.

Var hittar du att priserna höjts 20-30 procent på ett år? I artikeln som du hänvisade till så uppgavs "upp till 20 procent" d.v.s 20 procent är det högsta talet som de hittat. Vidare är artikeln från slutet av september 2011 vilket ger ett tidsspann på nästan tre år från införandet av ROT.
 
Redigerat:
  • Gilla
Frank1stein
  • Laddar…
K kortis skrev:
Skaffa en ny revisor.
Vad skulle en sådan göra åt det pressade läget i branschen menar du ? Eller kanske kan denne fixa så jag hamnar i ett skatteparadis och slipper Sveriges sinnessjuka skatter ?
 
D Dodger skrev:
Var påstår jag att "ingen har höjt"? Jag skrev att varken jag eller mina kollegor har gjort några höjningar p.g.a ROT.avdragen. Höjningar av både timpriser och materialpriser har givetvis gjorts genom åren, på samma sätt som det skulle ha gjorts även om inte ROT-avdraget funnits.



Var hittar du att priserna höjts 20-30 procent på ett år? I artikeln som du hänvisade till så uppgavs "upp till 20 procent" d.v.s 20 procent är det högsta talet som de hittat. Vidare är artikeln från slutet av september 2011 vilket ger ett tidsspann på nästan fyra år från införandet av ROT.[/


rot avdraget infördes 8 december 2008.


du kanske tänker på rut? Det kom 2007.
 
Fairlane
Nja, december 2008 infördes ROT, så snarare knappt tre år, än närmare 4 år.

Sen står det ju också:
– Roten har varit väldans bra för oss. Även ute i landet där man tidigare haft problem med sysselsättningen går timpriset upp. Det gör det när efterfrågan är stor, det handlar om tillgång och efterfrågan, säger Jan Pettersson, snickarmästare och ordförande i Stockholms hantverksförening, till DN.
Det skulle väl möjligen kunna tolkas som att priset höjts tack vara ROT.

I dag kostar det i genomsnitt 450-570 kronor per timme att anlita en hantverkare. När skatteavdraget slog igenom var timpriset 390-450 kronor, enligt DN.
Dvs lägsta priset hade höjts med 15% och det högsta med 27%. Det är rätt mycket på knappt tre år. Enligt SCB var inflationen i Sverige 2009 -0,3%, 2010 1,3% och 2011 2,6%. Så höjningarna var mer än inflationen iallafall. Om det är bra eller dåligt kan man såklart diskutera, men nog är det en höjning mer än inflationen.
 
  • Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
C Calore skrev:
Vad skulle en sådan göra åt det pressade läget i branschen menar du ? Eller kanske kan denne fixa så jag hamnar i ett skatteparadis och slipper Sveriges sinnessjuka skatter ?

I skattetrycket ligger Sverige på ca 20 procent mer än usa.
Dock kostar en dagis plats i usa ca 18 tusen i månaden per barn för föräldrarna.

i Sverige har vi maxtaxa här betalar va ca 1300kr för första barnet andra ca 600kr.
Lite skillnad på 1900kr i månaden istället för 38 tusen.
Men gillar man inte skatteläget så är välden fri man får flytta nästan vart man vill
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
ROT-avdraget infördes väl 2004?
 
Fairlane
Ja och nej. Det infördes temporärt 2004 och avvecklades 2005.
Sen återkom det i december 2008.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, december 2008 infördes ROT, så snarare knappt tre år, än närmare 4 år.

Sen står det ju också:
Det skulle väl möjligen kunna tolkas som att priset höjts tack vara ROT.


Dvs lägsta priset hade höjts med 15% och det högsta med 27%. Det är rätt mycket på knappt tre år. Enligt SCB var inflationen i Sverige 2009 -0,3%, 2010 1,3% och 2011 2,6%. Så höjningarna var mer än inflationen iallafall. Om det är bra eller dåligt kan man såklart diskutera, men nog är det en höjning mer än inflationen.
Jo, knappt tre år är det. Jag hade för mig att det var 2009 och hade faktiskt skrivit tre år när jag upptäckte i ditt inlägg ovanför att det infördes 2008 och då ändrade jag till 4 år...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.