S
B byggarätt skrev:
Förstörelse av kunds anläggning!
Grov oaktsamhet med risk för liv o lem!

Men visst i Sverige låter vi de som inte bör hålla på!
vilken risk fanns det för liv och lem då? Om han ersätter kunden så är problemet löst.

Jag har gjort misstag i jobbet precis som säkerligen alla andra elektriker har gjort. Kliv av din höga häst och kom ut i verkligheten nu.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
vilken risk fanns det för liv och lem då? Om han ersätter kunden så är problemet löst.

Jag har gjort misstag i jobbet precis som säkerligen alla andra elektriker har gjort. Kliv av din höga häst och kom ut i verkligheten nu.
Självklart måste han fatta hur illa det kunde slutat!!
I övrig är det alltid viktigt att inte förstöra någons liv och yrke
 
prototypen prototypen skrev:
Frida, menar du att elektrikern åkte utan att slå på strömmen? Överlät det till er?

Protte
Hej! Ja, det stämmer. Ingen el fanns påslagen. Första gången elementen ström var när jag slog på den en vecka senare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Elektrikern måste utredas då han uppenbarligen gör livsfarliga genvägar på jobbet!
Du låter precis som alla andra som är okunniga inom elinstallation och tror att även forumet är okunnigt. Det är naturligt att se det okända som "livsfarligt" och ha respekt för det. Men lyssnar du på dig själv någon gång? Går du över gatan utan att hålla någon i handen? Du påstår att elektrikern måste utredas utan att du har det minsta på fötterna för ett sådant uttalande, och du påstår att han gör, dvs har tagit och kommer att ta, livsfarliga genvägar utan att du har en susning om denne person och vad som faktiskt är livsfarligt inom el. Tror du att någon öht tror på dig med sådana uttalanden? Försök och hitta din nisch och bidra konstruktivt istället.
 
  • Gilla
GustavGBG och 13 till
  • Laddar…
S
B byggarätt skrev:
Självklart måste han fatta hur illa det kunde slutat!!
I övrig är det alltid viktigt att inte förstöra någons liv och yrke
hur illa hade det kunnat sluta då? Eller trollar du bara?
 
  • Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Herregud, han har kopplat in en fas på nollan, det normala är just att utrustningen pajar. Har själv gjort det där på en sprillans vvb där ngn tidigare kopplat in fas på blå ledare i dosan och jag hade lite för bråttom och skippade mätning.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Hej alla!

Tack för era svar! Det låter inte som att det är några konstigheter att be elektrikern stå för elementet. Han kommer förbi på måndag.

Alla kan göra fel. Alla försöker undvika att göra fel.

Allt gott,
Frida
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 17 till
  • Laddar…
Elektrikern!
Dessutom så ser vi hur alla blir förbannade inte på vårdslöshet utan åsikten att det är allvarligt!
Flytande nolla eller att ansluta två faser samt översäkra 240v anläggning är inget att leka med!
Forumet som har många kloka tycker att polis inte gör någon nytta vilket jag håller med om!
Det viktiga är att elektrikern inser vad slarv kunde ställt till med!
Så att denne är noggrannare i fortsättningen!

Kunden ska tänka sig för i fortsättningen med hur den bedömer vem som ska ansvara för eljobb
 
S
B byggarätt skrev:
Elektrikern!
Dessutom så ser vi hur alla blir förbannade inte på vårdslöshet utan åsikten att det är allvarligt!
Flytande nolla eller att ansluta två faser samt översäkra 240v anläggning är inget att leka med!
Forumet som har många kloka tycker att polis inte gör någon nytta vilket jag håller med om!
Det viktiga är att elektrikern inser vad slarv kunde ställt till med!
Så att denne är noggrannare i fortsättningen!

Kunden ska tänka sig för i fortsättningen med hur den bedömer vem som ska ansvara för eljobb
Hur ska kunden bedöma det då? ska hon fråga ”har du någonsin i ditt liv gjort något fel?” Och om svaret är ja så letar man vidare?

Jag har i mina tidigare år som elektriker slarvat med efterdragning av ett mätarblock, nollan glappade efter ett tag och brände TV och Tvättmaskin, vi ersatte kunden med sprillans nya varor dagen efter och åtgärdade felen samt jobbade vidare. Denna fadäs gör mig inte till en sämre elektriker idag, snarare en bättre.

De flesta av mina kollegor eller elektrikervänner har liknande historier att berätta, gemensamt är att man aldrig gör om dessa fel igen.
TS, om detta är det enda du har att anmärka på en annars duktig elektriker så skall du fullständigt ignorera Byggarätt, han har nog aldrig arbetat och därav aldrig gjort fel.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 10 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
hur illa hade det kunnat sluta då? Eller trollar du bara?
Bagatelliseringen av elfel leder till främst bränder!
I något fall kan överspänning ge att dåliga jordningar kan ge dödlig spänning mellan hölje och diskbänk vattenelement!
Krypströmmar ?
Med flytande nolla så kan det uppstå olika lömska fel!
Jag har bara avsikten att elektrikern ska ta sitt jobb på allvar!
 
S SueCia skrev:
Hur ska kunden bedöma det då? ska hon fråga ”har du någonsin i ditt liv gjort något fel?” Och om svaret är ja så letar man vidare?

Jag har i mina tidigare år som elektriker slarvat med efterdragning av ett mätarblock, nollan glappade efter ett tag och brände TV och Tvättmaskin, vi ersatte kunden med sprillans nya varor dagen efter och åtgärdade felen samt jobbade vidare. Denna fadäs gör mig inte till en sämre elektriker idag, snarare en bättre.

De flesta av mina kollegor eller elektrikervänner har liknande historier att berätta, gemensamt är att man aldrig gör om dessa fel igen.
TS, om detta är det enda du har att anmärka på en annars duktig elektriker så skall du fullständigt ignorera Byggarätt, han har nog aldrig arbetat och därav aldrig gjort fel.
Alla som tar ansvar och lär sig av misstag är bättre än de som tror att alla misstag kan man lära sig på jobbet!
Meningen med utbildning är just att inte göra andras misstag!!!
Alla kan göra misstag!
Olyckor kan ske!
Gör man sitt bästa och tar ansvar och lär sig så är det bra!
Ibland så kanske man bör byta jobb om man inte klarar att verifiera sitt egna arbete!
 
B byggarätt skrev:
Alla som tar ansvar och lär sig av misstag är bättre än de som tror att alla misstag kan man lära sig på jobbet!
Meningen med utbildning är just att inte göra andras misstag!!!
Alla kan göra misstag!
Olyckor kan ske!
Gör man sitt bästa och tar ansvar och lär sig så är det bra!
Ibland så kanske man bör byta jobb om man inte klarar att verifiera sitt egna arbete!
Det börjar bli lite larvigt. Vad jobbar du själv med? Anser du även där att misstag ska mötas med direkt anmälan till alla myndigheter som orkar lyssna?

Självklart är det slarvigt gjort av elektrikern i fråga och denne bör stå för ett nytt element samt nyinstallation av detta. Tror även att han kommer vara mycket noga med att mäta både före och efter installation i fortsättningen. Om du å andra sidan anmäler varenda elektriker som gör ett misstag så kommer det inte finnas några kvar. Det som har större betydelse här är hur denne tar ansvar för misstaget samt gör bättre ifrån sig i framtiden.[/QUOTE]
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Problemet är kanske att branschen tutar i politiker och folket att elektriska jobb är oerhört farliga att utföra eftersom sådana här saker kan leda till död, förödelse och evig plåga i helvetet.

Sen när en elektriker gör samma tabbar och det brinner upp så är det inte så farligt... Man får nog ta och bestämma sig!

Många av de som anser det är en stor tabbe men dock en tabbe är samma personer som gärna hjälper till här på forumet och som jag nog anser har en korrekt och mer ärlig syn på elarbete än branschorganisationer.

En sån här tabbe anser jag nog borde anmälas på något vis och elektrikern borde få en smäll på fingrarna. Men inte mycket mer. Visar det sig dock sen att samma kille får 5 såna här fel i månaden så kanske det bör rendera konsekvenser. Problemet med att inte anmäla sånt här är att det måste gå riktigt riktigt långt innan något händer och då skriker alla om HUUR KUNDE DETTA FÅ SKE? Bättre då att man påtalar det i tid. Till rätt instans förstås, det är ju inget polisärende!
 
  • Gilla
ARJU och 3 till
  • Laddar…
C
Instämmer i att polisanmälan var väldigt överdrivet, men blir lite förvånad över hur detta jämförs med ett vanligt misstag som vem som helst kan göra en dålig dag. Själva den felaktiga inkopplingen är en sak, det kan ha varit hjärnsläpp. Vilka kontroller som gjorts vet vi faktiskt inte, det finns många kontroller som kan göras på en spänningslös installation. Men att lämna platsen och signalera klart utan att ens slagit på strömmen tycker jag inte man kan placera i kategorin vanliga misstag/olyckor(?)
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 6 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Problemet är kanske att branschen tutar i politiker och folket att elektriska jobb är oerhört farliga att utföra eftersom sådana här saker kan leda till död, förödelse och evig plåga i helvetet.

Sen när en elektriker gör samma tabbar och det brinner upp så är det inte så farligt... Man får nog ta och bestämma sig!

Många av de som anser det är en stor tabbe men dock en tabbe är samma personer som gärna hjälper till här på forumet och som jag nog anser har en korrekt och mer ärlig syn på elarbete än branschorganisationer.

En sån här tabbe anser jag nog borde anmälas på något vis och elektrikern borde få en smäll på fingrarna. Men inte mycket mer. Visar det sig dock sen att samma kille får 5 såna här fel i månaden så kanske det bör rendera konsekvenser. Problemet med att inte anmäla sånt här är att det måste gå riktigt riktigt långt innan något händer och då skriker alla om HUUR KUNDE DETTA FÅ SKE? Bättre då att man påtalar det i tid. Till rätt instans förstås, det är ju inget polisärende!
Rätt instans i detta fallet är i första hand företaget som levererat installationen, sedan elsäkerhetsverket om företaget ej åtgärdar problemen. https://www.elsakerhetsverket.se/ko...lan/anmal-brister-hos-elinstallationsforetag/

Så det är ganska exakt det som sker. Du berättar för företaget om den felaktiga installationen, och de får åtgärda detta och montören i fråga får antagligen en rejäl utskällning. Upprepade fel eller väldigt allvarliga sådana så brukar denne bli avskedad.

Sedan om företaget inte vill ta ansvar så kan du anmäla till ESV som tar beslut om tillsyn och eventuella konsekvenser.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.