I burkar finns det ett tunt lager plast som är drt enda jag tänker mig kan komma till skada.

Om man är rädd för plast i kroppen så får man nog börja att odla mat själv.
 
  • Gilla
kakis81 och 1 till
  • Laddar…
T
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har köpt mig en kyckling ställning för detta ändamål och ser fram emot att äta grillad kyckling i morgon. Men nyss läste jag någonting på nätet om att ämnen från burken eventuellt lossnar och fastnar i maten. Och att detta skulle vara farligt för hälsan. Vad tror/vet ni är det farligt att äta ”beercanchicken”?
Det är sannolikt ofarligt, men rätt meningslöst.

Edit: Såg att någon redan postat en länk där ölburksmyten pulvriseras. Se den.
 
Jag har ett par sådana här https://www.grillat.se/kycklingstal...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Men om du söker runt lite så ser du snart att det finns massor med varianter, till och med Biltema säljer någon.

Tips angående debunkningen: Förvärm ölen. Enklast att ställa på den på grillen en stund innan så att den ångar redan när du sätter dit kyllingen. Det ska naturligtvis inte vara en kall öl i en kall kylling. Ölen är ju det sista som blir varmt då. Ställningen vi har ger mer yta i botten så att ölen ångar fint under hela grillningen. Om det sedan skulle bli någon större skillnad om man körde vatten i ställningen ska jag låta vara osagt.
Det här är nog vår absoluta favorit av allt som som grillas här hemma.

Att det skulle bli giftigheter av en ölburk på grillen känner jag mig ytterst tveksam till. Färgen? Nä, det försvinner nog i havet av alla andra gifter som en grillning innebär.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det enda som möjligen kan innehålla farliga ämnen är färgen. Är du rädd för det så kan du bränna bort den från en tomburk och sen använda den vid grillningen.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det enda som möjligen kan innehålla farliga ämnen är färgen. Är du rädd för det så kan du bränna bort den från en tomburk och sen använda den vid grillningen.
Jag bränner bort färgen (och kokar bort alkoholen) medan jag förvärmer ölen i burken där slog vi huvudet på spiken :)
 
Använd ställningen för att hålla kycklingen upprätt, det är det som gör att det blir bra. Skippa ölen och burken så blir det ännu bättre.

/Andreas
 
  • Gilla
jac och 1 till
  • Laddar…
E eal skrev:
Använd ställningen för att hålla kycklingen upprätt, det är det som gör att det blir bra. Skippa ölen och burken så blir det ännu bättre.

/Andreas
Jag skulle kunna hålla med dig, men det kan va kul att prova beercanchiken en gång.

Anledningen till att jag köpte ställningen är i första hand att kycklingen tar upp mindre plats på grillen om den sitter på en grillställning av detta slag.

Men även om det enligt vissa är onödigt så är det i alla fall inte farligare att äta beercanchiken än att äta något annat.
 
Jag skulle inte skippa ölen, för den gör faktiskt skillnad. Jag brukar dricka upp en del av den, och sen öppna upp burken med en konservöppnare. Man kan slänga i en citronklyfta eller två i burken också.
Ställer sedan kycklingen på ena sidan av grillen har glöden på andra sidan, och locket på.
Man får öppna och snurra på den ibland så den blir jämnt grillad.
Man kan lägga några bitar glödande kol precis vid burken så den håller sig varm, men jag har det mesta av glöden vid sidan om.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Alkohol är tydligen också ett gift för kroppen, givetvis dricker ju ingen det, vore ju farligt tänk vad man kan få i sig.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
A
H huggan skrev:
Hädelse!!!!

Alla vet att det är procenten som räknas.
Nä,pocenten heter det,Helge:)
 
E eal skrev:
Använd ställningen för att hålla kycklingen upprätt, det är det som gör att det blir bra. Skippa ölen och burken så blir det ännu bättre.

/Andreas
Nej. Faktist inte. Ångan gör skillnad. Btw så kör jag med rostfria burkar i vilka jag häller ölen - men jag har gjort med vanliga ölburkar också och dog inte.

Glöm inte att förvärma ölen - blir bättre så.
 
B Bengt-re skrev:
Nej. Faktist inte. Ångan gör skillnad. Btw så kör jag med rostfria burkar i vilka jag häller ölen - men jag har gjort med vanliga ölburkar också och dog inte.

Glöm inte att förvärma ölen - blir bättre så.
Vart hittar du rostfria burkar?
Helgrillad kyckling på en ställning på ett träbord utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag blev det utan ölburk därför bolaget var stängt idag.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vart hittar du rostfria burkar?
[bild]
Idag blev det utan ölburk därför bolaget var stängt idag.
Det går ju att använda nödraketer i värsta fall, men det ser gott ut ändå
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vart hittar du rostfria burkar?
[bild]
Idag blev det utan ölburk därför bolaget var stängt idag.
Köpte på ÖoB för 20 år sedan....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.