Vi bygger hus, och flyttar in i slutet av september.
TV-antenn ska man ju ha, men jag råkar tycka att det är ganska fult att ha en TV-antenn på fasaden eller på taket. Jag skulle vilja lägga antennen uppe/inne på vinden istället.

Frågan är: fungerar det? Är det någon som gjort så här?

Huset ligger högt upp på en ås, och har klar luft vida omkring. Det borde vara bra mottagningsförhållanden.
Huset är ett trähus, ett plan, sadeltak med betongpannor.

Vi ska inte ha parabolantenn.


Har någon gjort liknande? Och hur blev det?
 
Jag har min på vinden och det funkar bra. Dock är bor jag så nära att om jag sticker upp huvet genom takluckas ser jag nackamasterna. Men det kostar ju inget att prova med att ha den på vinden innan du sätter upp den. Lite info kan du ju få genom att kolla lite på täckningskartorna www.boxer.se
 
Har också antenn på vinden och sändarmasten inom synhåll.
Den Digitala Boxer mottagningen fick pixlar då det låg 20cm snö på taket några dagar, men annars fungerar det perfekt.
Vet ej om det hade med snön att göra eller om det var något annat mottagningsfel just då.
Men prova lite enkelt med en antennsladd genom tex takluckan och antennen liggande på isoleringen i rätt rikning.
 
Jag ligger inte så nära sändarmasten att jag ser den, direkt...
Brudaremossen (Göteborg) ligger ca 2,5 mil söderut, men det känns ändå rätt, på nåt sätt...

Tack för era svar! Bra att höra att det funkat för er, då finns det hopp ännu. :)
 
Jag har 1,7 mil fågelvägen till masterna i brudarmossen. Antennen på vinden fungerar fint :)
 
Underbart!! Då räknar jag med det. Tack! :)
 
Jag ville inte ha en ful antenn på taket som riskerar att förstöras av fåglar och väder. Så jag installerade den på vinden - Det fungerar klockrent.

Kaj
 
W
Bor 3.5 mil söderut från brudaremossen och har en antenn på vinden för jag vägrar oxo att ha en ful rackare på taket. Kan säga att jag hade ett litet he---te att få det att funka klockrent på alla kanaler (muxar). Men efter att ha uppgraderat antennen tre ggr så att jag nu sitter med en riktigt stor rackare och sedan justerat den in i absurdum uppe på vinden så funkar det nu kanon faktiskt. Kan säga att jag bor i en dal oxo så mina mottagningsförhållanden är minst sagt dåliga men de funkar även med dessa så för dig är det nog inga problem.
 
Och det är inte alltid man behöver mastodont antenner om man bor tillräckligt nära sändaren, vi har ca 15 km till närmaste sändare och en bordsantenn från classe o placerad på lämpligt ställe på vår ovanvåning och funkar fint.
 
Kolla med en installatör. De brukar kunna komma och mäta upp signalstyrkan och därefter rekommendera en antenn som passar dina behov. Vi har 4 mil till närmaste sändare och klockren signal enligt våran installatör. Antennen sitter på vinder, helt enligt våra önskemål!
 
Det kan vara lite olika beroende på vilket takmaterial man har. Plåt dämpar signalen mycket mera än t.ex. tegel. Man kan också få problem med att signalen reflekterar i plåten så att man får en lite sämre bild, men detta är ovanligt.
Dämpning/reflektioner blir lite olika beroende på vilken vinkel signalen är i förhållande till taket. Har också märkt att signalstyrkan kan skilja rätt så mycket om man bara flyttar antennen 1 meter (om man har den under taket).
 
Hej

Mina föräldrar har alla år dom bott i hus haft antennen på vinden.
Vi kan inte se mottagarmasten som är ca 2km därifrån.
Har aldrig varit något problem

Mvh Martin
 
Jag bor 1 mil från sändaren i Nässjö, och inte någon direkt störande natur emellan, dock lite träd o skog, analog tv var inga problem, men när det hela släcktes och det enbart blev digital-tv så började det strula här, ändå satt antennen på ett 3 m högt rör på skorstenen (som är ca 6 meter hög), fick förlänga röret med 1.5m ytterligare till totalt 4.5 meter och sen har det fungerat som det ska. Mux 1 o 2 fungerade klanderfritt förut också, men dom andra 2 bara hackade ibland, speciellt när det blåste och gungade i granarna som står i tomtgränsen, har gått utbildning inom antennteknik en gång i tiden, och antenn på vinden kan fungera, men det blir ganska störningskänsligt, lägger det sig snö på taket så kan mottagningsförhållandena ändras markant... och det är nog inte att rekommendera om man har mekanisk ventilation och en stor centralfläkt på vinden, i alla fall att sätta antennen i samma del av vinden som den sitter.

MVH Kim
 
Har ett nybyggt hus. Efter att ha dragit upp antennkabel på vinden så införskaffades antenn "modell större" samt antennförstärkare från en TV-handlare. Printade en karta från Eniro och tog ut kompassrikting mot TV-masten (2-3 mils avstånd) sedan monterades allt ihop på vinden och antennen riktades in med hjälp av kompassen. Har funkat KANON från första början. Vi har digitalTV, dreambox 500T.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.