Violina Violina skrev:
Du har aldrig bytt slangpaket annat än möjligtvis med snabbkoppling, det förstår jag..
Nej, jag är ingen storsvetsare. Jag har inte bytt slang på min svets. Däremot monterade en kompis ett slangpaket som jag hittade i biltemas fyndhylla på en svets det definitivt inte var avsett att passa på. I det fallet krävdes det viss ombyggnad. Så det blir säkerligen smidigare om man får tag i ett slangpaket som påminner om originalet. Den svetsen var bokstavligen hittad på en skrotgård, så orginalslangen var inte i särskilt bra skick. Med studentekonomi var det en bra lösning.
 
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Jag som är en glad amatör hör gärna en längre förklaring, lite sökning på internet gav mig inte så mycket.. Är det i första hand tillsatser för att kunna svetsa olika legeringar? :)
Känns som att detta isåfall kommer bli en väldigt lång förklaring, men lite enkelt kan man säga att man använder rörtråd (med gas) vid stora sömmar och/eller krav på hållfasthet :)

Man kan få till legeringar och en inbränning (sammansmältning) med arbetsstycket som är omöjligt med solidtråd ("vanlig" svetstråd)
 
Violina Violina skrev:
Känns som att detta isåfall kommer bli en väldigt lång förklaring, men lite enkelt kan man säga att man använder rörtråd (med gas) vid stora sömmar och/eller krav på hållfasthet :)

Man kan få till legeringar och en inbränning (sammansmältning) med arbetsstycket som är omöjligt med solidtråd ("vanlig" svetstråd)
Ok! Då var jag inte helt fel ute :) drog lite slutsatser från att de skrev vad röret var fyllt med...
Inget jag behöver sätta mig in i ännu, mest bilplåt och enkla rörkonstruktioner (svart) som jag behöver få ihop (y)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Skulle DU tycka det är värt den chansningen?
Nä, jag skulle köpt något äldre, helst med minimal mängd elektronik i... Som går att laga... Men å andra sidan, TS kanske inte är personen som lagar heller.. Jag köpte min MIG/MAG av en sån person... :D

Edit: vi kanske skulle ha en generell "svetstråd" det börjar ju dyka upp en del såna frågor...

Edit2: förutom avsaknaden av 3-fas dock.. Det är ju ett krav om det ska vara något äldre...
 
Redigerat:
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Viktigt i sammanhanget är att rörtråd för gaslös svetsning ger ohälsosamma rökgaser och därför kräver väldigt bra ventilation. Vilket kanske inte är det första den som tittar på lågbudgetsvets tänker på.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Viktigt i sammanhanget är att rörtråd för gaslös svetsning ger ohälsosamma rökgaser och därför kräver väldigt bra ventilation. Vilket kanske inte är det första den som tittar på lågbudgetsvets tänker på.
Gäller all form av svetsning, inte bara gaslös..
 
Violina Violina skrev:
Gäller all form av svetsning, inte bara gaslös..
Jo, men det finns grader i helvetet. Stor skillnad på tex tig av olegerat stål och gaslös rörtråd på detsamma.
Svetsning av rostfritt kan ge cancerogent sexvärt krom i röken vilket också är värre än röken vid svetsning av olegerat.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men å andra sidan, TS kanske inte är personen som lagar heller..
Nä så är det nog :) så om det är möjligt att byta slang eller inte kanske inte påverkar mig jättemycket om det går eller ej såtillvida det inte är något som vanlogtvis går sönder stupikvarten. Och uppriktigt sagt så Vet jag inte ens vad det är för slang ni talar om :)
 
nanowire nanowire skrev:
Jo, men det finns grader i helvetet. Stor skillnad på tex tig av olegerat stål och gaslös rörtråd på detsamma.
Svetsning av rostfritt kan ge cancerogent sexvärt krom i röken vilket också är värre än röken vid svetsning av olegerat.
Absolut, för att inte tala om aluminium :dizzy:
 
P pota skrev:
Nä så är det nog :) så om det är möjligt att byta slang eller inte kanske inte påverkar mig jättemycket om det går eller ej såtillvida det inte är något som vanlogtvis går sönder stupikvarten. Och uppriktigt sagt så Vet jag inte ens vad det är för slang ni talar om :)
Det är den man håller i när man svetsar..
Och tyvärr är det en sak som kan ta mycket stryk när man lär sig svetsa och gör fel (och även sen)

Sen är det en extremt stor nackdel med enfas-svetsar då allt går på samma fas.. går maskinen varm eller det händer något som gör att säkringen löser ut (större risk med moderna säkringar som man fäller upp och ner och inte gamla hederliga i porslin) då går allt i svetsen på samma fas. Om säkringen löser ut för att svetsen blir varm så slutar fläktar och sånt gå inne i den och då finns risk att den blir överhettad och går sönder.. (Detta har hänt mig två gånger då arbetsgivaren snålade och köpte enfassvets att använda i produktion)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Absolut, för att inte tala om aluminium :dizzy:
Jo, prata mer om aluminium, varför är det farligt?
 
Violina Violina skrev:
Absolut, för att inte tala om aluminium :dizzy:
Är det här ett problem för en glad amatör som svetsar nån timme varannan helg? En ärlig fråga alltså, jag kan inte minnas att vi pratade så mycket om det på industriprogrammet....

Hur som helst måste vi ju ta upp att svetsa i elförzinkat/galvat material också ... :D
 
  • Haha
Smeafan
  • Laddar…
P pota skrev:
Ok jag förstår. Tack för klargörande. Är det så att det är främst äldre maskiner som kör trefas?

Jag försöker se ingångsström på denna för att få reda på om jag klarar mig med 16 A ens men verkar inte finnas någon sådan spec.
[länk]
Du kan använda den även på en svagare säkring men kanske inte på högsta effekt.
 
TIG: Ger bäst svetsar och mest flexibel i material, men kräver en hel del av svetsaren.

MIG: Fort och enkelt, men inte lika bra finish på resultatet.

Pinne: Fort och enkelt, kräver slaggknackning, billig (speciellt om du vill svetsa lite grövre gods).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.