Hej.

Ska bygga en hylla med plats för 36st flyttlådor.
2800(höjd)x2600x600.

Tänkte 45x45 som stolpar och reglar. Och råspont 20mm som hyllplan.
Kommer detta att hålla eller ska jag ta kraftiga stolpar, 45x70 eller mer?
Den kommer förankras i väggen så jag gissar att krysstagning inte behövs då.

3D-modell av en stor trähylla designad för att rymma 36 flyttlådor, visar stolpar och hyllplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det beror väl på vad som ligger i lådorna...
 
Jovisst. :) Blandat skulle jag säga. 20kg per låda kanske?
 
Inga problem alls.
 
Tomture61
Hylla byggd av glespanel, med förstärkningar mellan reglar, fem hyllplan hög plus topphylla med kartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde min hylla med glespanel 28 x 70 . För att förstärka till de horisontella reglarna kapade jag bitar och monterade mellan alla horisontella. Så man kan säga 28 x 70 x 2 st
Min hylla är 5 flyttkartonger hög + 1 hylla längst upp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bonzo2000 och 5 till
  • Laddar…
Själv har jag en Ikea Ivar som är 50cm djup och i den så får man in tre mindre flyttkartonger från Biltema per hyllplan. Och inget problem med hållfasthet även om hyllplanen sviktar lite. Så jag misstänker att din variant inte kommer att ha några problem heller... Men jag rekommenderar nästan de lite mindre lådorna om du vet med dig att det packas fullt/tungt annars. Tänk på ryggen!
 
Det som avgör en stolpes bärförmåga är främst den så kallade knäcklängden, dvs den längsta ostagade längden. En 45x45 stolpe av klass C 14 klarar max 11,6 kN (1187 kg) när knäcklängden är 80 cm. Stolparna är inte de som kommer att gå sönder först i den tänkta konstruktionen. Det finns en utmärkt tabell över detta i träguiden. https://www.traguiden.se/konstrukti...vor-av-konstruktionsvirke/?previousState=0010
 
  • Gilla
Johan Nyberg1
  • Laddar…
Tomture61
J justusandersson skrev:
Det som avgör en stolpes bärförmåga är främst den så kallade knäcklängden, dvs den längsta ostagade längden. En 45x45 stolpe av klass C 14 klarar max 11,6 kN (1187 kg) när knäcklängden är 80 cm. Stolparna är inte de som kommer att gå sönder först i den tänkta konstruktionen. Det finns en utmärkt tabell över detta i träguiden. [länk]
Så med andra ord , en hylla med 8st 45 x 45 skulle klara ca 9,5 ton :rofl:
Då verkar 28 x 70 glespanel helt OK (y)
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
I teorin ja. Stolparna i mitten (om man har fler än fyra) blir alltid mer belastade än de i ändarna. Mycket annat kommer att gå sönder innan du är uppe i 9,5 ton. Teorin bakom detta utvecklades av den schweiziske matematikern Leonard Euler på1700-talet. Yttröghetsmoment och elasticitetsmodul är de viktigaste parametrarna förutom längden. Fördelen med helt kvadratiska ämnen är att knäckningslasten blir lika stor i båda riktningarna. Tar du 28x70 kommer de att vara betydligt vekare i en riktning som då måste stagas bättre.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Nu när grundfrågan är utredd så vill jag bara inflika att det är vansinne att skapa förvaring för flyttlådor.
Det som hamnar i en flyttlåda stannar med största säkerhet där i de flesta fall fram tills att man bestämmer sig för att slänga det.
Om du behöver förvaring så rekommenderar jag att skaffa ett antal genomskinliga plastlådor med lock istället. Ser mycket bättre ut och du hittar mycket lättare det du letar efter.
 
Z Zlade skrev:
Nu när grundfrågan är utredd så vill jag bara inflika att det är vansinne att skapa förvaring för flyttlådor.
Det som hamnar i en flyttlåda stannar med största säkerhet där i de flesta fall fram tills att man bestämmer sig för att slänga det.
Om du behöver förvaring så rekommenderar jag att skaffa ett antal genomskinliga plastlådor med lock istället. Ser mycket bättre ut och du hittar mycket lättare det du letar efter.
Jo, numera gör ju ställen som Shurgaard och liknande reklam för att du kan HYRA ett förråd hos dem för att ställa in alla lådor fulla med skit som du inte använder längre.
 
Garderobssnickarn
Byggde nyss likande med 45x45 som stolpar, 70x28 som bärare av hyllplan och råspont som hyllplan.
Som sedan skruvades fast i väggen.
Jag gjorde några sektioner för små lådor och några för vanlig storlek.

Har ingen bild fullastad, men det kändes som det tål en hel delen.

Hittade en blind på gavlarna.
 
  • Hemmabyggd trähylla med 45x45 stolpar och råspontshyllplan uppställd utomhus mot en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Stomme/gavlar i 28x70 eller 45x45 räcker garanterat. Säkra med ett vinkeljärn per sektion i väggen. Jämför med Ikeas lagerhylla Gorm som består av tunna och håliga brädor, så har du god marginal.
Använde 28x70 till nedan förvaring.
 
  • Hemmagjord förvaringshylla av trä i ett garage med verktyg och en cykel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trävägg med horisontella brädor och läderhandtag som bildar en förvaringslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Egnahemshusanno68
  • Laddar…
P Picea skrev:
Stomme/gavlar i 28x70 eller 45x45 räcker garanterat. Säkra med ett vinkeljärn per sektion i väggen. Jämför med Ikeas lagerhylla Gorm som består av tunna och håliga brädor, så har du god marginal.
Använde 28x70 till nedan förvaring.
Fiiiiiinnt!!!
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
[bild] Byggde min hylla med glespanel 28 x 70 . För att förstärka till de horisontella reglarna kapade jag bitar och monterade mellan alla horisontella. Så man kan säga 28 x 70 x 2 st
Min hylla är 5 flyttkartonger hög + 1 hylla längst upp.
Hej! Fint hyllsystem ! Vad använde du som hyllplan? Ser ut som 3 stycken plankor av någon sort? Tack på förhand! Ha de’ ha de’
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.