Å Åke Lysell skrev:
Gör en liten pumpgrop och sätt in en "länspump" med nivåstyrning och pumpa ut vattnet. Bör gå att lösa för någon tusenlapp max.
Tack för rådet. Vet väldigt lite om pumpar - tex om en får plats i den låga grunden. Och om den orkar pumpa om slangen ut är lång eller riktad uppåt.
 
Vi hade exakt samma problem som du, sprängde ett "dike" i berget (ca 1/2 m djupt) med hjälp av snigeldynamit. Målade sen hela diket med kall-asfalt och lade ner dräneringsslang. Har funkat kanon nu i ca 12 år. Om det funkar hos dig är ju svårt att veta, ser ut som om du har en lite högre bergs-knatte än vi har. Man kan ju heller inte vara säker på om vattnet "rinner" in eller om det följer sprickbildningar längre utifrån. Annars funkade snigeldynamit kanon, viktigt bara att borra hålen med tillräcklig vinkel så att dynamiten kan skjuta stenen uppåt.
 
  • Gilla
Sommarstugedröm och 1 till
  • Laddar…
Det är väldigt liten risk att det fryser i krypgrunden. Särskilt med berg i dagen.
 
H Hasse1111 skrev:
Vi hade exakt samma problem som du, sprängde ett "dike" i berget (ca 1/2 m djupt) med hjälp av snigeldynamit. Målade sen hela diket med kall-asfalt och lade ner dräneringsslang. Har funkat kanon nu i ca 12 år. Om det funkar hos dig är ju svårt att veta, ser ut som om du har en lite högre bergs-knatte än vi har. Man kan ju heller inte vara säker på om vattnet "rinner" in eller om det följer sprickbildningar längre utifrån. Annars funkade snigeldynamit kanon, viktigt bara att borra hålen med tillräcklig vinkel så att dynamiten kan skjuta stenen uppåt.
Underbart att höra att det funkat så bra! Man vet inte i förväg om det är rätt grepp när man måste gissa sig fram om varifrån vattnet kommer. Måste helt enkelt pröva sig fram. Är lite orolig för att bli tvungen att fortsätta gissa och kosta på för många olika försök utan resultat. Det är som det är. Tack för tipset!
 
useless useless skrev:
Det är väldigt liten risk att det fryser i krypgrunden. Särskilt med berg i dagen.
(y)
 
R Richard Bygg skrev:
Utan att vara för specifik med lösningen så får du tänka på följande.
Om det står 2 liter vatten under huset spelar inte så stor roll. Ligger det en pöl är det kanske mindre roligt med kondensen.
Det enklaste sättet att bli av med vattnet är att fylla gropen med något som tar platsen som vattnet annars skulle ta som du redan fått som förslag. Tänk på att du inte kommer att kunna stoppa vattnet från att komma under vad du än fyller hålet med och skapa sprängning. Så det bör tåla det.
En betongfyllning borde funka fint i många, många år och samlar troligen inte så mycket skräp men jag skulle tro att du kan fylla hålet med dränerande material så som fin fraktion av makadam. Visst kommer det att samlas lite vatten men pölen är borta.

Överproblematisera inte, det är ofta det vanligaste felet folk gör.

En luftavfuktare är inte helt ovanligt att folk installerar i efterhand så det kanske är en intressant lösning för er, kostar lite pengar men röta i stommen är mindre roligt.

När det gäller att berget lutar mot huset så tycker jag inte det ser så himla illa ut på bilderna.
Vill du kan du ju alltid hyra en luftdriven bergborrmaskin och knäcka lite berg med snigeldynamit. Det kan vem som helst klara av så att du får en ränna utanför huset som är lägre det huset står på.

Men som sagt, huset har ju stått sen -73 och om det inte ruttnat sönder ännu så kommer det nog att stå länge till. Trä som är utsatt för vatten ruttnar sönder på ett år så...
Tack för inputen, Richard Bygg! Är väldigt tacksam och glad över att så många hyggliga människor tar sig tid att dela med sig av erfarenheter, kunskaper och råd!
 
pacharan pacharan skrev:
Hur djupt måste ni ner ungefär, mer än 1 meter?
Nej, inte mer än en meter.
 
H Henk9876 skrev:
Ta bort allt organiskt material om det går, tvättat singel och åldersbeständig plast under hela grunden om det går att komma åt. Avfuktning i andra hand.
Tack för rådet.
 
A Ahlbom skrev:
Råkade på samma problem i ett hus byggt på berg. Det kom in vatten via små sprickor och fylldes upp i olika skrevor efter regn.
Försökte på utsidan, gjuta igen med betong, hacka rännor, spräcka etc som flera oven. Löste inte problemet, vattnet fortsatta krypa in. Slutade med att jag fyllde skrevor i grunden med tvättat grus. Två lager plast och 5cm frigolit skivor på det. Tätade alla ventiler från grunden ut (fogskum) samt in med en sorbitionsavfuktare. Har fungerat utan problem i över 10 år, vattnet verkar hålla sig under plasten utan att tränga upp och den fukt som kommer upp ventileras bort av avfuktaren. Kostade kanske totalt 15.000 med avfuktaren för 65kvm, grus, plast o frigolit.
Intressant!! Tack!
 
Vi köpte för fem år sedan ett liknande hus. Vi har dock krypgrund som kan inspekteras. Huset ligger på en ö utan biltrafik.

1. Jag har grävt ur alla håligheter i berget nära huset och fyllt dem med betong såpass mycket att dagvattnet rinner vid sidan av huset.

2. Där det inte gick att leda vattnet runt huset satte jag in ett dräneringsrör vid en grop så att vattnet rinner igenom/under huset. Tyvärr satte jag bara in ett 50 mm rör. Det är tillräckligt för dräneringen, men sätts ätt igen av löv och annat skräp. Borde varit 100 mm eller liknande.

3. Det finns inte längre öppet vatten under huset, men det är heller inte helt torrt. Troligen tränger det in fukt via sprickor i berget.

På ena sidan av huset har jag dessutom spräckt bort ganska mycket berg med hjälp av snigeldynamit. Använd grova borrar, c:a 35 mm, hyr en ordentlig borrmaskin,typ Cobra eller en tryckluftsbaserad. Snigeldynamiten har jag köpt via internet från Polen. Mycket billigare än i Sverige och med gratis hemleverans på några dagar. Är det mycket att spräcka skulle jag istället undersöka ett nytt alternativ med minisprängning. Jag har ingen aning m det är bra eller dåligt. Men med krutsprängning får man resultatet direkt. Kom också ihåg att spräckning inte automatiskt innebär klyvning. Mycket arbete krävs för att verkligen få isär de spräckta larna
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
Q qwarty skrev:
Vi köpte för fem år sedan ett liknande hus. Vi har dock krypgrund som kan inspekteras. Huset ligger på en ö utan biltrafik.

1. Jag har grävt ur alla håligheter i berget nära huset och fyllt dem med betong såpass mycket att dagvattnet rinner vid sidan av huset.

2. Där det inte gick att leda vattnet runt huset satte jag in ett dräneringsrör vid en grop så att vattnet rinner igenom/under huset. Tyvärr satte jag bara in ett 50 mm rör. Det är tillräckligt för dräneringen, men sätts ätt igen av löv och annat skräp. Borde varit 100 mm eller liknande.

3. Det finns inte längre öppet vatten under huset, men det är heller inte helt torrt. Troligen tränger det in fukt via sprickor i berget.

På ena sidan av huset har jag dessutom spräckt bort ganska mycket berg med hjälp av snigeldynamit. Använd grova borrar, c:a 35 mm, hyr en ordentlig borrmaskin,typ Cobra eller en tryckluftsbaserad. Snigeldynamiten har jag köpt via internet från Polen. Mycket billigare än i Sverige och med gratis hemleverans på några dagar. Är det mycket att spräcka skulle jag istället undersöka ett nytt alternativ med minisprängning. Jag har ingen aning m det är bra eller dåligt. Men med krutsprängning får man resultatet direkt. Kom också ihåg att spräckning inte automatiskt innebär klyvning. Mycket arbete krävs för att verkligen få isär de spräckta larna
Jag körde mycket med snigeldynamit tidigare. Men sist hyrde hag en hydralik spräck (Darda) på Kendrill. Snabbare och pålitligare än snigel, och ungefär samma peng.
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
Mats-S
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
Hej!
Orkar inte läsa alla svar så någon kanske redan sagt denna enkla lösning. Har en släkting som byggde stuga på mitten av 80-talet. Blev en grop i berget mitt under huset tyvärr. Satte dit en automatisk pump som pumpade bort vattnet efterhand. Huset står kvar idag utan problem. Enkelt. Med vänlig hälsning, Håkan
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Mats Engquist skrev:
Som andra har sagt är vattnet i sig inget problem. Man kan ju bygga hus på bryggor... Det får inte finnas något organiskt material under huset och absolut inte i kontakt med vattnet - då får ni mögelproblem. Är det rent kan ni nog flyta vidare.
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.