S johd01 skrev:
Jag tror också det är ganska lugnt förutom badrummet där. Min syster har en stuga från 60-talet på ett berg och de har alltid funnits en liten sjö under, nu står huset ganska högt upp men det har inte gett upphov till någon som helst problem.
(y):)
 
M MikaelBygger skrev:
Hej,
Huset verkar vara i bra skick och det verkar inte som reglarna under huset tagit skada. Jag skulle inte ge mig på att bryta upp golvet eftersom det verkar vara i bra skick och inte leder någon vart. Jag skulle lyfta upp huset med domkrafter några cm i taget och stabilisera med klossar för att få fritt utrymmet under huset, det är inte så komplicerat. Efter att kunna inspektera huset från undersidan skulle jag göra en dräningingskanal på baksidan av huset där vid stupröret enligt bilderna. Dränenigskanal genom spräckkilar och eventuellt snigeldynamit samt diamatklinga till vinkelslip, detta fungerar men som sagt kräver det tålamod. Jag skulle kontrollera så att den lägsta nivån på de skrevor som finns under huset dräneras, eventuellt om det är någon djup skreva försöka fylla den med betong och täta så bra som möjligt. När det sedan är klart skulle jag sänka huset till lämplig nivå.
Lycka till
Tack!! Ja, tålamod har jag förstått att man behöver... Det blev löjligt dåligt resultat när vi försökte såga en dräneringsränna. Man måste ner djupt och snart blev vi tvungna att även göra rännan bred, eftersom sågmaskinen var bred och därför inte kom ner djupare.
 
Firmor som jobbar med bergssäkring borra 12 m djupa hål rakt in i berget.
Om du vet var gropen är och huset står på en höjd, skulle du kunna få dit en bergsäkrarfima och dränera ut med borrhål. Hade inte tagit risken med snigeldynamit.
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Jag har en gång lyft ett helt hus med hjälp av ek-kilar för att huset hade satt sig. Går alldeles utmärkt men helst skall man kunna komma åt från insidan och utsidan samtidigt så man slår 2 kilar mot varann. ca 10 cm mellan killarna.
Men en fråga, lutar det mot huset på alla sidor? Om det nu är i princip omöjligt att stoppa vattnet, kunde man kanske ta dit någon som borrar ett hål ut från skrevan så det rinner vidare.
Det trista läget på baksidan är det som syns på bilderna. En bit från ena gaveln står ett högt berg med brant lutning mot oss. Dock syns inget vatten när man kikar i ventilerna på den sidan. På framsidan och andra gaveln tror jag inte det är någon fara. Stort trädäck på framsidan (också byggt på obehandlade träplintar!), så lite svårt att se. Tror de haft en altan m plattor där tidigare. Det lutar visserligen mot huset på andra gaveln, men jag tror man kan gräva bort jord där för att förbättra.
Tack för tipsen!
 
Teq Teq skrev:
Firmor som jobbar med bergssäkring borra 12 m djupa hål rakt in i berget.
Om du vet var gropen är och huset står på en höjd, skulle du kunna få dit en bergsäkrarfima och dränera ut med borrhål. Hade inte tagit risken med snigeldynamit.
Nej, är orolig f att spräcka för mycket med dynamiten. Att överlåta till någon som kan sin sak vore bäst, men jag vet i nuläget inte hur dyrt det kan tänkas bli,
 
H Hella1 skrev:
Nej, är orolig f att spräcka för mycket med dynamiten. Att överlåta till någon som kan sin sak vore bäst, men jag vet i nuläget inte hur dyrt det kan tänkas bli,
Skulle gissa att det är max en dags arbete.
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Om det är öppet mellan grunden under badrummet och övriga grunden, men får trångt att komma åt att kunna inspektera ordentligt så hyr en inspektionskamera eller ta in någon med en kamera. Då borde ni kunna få en bra bild över vart ni har organiskt material, gropar i berget, åt vilket håll det lutar och med lite tur se om träet ser friskt ut eller inte.

Vad gäller snigeldynamit (stenspräck, expanderande betong, snigamit kan det också heta) så är det som nämnt tidigare inte tillståndspliktigt och inga hus behöver besiktigas. Dessutom finns det att köpa för privatperson på många byggvaruhus. Men se till att hyra en riktig borr för annars kommer du få jobba ihjäl dig.
Sen finns det även olika typer av sprängämnen som kräver tillstånd men fortfarande inte besiktning av hus i närheten och de går mycket fortare än snigeldynamit. Grannen tog in en person i närheten för att spränga bort en sten som gick in under hans uterum och det var inga problem alls och ingen besiktning behövde göras. Minns inte exakt vad han sa att det kostade men jag har för mig att det var en tusenlapp eller två ungefär per sprängning. Så det finns sätt att spräcka sten/berg som inte kostar så mycket och som inte kräver besikning av varken ditt hus eller husen runt omkring
Bra att få veta och glädjande att det inte kostade en förmögenhet. Kameran är en jättebra idé! Har stuckit ner mobilen, men fick värdelösa bilder. Tack!!
 
Teq Teq skrev:
Skulle gissa att det är max en dags arbete.
Låter kanon!!
 
pacharan pacharan skrev:
Om du ger dig på berget igen så föreslår jag en kombination av motorkap och att spräcka med kil, kil ser man resultatet direkt och kan lättare korrigeras. Såg inte helt och hållet hur berget ser ut utifrån bilderna men verkar vara lite ojämnheter och sprickor vilket kan underlätta om du jobbar med kil. Platt granit går att arbeta sig ner i men kräver tålamod, diamantklinga till motorkapen varierar en hel del gällandes pris och kvalitet, för att spara på den kan man skära ett snitt och kila bort berget från sidan av snittet, men det kräver som sagt lite envishet, bifogar en bild som kanske ger lite mer info.
[bild]
Det där ser verkligen snyggt och bra ut! Vi måste ned mycket djupare, dock. Kilar kan vara lösningen. Tack!
 
När min syster Hella1, trådskaparen, fick veta att det skulle kosta 800 000:- att lyfta huset och lägga betongplatta. Då frågade jag en som är i snickarbranschen och han rynkade på näsan då och sa dels var det dyrt och han varnade för att man får ofta problem med röranslutningar då. Så efter dom 800 000:- skulle det säkert komma till mera utgifter med röranslutningar. Hoppas det ska lösa sig med huset så det blir bra.
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
H Hella1 skrev:
Det där ser verkligen snyggt och bra ut! Vi måste ned mycket djupare, dock. Kilar kan vara lösningen. Tack!
Hur djupt måste ni ner ungefär, mer än 1 meter?
 
Utan att vara för specifik med lösningen så får du tänka på följande.
Om det står 2 liter vatten under huset spelar inte så stor roll. Ligger det en pöl är det kanske mindre roligt med kondensen.
Det enklaste sättet att bli av med vattnet är att fylla gropen med något som tar platsen som vattnet annars skulle ta som du redan fått som förslag. Tänk på att du inte kommer att kunna stoppa vattnet från att komma under vad du än fyller hålet med och skapa sprängning. Så det bör tåla det.
En betongfyllning borde funka fint i många, många år och samlar troligen inte så mycket skräp men jag skulle tro att du kan fylla hålet med dränerande material så som fin fraktion av makadam. Visst kommer det att samlas lite vatten men pölen är borta.

Överproblematisera inte, det är ofta det vanligaste felet folk gör.

En luftavfuktare är inte helt ovanligt att folk installerar i efterhand så det kanske är en intressant lösning för er, kostar lite pengar men röta i stommen är mindre roligt.

När det gäller att berget lutar mot huset så tycker jag inte det ser så himla illa ut på bilderna.
Vill du kan du ju alltid hyra en luftdriven bergborrmaskin och knäcka lite berg med snigeldynamit. Det kan vem som helst klara av så att du får en ränna utanför huset som är lägre det huset står på.

Men som sagt, huset har ju stått sen -73 och om det inte ruttnat sönder ännu så kommer det nog att stå länge till. Trä som är utsatt för vatten ruttnar sönder på ett år så...
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
H Hella1 skrev:
[bild] [bild] [bild][bild] [bild] [bild] [bild]
Är ny här och hoppas på kloka råd. Bröt upp badrumsgolvet och kunde ta upp sex hinkar med vatten ur en klippskreva i , den extremt låga, grunden. Vi har berg i grunden och berg utanför som lutar mot huset. Veckor utan regn har skrevan inte fyllts på, men det är ändå fuktigt.
Har försökt mura igen och täta hål i muren, samt gett oss på att skära dräneringsskåror i berget, men det kändes ogörligt.
Ska be om bygglov för ett altantak, som kanske kan blockera en del av regnvätan. Orkar inte bryta upp 60kvm golv för att få en bild av hela grunden. Då kan vi inte sova där när vi är på plats och jobbar. Jobbigt redan nu utan toalett och vatten. Sambon vill ta ett rum i taget.
Råden vi fått: 1. Riv och bygg nytt. 2. Gjut platta m golvvärme i hela huset för ca 800 000 kr. 3. Gjut golvplatta endast under badrummet. Förslag 1 och 2 går bort då vi lagt våra pengar på inköpet av huset.
Jag har fattat så mycket att vi måste lägga kapillärbrytande i skrevan, plasta hela grunden, lägga på en isolerande matta o sätta in luftavfuktare. Är orolig att vattnet rinner vidare och orsakar nya problem någon annanstans. Dessutom undrar jag om ett gjutet badrumsgolv skulle försvåra luftcirkulationen som krävs för att avfuktaren ska vara effektiv. Vore väldigt tacksam för alla bra råd vi kan få! Känns som att drömstugan blivit en mardröm. Det mesta måste vi kunna göra själva.
Hella
Ta bort allt organiskt material om det går, tvättat singel och åldersbeständig plast under hela grunden om det går att komma åt. Avfuktning i andra hand.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Gör en liten pumpgrop och sätt in en "länspump" med nivåstyrning och pumpa ut vattnet. Bör gå att lösa för någon tusenlapp max.
 
  • Gilla
mic mac och 3 till
  • Laddar…
S Snafu skrev:
Tänk på köldspräckningar och att betongen du häller i kommer att lyfta vid isbildning. Så du inte får något upptryckt i blindbotten etc
Aj då! Det kanske finns någon specialprodukt att blanda i. Asfaltera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.