Lite funderingar om det är värt att installera FTX system

Fakta:
-Huset är från 1970
-Självdrag, pax fläktar i 2 badrum (gamla fläktar som väsnas)
-Platta på mark
-Har nyligen bytt träpanel och tilläggsisolerat
-Bytt alla fönster till 3-glas (med spaltventiler)
-Uppvärmning, Elradiatorer, luf/luftvärmepump i vardagsrummet.

Problem:
-Känns som luften står stilla i huset
-Temperaturen har stigit ca 0.5-1,5 grad efter renoveringen, men det känns ändå lika kyligt som innan renoveringen.
-Luftfuktigheten i sovrummen ligger på 45-60% i sovrummen på natten.
-Golven känns kalla

Tror ni det kommer märkas stor skillnad om vi installerar ett FTX system? Sovrum 1 upplevs som mest kyligt. Ritning av enplanshus med mått, markerat kyligt sovrum och FTX-system positioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svar JA! Värt varje krona sett till hälsa och miljö. Man sparar inga större slantar med FTX men kanske några tusingar på år, se det som en bonus.
 
  • Gilla
exerg och 9 till
  • Laddar…
Sett från komforten med fräsch luft säger jag absolut ha. En av de bättre åtgärder vi gjort.
 
  • Gilla
Totte_S och 3 till
  • Laddar…
Ja komforten är det som är viktigast för oss, sen om vi sparar någon tusenlapp per år är bara bonus.

Nu testade vi att stänga alla tilluftventiler i det sovrum som är kallast, då ligger temperaturen på 23,5. Då borde man väl anta att med ett FTX system skulle vi även kunna få varmare klimat inomhus i hela huset då det blir värmeåtergivning via ftx systemet?
 
Några rekommendationer på bra företag som installerar FTX?. Bor i Stockholm
 
Precis, vi skickar in ca 20 gradig luft just nu via vårt system. Jag skickar pm med kontaktuppgifter till en duktig firma under dagen.
 
Ett FTX-system är inte ett uppvärmningsystem. Golven lär inte bli varmare av ett sådant system.
 
  • Gilla
arowe17 och 1 till
  • Laddar…
Det är riktigt att TFX-anläggningen inte ensamt kan värma upp bostaden, men den bidrar aktivt till att skapa ett bra inomhusklimat i hela bostaden.
I stället för att ta in uteluft genom ventiler i ytterväggarna i alla rum, vilket naturligtvis kyler ner golven under vinterhalvåret då den kalla uteluften rinner ner dit, så fördelar man uppvärmd tilluft till sovrum och uppehållsrum via takventiler, och den sugs sedan ut i hygienrum och tvättstuga, så de också blir varma och ombonade.
Och om man, som trådskaparen, har en Luft-luft-värmepump, så ser ftx-systemet till att den uppvärmning, som värmepumpen skapar, fördelas ut till alla rum.

Jag vet, då vårt hus, byggt för tio år sedan, endast har en LLVP somvärmekälla, och FTX för att sprida värmen och sköta ventilationen.
Vårt hus är visserligen inte så stort, 108 kvm BOA med tre sovrum och öppet mellan vardagrum, matplats och kök.
Vi bor visserligen längre söderut än TS, men värmepumpen går hos oss aldrig på mer än
fläktläge ½ eller 1 av 4.
Och april - september är värmepumpen avstängd.
(Fast i år, med kall och blåsig senvinter, fick VPn gå ända till den 15/4 :) )
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Ja det är rejält lyft för inomhusluften. Bor själv i ett hus där man har "självdrag" och bytte alla dörrar och fönster. Har installerat mekaniskt frånluft men känns som jag skulle velat ha ett ftx också, men har ingen plats på vinden så det känns som för dyrt projekt. :)
 
Skulle absolut installera FTX för luften och komfortens skull. Ni får mindre kyla vid spaltventilerna men golven kommer fortfarande vara kalla. Där är det nog matta som gäller
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är riktigt att TFX-anläggningen inte ensamt kan värma upp bostaden, men den bidrar aktivt till att skapa ett bra inomhusklimat i hela bostaden.
I stället för att ta in uteluft genom ventiler i ytterväggarna i alla rum, vilket naturligtvis kyler ner golven under vinterhalvåret då den kalla uteluften rinner ner dit, så fördelar man uppvärmd tilluft till sovrum och uppehållsrum via takventiler, och den sugs sedan ut i hygienrum och tvättstuga, så de också blir varma och ombonade.
Och om man, som trådskaparen, har en Luft-luft-värmepump, så ser ftx-systemet till att den uppvärmning, som värmepumpen skapar, fördelas ut till alla rum.

Jag vet, då vårt hus, byggt för tio år sedan, endast har en LLVP somvärmekälla, och FTX för att sprida värmen och sköta ventilationen.
Vårt hus är visserligen inte så stort, 108 kvm BOA med tre sovrum och öppet mellan vardagrum, matplats och kök.
Vi bor visserligen längre söderut än TS, men värmepumpen går hos oss aldrig på mer än
fläktläge ½ eller 1 av 4.
Och april - september är värmepumpen avstängd.
(Fast i år, med kall och blåsig senvinter, fick VPn gå ända till den 15/4 :) )
Det är just spridningen av värmen vi gärna vill åt, då vi i tex vardagsrummet ofta har över 23 grader. Har öppen spis i vardagsrummet också. O när vi eldar kan temperaturen gå upp mot 27-30 grader, så trevligt om nan kan sprida den värmen till hela huset
 
Ni som har ftx, hur mkt har ni betalat?

Fått en offert på 118 000:-
 
Hur många m2, ingår garaget ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många m2, ingår garaget ?
136m2, ej garage
 
Installerat, injusterat och klart då hoppas jag?

Det går att bygga ett luftcirkulationssystem likt luftvärme om man verkligen vill ha ordentligt värmeombyte, annars tycker jag öppna dörrar är effektivare än FTX spridningen. Tilluftstempen på mitt aggregat brukar ligga strax under rumstemperaturen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.