Så kan det nog vara.
Men i ditt fall har du ju berg i dagen på utsidan som sen går in under huset. Då värms berget av solen som leder in värmen.
 
Tyvärr har jag en likadan erfarenhet. Jag gav mig tusan på att lösa problemet. Jag fick mögellukt i mitt sommarhus från 50-talet. Jag isolerade grunden noggrant mot berget på ovansidan och jag gjöt "rännor för att leda bort regnvatten, men det hjälpte inte. Fukt trängde ändå in via sprickor i berget. Jag lät bryta upp golven. Lät företaget behandla golvbjälkarna, plasta in utrymmet under och installera en avfuktare som gick kontinuerligt. Jag la ny isolering och nya innergolv, men det blev aldrig riktigt bra. Efter år av åtgärder och stora kostnader lät jag riva huset och bygga ett nytt gjuten platta. Nu är jag nöjd. Sorry, men jag känner för att dela med mig av mina erfarenheter.
 
Har en stuga byggd 1951 som står på berg. Vatten kommer in i sprickor och annat och det är omöjligt att täta bort det. Speciellt vid mycket regn.... Vi har istället sett till att det vatten som kommer in kan rinna vidare genom grunden och ut igen. På något ställe har vi gjutit igen gropar och på andra borrat i ”V” formation och snigelsprängt bort till ett litet dike. Därefter lagt ett lager grovt makadam som behåller möjligheten för vatten att fortsätta ”strömma”. Uppe på makadamet finare makadam för att ta bort vassa kanter och på det en åldersbeständig plastfolie, tejpad i skarvarna och på plasten ytterligare lager med fin makadam. Det som händer är att vatten och fukt under plasten inte påverkar huset alls. Eventuell kondens från berget stannar på undersidan av plasten och sakta dräneras bort. Fuktig luft och kondens i luften mellan plast och grund skall ventileras bort genom rejäla ventiler i grunden. Tror inte du behöver avfuktare med tanke på hur länge huset stått utan det tidigare. De trästolpar man ställt dit byts ut mot gjutna stolpskor som enkelt kan höjdjusteras...inget trä direkt mot mark.
Vi har fått en bra miljö i vår grund och inga tecken till förhöjd fuktnivå eller påväxt även och om det inte var ett problem innan, har vi nu förbättrat möjligheterna i ytterligare 50 år eller så till fortsatt god miljö. Men det krävs ett noggrannt jobb. Minsta reva i plasten så är problemet tillbaka. Därav också det fina makadammet uppe på plasten. Den skyddar mot direkt åverkan mot plasten om man måste åla in för kontroll eller att djur kan ta sig in. Dessutom håller den plasten på plats....
Lycka till och få inte panik, allt går att lösa!
 
  • Gilla
Martin72 och 3 till
  • Laddar…
Vi har haft liknade situation i vår stuga, efter regn såg det ut som en spa-anläggning i grunden.
Jag rensade bort så mycket som det gick runt/utsidan av grunden och fyllde på med betong för att leda bort vattnet. På de ställen de inte gick att leda bort så fyllde jag groparna inne i grunden med grus och la plast på.
Även om det är osoft med en pool i grunden så verkar verkar det Som att husen överlever det också.
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
Jag tror också det är ganska lugnt förutom badrummet där. Min syster har en stuga från 60-talet på ett berg och de har alltid funnits en liten sjö under, nu står huset ganska högt upp men det har inte gett upphov till någon som helst problem.
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
Hej,
Huset verkar vara i bra skick och det verkar inte som reglarna under huset tagit skada. Jag skulle inte ge mig på att bryta upp golvet eftersom det verkar vara i bra skick och inte leder någon vart. Jag skulle lyfta upp huset med domkrafter några cm i taget och stabilisera med klossar för att få fritt utrymmet under huset, det är inte så komplicerat. Efter att kunna inspektera huset från undersidan skulle jag göra en dräningingskanal på baksidan av huset där vid stupröret enligt bilderna. Dränenigskanal genom spräckkilar och eventuellt snigeldynamit samt diamatklinga till vinkelslip, detta fungerar men som sagt kräver det tålamod. Jag skulle kontrollera så att den lägsta nivån på de skrevor som finns under huset dräneras, eventuellt om det är någon djup skreva försöka fylla den med betong och täta så bra som möjligt. När det sedan är klart skulle jag sänka huset till lämplig nivå.
Lycka till
 
H Hella1 skrev:
Det vore säkert jättebra, men vi är rätt ohändiga och jag ser framför mig hur vi bryter sönder hela kåken...
Jag har en gång lyft ett helt hus med hjälp av ek-kilar för att huset hade satt sig. Går alldeles utmärkt men helst skall man kunna komma åt från insidan och utsidan samtidigt så man slår 2 kilar mot varann. ca 10 cm mellan killarna.
Men en fråga, lutar det mot huset på alla sidor? Om det nu är i princip omöjligt att stoppa vattnet, kunde man kanske ta dit någon som borrar ett hål ut från skrevan så det rinner vidare.
 
  • Gilla
Bono_R
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag gjorde samma resa som du förra vår/sommaren/hösten.

Jag var då i kontakt med en kille som kunde borra ett hål på 400mm i grunden. Det var inte allt för dyrt, typ 2500 kr. Där placeras sedan en pump som pumpar ut vattnet. Grundfos/Flygt eller liknande pumpar håller, om inte en evighet så ofta länge.

håller med! Borra en brunn under badrummet. Och pumpa ut det. Billigt och lätt
 
Borra och finspräng eller med snigeldynamit för att få ett dike att leda ut vattnet med dränersingsslang eller annat vis.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Råkade på samma problem i ett hus byggt på berg. Det kom in vatten via små sprickor och fylldes upp i olika skrevor efter regn.
Försökte på utsidan, gjuta igen med betong, hacka rännor, spräcka etc som flera oven. Löste inte problemet, vattnet fortsatta krypa in. Slutade med att jag fyllde skrevor i grunden med tvättat grus. Två lager plast och 5cm frigolit skivor på det. Tätade alla ventiler från grunden ut (fogskum) samt in med en sorbitionsavfuktare. Har fungerat utan problem i över 10 år, vattnet verkar hålla sig under plasten utan att tränga upp och den fukt som kommer upp ventileras bort av avfuktaren. Kostade kanske totalt 15.000 med avfuktaren för 65kvm, grus, plast o frigolit.
 
Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Jag vet inte hur djupt det är, men kanske skulle det gå att fylla ut med betong av något slag så att vattnet inte har några svackor att stanna kvar i, att det av den anledningen letar sig ut och bort från huset?
Ja. Hade bara hoppats slippa bryta upp golven för att titta hur det ser ut - vart vattnet i så fall rinner. Får väl motvilligt inse att det nog är tvång...
 
U Uffe Puffe skrev:
Tyvärr har jag en likadan erfarenhet. Jag gav mig tusan på att lösa problemet. Jag fick mögellukt i mitt sommarhus från 50-talet. Jag isolerade grunden noggrant mot berget på ovansidan och jag gjöt "rännor för att leda bort regnvatten, men det hjälpte inte. Fukt trängde ändå in via sprickor i berget. Jag lät bryta upp golven. Lät företaget behandla golvbjälkarna, plasta in utrymmet under och installera en avfuktare som gick kontinuerligt. Jag la ny isolering och nya innergolv, men det blev aldrig riktigt bra. Efter år av åtgärder och stora kostnader lät jag riva huset och bygga ett nytt gjuten platta. Nu är jag nöjd. Sorry, men jag känner för att dela med mig av mina erfarenheter.
Det var riktigt tråkigt att höra! Vårt hus är inte så rejält att det är värt att lägga stora summor på, men jag gillar det ändå. Bygga nytt har vi tyvärr inte råd med. Vill bara få i ordning så att huset klarar sig ett gäng år till. Tack för att du delade med dig.
 
H Hella1 skrev:
Ja. Hade bara hoppats slippa bryta upp golven för att titta hur det ser ut - vart vattnet i så fall rinner. Får väl motvilligt inse att det nog är tvång...
Tänk på köldspräckningar och att betongen du häller i kommer att lyfta vid isbildning. Så du inte får något upptryckt i blindbotten etc
 
  • Gilla
Peternow
  • Laddar…
A Anders-t skrev:
Har en stuga byggd 1951 som står på berg. Vatten kommer in i sprickor och annat och det är omöjligt att täta bort det. Speciellt vid mycket regn.... Vi har istället sett till att det vatten som kommer in kan rinna vidare genom grunden och ut igen. På något ställe har vi gjutit igen gropar och på andra borrat i ”V” formation och snigelsprängt bort till ett litet dike. Därefter lagt ett lager grovt makadam som behåller möjligheten för vatten att fortsätta ”strömma”. Uppe på makadamet finare makadam för att ta bort vassa kanter och på det en åldersbeständig plastfolie, tejpad i skarvarna och på plasten ytterligare lager med fin makadam. Det som händer är att vatten och fukt under plasten inte påverkar huset alls. Eventuell kondens från berget stannar på undersidan av plasten och sakta dräneras bort. Fuktig luft och kondens i luften mellan plast och grund skall ventileras bort genom rejäla ventiler i grunden. Tror inte du behöver avfuktare med tanke på hur länge huset stått utan det tidigare. De trästolpar man ställt dit byts ut mot gjutna stolpskor som enkelt kan höjdjusteras...inget trä direkt mot mark.
Vi har fått en bra miljö i vår grund och inga tecken till förhöjd fuktnivå eller påväxt även och om det inte var ett problem innan, har vi nu förbättrat möjligheterna i ytterligare 50 år eller så till fortsatt god miljö. Men det krävs ett noggrannt jobb. Minsta reva i plasten så är problemet tillbaka. Därav också det fina makadammet uppe på plasten. Den skyddar mot direkt åverkan mot plasten om man måste åla in för kontroll eller att djur kan ta sig in. Dessutom håller den plasten på plats....
Lycka till och få inte panik, allt går att lösa!
Å, tack för uppmuntrande ord och bra råd!
 
E emil.bjork skrev:
Vi har haft liknade situation i vår stuga, efter regn såg det ut som en spa-anläggning i grunden.
Jag rensade bort så mycket som det gick runt/utsidan av grunden och fyllde på med betong för att leda bort vattnet. På de ställen de inte gick att leda bort så fyllde jag groparna inne i grunden med grus och la plast på.
Även om det är osoft med en pool i grunden så verkar verkar det Som att husen överlever det också.
Tack för hoppingivande ord! Såna här husproblem leder till mycket oro och grubbel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.