Jag vet inte hur djupt det är, men kanske skulle det gå att fylla ut med betong av något slag så att vattnet inte har några svackor att stanna kvar i, att det av den anledningen letar sig ut och bort från huset?
 
  • Gilla
Mulvaden och 1 till
  • Laddar…
Om det är öppet mellan grunden under badrummet och övriga grunden, men får trångt att komma åt att kunna inspektera ordentligt så hyr en inspektionskamera eller ta in någon med en kamera. Då borde ni kunna få en bra bild över vart ni har organiskt material, gropar i berget, åt vilket håll det lutar och med lite tur se om träet ser friskt ut eller inte.

Vad gäller snigeldynamit (stenspräck, expanderande betong, snigamit kan det också heta) så är det som nämnt tidigare inte tillståndspliktigt och inga hus behöver besiktigas. Dessutom finns det att köpa för privatperson på många byggvaruhus. Men se till att hyra en riktig borr för annars kommer du få jobba ihjäl dig.
Sen finns det även olika typer av sprängämnen som kräver tillstånd men fortfarande inte besiktning av hus i närheten och de går mycket fortare än snigeldynamit. Grannen tog in en person i närheten för att spränga bort en sten som gick in under hans uterum och det var inga problem alls och ingen besiktning behövde göras. Minns inte exakt vad han sa att det kostade men jag har för mig att det var en tusenlapp eller två ungefär per sprängning. Så det finns sätt att spräcka sten/berg som inte kostar så mycket och som inte kräver besikning av varken ditt hus eller husen runt omkring
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Går det att höja huset 1 dm? köp in några domkrafter och lång balk. Ta några cm åt gången?
Hyr domkrafter och höj så du får upp bjälklaget från berget. Det blir bra
 
  • Gilla
Msarps och 1 till
  • Laddar…
Som andra har sagt är vattnet i sig inget problem. Man kan ju bygga hus på bryggor... Det får inte finnas något organiskt material under huset och absolut inte i kontakt med vattnet - då får ni mögelproblem. Är det rent kan ni nog flyta vidare.
 
Jag har haft samma problem som du (jag köpte ett fritidshus för många år sedan som hade torpargrund på lutande och ojämnt berg där vatten stannade kvar under huset).

Min första åtgärd var att lägga ned dränering (kobra + snigeldynamit) på ena långsidan (främre del av lutande berg) och bägge kortsidorna. Detta var ett jäkla projekt jag la säker ned 200 timmar på att borra i berget och spräcka berget med snigeldynamiten för att få ned dräneringen, tyvärr i stort sett till ingen nytta, då lärdomen av detta är att vattnet går sin egen väg i berg.

Det som har funkat för mig är att jag under huset dvs i grunden (även detta nästintill ett 200 timmars projekt och jäkligt jobbigt med allt krypande med en hink med betong i taget) gjutit betong på berget, jämnat ut ojämnheter och gjort lutning/fall, jag leder nu ut det vatten som kommer in. Har även en luftfuktare i grunden men den slås inte på så ofta (beror lite på årstid) då "betong åtgärden" har funkat bra det är inte längre hög fukthalt.
 
  • Gilla
Hella1 och 2 till
  • Laddar…
Följer denna tråd med spänning. Har själv samma problem i stugan. Vi håller på att gjuta en klack på grunden där berget lutar mot huset för att täta. Sen måste vi byta ut bjälklaget pga ruttet. Så upp med alla golv och har även tankar på att bygga om till varmgrund istället för avfuktare.
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
H Hella1 skrev:
det måste väl ändå vara dåligt att ha sex hinkar vatten i grunden.
Eftersom det är ganska svalt så dunstar inte ska så stora mängder vatten att det påverkar luftfuktigheten i någon större utsträckning.

Fyll igen groparna med sand/grus och försök ordna avrinning där det går. Sen täcker du med plast.
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
H Hella1 skrev:
Det vore säkert jättebra, men vi är rätt ohändiga och jag ser framför mig hur vi bryter sönder hela kåken...
Huset ligger på tok för lågt, så man har både rinnande vatten och markfukt (inkl kondens på berg) att kämpa mot. Utan att ha sett grunden så låter Excels hushöjning som det klokaste, kombinerat m att såga/hugga dränkanal. Kanske går det att hitta en liten, seriös byggfirma som kan hjälpa er. De kan åtminstone ge ett utlåtande om det går att höja huset och hur mycket jobb det innebär. Kolla att de har försäkring bara, om ni går vidare med dem.

Varför inte följa de andra råden här?
* Att plasta in trä är svårt att göra bra. Man riskerar att skapa problem med mögel/ röta över tid.
* Att lägga plast på mark för att hindra markfukt att tränga upp har provats en del där man har jord under huset. På naket berg tror jag inte plast hjälper. Nackdelen med metoden är att fukt kommer att kondensera och samlas ovanpå plasten. Det är svårt att lägga en sådan plast med fall överallt och man vill inte få en liten plaskdamm.
* Spränga & spräcka låter ju modernt, men inget man vill experimentera med under ett befintligt hus.
* Avfuktare kan man ha, bara man säkrat att det inte rinner in regnvatten.

Det finns alltid lösningar. Lycka till!
 
  • Gilla
Hella1 och 1 till
  • Laddar…
Jag har läst hela tråden och sett att du har fått en del bra svar. Huset verkar enligt vad du skriver, bra och inga skador ännu, men på gränsen. Ok, grundläggningen av badrummet måste ordnas.

Jag anser att du måste få bort allt vatten under. Du säger att du är lite ovan. Så spräng bort, gör ett rejält dike utanför, sätt stopp för att inte få in mer vatten. Men anlita någon som gör det, betala bort problemet. Lämplig firma har resurser och det går avsevärt fortare och enklare än om du gör det. Blir en permanent lösning.

Som någon skrev, lyft upp huset en bit, fyll alla ojämnheter under. Låter intressant. Men anlita en firma till det med.

Jag hade inte accepterat att ha vatten stående under huset, ser det som en risk.

Lycka till
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Går det att höja huset 1 dm? köp in några domkrafter och lång balk. Ta några cm åt gången?
Har inte läst alla kommentarer. När jag läste TS och ser bilderna så undrar jag om inte bästa lösningen vore att ta ett par, tre balkar och höja hela byggnaden. Problem är ju borta då.
Alla förslag med att fylla ut gjuta mm löser ju inte problemet. Vattnet kommer fortfarande tillbaka.
En rejäl plintgrund med bjälklaget isolerat på undersidan känns bäst. En fin altan utanför.
För en duktig byggare kan det inte vara ngt större problem att fixa ett lyft utan att bli ruinerad. En skorstensmur stör ju fötstås.
 
Redigerat:
  • Gilla
andmat76
  • Laddar…
Har ett hus byggt ca 1930 som enligt ryktet har haft vatten i grunden sen början, utan att ta speciellt mycket skada. Har nu fått bort det mesta men noterade förra året att vatten även sipprar in via sprickor i berget. Har du berg med sprickor i så räcker det kanske inte att dränera och täta grunden. Jobbar vidare och hoppas få det torrt om något år eller så..
Hoppas det löser sig för dig
 
H Hella1 skrev:
[bild] [bild] [bild][bild] [bild] [bild] [bild]
Är ny här och hoppas på kloka råd. Bröt upp badrumsgolvet och kunde ta upp sex hinkar med vatten ur en klippskreva i , den extremt låga, grunden. Vi har berg i grunden och berg utanför som lutar mot huset. Veckor utan regn har skrevan inte fyllts på, men det är ändå fuktigt.
Har försökt mura igen och täta hål i muren, samt gett oss på att skära dräneringsskåror i berget, men det kändes ogörligt.
Ska be om bygglov för ett altantak, som kanske kan blockera en del av regnvätan. Orkar inte bryta upp 60kvm golv för att få en bild av hela grunden. Då kan vi inte sova där när vi är på plats och jobbar. Jobbigt redan nu utan toalett och vatten. Sambon vill ta ett rum i taget.
Råden vi fått: 1. Riv och bygg nytt. 2. Gjut platta m golvvärme i hela huset för ca 800 000 kr. 3. Gjut golvplatta endast under badrummet. Förslag 1 och 2 går bort då vi lagt våra pengar på inköpet av huset.
Jag har fattat så mycket att vi måste lägga kapillärbrytande i skrevan, plasta hela grunden, lägga på en isolerande matta o sätta in luftavfuktare. Är orolig att vattnet rinner vidare och orsakar nya problem någon annanstans. Dessutom undrar jag om ett gjutet badrumsgolv skulle försvåra luftcirkulationen som krävs för att avfuktaren ska vara effektiv. Vore väldigt tacksam för alla bra råd vi kan få! Känns som att drömstugan blivit en mardröm. Det mesta måste vi kunna göra själva.
Hella
Hej
Jag hade försökt knäcka berget under badrummet för att få vatten som tar sig in att ha en chans och rinna undan, hade även knäckt berget utanför grunden för att hindra mer vatten att leta sig in obehindrat. Att sen bygga en altan med skärmtak över för att leda bort regnvatten är nog en väldigt bra idé.
Dessa tre alternativ tillsammans bör bli billigare och enklare än att hissa upp huset.
 
Jag övertog en släktings hus som var byggt på -60 talet. Det var byggt på berg med berget högt liggande på tre sidor om huset och gick sedan i dagen kraftigt lutande mot och under huset. I bortre delen i husgrunden låg berget nästan dikt mot trossbotten, för att sedan i andra änden skapa en kryphöjd på kanske 80 cm. Vid regn eller snösmältning bildades en rejäl damm där, som sedan dränerade bort sig själv i bergets sprickor under några veckor. Trossbotten bestod av bondsågat ospontat virke som fortfarande var lika fint som nysågat när jag övertog det, inte någonstans hittade jag mögel eller fuktskador.
För säkerhets skull monterade jag en länspump med nivåvakt vid lägsta punkten som tömde vattnet snabbt vid nederbörd, och installerade en luftavfuktare för att sänka luftfuktigheten ordentligt.
Huset fick sedan en inre helrenovering, men ironin var att huset skulle säkert stått hundra år utan mina ingrepp i grunden, men luftavfuktaren fick ett elfel efter ett år och brände ner hela huset! Efteråt fick jag av brandutredaren veta att det inte var ovanligt med husbränder orsakade av luftavfuktare i krypgrunder... Så jag avråder från den lösningen av egen erfarenhet. Finns det inte påtagliga problem av fukt i grunden, så låt det vara!
 
  • Ledsen
Ellenkaramellen
  • Laddar…
Om du ger dig på berget igen så föreslår jag en kombination av motorkap och att spräcka med kil, kil ser man resultatet direkt och kan lättare korrigeras. Såg inte helt och hållet hur berget ser ut utifrån bilderna men verkar vara lite ojämnheter och sprickor vilket kan underlätta om du jobbar med kil. Platt granit går att arbeta sig ner i men kräver tålamod, diamantklinga till motorkapen varierar en hel del gällandes pris och kvalitet, för att spara på den kan man skära ett snitt och kila bort berget från sidan av snittet, men det kräver som sagt lite envishet, bifogar en bild som kanske ger lite mer info.
Granitberg med insatta kilar längs spricklinje, omgivet av arbetshandskar, kilverktyg och en motorkap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
20mm borr o kil, 350mm klinga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.