H Hella1 skrev:
Tack för förslaget. Undrar bara vad som händer om vattnet samlas i stora mängder under plasten.
Det händer ingenting det är det som är idén med plast. Fukten stannar under plasten. Se till att överlappa ordentligt bara. Kanske tejpa också.
Har du bearbetat berget med riktiga proffsverktyg? Hyr sådana annars
 
  • Gilla
HEA240 och 1 till
  • Laddar…
Om det är en tillräckligt djup grop med vatten under huset kan man ju sätta dit en dränkpump. Billigt och enkelt, men man blir ju inte av med vattnet helt...
Jag har en sån för en bit av min dränering, istället för att gräva djupt och långt, har funkat bra i ett år nu.

Inget man ska förlita sig helt på dock, eftersom det kräver elektricitet. Dessutom håller väl dom pumparna inte i evighet.
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
V vhultqvist54 skrev:
Det händer ingenting det är det som är idén med plast. Fukten stannar under plasten. Se till att överlappa ordentligt bara. Kanske tejpa också.
Har du bearbetat berget med riktiga proffsverktyg? Hyr sådana annars
Vi hyrde en såg och en borrmaskin. Tack för infon!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Om det är en tillräckligt djup grop med vatten under huset kan man ju sätta dit en dränkpump. Billigt och enkelt, men man blir ju inte av med vattnet helt...
Jag har en sån för en bit av min dränering, istället för att gräva djupt och långt, har funkat bra i ett år nu.

Inget man ska förlita sig helt på dock, eftersom det kräver elektricitet. Dessutom håller väl dom pumparna inte i evighet.
Tack för tipset!
 
  • Gilla
Anton45
  • Laddar…
useless useless skrev:
För att spräcka med snigeldynamit behövs väl inga tillstånd eller besiktning av grannhusen? Det är inte sama sak som att spränga...



Inte så mycket...



Som sagt var; Hur ser det ut i trossbotten nu? Är det inga tydliga tecken på fuktskador efter närmare 50 år så kommer inget att hända de närmsta åren heller. Det enda någorlunda akuta verkar vara att byta de plintar som håller upp bjälklaget i badrummet.
useless useless skrev:
För att spräcka med snigeldynamit behövs väl inga tillstånd eller besiktning av grannhusen? Det är inte sama sak som att spränga...



Inte så mycket...



Som sagt var; Hur ser det ut i trossbotten nu? Är det inga tydliga tecken på fuktskador efter närmare 50 år så kommer inget att hända de närmsta åren heller. Det enda någorlunda akuta verkar vara att byta de plintar som håller upp bjälklaget i badrummet.
Ja, plintarna måste bort. Trossbotten kändes inte fuktig, men det kanske inte var så många år sedan badrummet gjordes i ordning. Plintarna skulle ha ruttnat bort om så vore fallet. Får läsa på om snigeldynamiten. Tack!
 
Att tät från utsidan går inget bra, hur lutar berget under huset där sjön;) är , är det lut ut mot andra sidan så kan du fylla hela gropen med betong som gnuggas ner större stenar i som fyllning, det gäller bara att få nedförsbacke och samtidigt när ni ändå är nere för nya plintar sätta dom i nya betongen och berget
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att tät från utsidan går inget bra, hur lutar berget under huset där sjön;) är , är det lut ut mot andra sidan så kan du fylla hela gropen med betong som gnuggas ner större stenar i som fyllning, det gäller bara att få nedförsbacke och samtidigt när ni ändå är nere för nya plintar sätta dom i nya betongen och berget
Vet inte hur berget ser ut under resten av huset, men vi måste nog bryta upp golvet och titta efter. Vore verkligen smidigt om det lutade så man kunde ordna en utförsbacke. Tack för tipset!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag gjorde samma resa som du förra vår/sommaren/hösten.

Jag var då i kontakt med en kille som kunde borra ett hål på 400mm i grunden. Det var inte allt för dyrt, typ 2500 kr. Där placeras sedan en pump som pumpar ut vattnet. Grundfos/Flygt eller liknande pumpar håller, om inte en evighet så ofta länge. Du måste placera pumpgropen på sådant sätt att du kommer åt den för service.

Det är svårt att säga om lösningen med att gjuta sockel runt hela grunden är görlig på alla ställen. Förhållandena runt om kan ju variera kraftigt. Det är dock en tänkbar lösning att gjuta sockel och avrinningskanaler. Täta med asfalt.

Jag sågade mitt berg med en motorkap med 35 cm klinga. Gick ok tycker jag, 2-3 cm mellan spåren och sedan bila bort mellanbiten.

bygg altan runt huset och sätt ett plåttak/kanalplast under som går ut till områden där du har fall bort från huset?
 
  • Gilla
Hella1 och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag gjorde samma resa som du förra vår/sommaren/hösten.

Jag var då i kontakt med en kille som kunde borra ett hål på 400mm i grunden. Det var inte allt för dyrt, typ 2500 kr. Där placeras sedan en pump som pumpar ut vattnet. Grundfos/Flygt eller liknande pumpar håller, om inte en evighet så ofta länge. Du måste placera pumpgropen på sådant sätt att du kommer åt den för service.

Det är svårt att säga om lösningen med att gjuta sockel runt hela grunden är görlig på alla ställen. Förhållandena runt om kan ju variera kraftigt. Det är dock en tänkbar lösning att gjuta sockel och avrinningskanaler. Täta med asfalt.

Jag sågade mitt berg med en motorkap med 35 cm klinga. Gick ok tycker jag, 2-3 cm mellan spåren och sedan bila bort mellanbiten.

bygg altan runt huset och sätt ett plåttak/kanalplast under som går ut till områden där du har fall bort från huset?
Smart idé m altan och tak runt huset. Vi har ansökt om bygglov för ett tak som iaf skulle täcka det värsta på bilderna. Sen kan ju vattnet komma från fler ställen. Kan tydligen rinna i osynliga sprickor och dessutom stiga upp ur berget underifrån. Ska definitivt ha med oss tanken om en pumpgrop. Grunden är extremt låg - vet inte hur mycket plats pumpen kräver. Täta med asfalt nappar vi på.
Skönt att höra att du varit i samma läge och lyckats fixa problemet! Tack!
 
Hoppas ni förstår att vattnet i sig inte är något större problem. Det är fukten i luften. Och den är till största delen på sommaren när varm luft tar sig in i grunden.
 
raveper raveper skrev:
Hoppas ni förstår att vattnet i sig inte är något större problem. Det är fukten i luften. Och den är till största delen på sommaren när varm luft tar sig in i grunden.
Helt riktigt! Just luftfuktigheten är det kritiska. Antal ventiler mm är väldigt viktigt.
Men man vill ju också förhindra att markfukt från grunden stiger upp. Därav viktigt att lägga plast!! Har man lagt plast så har man motverkat detta problem. O inget organiskt material som jord, sågspån mm kvar i grunden.
 
raveper raveper skrev:
Hoppas ni förstår att vattnet i sig inte är något större problem. Det är fukten i luften. Och den är till största delen på sommaren när varm luft tar sig in i grunden.
raveper raveper skrev:
Hoppas ni förstår att vattnet i sig inte är något större problem. Det är fukten i luften. Och den är till största delen på sommaren när varm luft tar sig in i grunden.
Jag fattar det ena, men inte riktigt det andra! Fast det låter lite lugnande. Tack för det. Fukt i luften hamnar överallt när den kyls ner, men vattenpölen har förhoppningsvis ingen träkontakt. Men det måste väl ändå vara dåligt att ha sex hinkar vatten i grunden.
 
V vhultqvist54 skrev:
Helt riktigt! Just luftfuktigheten är det kritiska. Antal ventiler mm är väldigt viktigt.
Men man vill ju också förhindra att markfukt från grunden stiger upp. Därav viktigt att lägga plast!! Har man lagt plast så har man motverkat detta problem. O inget organiskt material som jord, sågspån mm kvar i grunden.
Jag tänker plast och en avfuktare. Det behövs nog en sorts isoleringsmattor över plasten för att berget inte ska kyla ner luften så mycket. Tack för svaret!
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Berget värmer upp luften.
 
Källarutrymme med synliga takbjälkar och installerad krypgrundsfolie för isolering och fuktskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
raveper raveper skrev:
Berget värmer upp luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.