B nord123 skrev:
De digitala kartor är inget att lita på Lantmätaren anser att det inte finns någon lag som styr dessa kartor.
Därför kan de ändra och flytta gränser hip som hap utan underliggande beslut tydligen..!!
Vi vet att du upplevt problem, men i de flesta fall är det inget problem med Lantmäteriet.

Måla inte fan på väggen.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
B
kashieda kashieda skrev:
Vi vet att du upplevt problem, men i de flesta fall är det inget problem med Lantmäteriet.

Måla inte fan på väggen.
Dessa digitala kartor som Hitta, Eniro, LM Skogsstyrelsen m fl visar offentligt har ingen rättslig status.
Det är i första hand markeringar å marken i andra hand förrättningsakten med karta som gäller rättsligt.
 
harry73
Snälla @nord123 vill du gärna läsa mitt råd igen? Jag skriver hur ts ska kontrollera om fastighetsgränserna i kartan stämmer överens med gränserna i ts område och hur han därefter kan göra en rimlighetsbedömning om hans eller grannens version är rätt och hur han i nästa steg ska mäta in gränserna eller kontakta lantmäteriet för en ny förrättning.
Ditt kommentar tillförde absolut ingenting förutom att det gav dig ännu en möjlighet att klaga på lantmäteriet.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 8 till
  • Laddar…
Det svåra är ju att ens diskutera detta med grannen då han blir mer eller mindre vansinnig å bara går. Vad det gäller förättning så fattar jag inte ens hur han ska gå med på det? Kostar det 30k så vill jag ju knappast stå för den kostnaden själv.
 
Claes Sörmland
L LabLord skrev:
Det svåra är ju att ens diskutera detta med grannen då han blir mer eller mindre vansinnig å bara går. Vad det gäller förättning så fattar jag inte ens hur han ska gå med på det? Kostar det 30k så vill jag ju knappast stå för den kostnaden själv.
Det är nog inte så mycket att gå med på utan han får betala som fastighetsägare eftersom han gynnas av att ha en bestämd gräns. Därmed så inser du också att han kommer att bli tokig på dig om du organiserar detta utan hans medgivande.

Troligtvis är det något med ditt beteende som triggar honom liksom att hans beteende triggar dig. Finns det nån annan granne som ni båda har förtroende för som kan medla?
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
L LabLord skrev:
Det svåra är ju att ens diskutera detta med grannen då han blir mer eller mindre vansinnig å bara går. Vad det gäller förättning så fattar jag inte ens hur han ska gå med på det? Kostar det 30k så vill jag ju knappast stå för den kostnaden själv.
Jag behövde för ett tag sedan få våra gränser utmärkta. Förutom att Lantmäteriet ville ha väldigt bra betalt, skulle det ta över ett halvår att få ut dem. En privat aktör gjorde det för 5 000 några dagar efter att jag ringt dem. Aktören hittade jag genom LM, fast de var noga med att säga att de inte fick rekommendera någon. Koordinaterna fick jag från kommunen på ett par timmar.

Om du lägger några tusen på att få ut några orangea träpinnar, som inte är juridiskt bindande, med någon cm noggrannhet borde det lösa situationen. Ifall din granne skulle tvivla på pinnarna får han vara med och betala och eftersom han nog fattar att LM skulle sätta sina på exakt samma ställe borde han avstå.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
B
harry73 harry73 skrev:
Snälla @nord123 vill du gärna läsa mitt råd igen? Jag skriver hur ts ska kontrollera om fastighetsgränserna i kartan stämmer överens med gränserna i ts område och hur han därefter kan göra en rimlighetsbedömning om hans eller grannens version är rätt och hur han i nästa steg ska mäta in gränserna eller kontakta lantmäteriet för en ny förrättning.
Ditt kommentar tillförde absolut ingenting förutom att det gav dig ännu en möjlighet att klaga på lantmäteriet.
Rätt ska vara rätt!
 
@LabLord
Kan du inte förklara hur mycket som inkräktar på din tomt, eller ännu bättre ta bilder och lägg upp med flygfoto och lite mspaint linjer som visar var du anser tomten går och var din granne anser tomten går.
 
Jag tycker det låter som att gränsfrågan egentligen är en marginalgrej. Klart det är bra om ni båda vet exakt var gränsen går, men på det stora hela verkar ni överens. Viktigare är vägen.

Har ni verkligen ett officialservitut så var riktigt tydlig med det. Be honom själv kolla upp vad det innebär om du inte tror att du kan förklara för honom. För ju tidigare han slutar planera att bygga med förutsättningen att er anslutning ska bort, desto tidigare kan han stoppa eventuella galna byggen som eventuellt måste rivas för att ni i skutänden tar in kronofogden och tvingar fram er rätt.

Var en god granne och var tydlig i tid. Och går det inte att prata med grannen så skriv, så kan han läsa igen när blodsvallet lagt sig.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Jodå vi har ett officialservitut, väntar bara på att när jag kommer hem en dag så är vägen uppgrävd. Kan dock känna att det skulle kunna vara intressant om han gav sig på något dylikt då detta skulle få sådana konsekvenser att han möjligtvis började lyssna. Detta är som sagt enda vägen fram till vår uppfart.
 
Som sagt, var en god granne och få honom att förstå innan du måste eskalera konflikten.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
L LabLord skrev:
Det svåra är ju att ens diskutera detta med grannen då han blir mer eller mindre vansinnig å bara går. Vad det gäller förättning så fattar jag inte ens hur han ska gå med på det? Kostar det 30k så vill jag ju knappast stå för den kostnaden själv.
Som sagt, det räcker att en berörd fastighetsägare begär en förättning, så utförs den. Men LM bestämmer enväldigt hur betalningen skall fördelas.

Så formellt är det inga problem, men det kanske ses som en krigsförklaring.

Men första steget är ju att kontrollera med LM, om det räcker med en gränsvisning. Det är avsevärt billigare, och kan utföras av fler aktörer.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Man kan ju börja med att logga in och se vilken dokumentation som finns om fastigheten. Den gäller, till skillnad från de digitala översiktskartorna.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man kan ju börja med att logga in och se vilken dokumentation som finns om fastigheten. Den gäller, till skillnad från de digitala översiktskartorna.
H hempularen skrev:
Som sagt, det räcker att en berörd fastighetsägare begär en förättning, så utförs den. Men LM bestämmer enväldigt hur betalningen skall fördelas.

Så formellt är det inga problem, men det kanske ses som en krigsförklaring.
Har kollat allt hos Lantmäteriet. Allt är väldigt otydligt, finns inga som helst måttangivelser eller exakta gränsdragningar.

Dessutom skriver de själva att de kan diffa rätt ordentligt. Det roliga är att grannen suttit med linjal utifrån dessa otydliga gränsdragningar och räknat ut själv var gränsdragningen går.

Det som gör att jag är lite orolig är att jag har en stenmur som slutar vid en stor syren som dessutom är det enda insynsskyddet mot granntomten.

Tar han ner denna ser det ju förjäkligt ut. Stenmuren går dessutom exakt i linje med den gränsdragningen som tidigare grannen visade mig och som jag de senaste 12 åren klippt gräset efter. Svårt att förklara.
 
Vilka dokument finns? Strunta i översiktkskartorna. De dokument som är kopplade till dun fastighet diffar inte, de gäller.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.