Hej!

Vi planerar på att bygga ett nyckelfärdigt hus med Varbergshus. Tomten är låst till Varbergshus, så vi kan inte välja någon annan. Lite spontant känns de ganska dyra och när vi frågade vad ett dubbelgarage på ca 44kvm med takterrass skulle kosta 410 000 kr (och detta oisolerat), vilket vi tyckte lät mycket. Vi började fundera på om det skulle vara mer värt att göra det själva. Jag är väldigt dålig på att uppskatta, men hoppades att ni kanske skulle kunna hjälpa oss?

Tänkte kanske göra det i cementklossar eller någonting liknande som bas och sen bygga på någon slags skiffer för att få en snygg stenyta. Vi vill också ha möjligheten att ladda elbil i framtiden. Och en terrass på taket då. Dörrar kommer i så fall redan finnas.

Tänkte att man gör så mycket som möjligt själv.

(Jag vet att det finns ett jättebra inlägg där det var några som gjorde i princip precis det vi vill göra, men kunde inte hitta vad allt gick på)

Hoppas att någon skulle hjälpa oss med en grov uppskattning om hur mycket och om det skulle vara värt att göra det själv?

Tack på förhand! :)
 
N
Lopisto Lopisto skrev:
Hej!

Vi planerar på att bygga ett nyckelfärdigt hus med Varbergshus. Tomten är låst till Varbergshus, så vi kan inte välja någon annan. Lite spontant känns de ganska dyra och när vi frågade vad ett dubbelgarage på ca 44kvm med takterrass skulle kosta 410 000 kr (och detta oisolerat),

Tack på förhand! :)
Hej
Jag är osäker på om det är dyrt. Hur var det nu? Hälften av kostnaden är material och resterande arbetskostnad?
 
Det står inte vad som går på material och vad som går på arbetskostnad..
Har tittat runt lite och då låg garage på strax över 100k, men då var de fristående. Plus att de kanske inte var inkl arbete, men ändå betydligt billigare. Det kanske bara är betydligt dyrare att ha vidbyggt? Plus att man måste ju räkna till terrassen. Men spontant kändes förslaget från Varbergshus dyrt. Men som sagt, jag kan inte räkna på sånt här :)

Försökte stycka upp det lite, och då verkar plattan som den by far dyraste delen. Resten verkar överkomligt. Laddstation kanske man kan lägga till i efterhand :)
 
N
Lopisto Lopisto skrev:
Det står inte vad som går på material och vad som går på arbetskostnad..
Har tittat runt lite och då låg garage på strax över 100k, men då var de fristående. Plus att de kanske inte var inkl arbete, men ändå betydligt billigare. Det kanske bara är betydligt dyrare att ha vidbyggt? Plus att man måste ju räkna till terrassen. Men spontant kändes förslaget från Varbergshus dyrt. Men som sagt, jag kan inte räkna på sånt här :)

Försökte stycka upp det lite, och då verkar plattan som den by far dyraste delen. Resten verkar överkomligt. Laddstation kanske man kan lägga till i efterhand :)
Det tillkommer en hel del administrativa kostnader för lovprocessen på kommunen, men givetvis inga 100000. Sedan måste du budgetera för oförutsedda utgifter.Sedan tar det mycket tid i anspråk för dig. Lycka till
 
Redigerat:
  • Gilla
Lopisto
  • Laddar…
husföretagen brukar ha väldigt bra marginal på garage... har varit några diskussioner om det här tidigare.
Helt klart mer lönsamt att bygga själv eller köpa av någon annan. kravet på att använda husfirman som säljer marken gäller väl endast huset?
 
  • Gilla
Lopisto
  • Laddar…
Ok! Det var det jag misstänkte!

Krav var bara att man bygger hus med dom. Allt man gör efteråt får man göra vad man vill.
Skulle du veta med en grov uppskattning vad det skulle kosta? Försökt kolla men blir inte klok på det :O
 
Lopisto Lopisto skrev:
Ok! Det var det jag misstänkte!

Krav var bara att man bygger hus med dom. Allt man gör efteråt får man göra vad man vill.
Skulle du veta med en grov uppskattning vad det skulle kosta? Försökt kolla men blir inte klok på det :O
jag är ingen expert på detta själv.. endast läst en del. men ser nog att du kan bygga ett sånt garage för 2-300 tusen. sen beror såklart slutpris på en massa olika materialval etc
takterass med glasräcke och dyrare trall kan ju bara det dra iväg. finns ganska många firmor som säljer garage. Mellby, Lundqvist etc nyckelfärdigt eller byggsatser.. plus såklart ta in offert för lösvirke från några lokala firmor.
 
Priset du fick, inkluderade det takterassen? Det är en egenskap som kan få priset att dra iväg väldigt kraftigt. Dels innebär det att du har ett låglutande tak med avsevärt dyrare tätskikt. Sedan skall man ha någon konstruktion på det tätskiktet som skall tåla att man går på det. Du behöver något í stil med trall som golv, och ett räcke. Räcken är generellt sett osannolikt dyra.

Fundera på hur mycket du kommer att använda en sådan terass. I huset där jag växte upp, byggde mina föräldrar en terass ovanpå en ny utbyggnad 1972. När vi sålde huset 2010, så funderade jag lite på hur ofta jag hade varit på terassen. Och jag kom på att jag och mamma hade faktiskt suttit där och fikat en gång i början på 80- talet. Sedan har jag hjälpt till med den årliga inoljningen av trallen typ 25 ggr. Men det är ungefär den totala användningen av tearssen. Förutsatt givetvis att man har en bra terass på markplan. Där uppe är det alltid lite blåsigare, ingen svalkande skugga från något fruktträd en varm sommardag.
 
P Peter_Bromma skrev:
jag är ingen expert på detta själv.. endast läst en del. men ser nog att du kan bygga ett sånt garage för 2-300 tusen. sen beror såklart slutpris på en massa olika materialval etc
takterass med glasräcke och dyrare trall kan ju bara det dra iväg. finns ganska många firmor som säljer garage. Mellby, Lundqvist etc nyckelfärdigt eller byggsatser.. plus såklart ta in offert för lösvirke från några lokala firmor.
Tack! Ska kolla in de du föreslog!
 
H hempularen skrev:
Priset du fick, inkluderade det takterassen? Det är en egenskap som kan få priset att dra iväg väldigt kraftigt. Dels innebär det att du har ett låglutande tak med avsevärt dyrare tätskikt. Sedan skall man ha någon konstruktion på det tätskiktet som skall tåla att man går på det. Du behöver något í stil med trall som golv, och ett räcke. Räcken är generellt sett osannolikt dyra.

Fundera på hur mycket du kommer att använda en sådan terass. I huset där jag växte upp, byggde mina föräldrar en terass ovanpå en ny utbyggnad 1972. När vi sålde huset 2010, så funderade jag lite på hur ofta jag hade varit på terassen. Och jag kom på att jag och mamma hade faktiskt suttit där och fikat en gång i början på 80- talet. Sedan har jag hjälpt till med den årliga inoljningen av trallen typ 25 ggr. Men det är ungefär den totala användningen av tearssen. Förutsatt givetvis att man har en bra terass på markplan. Där uppe är det alltid lite blåsigare, ingen svalkande skugga från något fruktträd en varm sommardag.
Allt var inkluderat i priset. Men det är sant, det kan vara värt att kolla på sånt. Vi tänkte att vi kunde ha det så vi kunde utnyttja solen på eftermiddagen/kvällen :)

Tack för inputen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.