Dagen har i princip ägnats åt att kasta ut trall:

Nybyggd träaltan i obehandlad kärnfuru med synliga skruvar och stabilitetsdiagonaler under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi börjar inte allra längst ut som synes. Detta beror på att vi vill ha hel bräda i mittpartiet mot den infällda trappen så det är den linjen vi la först. Skruvning är old school med synliga rostfri A4 trallskruv och lagt gap är det som rekommenderas av leverantören, dvs 3mm.
Och det är som sagt var obehandlad kärnfuru 34x145 i 5.4 meters längder (tungt som...).

Stabiltetsdiagonalerna under bärlinorna är också på plats nu:

Konstruktion av altan med synliga träbalkar, stödpelare och diagonala stabiliseringsbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagonala 45x95 från varje främre ytterhörn och snett in mot mitten av bakersta bärlinan. Skruvlimmat. ( diverse annat skräp syns på bilden också men det är temporära konstruktioner för byggfasen.

Elen har börjat dras också. All belysning ligger på en egen grupp under astrouret. Summa summarum 39 belysningspunkter. 21 spottar infällda i altanstolparna ( vita Rendl Kick I) och 18 1W minispottar för släpljus mot planket under altanen, vindskydd på nedre altanen och vindskydd på pergolan. Draget så att det går att sektionera om man vill ha "halv och helljus". När vi ändå håller på så monteras också 6 dubbla uttag vända uppochner under altanöverhänget och pergolan på strategiska punkter för julbelysning, markbelysning etc ( dessa ligger också på astrouret).

/Göran
 
  • Gilla
RolfoHelena och 4 till
  • Laddar…
Kommer bli super! Mkt kul att följa!
 
Skitväder idag, blötsnö - så hantverkarna och jag kör vilodag idag.

Perfekt tillfälle att sätta sig och överarbeta någon annan liten konstruktion jag kan ha liggande :)

/Göran
 
  • Gilla
  • Haha
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Skitväder idag, blötsnö - så hantverkarna och jag kör vilodag idag.

Perfekt tillfälle att sätta sig och överarbeta någon annan liten konstruktion jag kan ha liggande :)

/Göran
Jag caddade upp denna i februari och tillverkade den för ett par veckor sen... Soffan alltså. Dock är den inte klar än. Sidorna ska täckas in också. Dock brukar alltid de sista 10% av ett projekt ta 90 % av tiden... :crysmile:
Hembyggd träsoffa på en uteplats med bord och vit stolar, översikt och närbild, inte helt färdigställd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att överarbeta gör ju projekten lite lite roligare (y)
 
  • Gilla
RolfoHelena och 3 till
  • Laddar…
[QUOTE="
Att överarbeta gör ju projekten lite lite roligare (y)[/QUOTE]

Det är ju lyxen man har när konstruerar något (åt sig) själv. Och det är i alla fall för mig det som kallas Quality of Life.
Men det är inte alltid dom hantverkare man hyr in tycker att man är riktigt klok men det får man ta.

/Göran
 
  • Gilla
  • Haha
Steffo1980 och 3 till
  • Laddar…
Dagens uppdatering:

Full rulle på trall-läggningen på övre altanen. I princip skoförbud eftersom slänten har förvandlats till lera. Lyckligtvis har gubbarna som lägger trallen varit med förut och har extra skor med sig. Allt linjeras varje fjärde bräda för att inte bygga solfjäder.

Arbetare lägger trall på en altan med verktyg och uppmätta bräder i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstärkning av trappbrunnen på plats:

Konstruktion av en trädäckram med träbjälkar och förstärkning av trappbrunnen under pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den nedre bärregeln kan man (svagt) se var dom fem vangstyckena skall fästas. Det blir totalt 60 stycken "trekanter" som skall sågas , limmas och skruvas mot vangstyckena.

Och stolparna till vind/insynsskyddet på nedre altanen monterade:

Byggprocessen av en trall på en övre altan, med närliggande stolpar för vindskydd under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I det hela väldigt bra progress idag :)

/Göran
 
  • Gilla
Dsundet och 5 till
  • Laddar…
Dagens favorit - trähavet sett från ovan:

Vy från ovan på ett stort, vitmålat altanbygge med obrutet trägolv och personer som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och all vitmålad råplan för inklädnad (kjol) runt altanerna samt för hörnbeklädnad och lockläkt på planket under stora altanen. Obruten vit... solglasögon är ett måste för att jobba med det.

Vitmålade träbrädor för altanbeklädnad staplade på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt dagens lilla evighetsprojekt, fem vangstycken:

Vangstycken under konstruktion och vitmålade plankor på marken betraktade ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översta och nedersta trekanterna limmas dit när vangarna sitter på plats. Lättare att skruva upp dom och fästa dom mot nedre altanens golv utan dom bitarna sitter ivägen.

Det verkar blir regn hela dagen imorgon så antagligen ingen nytt förrän Lördag.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 3 till
  • Laddar…
Halvdag i går Lördags. Men nu är vangstyckena klara och på plats i trappbrunnen. Öppet under trappen för att lätta upp designen. Täcksidor i 45x220 skall sågas och limmas dit på Måndag så att man får rena sidor och inte ser ändträ på trappsteg och sättsteg. Täcksidorna kommer dessutom att ankra stolparna för trappräcket:

Hörn av en under konstruktion träaltan med nyinstallera trappsteg och öppet utrymme under trappen, verktyg på altangolvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en vy nerifrån gräsmattan nedanför huset:

Nybyggd, obehandlad träaltan med öppen design under trappan och vit villa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela framsidan på övre altanen kommer att bli vit - vit kjol (2st 22x145 i höjd) som designmässigt ser ut som kjolarna på balkongerna och vitt plank under kjolen (samma panel som huset). Planket sitter 20cm innanför framkant på altanen. Och vita sättsteg på trappan....
Nedre altanen kommer dock att vara "träfärgad" för att knyta an bättre mot marken nedanför.

Glaset till övre altanens räcke skickas på Tisdag men får vila tills allt arbete på övre och undre altan är klart.

/Göran

Och ja, allt är överdimensionerat. Dels för att jag inte vågar och vill optimera ett så pass stort och högt bygge, dels för att trä utomhus åldras och dels för att jag har gått efter minimal nedböjning på konstruktionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
majmun och 24 till
  • Laddar…
Mycket imponerande och framförallt inspirerande bygge. Tack för att du delar med dig av projektet!
 
  • Gilla
Mikedigitize
  • Laddar…
C cergod skrev:
Mycket imponerande och framförallt inspirerande bygge. Tack för att du delar med dig av projektet!
Tackar och bugar :)
Jag blir väldigt glad om jag lyckas inspirera med bygget och projekttråden. Den är också lite pay back eftersom jag har fått ovärderlig hjälp av någon som kan på riktigt här på Byggahus.
Och det är som sagt första altanbygget jag ger mig in på. Jag har dock konstruerat och byggt elektronik, el och elektromekanik sedan 80-talet så själva konstruktionsbiten och att bygga saker skrämmer mig inte.

/Göran
 
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
Dåligt jobba idag. Klockan ett öppnade sig himlen så då var det bara att packa ihop.

Lite detaljbilder idag:

Uppinunder-bild som visar dom 45x95 som ligger under yttre golvreglarna dels som spikreglar för dom dubbla 22x145 som skall sitta som kjol (stående 170 regel räcker inte att spika 2x145 mot...) och som stöd för räckesstolparna så att dom skall vara lätta att montera på plats. Man kan också se kabelhålet i stolpen:

Uppinunder-vy av träkonstruktion med golvreglar och spikreglar i detalj, inför montering av kjol och stöd för räckesstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jodå, allt kommer att kläs in undertill med en liggande vitmålad 22x145 råplan som täcker avståndet mellan främre golvregeln och dom liggande enkelfasbrädorna som sitter på spikreglarna som syns längst till vänster i bild. Och det blir ca 3 cm spalt kvar för utrinning/luftning.

Nästa bild, Spikreglarnas nederkant mot nedre altandäcket. Dom avslutas 4cm ovan däcket för att enkelfasbrädorna skall avslutas där för att ge samma avstånd som det är mellan mellan övre däcket och panelen på huset. (Jag gillar att återanvända mått och det ser dessutom mera genomtänkt ut).

Detaljbild av konstruktion för altangolv med synliga spikreglar, stöd för räckesstolpar och en kabelhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här långt hann vi på trappen innan regnet kom:

Obehandlad trätrappa med vitmålade steg framför en oavslutad trädäckskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som syns på bilden så sitter täcksidorna nu på plats utanför yttersta vangstyckena. (Trappen är rak - perspektivet luras).

Och sista bilden, detalj över insidan av trappen med vang och limmad/skruvad täcksida synlig. Brädorna på bilden ligger bara där. Inget skruvat ännu:


Detalj av trätrappa under konstruktion med synliga golvreglar, spikreglar och vitmålade steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så vill jag pusha för Karl Hedin bygghandel - I alla fall den i Norrtälje som vi har använt oss av. Inget snack, inget tjafs - returer ingår utan extra kostnad, dom hämtar på Tisdagar och behöver vi utbyte (gratis ...) eller tillägg så kommer det med samma bil till samma priser som i originalofferten.
"Klart att vi inte skall leverera virke som inte går att använda" - det var vad dom sa när vi ringde.
( Tryckimpregnerade stolpar 95x95... aldrig mera såna bananer - limträ i fortsättningen tack)

/Göran
 
  • Gilla
RolfoHelena och 4 till
  • Laddar…
Det blir en väldigt elegant effekt när täckskivorna till sättstegen inte når ända upp till nästa plansteg! En mycket bättre lösning än att lämna sättstegen helt öppna, vilket barn, gamla och hundar ogillar. Färgskillnaden hjälper till att understryka det visuella. Sedan är ju kärnfur mycket roligare att titta på än tryckimpregnerat.
 
J justusandersson skrev:
Det blir en väldigt elegant effekt när täckskivorna till sättstegen inte når ända upp till nästa plansteg! En mycket bättre lösning än att lämna sättstegen helt öppna, vilket barn, gamla och hundar ogillar. Färgskillnaden hjälper till att understryka det visuella. Sedan är ju kärnfur mycket roligare att titta på än tryckimpregnerat.
Bra förslag! Jag köpte det direkt. Tyvärr röstade mina uppdragsgivare (dotter och svärson mao) ner förslaget och ville ha sättstegen uppkörda hela vägen.

Nåja, man kan inte vinna alla gånger.

/Göran
 
Och dagens bild, en färdigspikad trappa:

Trappa under konstruktion vid en vit tvåvåningsvilla med dubbel fris och fyra stolpar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den dubbla frisen runt trappbrunnen har varit dagens pillgöra. Kombinationen med fyra stolpar mitt i smeten och skarpa hörn i frisen som skall skära exakt genom centrum på stolparna tar tid att få till.
(Den lutande stolpen i vänster bildkant är inte "infrisad" ännu)

/Göran
 
  • Gilla
OscarLindskog och 10 till
  • Laddar…
Idag en liten detaljbild som på sitt sätt avspeglar den allestädes närvarande 80/20 regeln i alla projekt, dvs att 80 procent av jobbet görs på 20 procent av tiden och resterande 20 procent tar 80 procent av tiden. I detta fall allt småpill.

Trägolv i trappbrunn med altanstolpe och generalskarv i detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden är ett innerhörn i trappbrunnen med tillhörande altanstolpe och mötande generalskarv. Precis det pill jag nämnde i gårdagens post.

/Göran
 
  • Gilla
majmun och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.