P
Grattis. Hoppas du kommer trivas med släpet. 13“ hjul är rätt normalt på sådana släp vilket jag gissar att du har.
Sen är det synd att du inte valde ett släp som har 275 i lastlängd så du får plats med en 270cm gipsskiva.. Får hoppas att du inte har högt i tak....

Men att ett popnitat Variantsläp skulle vara bättre än ett helsvetsat Fogelsta tror jag inte på. Mitt 12år gamla Fogelsta uppvisar noll "skrammel" fast jag har använt det rätt ofta.
Hur tjock plåt är det i Varianten?.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
P TheStills skrev:
Grattis. Hoppas du kommer trivas med släpet. 13“ hjul är rätt normalt på sådana släp vilket jag gissar att du har.
Sen är det synd att du inte valde ett släp som har 275 i lastlängd så du får plats med en 270cm gipsskiva.. Får hoppas att du inte har högt i tak....

Men att ett popnitat Variantsläp skulle vara bättre än ett helsvetsat Fogelsta tror jag inte på. Mitt 12år gamla Fogelsta uppvisar noll "skrammel" fast jag har använt det rätt ofta.
Hur tjock plåt är det i Varianten?.
Du kanske jämför äpplen med päron, slaget stod mellan budgetsläpen Brenderup/Fogelsta FS1425 och Variant 715F1 (ville max ge 14-15’). Han har sålt Fogelsta i 27 år och lät väldigt detaljkunnig och hade ett gäng anledningar att styra till Variant. Bla längsgående balkar under hela flaket, betydligt kraftigare dragstänger, 255x145 cm flak mot 252x138 och 215 kg tjänstevikt mot 185 kg för Fogelsta (30 kg mer stål i konstruktionen). Kolla bilder så ser Fogelstan klart spensligare ut.
Skivor har jag koll på, 240 hemma och i torpet kring 200 men där är inga moderna skivor välkomna

Brenderup/Fogelsta FS1425
https://www.brenderup.com/sv/se/slapvagnar/flakvagnar-lagbyggda/serie-fs/fs1425u750/106915/

Variant 715 F1
https://variantslap.se/715-f1-med-tipp/
 
Cheesen
nikasp nikasp skrev:
Sådärja. Fjantiga hjul men ser annars bättre ut än Brenderup/Fogelsta och framförallt snäppet större lastyta. Tror det var 138x255. Köpte ett lite dyrare billigt lås Från Bauhaus (599 kr mot godkända som kostar typ 1900) så man slipper fippla och ta in lösa delar i bilen. Nu bara två nycklar i kupén.

Och ja, man måste ha nätgrindar om man har villa och/eller torp med trädgård. Bara att mosa ner massor med grenar mm. Även om man ska köpa ved som jag tar till hösten. Köpte dock lite lägre grindar, 60 cm +27 cm lämmar, istället för 80 cm. Så störande när man inte alls når över framifrån och från sidorna.

En annan smart grej var lastöglor på flaket som hålls nere med fjäder när de inte används. Har stört mig på såna där som man snubblar på och sticker upp.

[bild] [bild] [bild] [bild]
Fint lås... Öppnar man det med en torxmejsel?
 
B
nikasp nikasp skrev:
Blir lemhöjd 27 cm
Passar i humorhörnan en fredag.:D

Grattis till släpet annars, bra att du hittade ett som passar dina behov.
 
  • Gilla
jogidlöf
  • Laddar…
nikasp
Kom på att min polare uppe i Jämtland har ett släp med lastyta 5200x2000, han var INTE imponerad. Specialbyggt för 60 "flaggor" pga att han kör stora pelletssäckar och hästrelaterade grejer. Och jävla telefon ang lem och läm :)

B Blazermannen skrev:
Passar i humorhörnan en fredag.:D

Grattis till släpet annars, bra att du hittade ett som passar dina behov.
Cheesen Cheesen skrev:
Fint lås... Öppnar man det med en torxmejsel?
Man drar fast det på draget underifrån med 2 st 8 mm insex. Skruvarna går sedan inte att komma åt när man låst låset. Är ju inget 1900-kronorslås men känns klart jobbare för spontantjuven jämfört med de vanliga standard som alla har. Kan tjyven föra lite oväsen så tar ju vinkelslip med batteri vad som helst på max nån minut. Eller 10 sekunder...
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Själv dlog jag till på ett Fogelsta FS1425 10900 kr kändes helt okej.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ett tips till er med nya släp, stödfötter bak...
Jag köpte mitt släp januari 2019 och är riktigt nöjd (wttrailer), men saknade att kunna lasta när släpet inte var monterat på bilen. Jag köpte två stödben (stödfot kallar de det) på Jula och monterade. Det kändes väl sådär att borra i det nya släpet, men jag kollade med leverantören först och fick ok om jag sprayade hmm, vad det nu var som skulle skydda mot rost.
Så grymt skönt med dessa stödben. Egentligen räcker ett, men jag har två ändå, för säkerhets skull. Jag har även hittat två andra användningsområden för benen.

1. Hemma parkerar jag i lite nerförsbacke och lägger stoppklossar under hjulen. När jag skulle lämna släpet hos syrran hade jag såklart inte med mig klossarna. Ner med stödbenen och höj noshjulet lite så rullar den inte iväg.

2. Jag har en domkraft som kan lyfta högt vilket behövs för att byta hjul mellan sommar och vinter. De vanliga garagedomkrafter som man kan köpa till rimligt pris når inte. Nu tar jag inte ens fram domkraft en. Jag sänker hjulet fram maximalt, drar ner stödbenen och drar åt. Sen hissar jag fram (med klossar) och hjulen friläggs för byte. För säkerhets skull använder jag pallbockar också.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ett tips till er med nya släp, stödfötter bak...
Jag köpte mitt släp januari 2019 och är riktigt nöjd (wttrailer), men saknade att kunna lasta när släpet inte var monterat på bilen.
Nu är jag mest nyfiken men jag har aldrig haft några problem med att lasta något av mina släp även när de inte varit påkopplade, så tillvida att jag inte ska lasta någon maskin förstås och då hjälper ju ändå inte stödbenen. Vad är det som händer, tippar släpet bakåt? I så fall känns det ju som att kultrycket inte blir särkskilt bra när du kör sen?
 
Jag har stödben bak på släpet. Stödbenen kom till när min far, som tidigare ägde släpet, skulle lasta skotern, benen gjorde att allt blev stabilare och fick mindre belastningar.De är bra att ha, precis som #Fairlane skriver när man lastar/lossar ett släp som inte är kopplat till bilen. Men även ett kopplat släp får mindre belastningar på draget om man använder stödbenen. Nu har jag kåpa på släpet så den mesta lastningen måste ske bakifrån och skall man då gå in i släpet vid lastning/lossning så vill man gärna använda stödbenen för att slippa få ett bakåt tippande släp om det inte är kopplat och man bär något tungt när man kliver på/av släpet. Det blir helt enkelt bra mycket mera stabilt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
+1 på stödben när man ska köra upp tunga maskiner. Problem vid lastning när släpet är okopplat löses med ett släp som har två axlar....
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
possum77 possum77 skrev:
Nu är jag mest nyfiken men jag har aldrig haft några problem med att lasta något av mina släp även när de inte varit påkopplade, så tillvida att jag inte ska lasta någon maskin förstås och då hjälper ju ändå inte stödbenen. Vad är det som händer, tippar släpet bakåt? I så fall känns det ju som att kultrycket inte blir särkskilt bra när du kör sen?
Tänk dig att du bör på något som du ska lasta på, något som väger 40 kg. Du kliver på längst bak med prylen i händerna... Jag har aldrig testat, men det känns som att det kan tippa. Jag vill kunna gå runt på flaket och det påverkar ju inte kultrycket när jag sen ska köra.
Jag har sett att folk kliver längst bak på ett fristående släp så att det tippade, så jag undviker att testa.
Nu har jag bara rullat upp en moppe på 90 kg plus den som drar upp den, med tippat släp när släpet suttit på bilen, men det borde fungera utmärkt med fristående släp med stödben.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tänk dig att du bör på något som du ska lasta på, något som väger 40 kg. Du kliver på längst bak med prylen i händerna... Jag har aldrig testat, men det känns som att det kan tippa. Jag vill kunna gå runt på flaket och det påverkar ju inte kultrycket när jag sen ska köra.
Jag har sett att folk kliver längst bak på ett fristående släp så att det tippade, så jag undviker att testa.
Nu har jag bara rullat upp en moppe på 90 kg plus den som drar upp den, med tippat släp när släpet suttit på bilen, men det borde fungera utmärkt med fristående släp med stödben.
Ja det verkar ju som att det är flera som har ett use-case för stödbenen :) Det kan vara så att jag antingen lastar förhållandevis lätta saker som jag kan lägga på rätt ställe direkt eller så lastar jag maskiner och då har jag kopplat släp, samt använder tippen. Det blir tungt att lyfta släpet på kulan med 800 kg maskin på även om jag lyckades lasta det okopplat.
 
nikasp
Ska funderas på stödben men har kört ganska mycket med släp senaste åren och inte riktigt märkt att det skulle vara ett problem. Hemma står det med baken mot en backe så kan inte tippa.
Ska fixa två klossar med fästen för kärran, lastnät och lite bättre spännremmar. Ska köra hem min byggställning från torpet i helgen. Väger bara 250 för ändå hyfsat många delar.

Kör alla med katastrofwire förresten? Kom ingen med släpet och jag missade att fråga. Kanske kompletterar, känns ju obra om det skulle lossna från bilen. Stöldförsäkrade igår och ska DNA-märka *innan* det ev blir stulet. Försöker märka cyklar, takbox och maskiner som kan vara stöldbegärliga.
 
Nu tror jag inte stödben tillför något om man har tipp på släpet och utnyttjar den funktionen. Detta eftersom stödbenen sitter monterade på flaket som ju tippar ned i bakkant (tippfunktionen fungerar ju inte då om man har stödbenen nere). Har själv ett släp som är förberett för att tippas. Men har inte köpt till balken som låser flakets framkant till draget. Just nu sitter allt fast med en skruv i resp. sida mot dragbalkarna.
Katastrofvajer är ju ett krav när släpet har broms så det är inget alternativ för mig (enligt min tolkning). Men även ett släp utan broms skulle ju kännas lite säkrare om man har en katastrofvajer kopplad ifall draget skulle "hoppa av" dragkulan.
 
nikasp nikasp skrev:
Kör alla med katastrofwire förresten? Kom ingen med släpet och jag missade att fråga. Kanske kompletterar, känns ju obra om det skulle lossna från bilen.
Släpet är väl obromsat, då används inte en sådan wire eftersom den är kopplad till bromsen.
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.