Vet inte om de hör till traditionen här på forumet men jag känner att det hör till god ordning att man presentera sig när man är ny.

Jag heter Martin, i Augusti köpte jag och min fru ett ett "Skånskt stenhus" med byggår omkring 1854. Eftersom jag inte tidigare har någon erfarenhet av så gamla byggnader har detta första halvår enkom använts till att känna av stämmningen i huset samt läsa läsa läsa läsa och åter läsa all literatur jag kommit över om ämnet Byggnadsvård och Hantverk i gammla hus, på gammalt vis :)

Anledningen till att jag lägger min presentation i denna avdelningen är att det förmodligen är huvudsakligen här jag kommer att hålla till.

För en månad sedan gick jag igång med själva restaureringen och började i den, för mig mest naturliga delen, källaren. Detta paralellt med att offerter på handsnickrade fönster inhämtas för nedervåningen (sitter hemska Elite i huset nu, ett visitkort från tidigare ägare)...

Innan jag blir långdragen väljer jag att avsluta...

Jag hoppas att jag kan få inhämta den information som behövs för att komma vidare och dela med mig av den kunskap jag sammlat uppl längs vägen...

Mvh

Martin
 
Hej Martin och välkommen till Sveriges bästa forum!

Låter som ett intressant projekt du har på gång.

Lycka till!
 
Välkommen!
Jag och min sambo har precis köpt och påbörjat renovering av en Skånelänga (tegel + korsvirke) så det hade varit kul att få veta mer kring dina tankar/funderingar kring renovering av ert hus :) Var ligger ert hus?

Nya fönster? Jag vet inte om man får göra reklam här, men min äldre bror är möbelsnickare/instrumentbyggare och gör även sådant som fönster. Han är otroligt duktig och noggrann, så hör av dig om du vill ha hans nummer.
/Kristian
 
Gutte skrev:
Hej Martin och välkommen till Sveriges bästa forum!

Låter som ett intressant projekt du har på gång.

Lycka till!
Tack för välkommnandet, det värmer. Detta forum kan säkert bli en fast besöksadress :)...men aktiviteten tycks vara något låg i åtminstonde denna avdelning...får se om inte vi tillsammans kan göra något åt det :D

Mvh

Martin
 
cy_berg skrev:
Välkommen!
Jag och min sambo har precis köpt och påbörjat renovering av en Skånelänga (tegel + korsvirke) så det hade varit kul att få veta mer kring dina tankar/funderingar kring renovering av ert hus :) Var ligger ert hus?

Nya fönster? Jag vet inte om man får göra reklam här, men min äldre bror är möbelsnickare/instrumentbyggare och gör även sådant som fönster. Han är otroligt duktig och noggrann, så hör av dig om du vill ha hans nummer.
/Kristian

Hejsan cy_berg,

Stenhus var kanske lite slarvigt uttryckt. Det är en salig blandning av sten, tegel o korsvirke och ja...*harkel* cemnent i en liten tillbyggd del.

Eftersom våra förutsättningar är så pass lika kanske vi kan ha riktigt mycket glädje av varandra, vad har du varit igenom/är på väg med för projekt?

Själv har jag till mitt källarprojekt nyligen lärt mig precis allt jag kan få plats med om kalk i alla dess upptänkliga former och hittils hunnit använda ett hydraulisk kalkbruk inköpt i Danmark. Jag vet inte om det finns fler leverantörer med bättre priser i Sverige men jag har inte hittills funnit ngn som kommer i närheten av denne leverantör(reklam? ;D). Om knappt två veckor drar jag igång med ytputsen med bruk på lagrad "Kulekalk" (danska).

Huset ligger utanför Asmundtorp, 15-20 Minuter från Helsingborg.

Med hänsyn till fönster, vi är fotfarande i offert-inhämtnings-fasen :) så jag tar gladeligen emot din brors nummer. Han har väll inte ngn hemsida eller referensobjekt på nätet som man kunde kika på?

Vill du inte publicera det här är du välkommmen att maila det till mig på martin.nelson(a)siemens.com

Mvh

Martin
 
Kul :D Vi har precis påbörjat renoveringen, och det blir det mesta *puh*: Gjuta om grunden i hela huset, lägga om taket, renovera alla fönster, riva ut en massa tilläggsisolering på väggarna och putsa om dom, göra om planlösningen något, öppna upp så att det blir öppet upp till nock i vardagsrum/kök...och lite annat småpyssel ;D Vad har du på gång i ditt hus? Hur ser det ut? En länga, eller kringbyggt? HUr stort?

DU når min bror på 040-978800 eller 0705-120228 och han heter Fredrik Åberg. Han har gjort fönster till lite olika företag/privatpersoner och gör allt från finsnickeri/instrumentbygge till inredningssnickeri och i viss mån byggnadssnickeri. Slå en signal och hälsa från hans lillebror (Kristian) eller maila mig om du vill veta mer (kag@integra.sigma.se). Han har en hemsida (www.abergguitars.com) också du kan kolla på om du vill!
/Kristian
 
Tack för kontaktuppgifterna, jag skall slå din bror en signal inom kort, känner att jag behöver lite referenser på tidigare fönsterprojekt (hittade inget på sidan). Hemsidan var i sig själv vad däremot ett litet mästerverk; snygg enkel och överskådlig. Möblerna är dessutom mycket vackra...kanske han skulle få bygga mig ett humidorskåp...hmmm ;D

Vi har två huskroppar ej sammanbyggda. Dvs. Ett bostadshus om cirka 120m2 och ett uthus på 70-80m2. De tidigare ägarna har gjort ett sjudundrans jobb med att förvandla både bostadsdelen och uthuset till en regelrätt villa. Mycket synd tycker vi ju men å andra sidan sparar det oss för en del jobb.

Projekt, tja...det blir ändå många :) efter källaren är det vardagsrummet som ju får nya fönster ny kalkputs någon form av eldstad(har inte alls bestämt vad ännu) men vi har lite bekymmer med fukt i källaren under vardagsrummet o bjälklaget så den skall få hjälpa till att hålla luftfuktigheten nere tänkte jag.

Sen är det nytt kök, nya badrum, nytt innertak, eventuellt flytta lite nybyggda innerväggar, nya golv und so weiter und so weiter...men än så länge är det bara kul och inget annat ;)

Det där med att gjuta om grunden, är det gammeldags torpargrund du vill förvandla till cementplatta? I så fall, tänk igenom det noga innan - jag/vi övervägde denna manöver men efter mycket läsande har jag kommit fram till att detta sällan är en god idé i hus som vårt. Känns som att man angriper det omedelbara felet istället för att ge sig i kast med roten till det onda.

Om du inte redan läst den skulle jag i första hand rekomendera den väldigt lättlästa och lättillgängliga boken "Så renoveras torp och gårdar" från ICA-förlag.

Även om skribenterna är vääääldigt "renläriga" så sätter det igång en massa bra tankar!

Nu är det din tur ;D var finns ert hus, hur ser det ut o.s.v.

Passar samtidigt på att önska en trevlig helg!

Mvh

Martin
 
Kul att du gillade hemsidan :) Angående fönsterreferenser så kan du fråga honom om det om du ringer honom för jag vet att han gjort lite sådant så han kan nog ge dig referenser :)

Kul med ert hus! Det blir mycket att göra, men det är ju bara kul! Detta är vårt första hus, så vi har mycket energi, änsålänge i alla fall ;-)

Vårt hus är byggt omkring 1830, och är en av två f.d. tjänstebostad till en Herrgård som ligger ett par 100 meter från huset. Allt är beläget i ett litet samhälle som heter Brodda, som ligger ungefär 2 km från Svaneholms slott (unegär mitt mellan Malmö och Ystad). Från början bestod Brodda av mangårdsbyggnaden (Herrgården), tjänstebostäderna och någon form av jordbruk/gård, allt uppfört av Trolle-släkten har jag läst nånstans. Gården är idag omgjord till stuteri (Brodda stuteri, framgångsrika travhästar), så vi har 300tunnland hästhagar utanför huset :)

VÅrt hus, som var trädgårdsmästarbostad till Herrgården, har från börjat huserat 3 familjer, så det är ganska stort för att vara skånelänga (25 X 6,5 m). Till huset finns ett uthus på ca. 40m2 som nog har uppförts betydligt senare (verkar inte vara korsvirke, utan är hel-putsat). Detta är idag helt oinrett, men vi har planer att göra om det till pannrum, och kanske göra nån form av gäststuga eller relax med bastu i en del av det (skorsten finns för det har använts som tvätt-stuga med vedeldad tvättbalja). Så den är ett projekt i sig ::)

Huset som sådant är i lite blandat skick kan man säga...Herrgården (och tillhörande tjänstebostäder) bytte ägare 1999 och då renoverades vårt hus...dock av någon form av outbildad, inkompetens arbetskraft av okänt ursprung så allt är mer eller mindre fusk. Tilläggsisolering av väggar har gjorts med träreglar och fukt/dif-spärr av plast vilket riskerar att stänga in fukt i väggarna eftersom dom inte längre värms upp inifrån. Så allt det ska bort...sedan ska dessa väggar putsas om, du kanske har några tips och lärdomar?!

När det gäller grunden så har jag läst/hört en himla massa olika teorier...har läst boken du nämnde och den är bra! Självklart bör man fråga sig VARFÖR man har fukt i golven/grunden. En teori är att det är för dåligt dränerat, och att man kanske skulle börja med att dränera om. Besiktningsmän och andra har avrått mig från detta; och hävdar att det troligtvis inte hjälper, eller att det i alla fall inte räcker. Även om man dränerar så försvinner inte problemet med att syllen ligger direkt i sand, och att det saknas kapilärbrytande material.

Stora nackdelen, vad jag hört, med att gjuta skulle vara att fukten skulle pressas upp ännu mer i väggarna, men detta har jag inte fått bekräftat...har du någon info kring nackdelarna?

Det är alltid en balansgång mellan att modernisera och att behålla gamla byggnadssätt så att man inte förstör huset! Som det är nu så vet vi egentligen inte exakt vad som göms under alla golven, ganska spännande :) Har rivit upp ett par golv och i ett rum hittat lite lekakulor och isolering (dock ALLDELES för tunna lager av leka och isolering) och någon sorts gjuten platta på ett litet område.

Fler projekt: Byta värmesystem från direktel till pellets, eller nåt annat. Snacka om djungel! Sen har vi en murgröna som är (och jag skojar inte) en halv meter tjock på hela ena gaveln och den måste bort...det blir inte kul, vi får se hur mycket av väggen som är kvar sen! Jag vet heller inte riktigt HUR vi ska få bort den än...den är otroligt massiv! Vi har pratat om att med något vettigt verktyg kapa den nere vid rötterna och sedan låta den självdö innan vi börjar försöka dra ner den, eller rättare sagt såga ner den med motorsåg eller liknande.

Annat projekt: Ett av rummen har använts som verkstad i säkert 50 år och har inte haft förbindelse med husets övriga rum. Detta ska göras om till tvättstuga/grovkök och här har vi rivit ut ett tegel-golv....alla väggar måste putsas om, en vägg (som är en innervägg) måste rivas.

Jisses...hade nästan glömt att där var SÅ mycket att göra ;-)
Trevlig helg!
 
Förresten, vad kommer ni att göra med grunden istället för att gjuta?

 
Hej Martin och hej Kristian!

Sen vi snackades vid har jag funderat… ja sånt händer :) Jag har tänkt lite på erat hus Kristian efter att pratat med Gysinge gurun Göran Gudmundsson. Varför vill Ni gjuta en platta i huset? Golven har hållig i 175 år och det får väl anses som godkänt… Han menar att ett sådan grund bör återuppbyggas på gammalt vis och om den håller sen 150 till så klarar sej både du och era barn utan problem. Om Ni inte gjuter utan kör på en torpargrund, eldar pellets och i kaminer kakelugnar med drag underifrån så bör cirkulationen vara säkrad (Problemet med fukt är troligen övergången till direkt el.) Sänk marken runt huset (som alltid höjs med tiden) samt dränera och led bort dagvatten så tror jag att en torpargrund är bättre än platta i ett gammalt hus. En platta åtgärdar symptomen (hur länge?) istället för att angripa orsaken till problemen med fukt.

I vårt hus fanns de stora problemen i den del man gjutit en platta inte där torpargrunden är kvar. I väggarna, främst innerväggarna, har vi mycket fuktvandring i de bitar som är intill den gjutna plattan. Väggarna går djupt ner i den tidigare torpargrunden och saknar fuktbrytande skikt mot marken. Därför suger dessa väggar fukt från hela området under plattan.

Om du satsar på torpargrunden kan du göra det mesta själv - vilket blir billigare.

Bara en tanke…

MVH plexi

 
Plexi: Ja, jo, jag har funderat på det *suck*...det är bara så otroligt svårt att få någon faktagrund kring alla olika idéer. Vad jag läst/hört kring Skånegrunden som har syll direkt i sand, var att man på tiden det begav sig var medveten om problemen med fukt och att man visste med sig att alla golv fick plockas bort och syll bytas ut med jämna mellanrum...och det funkar inte riktigt idag tycker jag. Å andra sidan är ju frågan om man får mer problem med att gjuta platta. Ytterväggarna kommer ju att suga fukt i vilket fall (kan ju avhjälpas med dränering). När det gäller innerväggarna så är där inte så många kvar som går ner i grunden, men dessa får man isåfall "lyfta" ´så att man gjuter in plattan under dessa vilket är fullt möjligt om man gör en del av väggen i taget. Men allt tål att tänkas på! Vi ska ha dit ett par firmor till som ska kolla, får se om dom har några åsikter kring det också...tack för tipset!
/Kristian
 
Att man har en platta betyder ju inte att man aldrig måste göra om den, eller hur? Jag kan tänka mej att en platta kanske håller mellan 50-100 år. Ungefär som ett träbjälklag, men trä är lättare att byta. Gjuter man in vattenburen golvvärme i betongen så tror jag att den inte håller mer en 50 år avlagringar och plastbeständighet är orosfaktorer.

Du har ju ett korevirkeshus och korsvirket är ju en del av den bärande konstruktionen även om du har tegel i facken. Hur reagerar de på en platta?

Just nu är jag mycket påverkad av mitt samtal med Gudmundsson men jag håller med om vad han har sagt. Sen tror jag att det är lättare att modifiera ett träbjälklag. Är fukten förhög installera krypgrundsavfuktare men hur modifierar du om du har fuktvandring i väggarna på grund av en platta?

Det "rätta" valet är omöjligt att förutspå och måste anpassas till just erat hus. Nu när du river och drar i det kan du se hur huset mår i olika delar och därefter är det upp till er att avgöra om fördelarna med det ena eller andra valet är bäst för er.

När vi köpte vårt hus var jag inne på att gjuta här med men nu är jag mer innepå att bila upp golvet i den del där tidigare ägare gjutit platta.

Lycka till! Hör av Er om Ni vill titta på vår pellets installation.

Läsvärd litteratur är senaste numret av Gård och Torp (Nr 1 2005)

Jag har också plöjt EE von Rothsteins "handledning i allmänna Byggnadsläran från 1890 som väl beskriver gamla grunder och byggtekniker. Finns som faksimilieupplaga från 2003 går att köpa via Svenska byggnadsvårdsföreningen.

mvh plexi

 
Tack, jag tar det med bror din när jag kommit så långt!

Detta är första huset även för oss, så visst är man full av lust och energi...vilket nog är tur ;)

Den fylliga beskrivningen av ert hus var oerhört kul att läsa, vi kanske till och med skulle försöka komma förbi och titta en dag? Hur som helst låter det som om ni hittat ett riktigt litet paradis...

Jag blev inspirerad av din bakgrundshistoria och jag skall när jag får en chans forska lite i historiken bakom vårt hus, idag vet jag mycket lite men tydligen har det varit en hanterkarbostad av något slag för det fanns berg av gammla verktyg när de tidigare ägarna övertog, dessa hänger nu på något ej namngivet museum :(

Trollesläkten har ju lämnat en del spor i det skånska landskapet. Min anknytning till släkten sträcker sig dock inte längre än att min mors arbetsgivare heter Greve Gustav Trolle (Domsten) och att jag för några år sedan blev gift och höll bröllopsfest på Trollnäs Slott utanför Eslöv. ...sen får vi ju inte heller glömma Edvard Perssons fantastiska inspelningen av Skånska Slott & Herresäten där både släkten Trolle och Trollenäs Slott nämns. ;D

Vi har faktistk en liten bastu (2-3 personer) i vårt uthus...det kan "varmt" ::) rekomenderas.
Resten av uthuset huserar: Pannrum, tvättstuga, toalett + dusch, gästrum, herr-rum(mitt cigarr och whiskeyrum ;D), redskaprum och verkstad. Kanske kan något i denna inredning inspirerar er?


Vi har också en tilläggsisolering på våra innerväggar och jag har ingen aning om hur de ser ut bakom gipsskivorna. Jag måste erkänna att jag eg. inte hade tänkt göra något åt dem utan bara grunda och putsa (pressen från frun att snart bli färdig med vardagsrummen är enorm :D). Men jag vette tusan om jag kan leva med att renovera färdigt vardagsrummen utan att riva o kolla :p Får se hur det blir.

På kalksidan hjälper jag dig gärna med råd och framför allt förmedla kontakt till min kalkleverantör i DK. De är bara att hojta till när det är dags.

Det där med murgrönan låter spännande...för hur vackert jag än tycker att det är så är det ju inte någon särskilt sund husbeklädnad. Rent spontant tycker jag att "såga och låta självdö" låter som god idé, men man får nog vara grundlig med sågandet - murgröna vägrar nästan att dö!

Med hänsyn till cementplattan. Jag är sannerligen inget annat än lekman och glad amatör när det gäller detta. Men jag har gått från "Självklart skall vi gjuta, lägga golvvärme och slippa ha fula element på väggarna" till "Nä gjuta känns inte alls rätt, vi river upp golvet, kontrollerar kondition, byter ut det som måste bytas, undersöker förutsättningarna och anledningar till eventuella fuktskador och åtgärdar dem." Jag tror, utan att ha underöskt det närmare, att våra fuktbekymmer kan ha att göra med en fogad hussockel, jag vet inte ännu men jag misstänker att den är målad med en färg som verken släpper in luft eller annat. Sen hittar jag bara ett ventilationshål och de sitter i källaren, detta skall åtgärdas snarast (läs: till sommaren ;)).i

Vinsterna med att behålla nuvarande konstruktion sammanfattar jag för mig själv såhär:

*Mest rättvist mot huset och dess historia
*Klart billigare!
*Jag har full koll på hur det ser ut under.
*Lätt och billigt att åtgärda igen om problem skulle uppstå, då kankse oxå finna varför, ngt man kankse missa första gången)
*Det är lätt att följa upp på utvecklingen.

Några direkta nackdelar med gjutningen kan jag nog inte ge dig, men jag känner mig starkt övertygad om att jag valt rätt...det är mer en känsla än en faktuell överbevisning.

Jo förresten, antar att du redan tänkt på det men det är ju en sjutusans skillnad på hantverkare/entreprenadfirmor och hantverkar som faktiskt kan gamla byggnader, de "moderna" säger gjut och de "gamla" säger behåll torpargrunden en adress som hjälpt mig en hel del i denna hantverkardjungel är www.bevis.nu

Till sist 2 meningar/frågor direkt riktade till Plexi:

*Kommer hemskt gärna och tittar på Pelletsinstallationen en dag, vi skall byta från olja så fort som möjligt!
*Vad är "Gård och Torp" för något och var hittar jag den? Hemsida?

Mvh

Martin
 
KMN skrev:
*Kommer hemskt gärna och tittar på Pelletsinstallationen en dag, vi skall byta från olja så fort som möjligt!
*Vad är "Gård och Torp" för något och var hittar jag den? Hemsida?

Mvh

Martin

Förlåt om jag "high-jackade" din tråd innan, jag och Kristian har ppratat lite om grunder tidigare.

Gård och Torp är en tidning som går att köpa i välsorterade tidningsaffärer, mycket bilder (Vilket är lärorikt och kul men ibland lite förmycket i alla typer av magasin) men det står också lite matnyttiga saker. Gysinge är ofta välrepresenterade och de kanske är delägare vad vet jag.

Jag är intresserad av din kalkkontak. Vårt hus blev hårt utsatt för en dödsrenovering på 70-80-talet med sprutad puts och andra hemskheter. Den senaste gången de sprutade en gavel var 10 år sedan men den har redan börjat släppa…
Å du är självklart välkommen och kolla pelletspannan du med!
Jag bor i Lund i Värpinge By alldeles brevid Trolleberg (Japp Fredrik Trolles första stora gods som han spelade av den förra ägaren på kortspel!)

mvh plexi

 
Hej, mycket tankvärd läsning här om ert ämne, själv  sitter jag i ungefär samma båt :). Har köpt ett hus som troligen är från senare hälften av 1800 talet.

Lite fakta om vårt projekt:

Tyvärr så är det renoverat ngn på 30 talet(hittade gamla tidningar). Då de murade om den södra skorstenen som ej längre är i natursten(och varför gå ut med stenen när man kan gömma den under golvet ;)) och bytte golv i hela kåken enligt mina gissningar. Har nu bruttit upp golven i kök, hall och det norra rummet för att för att isolera dem. Det var då jag började fundera på vilken typ av golv som jag skulle använda. Tomten lutar åt söderhållet så syllen i norr ligger mer eller mindre i höjd med marken. Har tänkt att försöka minska markhöjden på den sidan om det går(det kan finnas berg på den sidan). Om jag ska göra torpgrund med dagens normer krävs det mellan 40-60 cm luft under för att säkerställa ventilationen. Och detta skulle medföra att jag troligen underminnerar min redan nu lite rangliga grund.

Så mina funderingar är nu vilken typ av golv jag ska satsa på, ju mer man gräver i detta ämne desto osäkrare känner man sig på vad som är rätt!


- Kanske det är bättre att lyfta huset och göra en ny torpgrund med dränering men det skulle bli ett rätt stort ingrepp?

- eller så ska man satsa på en tät varmgrund dvs markisolera mm denna konstruktion är under utprovning av SP men då måste det till någon typ av avfuktare med givare som känner av fukten i grunden?

- eller gjuta platta?

Detta är ingen lätt uppgift att lösa, jag har pratat med några hantverkare och det är lite splitrade i sina svar förr var det självklart med torpgrund men inte idag, kanske beror på det allt varmare klimatet att förutsättningarna ändrats!? de flesta vill gjuta platta på mark, troligen bara för de inte känner sig säkra på torpgrund längre! Min grund är inte angripen av fukt idag, men då har den heller inte varit isolerad på de senaste 100 åren, och detta kommer jag att ändra på.

Ett litet inlägg till ert prat om kalkbruk, var det färdigbruk ni pratade om? Pratade i dag med en gammal murarmästare av det äldre slaget som sa att det var bättre och blanda själv, pga att det köpta bruket enligt han var för hårt. Han rekomenderade 1:3 (Släcktkalk+sand).

Tack för era tankvärda inlägg/ Johan

 
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.