Har noll erfarenhet av altanbygge men som gammal ingenjör ( av totalt fel sort) så kunde jag inte låta bli när min dotter och svärson skulle till att bygga altan på sluttningstomt.

Några initiala data:
Övre altan: 93 m2 , yttre bruttomått 13.6 x 8.1 m, översta hörn 3m ovan mark
Nedre altan: 30 m2, yttre bruttomått 8.5 x 3.5 m, cirka en meter ovan mark
Pergola: 16 m2

Vi börjar så smått med en bild på virkeshögen som landade i Måndags 20 April
(2.5 ton betongplint planterades förra veckan)

Virkesleverans för altanprojekt med inslagna träreglar och material vid en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RolfoHelena och 4 till
  • Laddar…
Dagen efter virkesleveransen så ser det ut så här:

Byggsträvor som stödjer stolpar på plats för en ny altankonstruktion utanför ett vitt hus, med markskyddsdukar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla stolpar till stora altanen på plats (med byggsträvor som stöd). 90x90 limträpelare "ute i terrängen" och närmast huset blir det bärlinor i princip direkt på plattor. Gräva ner plintar närmast huset går inte då det alldeles för mycket rör och jox ivägen.
Altanen är fri från husgrunden och sitter endast fäst mot yttre livet på dom yttre balkongstolparna (detta av nödvändighet då glaset på glasräckena kommer att avslutas mot balkongstolparna.

Hela altankonstruktionen är cad-ritad av mig vilket har hållit mig sysselsatt i princip sedan jul.
Lägger med en ritning på uppregling och bärlinor.

/Göran

Nämnas bör att jag har fått ovärderlig hjälp här på forumet under resans gång
 
  • Gilla
ErikLtz och 15 till
  • Laddar…
Jag blev lite nyfiken, vart var det som var 3 meter högt?
Det ser ut som det kommer bli kanon fint iaf! (y)
 
En sista post idag med dagsstatus, i dag Torsdag, på bygget,

- Övre däcket med alla bärlinor och golvreglar på plats
- Nedre däcket påbörjat

Lite mera data:
- Plintavstånd 1600mm, avstånd mellan plintrader 1800 mm
- Bärlinor dubbla omlottlagda 45x195 C24 skruvlimmade
- Golvreglar 45x170 skarvade enligt bild

Byggplats med övre däck konstruktion av bärlinor och golvreglar klart och nedre däck påbörjat, nära en vit tvåvåningsbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstruktion av trä med bärlinor och golvreglar för ett däck med metallförbindare, under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Göran
 
  • Gilla
dannemite och 10 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Jag blev lite nyfiken, vart var det som var 3 meter högt?
Det ser ut som det kommer bli kanon fint iaf! (y)
Tackar :)

På mitt senaste inlägg så kan man ana i höger bildkant att det blir högre och högre.
Yttre högra hörnet ligger bra precis 3m ovan mark men genom att ett nedre däck kommer att ligga där så blir det bara 2 meter.

/Göran
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Update:

- Nedre altan med bärlinor ( dubbla omlottlagda skruvlimmade 45x195 pss som övre altan)
- Golvreglar 45x170 cc 60 förutom där trappen från övre altanen landar där cc är 300
- Hängd i bakkant i samma stolpar som övre altanens främre stolprad

Byggplats för en altankonstruktion med arbetare, halvfärdiga trädäck och träbalkar framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en bild på allt målat i form av räckesstolpar ( 110x110 limträ med genomgående hål för kablage), handledare, spjälor, halvstolpar, täckbrädor för halvstolpar ( jag skall förklara mer sedan..). Allt förutom spjälor köpt från altanbygge.nu

Vitmålade byggmaterial inklusive räckesstolpar och lister ordnade i en garageverkstad med verktyg och byggutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt målat i obruten vitt , dvs samma färg som huset.

Nu återstår bara en arbetsdag denna vecka - dvs Lördag.

Nivåskillnad övre-nedre altan: 2210 mm = 13x 170mm. Mina originalritningar var för 2380mm (14 steg) men markprofilen var inte vad jag hade skattat när jag mätte i vintras så vi fick gå ner ett steg.
Lade till ritning på trappkonstruktionen.

Lärdomar so far:

- Genomarbetade ritningar lönar sig
- Man kan aldrig ha för mycket skruv


/Göran

P.S zoomar ni in på "byggbilden" så kan ni se en mock-up av hur kjolen runt altanen kommer att vara - dubbla vitmålade 22x145 med livade stående hörnbitar och (fel brädor på bilden) ett plank med enkelfaspanel indraget 200mm under kjolen. Dom dubbla 22x145 är för att få samma design som dom dubbla liggande brädorna i underkant av balkongerna och enkelfaspanelen är för att få samma design som huset.
 
  • Gilla
Frajjanspappa och 5 till
  • Laddar…
Och för att kommentera mig själv så kan man se på "målningsbilden" att dom undre lagren där det ligger spjälor till pergola och trappan (liggande spjälor) har omålade ändar.
Jag snodde ihop en jigg där man kunde lägga 10 stycken 4.2m långa spjälor i ytterkant och snurra dom så att man kunde effektivt måla alla fyra sidorna (givetvis designade jag pergolan så att jag behövde max 4m långa spjälor).
När vi målade räckesstolparna så stoppade jag kvastskaft i dom genomgående hålen för att måla dom effektivt.
 
J
Sharky58 Sharky58 skrev:
Och för att kommentera mig själv så kan man se på "målningsbilden" att dom undre lagren där det ligger spjälor till pergola och trappan (liggande spjälor) har omålade ändar.
Jag snodde ihop en jigg där man kunde lägga 10 stycken 4.2m långa spjälor i ytterkant och snurra dom så att man kunde effektivt måla alla fyra sidorna (givetvis designade jag pergolan så att jag behövde max 4m långa spjälor).
När vi målade räckesstolparna så stoppade jag kvastskaft i dom genomgående hålen för att måla dom effektivt.
Har du bild på målarställningen? Har testat tidigare men aldrig kommit fram till något vettigt
 
Det ser ut att bli jättebra det där. Kul att se att utgångspunkten inte är att bygga en så billig altan som möjligt! Ibland känns det som det är utopin här på forumet.

Jag är lite nyfiken på om du ändrade dina tankar kring den främre balken eller om det är någon sorts synvilla man ser...
Om man tittar på bild 3 och 5 så ser det ut som du har kilat in balkbitar mellan upplagen istället för att köra en balk på utsidan. Jag klipper in några skärmbilder nedan:

Ritning av en altankonstruktion med måttangivelser och markerad detalj av balkar mellan upplag.

Hade det inte varit lättare att följa ritningen där eller finns det någon uppenbar fördel att lägga in virket mellan skruvreglarna? Eller ser jag bara fel?

Bygger du (barnen) ett förråd under altanen sen? :)

En annan sak som kan vara bra är att förbereda en stenkista t.ex. om ni har tänkt placera ett utekök någonstans uppe på. Jag kom på detta en liten stund försent så fick stå mellan bärlinor och skruvreglar och gräva ut ett hål. Det hade varit smidigare om jag tänkt på det något moment tidigare... :)

En nedsänkt bubbelkopp hade varit fint där någonstans också...!

PS: gillar verkligen barnens hus också! Såg jättefint ut! DS.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Har du bild på målarställningen? Har testat tidigare men aldrig kommit fram till något vettigt
Jag skall försöka att komma ihåg att ta ett kort på Måndag.

/Göran
 
T tobbbias skrev:
Det ser ut att bli jättebra det där. Kul att se att utgångspunkten inte är att bygga en så billig altan som möjligt! Ibland känns det som det är utopin här på forumet.

Jag är lite nyfiken på om du ändrade dina tankar kring den främre balken eller om det är någon sorts synvilla man ser....
Avslöjad... :)
Jag lämnade min post för tidigt och snickarna tänkte inte på den biten så morgonen efter fick dom kila in bitar emellan. Glasen till altanräcket är beställda så ändra mått på ramen går icke.
Skall framföra berömmet till den yngre generationen ( notera att jag inte åtar mig fönsterputs).

- Förråd är planerat
- Bubbelkopp blir det säkert om jag känner min dotter rätt. I så fall nersänkt i den nedre altanen.

/Göran
 
  • Gilla
vickan11 och 1 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jag skall försöka att komma ihåg att ta ett kort på Måndag.

/Göran
Trött i huvet.... jag har ju denna:

Hemgjorda träställningar med nymålade träbitar staplade i två lager i en verkstadsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera att det ligger "två våningar" upplagda efter målning. Gjorde tre likadana ställningar som jag kunde stapla på varandra för att maximera produktiviteten
 
  • Gilla
Kenneth1x2 och 3 till
  • Laddar…
Det blev inget jobb idag eftersom snickarna jobbade länge igår istället.
Nu sitter hela regelverket till nedre altanen på plats samt spikläkt för panelen som
skall täcka framsidan av övre altanen.
Vangstyckena för trapp mot mark också på plats.
Bredvid den ( med ca en meter space) kommer att vara en 4.5 meter bred "sitt-trapp" med steg ca 40x40 och upphöjda sidor (ca 60 cm breda) så att man har en rejäl ljugarbänk med armbågshyllor för mat och dryck..

Jag är ansvarig för minst ett stort kalhygge....


Regelverk och spikläkt för altan under konstruktion vid vit husfasad, markerat för trapp och sitt-trapp-planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anders.svensson och 15 till
  • Laddar…
J
Jävlar vilket mäktigt bygge, snyggt! Tack för bild på målarställning, smart fixat
 
Inga nya bilder idag , bara ett par ritningar:

Trallen läggs med dubbel fris och utan skarvar (två generalskarvar/sektioneringar istället).

Övre altan + Pergola:

Ritning av en altan med dubbel fris och sektionerad layout, samt övre delen av en pergola, med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och resten av pergolan (pdf).

/Göran
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.