Hej!

Kollar runt lite på mursten för att göra en stödmur på ca 1 meter hög och ca 30 meter lång.

Men OJ vad det är dyrt!  :surprised:

Tänkte kolla om någon av er gjort på något annat sätt, som varit lite billigare och inte fult.  ;)

//Helena

 
Slipers (sånna som ligger/låg under järnvägsrälsen) kan man få tag i billigt, sedan får du göra ett typ av tegelstensmönster samt förankra dom i varandra på valfritt sätt, typ mutter-bricka-gängstång-bricka-mutter, eller borra med grov borr och dymla med undertryckt gran.. Det blir en snygg mur i alla fall, sen skulle jag väl undvika eventuellt damm när jag borrar för de nödvändiga hålen.
 
  • Gilla
henrikrei
  • Laddar…
Knäcksten är ju billigt, men det går väl inte att bygga så högt som du tänkt. Max 60cm läste jag på nätet.

Köpa beg är kanske svårt för en så stor mur?
 
Kapten_zanden
Jag kollade på Leca-blocks produkt pdf, där e föreslog olika konstruktioner som man kunde bygga med deras produkter, frågan är om det är en billig lösning.

Jag ska också bygga en stödmur (c:a 1-1,5m hög beroende på vad man kan bygga)
för att få större plan yta vid huset...

Ingen annan som har förslag på var man kanske kan hitta begagnade L-stöd eller liknande? Ska man gjuta själv? Fan det är svårt...
 
  • Gilla
Nidde_mr
  • Laddar…
1.5 meters höjd innebär att du talar om stadiga murar typ keystone eller L-element för att det ska hålla.

L-element kan man mycket väl göra själv. Starka tror jag det var hadde fina ritningar på nätet.
 
Kapten_zanden
Var hittade du de ritningarna?
 
Jag är väldigt nyfiken på det här med gabioner... Är det någon som byggt sådana och har bilder hur det ser ut i villamiljö? De enda bilder som finns på hemsidorna ser ut att vara stora arrangemang vid vägar/broar etc. Jag tycker de är snygga men det känns som om de blir väldigt stora och klumpiga runt en villatomt.
 
Kajjenne skrev:
Jag är väldigt nyfiken på det här med gabioner... Är det någon som byggt sådana och har bilder hur det ser ut i villamiljö? De enda bilder som finns på hemsidorna ser ut att vara stora arrangemang vid vägar/broar etc. Jag tycker de är snygga men det känns som om de blir väldigt stora och klumpiga runt en villatomt.

Kommer ihåg att gabioner diskuterades här förra året. Kolla på den här tråden så kanske då hittar något av intresse.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=38890/28#28
 
Vill du veta mer om gabioner kan du PM:a mig, för vi har det som stödmurar.
/FlitigaLisa
 
  • Trd_001_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade dem via en länk här på forumet....
 
Använd sprängsten och mura upp. Har lagt in en trappa på 27 steg också.
 
  • Stentrappa__Mur_2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
OLHA skrev:
Använd sprängsten och mura upp. Har lagt in en trappa på 27 steg också.
hur har du gjort när du har murat upp detta?
 
OLHA skrev:
Använd sprängsten och mura upp. Har lagt in en trappa på 27 steg också.
Vill bara säga att jag tycker att det här var jättesnyggt gjort Ola! Passar väldigt väl in i övrig miljö.

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.