Hallå!

Ont om tips och trix ang. vedspisrenovering på nätet och diverse spis och kamin-butiker verkar dessvärre inte vara så haj på äldre grejer. Har hittat en till synes intakt, men påtagligt rostig gammal vedspis i vår loge som vi vill sätta in på dess orginalplats i köket.

Några frågor för den som känner sig kunnig!

1. Exakt hur mycket rost behöver slipas bort?? Är det endast allt synlig som behövs eller ska det även poleras invändigt? (Känns spontant onödigt, men har väldigt dålig koll)

2. Vågar man lämna till Blästring eller riskerar man att den blästras sönder?

3. Måste den behandlas omgående efter slipning eller hur länge kan man vänta?

4. Ovandel till vattenbehållaren - vart får man tag på en sådan?

5. Hur vet man om den är tät om man inte eldat i den? Ser inga synliga sprickor utvändigt, men kan det finnas ”invändiga” sprickor som kommer omöjliggöra användandet?

Tack på förhand!
 
1. Man får aldrig bort all rost eftersom gjutjärnet dels är poröst och dels har blivit ännu mer poröst när det har kol<at ur på grund av värmen från elden. Det normala brukar vara att slipa bort den rost som finns på ytan men låta rosten sitta kvar som fyllnad i porerna. En vinkelslipmaskin med grov stålborsttrissa är ett lämpligt verktyg för detta. Delarna passar bättre ihop om man tar bort den mesta rosten även invändigt men litet restrost invändigt har ingen betydelse.

2. Jag skulle inte våga. Även en försiktig blästring gräver ur porerna i gjutjärnet så man får utvändiga ytor som inte går att hålla rena. Kan man sandblästra själv och har nogrann kontroll på att man endast sandblästrar invändiga ytor så lär resultatet enligt mycket trovärdig utsago bli mycket bra men man får ta det extremt försiktigt med relativt lågt lufttryck.

3. Man ser ju om delarna har fått ny rost och så länge de inte har gjort det är det ingen brådska. Om du förvarar dem i uppvärmt utrymme har då minst ett år på dig innan det blir någon brådska.

4. Menar du den gjutna plattan som är fastskruvad vid sidan av spisen och täcker en inmurad vattenbehållare? Jag har några sådana i lager till Högfors spisar av modellerna 5 och 6 och 5A och 6A. Det blir att fråga av alla skrotsamlare du kan hitta och själv leta igenom de lokala skrothandlarna. Annars borde det gå att svetsa ihop en ersättare av vanligt järn.

5. Den är inte tät. Kommer aldrig att bli helt tät. Täta så gått det går och var omsorgsfull vid monteringen så duger det säkert. Då du tar isär spisen för renovering så ser du ju om det finns invändiga sprickor.
Framför allt skall du se till att alla brännjärn finns kvar kring eldstaden. Lata renoverare och utarbetade husmödrar har alltid haft en tendens att helt enkelt ta bort spruckra brännjärn och fortsätta elda på det viset. Utan skydd av brännjärn är det bara en tidsfråga innan större järndelar spricker och förstörs. Brännjärn är så att säga slitdelar som man byter när de blir dåliga. Om det inte finns nya brännjärn att köpas kan man tillverka dem av Hardox plåt. Restbitar av sådan plåt brukar gå att köpa billigt av något företag som tillverkar grävmaskinsskopor.

Vissa spisar bland annat vissa Husqvarna har ett asbestband som tätning mellan sidorna och locket. Var rädd om din häsa.

Det här låter svårt men det är inte alls så svårt som det låter. Ta det lugnt och metodiskt så går det bra och plötsligt har du lärt dig en ny färdighet.
Lycka till!
 
  • Gilla
Bjynisbackan och 4 till
  • Laddar…
Gammal sliten Kallinge nr 16 vedspis med öppet askfack och borttagen mittdelare, placerad i ett orenoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal rostig gjutjärnsspis märkt "Kallinge nr 16" med dubbla kokhål och knottrig ugnstakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av en rostig Kallinge nr 16 kamin med synlig mittdelare och knottrig yta på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig gammal ugn med öppningen i förgrunden och en knottrig yta som syns på ovansidan, vilket efterfrågas i diskussionstråden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insidan av en rostig Kallinge nr 16-ugn med synlig mittdelare och knottrig takyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insida av en rostig Kallinge nr 16 ugn med skiva som ser ut som mittdelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en rostig Kallinge nr 16 ugn med öppen lucka och synlig mittdelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för otroligt bra svar! Känner mig ordentligt taggad inför uppgiften. Lägger upp lite bilder på hur den ser ut idag så är det kanske någon som har något vettigt att säga ang. skicket. Det står att det är en Kallinge nr 16, men kan inte hitta någon som helst info på nätet om den modellen.

Angående brännjärn. Har min brännjärn?? Ser ut att sitta någon slags skiva som mittdelare. Är det ett brännjärn?

Själva ugnstakets ovansida är knottrig. Vadan detta utseende? Är det någon slags inbyggd armering för gjutning?
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Förlåt, Kallinge nr 10 ska det vara.
 
Brännjärnet sitter mellan eldstaden och ugnen. För mig ser det ut att finnas. Men titta och känn med ett finger i ugnen och ett i eldstaden hur långt det är emellan. Det skall vara ett par cm. Är det 5 mm så saknas brännjärnet. På utsidan av eldstaden sitter cisternjärnet. Det ser också ut att finnas där. Men titta närmare för att vara säker. På ugnstaket lägger du ugnslera. Det brukar vara eldfast lera med järnfilspån. Alternativt eldfast bruk. Knottrorna finns för att ugnsleran skall sitta kvar bättre.
 
Japp, tittade närmare nu och det ser ut att finnas. Både baktill och emellan eldstad och ugn. Dom sitter båda lite löst och nedtill sitter dom båda infällda bakom små ”golvlister”. Inga sprickor och dylikt i. Men rostiga - behöver dom också rostskrapas?
 
Den spisen ser ut att vara i bra skick. @heimlagas beskrivning av att plocka isär, stålborsta och skruva ihop med pannkitt i skarvarna är bra. Men när den ser så fin ut tror jag egentligen inte att du behöver det. Dammsug den invändigt och stålborsta med vinkelslipen utvändigt. Sedan en omgång spissvärta. Den lilla ytrosten invändigt är inget att bråka om.
 
Kul att höra.

Angående kopparcisternen så saknar den själva locket. Spelar det någon roll? Dessutom är kranen lite halvtaskig vilket gör att jag funderat på att bara sätta dit cisternen av kosmetiska skäl - frågan kommer då. Måste man ha vatten i den för att den inte ska förstöras vid eldning?
 
Furhoffs i Skövde har några pensionärer (och nuvarande anställda) som knäcker bland annat koppar på fritiden.

Verkstaden har kvar en hel del av sina verktyg från kopparslageriets tid (numera är de mera kända för rostfritt.)
 
@Ht33781 Väcker en gammal tråd. :) Hur gick det med din vedspis. Finns det några efterbilder och vad gjorde du?
 
Hehe. Den är halvvägs renoverad och det har gått bra, men det har kommit en riktig köksrenovering emellan så därför har själva vedspis-projektet fått vänta lite. Men jag ska nog återkomma med bilder och info!
 
Tack för snabbt svar! Gör gärna det. Jag kämpar för att renovera min innan vårt bygglov går ut å jag får inte till att få bort rosten. Hur gjorde du med det? Har du en bild på ngn del du behandlat?
 
Jag har använt ett vanligt stålborstepaket (två paket har jag gjort av med hittills, men dom är ju rätt billiga) köpt på vanlig bygghandel som man kan sätta fast på diverse skruvdragare eller vinkelslip och sen har jag kört på tills jag varit nöjd. Jag tycker det har gått förvånansvärt smidigt. Om det är för att det var lätt rost på min eller något annat det vet jag inte, men det kändes ju som ett hopplöst projekt från början. Jag ska genast springa ner i källaren och ta lite bilder!
 
En rostig lucka, en svärtad lucka med mönster och en dörr med dekorativ spirl på golvet, jämförelse av renoveringsmetoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orostad och svärtad luckor, en är orenoverad och rostig medan de andra två är renoverade och svarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutjärnsluckor för spis, en oslipad och två svärtade, samt en spolvätskefjäder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutjärnslucka med svärtning intill en ickesvärtad och en spisvev, på träunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en icke-borstad, rostig spislucka med synliga slipmärken och en kontur för svärtning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite bilder på en icke-borstad lucka och två färdiga med svärtning. Och hur min ”halvvägs”-bedömning ser ut på själva spisen

jag upplevde att om man kör med ren vinkelslip så blir det lätt ganska grova repor i spisen så jag kör hellre med borsten och skruvdragaren lite längre tid. Sen om det är rätt eller fel det har jag ingen aning om. Inte heller hur länge det kan tänkas hålla i framtiden ‍♂️
 
Stort tack! Riktigt hjälpsamt. Kanske tog vi i för mycket med borsten eller hade fel borste för vi tyckte det repade. Men du menar en laga sats med borstar som inte är handhållna utan monteras på ngn maskin?

Riktigt snyggt oxå!! Ser ut att bli superfint!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.