Hej!

Jag behöver byta ut en bit av garagens stående panel (bilden föreställer biten ovanför ett fönster). Men nu inser jag att flesta byggaffärer bara har Z-panel.
Mina panelbrädor är någon sorts lockpanel formad som ett "T", med ett spår på baksidan. Mellan brädorna sitter en tunnare 55 x 10 list. Är det något man kan köpa nuförtiden? Garaget är byggt i slutet av 70-talet.

Tack!

Hand som håller ett måttband över vitmålad, T-formad lockpanel på ett garage, med fokus på panelens profil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tompax
Z Zakalwe skrev:
Hej!

Jag behöver byta ut en bit av garagens stående panel (bilden föreställer biten ovanför ett fönster). Men nu inser jag att flesta byggaffärer bara har Z-panel.
Mina panelbrädor är någon sorts lockpanel formad som ett "T", med ett spår på baksidan. Mellan brädorna sitter en tunnare 55 x 10 list. Är det något man kan köpa nuförtiden? Garaget är byggt i slutet av 70-talet.

Tack!

[bild]
Jag tror att du kan glömma att få tag i något sådant där till rimligt pris. Det där är en specialare som inte är standard idag. Man kan alltid specialtillverka sådana men även det kostar ju en del.

Hur mycket behöver du byta?

Om det inte är allt för mycket kan du själv fixa dina egna genom att välja en falspanel där du klyver bort spontsidan och klyver in ett spår motsvarande andra sidan.

Sedan klyver du till lämpligt stora passbitar till att ha mellan dessa paneler. Mycket enkelt gjort om du har en bordssåg.

Skall du ha större mänger panel så är det ju tråkigare så klart. Då kanske det är en bra idé att gå över till lämplig faslpanel helt, som i övrigt stämmer överens i dimensioner.
Att få det helt identiskt med en falspanel idag blir ju svårt, för att inte säga omöjligt, då det är mindre än 30 mm bred skåra när man har satt ihop dem.
 
Köp vanlig släta panelbrädor, en billig överhandsfräs (det duger med en fräs för 500kr från Biltema eller annan billigleverantör), ett frässtål och nya panelbrädor är fixade på nolltid.
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
LB-hus ?
 
tompax
GoC GoC skrev:
Köp vanlig släta panelbrädor, en billig överhandsfräs (det duger med en fräs för 500kr från Biltema eller annan billigleverantör), ett frässtål och nya panelbrädor är fixade på nolltid.
Att klyva bort går betydligt snabbare. Han spar dessutom tid om han köper en falspanel, så slipper han falsa mer än en sida.

Fräsen hjälper honom heller inte för passbiten emellan, det gör klyven.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Hur mycket behöver du byta?
Endast åtta brädor. Jag har tagit bort "sopinkastet" på garaget och behöver täcka hålet där man hade plåtdörren som man tidigare hade sopkärlen bakom.

GoC GoC skrev:
Köp vanlig släta panelbrädor, en billig överhandsfräs (det duger med en fräs för 500kr från Biltema eller annan billigleverantör), ett frässtål och nya panelbrädor är fixade på nolltid.
Jo, efter en del funderande kom jag fram till att det blir enklast att göra så :) Planen just nu är att köpa grundmålade 120x22 panelbrädor och fräsa spår på båda sidor mha överhandsfräs och frässtål jag köpte på Jula:
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/186229.jpg

Sen får jag hitta lämplig bräda att lägga emellan.

Vad tror ni om denna bord man kan montera överhandsfräsen på? Det blir lite enklare att "mata" då.

https://www.jula.se/catalog/verktyg...kiner/tillbehor/bord-for-handoverfras-049003/
 
tompax
Z Zakalwe skrev:
Endast åtta brädor. Jag har tagit bort "sopinkastet" på garaget och behöver täcka hålet där man hade plåtdörren som man tidigare hade sopkärlen bakom.



Jo, efter en del funderande kom jag fram till att det blir enklast att göra så :) Planen just nu är att köpa grundmålade 120x22 panelbrädor och fräsa spår på båda sidor mha överhandsfräs och frässtål jag köpte på Jula:
[länk]

Sen får jag hitta lämplig bräda att lägga emellan.

Vad tror ni om denna bord man kan montera överhandsfräsen på? Det blir lite enklare att "mata" då.

[länk]
Skall du köra med en handöverfräs på 8 brädor behöver du inget bord. Tvinga fast de på något stadigt och fräs på.

Har du ingen klyv eller bordssåg så kan det bli värre med passbitarna. Jag gissar att måttet är ca. 11 x 60 mm. Något sådant finsågat hittar du inte i bygghandeln. Du får klyva det själv.
 
Vi har ett götenehus från 83 med samma typ av panel. Den undre "plankan" är 55x8. När vi målade om 2002 bytte jag 8-9 stycken körde fräsen på plankor som var fastsatta med tving på ett bord. Då gick 8x55 att köpa.
Vi målade om igen i somras, då fanns inte 8x55 att få tag på, men det räckte med att byta enbart de yttre plankorna (4 -5 stycken) samma manöver ,(med samma bord, tving, fräs och gubbe,)

8x55 hade blivit jobbigt att leta upp
 
Z Zakalwe skrev:
Endast åtta brädor. Jag har tagit bort "sopinkastet" på garaget och behöver täcka hålet där man hade plåtdörren som man tidigare hade sopkärlen bakom.
I


Jo, efter en del funderande kom jag fram till att det blir enklast att göra så :) Planen just nu är att köpa grundmålade 120x22 panelbrädor och fräsa spår på båda sidor mha överhandsfräs och frässtål jag köpte på Jula:
[länk]

Sen får jag hitta lämplig bräda att lägga emellan.

Vad tror ni om denna bord man kan montera överhandsfräsen på? Det blir lite enklare att "mata" då.

[länk]
Inte behöver du ett bord för detta, lägg brädan på lämpligt underlag, golvet eller ett par bockar, och fräs bort det som behövs. Fullkomligt bortkatstade pengar att köpa ett sådant.
Det följer med ett anhåll med fräsen. Ett tips är att du fräser första ”draget” så långt in du behöver för att få rätt profil och justera anhållet och fräs utåt tills du får bort sista biten. Troligen behöver du bara göra ”två drag” med fräsen för att få till rätt profil.
 
tompax tompax skrev:
Att klyva bort går betydligt snabbare. Han spar dessutom tid om han köper en falspanel, så slipper han falsa mer än en sida.

Fräsen hjälper honom heller inte för passbiten emellan, det gör klyven.
Men har falskspelen tillräckligt stor fals?
Och en billig överhandsfräs har man alltid användning för som husägare.
 
Vad tror ni om att använda bordsåg istället för överfräs och ställa in klingan så man kapar ur biten från två håll?

tänkte också använda bordsågen för att kapa fram ’mittremsor’ ur en 45x70 regel. (Det finns 8mm tjocka lister att köpa men kostar skjortan så det är billigare att köpa bordsåg och kapa själv).
 
Har du kollat hos nån lokal såg eller mer välsorterad bygghandel? Jag har den panelen på en del av huset, och behövde komplettera. Fanns inte hos byggmax, men hos en (nu tyvärr stängd) bygghandel som hade egen såg fanns panelen på lager. Detta var i Sandviken för några år sen. Hur långa bitar behöver du?
 
Bor i Uppsala, så det är inte så värst långt till Sandviken. De behöver vara max 1.4m långa.
 
tyvärr har bygghandeln som hade dem gått i konkurs. Jag kan kolla ute i mitt förråd om jag har några bitar kvar i morgon. Dessutom ska jag ta hål för en altandörr om några veckor, så då får jag några begagnade bitar till övers. Kan du kolla vilka mått det ska vara på din panel?
 
tompax
GoC GoC skrev:
Men har falskspelen tillräckligt stor fals?
Och en billig överhandsfräs har man alltid användning för som husägare.
Ja, det är klart falsen räcker till. Annars hade inte falspanelen fungerat som falspanel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.