Claes Sörmland
Sam1981 Sam1981 skrev:
Jag tolkar på er att det är fullt ok att under uppgift "elförbrukning" stödja sig på en (gammal) energideklaration än faktiskt användning?
En utfästelse måste i lagens mening vara specifik. Siffror är specifika men rubriken i det här fallet är inte det.

Jag menar att rubriken "elförbrukning" är alldeles för ospecifik för att veta vad det gäller och vad säljarna har utfäst. Kanske menade säljarna att de har angett deras uppskattning av framtida elförbrukning på fastigheten efter att den sålts? Eller vad de förbrukade ett annat år än det som du kollat? Bara säljarna vet vad de tänkte när de fyllde i siffran.

Sen borde nog aktuell mäklare se över hur de designar sina objektbeskrivningar så att de blir tydligare.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En utfästelse måste i lagens mening vara specifik. Siffror är specifika men rubriken i det här fallet är inte det.

Jag menar att rubriken "elförbrukning" är alldeles för ospecifik för att veta vad det gäller och vad säljarna har utfäst. Kanske menade säljarna att de har angett deras uppskattning av framtida elförbrukning på fastigheten efter att den sålts? Eller vad de förbrukade ett annat år än det som du kollat? Bara säljarna vet vad de tänkte när de fyllde i siffran.

Sen borde nog aktuell mäklare se över hur de designar sina objektbeskrivningar så att de blir tydligare.
Håller med dig, den är ospecifik och det har nog säljare och mäklare (generellt) utnyttjat. Men detta är en intressant del att reglera och definiera, det måste finnas definitioner för alla dessa parametrar.

Sen finns det ärliga och raka säljare som skriver användbara uppgifter där. Beror på personen antar jag. Dessa här har velat hålla inne sanningen.
 
Den totala köpta elen inkluderar ju hushållsel. Denna är ju inte med i deklarationen. Om deklarationen säger 18 000 kWh och de har uppgett 20 900 kWh så har de ju angett en högre siffra. Hushållsel tillkommer ju dock sedan till detta och då hade de förbrukat 28 000 kWh totalt förra året d.v.s. troligtvis runt 8000 kWh per år i hushållsel vilket är fullt rimligt för en större villa. Förbrukningen av hushållsel kan du ju i stor grad påverka själv.

Oavsett är ju det här småpengar på årsbasis. Risken är att du kommer bli väldigt besviken över övriga ekonomiska delar kring att äga ett hus om du hänger upp dig så på detta.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 19 till
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Håller med dig, den är ospecifik och det har nog säljare och mäklare (generellt) utnyttjat. Men detta är en intressant del att reglera och definiera, det måste finnas definitioner för alla dessa parametrar.

Sen finns det ärliga och raka säljare som skriver användbara uppgifter där. Beror på personen antar jag. Dessa här har velat hålla inne sanningen.
Alltså, jag kan inte se hur den siffran kan vara något att hänga upp sig på?

Här har du en översikt på min elanvändning. nov. 2012 flyttade vi in. Då var kåken helt uppvärmd med direktverkande el-element. Sommaren -13 installerades en LLVP. 2016 flyttade sambon ut, och jag eldade mer i kaminen under 16-17.
Det skiljer ju runt 5000 kWh på en person mindre dusch och eldning i kamin. Vad skulle jag presentera för siffra om jag sålde idag?
 
  • Stapeldiagram som visar användarens årliga elanvändning mellan 2012 och 2020, med en tydlig minskning över tid.
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Den totala köpta elen inkluderar ju hushållsel. Denna är ju inte med i deklarationen. Om deklarationen säger 18 000 kWh och de har uppgett 20 900 kWh så har de ju angett en högre siffra. Hushållsel tillkommer ju dock sedan till detta och då hade de förbrukat 28 000 kWh totalt förra året d.v.s. troligtvis runt 8000 kWh per år i hushållsel vilket är fullt rimligt för en större villa. Förbrukningen av hushållsel kan du ju i stor grad påverka själv.

Oavsett är ju det här småpengar på årsbasis. Risken är att du kommer bli väldigt besviken över övriga ekonomiska delar kring att äga ett hus om du hänger upp dig så på detta.
Det intressanta är "sanningsenligten" i uppgifterna, och vad som köpare rimligen kan förvänta sig, små pengar eller ej
 
Redigerat:
Jo men de kan ju ha drivit en serverpark i garaget för allt vi vet, ska det ses som normal användning när man ska sälja då?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Jo men de kan ju ha drivit en serverpark i garaget för allt vi vet, ska det ses som normal användning när man ska sälja då?
Uppgiften som anges under "elförbrukning" är det inget som säger att det ska vara generell normal förbrukning, hur kommer man fram till det som säljare? Man ska ange sin faktiska förbrukning.
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Uppgiften som anges under "elförbrukning" är det inget som säger att det ska vara generell normal förbrukning, hur kommer man fram till det som säljare? Man ska ange sin faktiska förbrukning.
Fast det står ju inte heller. Det är inte specificerat vad som skall stå under den rubriken. Du tycker att det skall vara den faktiska förbrukningen (jag också), men någon annan kan tycka något annat som är lika rätt/fel.

Jag skulle gissa att "felet" idet här fallet ligger i att säljarna har tittat på en annan period, än den som vattenfall tittat på nu när du frågade. Om vi tänker oss att prospektet fyldes i en till två månader innan huset lades ut på hemnet, eller var du hittade det. Så kan perioden säljaren tittat på vara en helt annan vinter än den som ingår i det du tittat på nu. Nu har vi visserligen haft en mild vinter. Men det kan ha funnits andra faktorer som dragit ned förbrukningen under den period säljarna tittat på.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Uppgiften som anges under "elförbrukning" är det inget som säger att det ska vara generell normal förbrukning, hur kommer man fram till det som säljare? Man ska ange sin faktiska förbrukning.
Nej, för det har ingenting med fastigheten att göra och är därmed ointressant. Det är driften av fastigheten som specas. Där ska det inte tas hänsyn till hur många Teslor man laddar eller hur många TV apparater man har igång.

På samma sätt ska energideklarationen utgå ifrån normalår och normal inomhustemperatur. Inte att de boende valt att ha 25 grader varmt.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Så vad skulle ni säga om frågeställningen om vi går tillbaka och summerar. Är det skäligt med att jag reklamerar detta? Eller istället utgå ifrån att energideklarationen stämmer och de har gjort rätt i att presentera fastighetens normala förbrukning, där den ska gälla mer än deras faktiska förbrukning (vattenfall).
 
  • Gilla
Bggsh
  • Laddar…
Nej det är inte skäligt att du reklamerar detta..
 
  • Gilla
AndersOhrt och 14 till
  • Laddar…
Z zzoink skrev:
Nej det är inte skäligt att du reklamerar detta..
Och din motivering?
 
Fairlane
Jag skulle inte reklamerar av följande skäl:

1. Det kan vara olika perioder som använts
2. Det kan vara olika andra saker som dragit ström som inte ska räknas med
3. Det är småpengar i sammanhanget
4. Behöver du längre fram hjälp av säljaren med något du undrar över huset så kan det visa sig varit ett dåligt drag.

Både i förra och nuvarande hus har jag haft bra kontakt med säljarna och när något varit oklart så har jag ringt och frågat och alltid fått bra hjälp.
Samma har köparna av vårt gamla hus ringt och ställt frågor efter. Jag har hjälpt till så mycket jag kunnat. Hade de försökt en sådan här grej efter kontrakt var skrivet hade jag rekommenderat de kontakta en hantverkare och sen lagt på.

Kan väl säga att elförbrukning i mitt nuvarande hus stämde rätt dåligt med den angivna, då man 8 månader innan installerat en pool som är uppvärmd året runt.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 12 till
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Och din motivering?
Hur ska du kunna begära avdrag av priset innan du vet vad DU förbrukar? Att det är skillnad vad dom förbrukar mot vad andra förbrukar är normalt..

När vi köpte huset var deklarationen 13000kwh säljarna skrev i beskrivningen att dom gjorde av med 8000kwh..

Vi gör av med 15.000kwh, troligtvis på grund av att vi vill ha varmare och eldar mindre än dom. Bara för det kan vi inte begära avdrag från priset..

Dina säljare har redan sagt nej till avdrag så att gå längre vore bara dumt.. du kommer troligtvis ingenstans i rätten och att bråka om det känns bara meningslöst..
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Z zzoink skrev:
Hur ska du kunna begära avdrag av priset innan du vet vad DU förbrukar? Att det är skillnad vad dom förbrukar mot vad andra förbrukar är normalt..

När vi köpte huset var deklarationen 13000kwh säljarna skrev i beskrivningen att dom gjorde av med 8000kwh..

Vi gör av med 15.000kwh, troligtvis på grund av att vi vill ha varmare och eldar mindre än dom. Bara för det kan vi inte begära avdrag från priset..

Dina säljare har redan sagt nej till avdrag så att gå längre vore bara dumt.. du kommer troligtvis ingenstans i rätten och att bråka om det känns bara meningslöst..
Förstår inte ditt resonemang. Detta har inget med min kommande förbrukning att göra, det har med att säljare ska uppge korrekta uppgifter för vad de förbrukar (och det är här det finns en hel del tolkningsutrymme) så att köpare kan uppskatta sin egen förbrukning och använda det som underlag bl a, för köpbeslut. Här tyckte jag att de inte angav korrekta uppgifter och därför ställde jag frågan till forumet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Martysmart och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.