Har funnit ett visst nöje i att sortera skruvar från mina olika byttor med "osorterat". Sorteringssystemet är inte klart ännu, får titta på Linné's taxeringssystem.
För mig är det avslappnande, jag kan tjäna pengar mycket enklare på mitt ordinarie jobb. Jag har även etablerat en värdering där spårskruv står överst (helst i större antal av samma dimension) och vanliga skivskruv lägst.
Är man knasig om man gör så? Eller många som gör men inte vil erkänna?
 
  • Gilla
helrob och 10 till
  • Laddar…
Kan väl erkänna att jag åtminstone inte slänger fullt användbara skruvar och därför samlar dem i en hink. En hink som har blivit en till. Och en till. Sortering kommer ”senare”

...annars tillbringade jag delar av somrarna som liten med extraarbete på farfars rörfirma och sorterade skruv och rördelar som kom i retur från rörläggarna.
 
  • Gilla
RolfoHelena och 2 till
  • Laddar…
Tömmer fickorna på arbetsbyxorna typ 2 ggr per vecka i en kakburk i tvättstugan, som på ett år brukar öka till en 5-6 burkar. Tömma ut allt på bänken i garaget ger några timmars nöje, och ofta några minnen.
Har en stor pepparkaks plåtburk som min farfar hade, mycket tum och gamla träskruv. Häller ut den ibland, försöker sortera, men det har alltid slutat med att allt hamnar i burken igen.
Men som sagt, det är kul terapi.
 
  • Gilla
  • Haha
Lassebo och 7 till
  • Laddar…
Det var prioriterad sysselsättning när jag var sjuk som liten. Eller, nästan i alla fall. Då sorterades legot upp med arma modern! Halva glädjen var att få legot i så fin ordning, halva var att man kunde bygga obehindrat sen!

Vi har byggt och renoverat ett par år nu och det finns en stoor låda mixat som bara väntar på sortering. Så länge man köper skruv i parti och minut känns det inte så meningsfullt att sortera men när vi nu börjar närma oss en tid där det blir småprojekt så ska skruvarna sorteras upp snyggt, alla kartonger med skruv ska sorteras snyggt så man har en bra översikt (likt allt annat material i pularverkstaden).
 
MultiMan
Jag gillar att sortera och få ordning på många saker, inklusive skruv. Sorterade en stor mängd förra våren när jag satte upp några extra Raaco sortimentskåp.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
När barnen snickrar får det ta skruvar och spikar i blandat burken
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Jag ”grovsorterar”. T.ex fransk träskruv för sig, mässing för sig och rostfritt för sig. Resten sorteras efter ungefärlig längd, t.ex <30 mm, 30-60 mm och >60 mm. Då är det bara att leta i rätt burk efter matchande skruv sen.
 
  • Gilla
Simon Almhage och 11 till
  • Laddar…
Hur mycket man sortera finns det alltid något som inte passar in i systemet, så blandburken blir man inte av med (om man inte slänger udda fåglar)
På landet har vi en bland låda som fyllts på under 50 år, den lådan har räddat mig från massor av akututryckningar till bygghandeln när något gått sönder.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Det är typiskt något jag aldrig skulle göra. På samma sätt skulle jag hellre dammsuga upp barnens pärlor från golvet och köpa nya, även om det var typ 1000 st.
 
  • Gilla
Stefan Johnson och 3 till
  • Laddar…
Ordning och reda kan man aldrig få för mycket av och det gäller även med skruvar.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
S johd01 skrev:
Det är typiskt något jag aldrig skulle göra. På samma sätt skulle jag hellre dammsuga upp barnens pärlor från golvet och köpa nya, även om det var typ 1000 st.
Ja, pengar (upp)löser allt, även värderingarna man för vidare till sina barn.
 
  • Gilla
Lärospånet och 20 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Det är typiskt något jag aldrig skulle göra. På samma sätt skulle jag hellre dammsuga upp barnens pärlor från golvet och köpa nya, även om det var typ 1000 st.
Av ren nyfikenhet:
Ungefär hur gammal är du?
 
  • Gilla
Hasse C och 2 till
  • Laddar…
Använder nästan uteslutande Torx-skallade skruvar till alla byggen. Sådana som kommer ifrån fickor och bygglådor försöker jag sortera in igen i rätt lådor.
Begagnade skruvar eller skruvar med okänt ursprung av andra typer, som spår- eller krysskruv hamnar i en skruvburk som nog är deras sista destination. Mycket sällan som jag behöver en sådan skruv. Undantaget specialskruvar som förnicklade till beslag eller spårskruvar till fönsterjärn. Annars ..nope.
 
Är precis tvärtom, slänger precis allt än att spara små "slattar" av skruv som bara kommer ta plats och bli liggande och aldrig användas :p
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Är man knasig om man gör så?
Inte det minsta, eller också är vi lika galna båda två :D
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.