Claes Sörmland
Sam1981 Sam1981 skrev:
Ja, och det är det som jag hävdar är vilseledande från säljaren eftersom de i objektbeskrivning ska väl ange driftkostnader och energiförbrukning för hushållet (inkl pool)
Står det verkligen "Energiförbrukning i hushållet" i prospektet? Kan du fota och lägga upp hur det är redovisat?
 
  • Gilla
LassePz
  • Laddar…
Kostnaden är kanske baserad på ett tidigare år med lågt elpris? som flera varit inne på; Energideklarationer skjuter ofta från höften och ska deklarera byggnadens behov av energi. Har man elbilar, hembrännare, etc utöver det så tillkommer det på elräkningen. Den faktiska förbrukningen kan även variera några MWh per år bara beroende på vädret, så man måste ta siffrorna med en hyfsad nypa salt.
Sen är det en hel vetenskap att räkna ut elpriset på rätt sätt. Framför allt skillnaden i kostnad med olika förbrukningar under olika år.
 
  • Gilla
Kung Louie och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Står det verkligen "Energiförbrukning i hushållet" i prospektet? Kan du fota och lägga upp hur det är redovisat?
"elförbrukning 25000 sek"
"elförbrukning 20900 kwh/år"
 
Claes Sörmland
Sam1981 Sam1981 skrev:
"elförbrukning 25000 sek"
"elförbrukning 20900 kwh/år"
Och vad är rubriken på sidan?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Nu ska jag vara sådär tråkigt rättande, man kan inte förbruka energi utan enbart omvandla denna. Således heter det Energianvändning inte förbrukning!

Jag hade förväntat mig att summan i objektsbeskrivningen var det som de har betalat ink avgifter mm. En totalkostnad.
Det man skulle kunna räkna av är ev laddning av elbil eller om man har haft något som anses vara onormalt som någon nämnde fräsar och svarvar mm. Dock ska dessa vara via egen undermätare för att säkerställa vad som är vad..
 
  • Gilla
Martysmart och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och vad är rubriken på sidan?
"ekonomi"

Rubriken innan var "fastighet", och den innan "byggnad"
 
Jag får det att stämma med ett elpris på 27,45öre/kWh. Då antog jag 20A abbonemiang. Det går att teckna fastprisavtal på den nivån. Rörligt blir i allmänhet billigare.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag får det att stämma med ett elpris på 27,45öre/kWh. Då antog jag 20A abbonemiang. Det går att teckna fastprisavtal på den nivån. Rörligt blir i allmänhet billigare.
20A stämmer.

Så då får du det till ca 40000 sek..

Frågan är vad som ska ingå i uppgiften "elförbrukning" I prospekt. Bara driften, eller inkl andra fasta kostnader? Kanske jag som blev dribblad och borde ha insett att fråga om den angivna elförbrukning inkluderar tutti.
 
Nej. Var fick du 40kkr ifrån?
 
D Daniel 109 skrev:
Nej. Var fick du 40kkr ifrån?
6050 sek/år fast kostnad
12300 sek/år förbrukning

12000/år sek skatt

800 sek per månad elöverföring
 
Då har du räknat med ett högt elpris. Det övriga stämmer.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sam1981 Sam1981 skrev:
"ekonomi"

Rubriken innan var "fastighet", och den innan "byggnad"
Ja det var ju inte särskilt hjälpsamt... Oklart vilken utfästelse som egentligen har gjorts.

Men uppgiften måste ju läsas i sammanhanget av energideklarationen som är det detaljerade dokumentet om bostadens energiförbrukning.

Om både energideklarationen och uppgiften under ekonomi skulle kunna visas vara helt fel i förhållande till byggnadens verkliga energiegenskaper så kan du ha ett case. Men det låter tufft att visa.
 
  • Gilla
Robinilso
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det var ju inte särskilt hjälpsamt... Oklart vilken utfästelse som egentligen har gjorts.

Men uppgiften måste ju läsas i sammanhanget av energideklarationen som är det detaljerade dokumentet om bostadens energiförbrukning.

Om både energideklarationen och uppgiften under ekonomi skulle kunna visas vara helt fel i förhållande till byggnadens verkliga energiegenskaper så kan du ha ett case. Men det låter tufft att visa.
De är ju det:

Energideklaration visar 18000kwh
Under "ekonomi" visas 20900kwh

Vattenfall säger 28000kwh

Frågan är om det ligger inom "felmarginal" som någon tidigare sa.
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
De är ju det:

Energideklaration visar 18000kwh
Under "ekonomi" visas 20900kwh

Vattenfall säger 28000kwh

Frågan är om det ligger inom "felmarginal" som någon tidigare sa.
Det är ca 50% mer så knappast inom felmarginal.
När mina föräldrar sålde blev de uppmanade av mäklaren att ange senaste årets faktiska förbrukning (oavsett kall eller varm vinter eller variationer i eget nyttjande). Har de uppgett en förbrukning borde de kunna förklara var siffrorna kommer ifrån.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sam1981 Sam1981 skrev:
De är ju det:

Energideklaration visar 18000kwh
Under "ekonomi" visas 20900kwh

Vattenfall säger 28000kwh

Frågan är om det ligger inom "felmarginal" som någon tidigare sa.
Du vet ju inte vad säljarna har använt elen de köpt till. Kanske grannens hönshus?

Du måste visa att byggnadens verkliga egenskaper ger en högre energiåtgång än säljarna har utfäst. Det kan du göra genom att t ex bo där och verkligen mäta energiåtgången under ett år. Sen ska en ny energideklaration göras baserat på dina nya uppgifter. Visar den ett helt annan mycket högre energiåtgång så har du dokumenterat att byggnaden faktiskt har andra egenskaper än vad säljarna utfäste. Då kanske du kan begära prisnedsättning.
 
  • Haha
uribbhammar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.