Hejsan skulle behöva lite hjälp, råd och tips.
Har funderat ett tag på man om man ska våga starta en egen rörmokare firma.

Hade tänkt påbörja det på kvällar och helger vid sidan om mitt nuvarande vvs jobb. Är detta en bra ide för att försöka komma igång med lite kundkontakt ?? ( vet att jag måste snacka med chefen först)

Har försökt att googla så mycket som möjligt med mest bara fått fram hur det är att starta ett företag rent allmänt och inte just om vvs.

Någon här som kör själv och kan ge lite tips och råd?
Fördel för att köra AB mot tex enskilt. Lutar mest mot AB just nu.
Vad för försäkringar? Har fått fram iallafall företagsförsäkring.
Stor fördel att bli auktoriserad vvs installatör ?

Hitta kunder och sätta rätt pris. Har försökt kolla runt lite bland vänner och så om dom har någon som kör en egen byggfirma eller liknande. Känna som det hade varit ett bra sätt att ha nära kontakt med en byggare för att få flera återkommande jobb.

Någon bra ide för att bli lite mer "unik" firma?

Vill som sagt få så mycket info som möjligt som kan hjälpa mig så någon som har bra tips på vad som själv önskar dom visste innan dom börja får gärna höra av sig.
Hoppas det är okej att jag skickar fler meddelade ifall det är någon som har bra koll på detta.

Och ja jag vet att det är fel tider med coronan och att man kan få sparken för att man konkurrerar med chefen. Har redan bollat med några kollegor och hört att vi knappt har några privat kunder alls då vi är ett stort företag som mest kör entreprenad och stora service jobb. Detta är en framtida fundering jag har och inget jag skall starta imorgon.

Tack på Förhand
Mvh************ redigerat av moderator **********
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Ivanmatiic
  • Laddar…
extrix extrix skrev:
Är detta en bra ide för att försöka komma igång med lite kundkontakt
NEJ!
Du kommer, med rätta, få sparken omgående om du startar en för din arbetsgivare konkurrerande verksamhet.

Och i dessa coronatider så skulle jag sitta jävligt still i båten.....
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
NEJ!
Du kommer, med rätta, få sparken omgående om du startar en för din arbetsgivare konkurrerande verksamhet.

Och i dessa coronatider så skulle jag sitta jävligt still i båten.....
Jarlingar Jarlingar skrev:
NEJ!
Du kommer, med rätta, få sparken omgående om du startar en för din arbetsgivare konkurrerande verksamhet.

Och i dessa coronatider så skulle jag sitta jävligt still i båten.....
Så ditt svar är asså att jag absolut inte ska göra det även om vi förutsätter att corona kommer ta slut förr eller senare ?
 
Många frågor i en och samma tråd.
Jag fastnade på en fråga: "Någon bra ide för att bli lite mer "unik" firma?"
1. Kom i tid
2. Kommunicera (Ring om du hinner i tid. Berätta vad du har tänkt att göra, hur du tänkt att lösa det. Hjälp kunden förstå.)
3. Städa efter dig

Om du gör dess 3 ovanstående; jesus vad du kommer ha kunder.
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
D Daaaaaniel skrev:
Många frågor i en och samma tråd.
Jag fastnade på en fråga: "Någon bra ide för att bli lite mer "unik" firma?"
1. Kom i tid
2. Kommunicera (Ring om du hinner i tid. Berätta vad du har tänkt att göra, hur du tänkt att lösa det. Hjälp kunden förstå.)
3. Städa efter dig

Om du gör dess 3 ovanstående; jesus vad du kommer ha kunder.
ojoj du skulle bara veta hur mycket man undrar över. Men tackar för ditt svar!
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
NEJ!
Du kommer, med rätta, få sparken omgående om du startar en för din arbetsgivare konkurrerande verksamhet.

Och i dessa coronatider så skulle jag sitta jävligt still i båten.....
Nja, det vet jag inte. Har man pratat med chefen och att det är OK så är det inga problem. Företaget TS jobbar på verkar mest göra större jobb så det företaget kanske inte alls är intresserad av mindre privatkunder. Men prata med chefen först och delge dina tankar och se hur han reagerar.

Sen kan jag råda dig att gå en starta eget kurs. Kommunerna brukar ha sådana där du kan lära dig mycket matnyttigt.

Skatteverket har också kurser du kan anmäla dig till. Kurser kring moms och sådana ting.

Även bra att där få träffa folk i liknande situationer och få prata med dem. Kan stärka en personligt.
 
  • Gilla
Bapa och 1 till
  • Laddar…
G
Ett tips är att skaffa en bokförningsnisse, istället för att sitta själv och hålla på med skatter, lagar och regler.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är väldigt osannolikt att chefen skulle acceptera att du kör egen firma vid sidan. Det handlar både om risken med att du snor kunder från din arbetsgivare, men även saker som, risk att du prioriterar att sköta dina egna kunder. Och i värsta fall att du "lånar" verktyg och maskiner på arbetsplatsen, eller tom. "lånar" material.

Det förekommer att anställda får starta eget, men får säga upp sig, och där en välvillig arbetsgivaren hjälper till lite genom att låta dig gå som inhyrd underentreprenör ett tag.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B
Du kan med fördel starta med enskild firma, det går snabbt och smidigt att komma igång och kostar nästan ingenting. Ser du efter ett tag att det snurrar på väldigt bra kan du ombilda till AB då. Det finns gynnsamma skatteregler för ombildning från EF till AB, bara för att du börjar med EF behöver du inte köra med det för evigt. Rent skattemässigt är det dessutom fördelaktigt med EF om resultatet är lägre än brytpunkten för statlig skatt.
 
Och så skall man kanske tillägga att det svåra som egen företagare är inte att utföra det jobb man kan. Utan att sälja. Hur får du kunder. En strategi där är det viktigaste. Det är väldigt få hantverkare som når nivån där tillräckligt många tidigare kunder rekommenderar dig till bekanta och släktingar i så hög grad att du inte själv behöver ragga uppdrag.
 
Jag har enskild firma som jag startade i höstas. Säljer byggklossar ( typ lego duplo) på nätet och visste inte hur man skulle göra med inköp, bokföring och att starta firma.. i mitt fall är det just nu billigare med EF då jag inte har hög omsättning.

Om du får tillåtelse av chefen att köra din firma så bör du registrera dig för moms och skaffa FA-skatt eftersom du fortfarande är anställd. Skatteverket och bolagsverket är mycket hjälpsamma på alla fronter. Har du frågor så kontakta dom. Bokföring är väldigt skrämmande första 2 månaderna, men oftast blir det mycket samma så jag t.ex lejde bort det första perioden till revisor för att få grunden och få första perioden gjord på rätt sätt och nu sköter jag det själv och bara härmar upplägget.

Preliminär inkomstdeklaration och momsdeklaration är bra att läsa på.

Lägg 1 månad kvällstid på att forska hur det funkar med allt vad gäller försäkring , bokföring och annat. Skynda långsamt. Lägg upp en plan. Det blir lättare att komma igång då.
 
Behörighet för vad?
 
Läste fel, sorry! Plockar bort inlägget. :cry:
 
G GargamelSE skrev:
Ett tips är att skaffa en bokförningsnisse, istället för att sitta själv och hålla på med skatter, lagar och regler.
Fast med Fortnox t.ex. så är bokföring superenkelt
 
Jag har egen firma i vvs branschen.

Stanna kvar som anställd, mkt mkt bättre.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.