Superkul att följa den här tråden och tack till alla som bidrar med bra och trevliga kommentarer. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-enkel-stuga-i-skogen.360597

Jag har en fråga från ett annat perspektiv, eftersom jag är en novis med ingen som helst erfarenhet.
Hur gick det till med att köpa marken? Är detta verkligen mitt i skogen på en skogsfastighet eller är det på en tomt?
Jag skulle vilja göra exakt samma sak, men jag undrar om man kan köpa en skogsfastighet eller om det måste vara en tomt.
Jag kan alltså inte terminologin, så om ni vill hjälpa till att berätta som skriv gärna enkelt så att man ska lära sig.

En annan fråga som jag undrar är om man t.ex. känner en skogsägare, tror ni att det finns en möjlighet att personen kan tänka sig sälja en lite yta av skogen, där man placerar just en sån här stuga? Många frågor alltså, tacksam för bra svar!
 
Redigerat av moderator:
Jag fick det här inlägget flyttat från en annan tråd, därav den lite konstiga inledningen. Kände dock att jag pga. den tråden inte ville svara där, utan separat.

Tomt/Fastighet
Mark är indelad i fastigheter. Äger man en villatomt är det alltså en fastighet i sig, medan en skogsfastighet är en fastighet med huvudsakligen skog. På en sådan kan det mycket väl finnas en tomt med hus och trädgård, men det måste inte göra det.

Fastigheter kan också delas, så att man från en skogsfastighet styckar av en tomt. Skogsfastigheter är ofta på flera tiotals hektar, och en ha är 10.000 kvadratmeter, så att stycka av en tomt från en skogsfastighet ”märks knappt”. Dock kostar det några tiotusenlappar i myndighetskostnader och att anlägga väg och VA kan också bli dyrt, så det gäller att tänka på var och hur man vill stycka av.

Oavsett om du styckar av ett par tusen kvadratmeter eller köper en hel skog så blir det en tomt runt huset du bygger, om du bygger. Det har inte så mycket med fastighetsfrågan i sig att göra (men lite).
 
Redigerat:
Hej! Men hur är det om man vill avstå från att anlägga väg och VA, som t.ex. personen i ursprungstråden. Han nämner att han fick gå ett par hundra meter genom skogen. Räknas detta också om villatomt i hans fall?
Jag föreställer mig att jag frågar en skogsägare om han vill sälja en liten, obrukbar bit till mig, som inte ligger intill väg och som av olika skäl, t.ex. på ett berg, är svår att avverka. Om jag inte vill dra fram väg och inte vill ha VA utan endast vill bygga min eremitkoja, som man får gå till genom skogen. Vad skulle den fastigheten som jag har köpt, klassificeras som?
 
Arrendetomt vore nog en snabbare/enklare lösning.

/ATW
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 1 till
  • Laddar…
En fastighet som styckas av måste uppfylla vissa myndighetskrav för att få skapas. Med avstyckningen måste exempelvis följa en rätt till väg så att man kan köra dit och därifrån. Du måste förvisso inte anlägga vägen, men vägrätt måste finnas, och det hindrar ju delvis grannens möjligheter att använda även marken där vägen får gå.

Det är alltså inte bara att hitta ett stycke onyttig mark som man tänker att man nog kan få biligt – det är normalt lite knepigare än så.
 
Kolla upp vad man får bygga utan bygglov på skogsmark vid ett arrende tex, kan säkert finnas bygglovsbefriade byggnader utan el och vatten om det var det du tänkte på...
 
Arrende låter ju som en kul tanke. Inte helt fel. Ska abolut kolla vad man får bygga utan bygglov, på skogsmark. Tack för bra och smarta idéer.
 
Beroende var man letar finns det redan ödehus/stugor som man kan köpa billigt och sedan bygga/renovera bäst man vill.

/ATW
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Beroende var man letar finns det redan ödehus/stugor som man kan köpa billigt och sedan bygga/renovera bäst man vill.

/ATW
Det här är nog absolut snabbaste sättet. Hitta ett ödehus/tomt och försöka hitta ägaren till detta.
Det är nog mest troligt billigaste med. OM man kan tänka sig att lägga ner tiden att få igenom affären och sen städa upp lite.
 
Satt just och tänkte på samma sak som ovanstående när jag började läsa tråden. Leta efter en öde ruckel med tomt som du kan utgå från. Då slipper du en hel del besvär med avstyckning o s v. Så länge man renoverar och i samma storleksordning så behövs högst troligen inga lov heller. (Om det ligger helt öde ute i skogen så kommer heller ingen notera om man rivit och byggt nytt heller för den delen.)
 
Lägger till. Det har enorma fördelar om det finns nån gammal väg som går att använda. Väldigt begränsande att bära allt material om det så bara är 100 meter.
 
  • Gilla
BiggeTheKing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.