Hej!

Har sedan tidigare köpt en spånsug från Duabhuset, FM300B.
Tänkte nu försöka att dra lite rör till spånsugen.
Spånsugen har 2 utsug på 100mm, den ena tänkte jag koppla till en 100 mm spånslang löst som får pendla mellan min planhyvel och bandsåg, det andra utsuget tänkte jag koppla till ett 110 mm avloppsrör som ska gå till en liten rikthyvel och min bordsåg.
Har köpt avloppsrör på 110 mm från Bauhaus och undrar hur jag bäst kopplar ihop rören med spånslangen?

Kopplar man spånslangen direkt in i "muffen" den bredare ändan av röret (se bild1)?


eller använder man sig av någon typ av adapter för att koppla ihop slang och rör (se bild 2 och 3)?




Hur fäster man rör eller spånslang bäst till utsugsspjäll typ den som, Jula säljer (bild 4)?
https://www.jula.se/catalog/verktyg...-och-tillbehor/tillbehor/utsugsspjall-349014/

349014.jpg

Det var många frågor, hoppas någon på forumet kan hjälpa mig på vägen.
Tack på förhand!

Edit: Jag verkar ha strulat till det med uppladdningen av bilderna, hoppas ni förstår min fråga ändå.
 
  • Grått avloppsrör med muff och blå spånslang i en provisorisk koppling på en kartongbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En 110 mm grå avloppsrörsmuff inkopplad till en blå spånslang på ett kartongunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå spånslang bredvid gråa avloppsrör avsedda för anslutning till en spånsug.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Endast julas spjälbild syns, de andra går ej att se.

Edit: Ahh, nu dök de upp efter att jag hann posta....
 
A andy999 skrev:
Hej!

Har sedan tidigare köpt en spånsug från Duabhuset, FM300B.
Tänkte nu försöka att dra lite rör till spånsugen.
Spånsugen har 2 utsug på 100mm, den ena tänkte jag koppla till en 100 mm spånslang löst som får pendla mellan min planhyvel och bandsåg, det andra utsuget tänkte jag koppla till ett 110 mm avloppsrör som ska gå till en liten rikthyvel och min bordsåg.
Har köpt avloppsrör på 110 mm från Bauhaus och undrar hur jag bäst kopplar ihop rören med spånslangen?

Kopplar man spånslangen direkt in i "muffen" den bredare ändan av röret (se bild1)?
[bild]
[bild]
eller använder man sig av någon typ av adapter för att koppla ihop slang och rör (se bild 2 och 3)?

[bild]

[bild]
Hur fäster man rör eller spånslang bäst till utsugsspjäll typ den som, Jula säljer (bild 4)?
[länk]

[bild]

Det var många frågor, hoppas någon på forumet kan hjälpa mig på vägen.
Tack på förhand!

Edit: Jag verkar ha strulat till det med uppladdningen av bilderna, hoppas ni förstår min fråga ändå.

Ingen som har något förslag?
 
Hej!

Vilket mått har 100mm spånslangen på utsidan?
Blir det inte tätt om du skjuter in slangen i muffen?
Annars får du såga av 5cm av röret och trä utanpå slangen för att få passning i 110mm muffen. Anslutningen till Julaspjället fixar du med rätt storlek på en slangklämma. Biltema har billiga slangklämmor.
Julaspjället är billigt i inköp men tyvärr är inte funktionen över tid bra. Har en tendens att bli sämre efter lite körning då spån och damm gör att spjället inte går att stänga helt och tyvärr öppnar det inte hela utrymmet redan som nytt.
Jag har ett antal sådana spjäll som jag har byggt om.
Klart bättre funktion efter ombyggnad. Kolla på länken så förstår du.

Dag

https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-11
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej!

Vilket mått har 100mm spånslangen på utsidan?
Blir det inte tätt om du skjuter in slangen i muffen?
Annars får du såga av 5cm av röret och trä utanpå slangen för att få passning i 110mm muffen. Anslutningen till Julaspjället fixar du med rätt storlek på en slangklämma. Biltema har billiga slangklämmor.
Julaspjället är billigt i inköp men tyvärr är inte funktionen över tid bra. Har en tendens att bli sämre efter lite körning då spån och damm gör att spjället inte går att stänga helt och tyvärr öppnar det inte hela utrymmet redan som nytt.
Jag har ett antal sådana spjäll som jag har byggt om.
Klart bättre funktion efter ombyggnad. Kolla på länken så förstår du.

Dag

[länk]
Hej Dag!

Tack för svar.
Jag minns inte riktigt måttet på sugslangen, får kolla imorgon.
Ska testa ditt tips om att ansluta slangen direkt i muffen, verkar som det kan gå vägen:)
Spjällen köpte jag från Rutlands, det var ett set med sugslang, spjäll och annat smått och gott.
Men de liknar Julas spjäll, kanske är det samma.

https://www.rutlands.co.uk/sp+4-dust-hose-extraction-kit+DK1100#

Jag får annars tillfälle att följa din tråd och göra något liknande:)

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.