M -MH- skrev:
... och om granne trots att tillfälle brereds inte gör det, får man göra det själv. Oavsett om trädet råkar dö.
Enligt vilken lag då?
 
useless useless skrev:
I jordabalken står det "...Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."
Så ska man göra en större beskärning av trädet så måste man konsultera ägaren först.

Förutom det finns det andra lagar som reglerar huruvida man får skada andras egendom eller inte, så det är inte bara Jordabalken som kommer ifråga om du fäller eller dödar någon annans träd.
Det står att granne ska beredas tillfälle, men sen får du själv göra det, punkt.
 
L LantbrukarN skrev:
Om inte grannen påpekat för trädägaren att trädet utgör en risk, då vet trädägaren om problemet och väljer om hen vill göra något åt det eller inte.
Det bör nog vara en riktig risk om det ska gå att få pengar... dvs trädet ska vara uppenbart dåligt osv.
Om ett friskt träd rasar på min grannes hus är det inte säkert att jag behöver betala bara för att han oroat sig och "varnat" mig.

Prata med kommunen ibland är de medgörliga och skickar nån att ta ned trädet ibland får man göra det själv... de verkar ha blivit mer kinka på sistone då försäkringsläget är tveksamt, men man kanske får betala en firma att göra det.

/ATW
 
  • Gilla
Danhan86
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det står att granne ska beredas tillfälle, men sen får du själv göra det, punkt.
Du får inte förstöra andras egendom.
 
useless useless skrev:
Du får inte förstöra andras egendom.
Helt rätt, men jag får beskära grenar och rötter på min tomt vilket det var frågan om och som jordabalken ger tillstånd till. Men om till exempel trädet står på tomtgränsen så blir det knivigare, då måste man vara överens för att kapa, såga döda. Stammen är inte gren eller rot.
 
  • Gilla
BlackDragon
  • Laddar…
Vi har liknande problem med fyra stora jäkla tallar som står på kommunens mark, typ en meter från vår tomtgräns. De är fina, så vi vill gärna ha kvar dem men de har grenar på flera meter som sticker ut över vår sida. Både kottar och barr är störigt när man ska klippa gräset eller gå barfota, men det värsta är nog kådan som droppar ner på utemöbler och förstör dem helt. När vi pratade med kommunen så sa de att grenar som är högre upp än 4,5 meter från marken får man inte ta bort. Och parkchefen (som enligt egen utsago lärt upp varenda arborist i södra Sverige...) sa att detta är en speciell typ av tall som är väldigt känslig och tar man bort grenar så dör dem. Vilken typ av tall kunde han dock inte svara på. Sen att det växer murgröna på stammarna, hela vägen upp i trädet, och sakta dödar dem verkar ingen direkt bry sig om, så så känsliga kan de inte vara. Vi pratade med en annan trädfällare och han kunde inte se att det skulle ha större åverkan på dem, om man tog bort några grenar.
Nu blev det väldigt långt, men vad gör man när kommunen är sjukt omedgörlig? Vi har erbjudit oss att ta ner själva, men får bestämt nej.
 
  • Gilla
hanbch
  • Laddar…
Husokunnig Husokunnig skrev:
Vi har liknande problem med fyra stora jäkla tallar som står på kommunens mark, typ en meter från vår tomtgräns. De är fina, så vi vill gärna ha kvar dem men de har grenar på flera meter som sticker ut över vår sida. Både kottar och barr är störigt när man ska klippa gräset eller gå barfota, men det värsta är nog kådan som droppar ner på utemöbler och förstör dem helt. När vi pratade med kommunen så sa de att grenar som är högre upp än 4,5 meter från marken får man inte ta bort. Och parkchefen (som enligt egen utsago lärt upp varenda arborist i södra Sverige...) sa att detta är en speciell typ av tall som är väldigt känslig och tar man bort grenar så dör dem. Vilken typ av tall kunde han dock inte svara på. Sen att det växer murgröna på stammarna, hela vägen upp i trädet, och sakta dödar dem verkar ingen direkt bry sig om, så så känsliga kan de inte vara. Vi pratade med en annan trädfällare och han kunde inte se att det skulle ha större åverkan på dem, om man tog bort några grenar.
Nu blev det väldigt långt, men vad gör man när kommunen är sjukt omedgörlig? Vi har erbjudit oss att ta ner själva, men får bestämt nej.
Hur högt grenarna sitter spelar ingen roll, din tomt sträcker sig högt upp (inte reglerat i lag), klart mer än trädhöjd i varje fall.

Om ni kommunen vägrar ta bort grenarna får ni tveklöst ta bort dom själv. Men om ni gör det på ett sådant sätt att trädet dör knall o fall så kan ni bli skadeståndsskyldiga (för som @useless skriver så får man inte förstöra andras engendom ;)).

Man måste helt enkelt ta lite hänsyn med känsliga träd som har ett värde då de ska beskäras, men att en tall inte skulle kunna beskäras låter konstigt. Och värdet på en tall är oftast lågt.

Så mitt förslag är att ni gör som vi gjorde. Maila kommunen och meddela att tallarna är till olägenhet och att i vill att dom beskär dom senast xxxx. Därefter kommer ni beskära dessa själv.

Vi hade pratat med kommunen ett par gånger, inget hände. Men efter mailet så försvann träden på några dagar.
 
Min uppfattning är att kommunerna försöker hålla sig från synpunkter på trädskötsel från kommuninnevånare. Hade dom ryckt ut för att beskär träd som skymmer den ena eller andra så hade det blivit dom övermäktigt.
Träd tendera att vara en känslig sak, många vill ha så många som möjligt, andra vill ha bort dom och få fri sikt.

Däremot agerar dom på siktproblem i trafiken och frigång över vägar, åtminstone upplever jag det så i min kommun.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
:thinking: Varför sitter jag och tänker på kopparspik när jag läser igenom denna tråd :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Destrier och 3 till
  • Laddar…
F
B bergenudd skrev:
[länk]

Skadestånd på 174 000 kr för fyra tallar...
snacka om att inte förstå vad det handlar om....
 
F
Husokunnig Husokunnig skrev:
Vi har liknande problem med fyra stora jäkla tallar som står på kommunens mark, typ en meter från vår tomtgräns. De är fina, så vi vill gärna ha kvar dem men de har grenar på flera meter som sticker ut över vår sida. Både kottar och barr är störigt när man ska klippa gräset eller gå barfota, men det värsta är nog kådan som droppar ner på utemöbler och förstör dem helt. När vi pratade med kommunen så sa de att grenar som är högre upp än 4,5 meter från marken får man inte ta bort. Och parkchefen (som enligt egen utsago lärt upp varenda arborist i södra Sverige...) sa att detta är en speciell typ av tall som är väldigt känslig och tar man bort grenar så dör dem. Vilken typ av tall kunde han dock inte svara på. Sen att det växer murgröna på stammarna, hela vägen upp i trädet, och sakta dödar dem verkar ingen direkt bry sig om, så så känsliga kan de inte vara. Vi pratade med en annan trädfällare och han kunde inte se att det skulle ha större åverkan på dem, om man tog bort några grenar.
Nu blev det väldigt långt, men vad gör man när kommunen är sjukt omedgörlig? Vi har erbjudit oss att ta ner själva, men får bestämt nej.
det stämmer inte, tror han snackar om träd som hänger ut över väg. Din fastighet är din fastighet oavsett vad ett kommunalt retard säger.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Du får inte förstöra andras egendom.
Egendomsägaren har haft möjligheten att beskära det på det sättet som är lämpligt. Tar man inte det tillfället så är det uppenbarligen inte så jävla viktigt och man kan inte förvänta sig att det utförs på ett fackmannamässigt sätt.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Okej, nu är det två som länkar till juriststudenterna på Lamwline.

Finns det något verkligt fall där någon som beskurit gren och rot på egen fastighet och där trädet sedan dött, och sedan fått betala för detta?
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Okej, nu är det två som länkar till juriststudenterna på Lamwline.

Finns det något verkligt fall där någon som beskurit gren och rot på egen fastighet och där trädet sedan dött, och sedan fått betala för detta?
Bra fråga (y), aldrig hört talas om det i verkligheten (försöker följa rättsfall som har med fastigheter att göra).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.