Juridiskt så ska grannen ges möjlighet i 6 veckor att kapa ner det som sticker in på din tomt. Därefter är det fritt fram att kapa det som sticker in på din tomt. Använd mail med läs bevis... Meddela grannen av artighet någon dag innan du har för avsikt att kapa det du har informerat om tidigare.
 
B bergenudd skrev:
[länk]

Skadestånd på 174 000 kr för fyra tallar...
Dry där var ju inte att såga ner grenar som hänger över egen tomt, som vi diskuterat hitintills i tråden.
 
  • Gilla
BlackDragon och 2 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Kontakta kommunen och säg att du är rädd att någon av stammarna ska brytas i en storm och falla på din boda.

Vill dom då inte göra det ändå så påtalar du att "då skickar jag ett rek brev med informtionen" så deras försäkringsbolag får ta kostnaden om något händer.
Försäkringsbolag tar inte kostnaden om träd faller på byggnader vid normala vindstyrkor -brukar vara allt upp till 20 sekundmeter..
Det är ägaren till lönnen d.v.s. kommunen som lär få betala om lönnen orsakar skada.
 
Jag har lönnar i min allé som hamblas med lite ojämna mellanrum - lönnar tål väldigt hård beskärning och blir bara snyggare av det - så såga på du!
 
Om mitt träd faller på grannens växthus, är det normalt grannen eller dess försäkring som får stå för skadan.
 
  • Gilla
magnuse74 och 1 till
  • Laddar…
Om inte grannen påpekat för trädägaren att trädet utgör en risk, då vet trädägaren om problemet och väljer om hen vill göra något åt det eller inte.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Z Zekesson skrev:
Det är helt fel. Dör trädet blir du ersättningsskyldig
Du har nog nästan 100% fel.

Om jag meddelat ägaren till grannfastiggeten att trädet är till olägenhet och uppmanat grannen att åtgärda (beskära), men inget händer så har jag rätt att beskära det som är på min tomt.

Har man otur så dör trädet, men det spelar ingen roll, grannen har inte rätt att nyttja min tomt för sin trädplantering.

Sen kan det finnas avvikelser från detta, därför har du fler bara nästan till 100% och inte 100. ;)
 
  • Gilla
MMarkstrom och 1 till
  • Laddar…
Z Zekesson skrev:
Det är helt fel. Dör trädet blir du ersättningsskyldig
Vad baserar du det på? Jag kan ge dig kapitel och paragraf i jordabalken där rätten beskrivs om du vill.
 
M -MH- skrev:
Dry där var ju inte att såga ner grenar som hänger över egen tomt, som vi diskuterat hitintills i tråden.
Plus att set väl inte blev så i högre rätt. Det där luktar Alnarpsmodellen lång väg, och den har HD fastställt att den inte gäller.
 
Redigerat:
  • Gilla
19Anders57
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, lönnar dör inte det, är ett sådant träd som tål kraftig hamling. Man kan alltså ta ner alla grenar och den skjuter bara nya skott.
Jag har en lönn hemma och har frågat två av varandra oberoende arborister om hamling, och båda avrådde starkt, pga stor risk att trädet dör.
 
  • Gilla
  • Haha
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad baserar du det på? Jag kan ge dig kapitel och paragraf i jordabalken där rätten beskrivs om du vill.
I jordabalken står det "...Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom."
Så ska man göra en större beskärning av trädet så måste man konsultera ägaren först.

Förutom det finns det andra lagar som reglerar huruvida man får skada andras egendom eller inte, så det är inte bara Jordabalken som kommer ifråga om du fäller eller dödar någon annans träd.
 
D dajaskazal skrev:
Jag har en lönn hemma och har frågat två av varandra oberoende arborister om hamling, och båda avrådde starkt, pga stor risk att trädet dör.
Min granne har en lönn han försökt ta livet av, han vill dock ha kvar stammen för att knyta hängmattan i. Men den jäveln dör inte.
Dessa arborister är kanske inte så vana vid just lönn?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
... och om granne trots att tillfälle brereds inte gör det, får man göra det själv. Oavsett om trädet råkar dö.
 
kisumisu
Det är lurigt det där med träd.

Var och är fortfarande delvis i samma situation.

Gick till kommunen och klagade om våran allmänning som helt vildvuxen. Parabolen fungerade inte och skugga o massa mygg.

Dem skulle komma och se efter. Inget hände. Gick en gång senare och ifrågasatte att har inte någon varit kollat. "nä vi har inga resurser". Får jag fälla själv då. "Jo gör det".

Sedan fäller vi några träd, en granne kommer o ger beröm medans en annan kollar surt.
Nåja den grannen kollade gjorde ju inget.
Vi får i samna veva nya grannar.
Problemen fortsätter.

Vi tar ner 2 ytterligare träd. 2 fula granar på ca 30 meter. Då händer saker nån gubbe från kommunen knackar på ifrågasätter om jag fällt träd. Ja de har jag och ni har ju gett tillstånd rensa. Säger mig att han inte hört om saken. Säger att det är ok men ta inte ner mer träd.

Nåja räckte för mig också. Blev bild på tv när parabolen står i högsta nocken på huset så okej då. Plus att vi fick nu betydligt mer sol.

Men visst skulle det kunna huggas ner mer träd för att få sol på hela tomten plus slippa mygg eländet.

Så se till att ni har skriftligt lov som inte sedan bara glöms från kommunens håll!

Nu har jag haft tur att den gnällande grannen som tyckte att jag borde bara flyttat parabolen (ja till vart när alla positioner var spärrade av träd). Den tomten är också mer drabbad av skuggan är bara skugga.

Nu ännu nya grannar som verkligen vill bli av med resten av träden! Frågade mig lov :crysmile:
Äntligen vettiga grannar! Annars också trevliga.

Sedan kan jag tycka det är konstigt att det är sådana hårda regler gällande byggnader 2.5m 4.5m tom 6m....träd, jamen är den på din tomt får ingen röra den...en friggeboda som står precis mot gränsen gör ju inget stoj medans t ex lövträd fäller en massa löv mot den andras tomt och skymmer solen mm.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.