Industriell vägghylla med tre hyllplan ovanför ett skrivbord, inrett med växter och dekorativa föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det hände en del mindre projekt också, som exempelvis denna snygga vägghylla som hamnade ovanför skrivbordet.
 
Ett garage med nylagt primer på golv där avlopp dragits, byggmaterial staplas, och en sliten sopborste syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi drog in det nya avloppet till köket fanns det inte tid att fixa till det översta lagret av golv i garaget och delar av källaren, men nu var det dags. Vem ser ett mönster här? Fredrik kom över och vi satte igång, först med primer.

Gammal rostig betongblandare med öppen trumma utomhus, används vid renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blandaren ingick i huset och har kommit väl till pass flera gånger.

Person reparerar golv i garage med synligt avlopp och träreglar, arbetsbelysning på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fredrik fixar

Renoveringsarbete med nylagt betonggolv, träplankor och arbetshandske, syn av person i gula skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jämnt blev det.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Jag har en förkärlek till att köpa prylar som man ibland behöver tänka lite extra över varför. Ibland bara hamnar de där, och ja, dessa är en sådan sak som bara råkade hamna hos mig. Lite fler än vad jag hade tänkt, och då är inte ens alla med på bilden...

Låda med överflöd av metallkannor större än 1,2 meter som en samling inhandlade prylar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Som referens är lådan 1,2 meter bred!)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Raka Rör och 5 till
  • Laddar…
Publik på Rammstein-konsert med stora flammor som lyser upp stadion i Köpenhamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är viktigt med återhämtning mellan alla projekten, så det blev ett dagsbesök i Köpenhamn för att se Rammstein. Egentligen inte alls en favoritartist men all musik, verkligen all, är mäktig när man ser det live. Måste erkänna att det var fett ;)

Konsertpublik med uppåtgående flammar från scenen på Rammsteins livekonsert i Köpenhamn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi var några stycken. Ser ni oss, där, nästan längst fram.
 
  • Wow
meckis
  • Laddar…
Närbild av en artikel om solens fläckar med rubriken "Solens nya fläckar ökar risken för teknikhaveri på jorden".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna artikel ska jag använda för att förklara alla teknikproblem som jag stöter på!
 
  • Gilla
meckis
  • Laddar…
Yay! Du lever!
 
whork whork skrev:
Yay! Du lever!
Jodå, tack, det gör jag ;)
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Ett projekt som hände i veckan...

Tillfälligt hemmagjort staket byggt av träpallar i en trädgård för att hålla en hund inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som hundägare för man plötsligt nya projekt att tänka på, som att hunden inte ska springa in till grannen och skälla på dem. Eller springa ut på gatan och intressera sig för brevbäraren som gör intrång.

På en väldigt kort stund slängdes därför detta praktfulla och väldigt funktionella staket upp. Jo, det ingår i planen att bygga ett riktigt staket… snart…

En hund tittar upp bredvid ett provisoriskt staket av träplankor på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Chico såg inte alls nöjd ut, men bortsett från en rymning under byggtiden har det hållit honom på rätt sida.
 
  • Gilla
Raka Rör och 2 till
  • Laddar…


För att hoppa tillbaks till förra sommaren, som tydligen blev sommaren när jag slutade skriva inlägg här. Det blev däremot många konserter denna förra sommaren - tur är väl det, för i år lär det inte bli mycket av den varan. En av dem var Ellen Allien i Göteborg. Åkte upp tillsammans med 3 vänner och stannade i en supermysig AirBnB lägenhet och sen blev det några timmar att slå ihjäl innan vi tog oss bort till Brewhouse.
 
Konsten att riva saker. Ibland måste man bara välja att starta projekt och se vart inspirationen tar en. Idéerna kring utemiljön har varit många och en bra start är ju att riva…

En delvis riven utomhustrappa av sten framför en tegelbyggnad, med kvarstående räcken och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappan har varit tråkig en längre tid och stenen har lossnat på några ställen.


Delvis rivet stentrapp och terrass utanför ett tegelhus med verktyg på trappstegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En kort stund senare var den lite mindre säker!



Nermonterad trappa och staket vid en tegelhusfasad med verktyg utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappan från uterummet var inte heller den bästa, och här ska det ju byggas, så…

Rivstartad trappa vid husfasad med borttagen stenvägg och trappsteg, redo för ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

… bort med den också!

Område under renovering med grus, ogräs och ett borttaget staket, verktyg synligt på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Staket mot grannen? Bort med det!
 
Nyttja de resurser man har. Det är kostsamt att bli av med jordmassor, eller i vart fall oerhört mycket arbete. Jag gillar dessutom när det är lite höjdskillnader på tomten, så varför inte låta de två faktumen samverka?

Enkelt trästöd i tryckt virke på en trädgårdstomt med häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beslutet blev att höja marken en liten bit på den sidan som ligger på framsidan, så att entrén blir lite mer levande. För att göra det enkelt och för att häcken är i vägen byggde jag en enkel lösning i tryckt NTR-A virke.

Trädgård med nybyggd trälåda i tryckt virke för höjning av mark, med häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänt på rätt håll och placerad på sin slutliga plats, nu saknas bara jorden!
 
Redigerat:
Bilplats före ombyggnad med ojämn grusyta och utgrävning för förberedelse av stenläggning och elrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilplatsen har länge sett tråkig ut och det fanns en tanke att lägga sten där och fräscha upp den delen. Den tanken hade funnits i många år, men nu var det slutligen dags att ta tag i det!

Tanken är att lägga byasten, men vi får se hur det blir innan jag faktiskt är där.


En grävmaskin förbereder marken för stenläggning på en bilplats, med gräs och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket att gräva så jag passade på att få lite hjälp.

Parkering under konstruktion med grävd mark och utsträckt gult elrör, bredvid skottkärra och spade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förlängde även elröret så att det är förberett för en framtida laddstation för en el-bil eller lite belysning.

Grävmaskin fördelar bärlager på uppgrävd yta förberedd för att lägga sten och framtida laddstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Chauffören föreslog att han kunde fördela bärlagret över ytan istället för att bara tippa det, och det sparade ju en hel del tid.

Bil och släpvagn parkerade på nygrävd bilplats med bärlager, hus och vegetation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet direkt efteråt är nästan detsamma som det ursprungliga. Nu är frågan, när kommer del 2 att hända?
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Nytt tak på uterummet. Vintern 2015 blåste det ordentligt och under en vindpinad dag bestämde sig stormen Gorm för att taket på mitt uterum såg gott ut. Resultatet blev ett stort hål som temporärt lagades i väntan på bättre tider. Bättre tider inträffade sommaren 2019.

Person i uterum med nytt gult plasttak och verktyg, vindöppet fönster och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Henke ser beslutsam ut när det kommer till att byta plasttaket. Här har vi monterat bort den tillfälliga lagningen som jag gjorde.

Nylagt plasttak på uterum med befintligt tegeltak i bakgrunden och synliga träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till och med den ”nya” platsen som bara legat på taket några år är ganska skör och går sönder när vi drar i det. Som väntat var det ännu värre med den gamla plasten. Det räcker nästan att man tittar på den för att den ska smulas sönder.

Utsikt uppåt från ett halvfärdigt uterum med vita träbalkar och borttagen plasttakbeklädnad, en stege syns i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Regnmoln, håll er borta!

Nytt plasttak på en vit träkonstruktion över ett uterum med synliga skarvar och omgivande väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det nya plasttaket var ett av de billigaste som jag kunde hitta. Jag ska inte säga att det märks, men märkningen i läggningsinstruktionerna var väldigt otydliga, jag skulle vilja säga felaktiga, vilket gjorde att vi la den första plattan upp-och-ner. Det gjorde att skarven blev fel och vi fick byta den första plattan – nu fylld av skruvhål på fel ställe!

Nytt plasttak på uterum med omgivande byggnader i bakgrunden och en solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilken vacker vy!

Nytt plasttak monterat på uterummets träråstom med himmel och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taket är på plats, i det stora hela gör det sitt jobb, men marginalen i skarvarna är väldigt liten och en av dem har glidit lite, så ibland läcker det in vatten. Lite mjukfog har fått lösa problemet tills det blev dags att utveckla uterummet, vilket borde ske inom 5-10 år med nuvarande hastighet :D
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…


Mina soffor behöver ibland en liten städning och det lärde jag mig redan av min mamma att man snabbt och enkelt kan lösa med dammsugaren. Sagt och gjort, jag följer hennes tips och låter dammsugaren städa soffan.

Hittills har trappsensorn fungerat och den håller sig kvar på soffan, men det känns lite obekvämt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Jakobski och 9 till
  • Laddar…
Nu är det frågestund! Är det någon som har erfarenhet av Swedoor Soft close kit till skjutdörrar? Älskar skjutdörrar och har flera stycken och detta känns ju som att det skulle kunna vara det bästa som hänt på... länge.

Det ser ut som att det förutom att stänga den snyggt, även håller dörren lite mer "stängd" om vad de blir annars?


(Ps. Är det någon mer som stör sig på det slarvigt monterade dörrfodret?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.