O
Står en enorm lönn på kommunens mark en halvmeter från min tomtgräns som lövar satan på hösten och skuggar pool och trädgård på sommaren. Får förstås inte fälla den då den inte står på min tomt men typ 50% av kronan och en hel del tjocka stammar hänger över på min tomt.

om man tänker sig att man drar en lodrät vägg upp från mitt staket, har jag då laglig rätt att kapa allt på min sida av väggen?

bifogar bild på hörnet av min tomt där man skymtar staketet till höger och längst fram. Enorm lönn nära staketet på en tomt, delvis hänger över trädgården och en pool med skyddstäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor lönnträd överhängande en trädgård med skymtat staket till höger och solstrålar genom lövverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Nej, inte utan att ge markägaren en chans först.
I vår kommun kan man anmäla kommunala träd som står i vägen, och det där ser inte ut som en avsiktligt planterad lönn, så chansen är stor att den går att få bort.
 
  • Gilla
Donn och 9 till
  • Laddar…
Om kommunen av någon anledning inte vill fälla den... Vill du då ha en halv lönn med den stympade sidan mot dig som utsikt? Är den frisk och pigg så skickar den nya skott och du kommer fortfarande få en hel del löv på hösten.
 
  • Gilla
Dalastuga och 3 till
  • Laddar…
Med största sannolikhet NEJ.
Att kapa trädet på det viset kommer troligen innebära att det dör.

Du får kapa grenar och dylikt som hänger över på din tomt. Men det får inte medföra skada på egendomen.
 
Det får du, men du måste som sagt ge markägaren (kommunen) chansen att göra det själv först. Att/om trädet dör av behandlingen är inte ett hinder.
 
  • Gilla
  • Haha
claym och 15 till
  • Laddar…
Har ett liknande problem men med en vildvuxen Avenbokshäck
Den har inte blivit tuktad på säkert decennier.
Den är ca 10 m hög och har inte hittat några tomtrör (trots sökning med metalldetektor)
Hade jag varit säker på att den var på min tomt hade jag kapat den på en halv meters höjd eller tagit bort den totalt
Grannen är omedgörlig och vill ta det i sin takt. Vilket innebär aldrig.
Skickade rek till honom där jag gav honom tidsfrist att åtgärda det.
Inget har hänt på ett och ett halvt år.
Förra helgen tog jag det som var över på min sida så nu får vi se vad som händer
Tror inte att det behöver gå så långt i ditt fall att du måste skicka rek till kommunen, men ta kontakt med dom

Lycka till
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Kontakta kommunen och säg att du är rädd att någon av stammarna ska brytas i en storm och falla på din boda.

Vill dom då inte göra det ändå så påtalar du att "då skickar jag ett rek brev med informtionen" så deras försäkringsbolag får ta kostnaden om något händer.
 
  • Gilla
  • Haha
uuu och 10 till
  • Laddar…
L LantbrukarN skrev:
Kontakta kommunen och säg att du är rädd att någon av stammarna ska brytas i en storm och falla på din boda.

Vill dom då inte göra det ändå så påtalar du att "då skickar jag ett rek brev med informtionen" så deras försäkringsbolag får ta kostnaden om något händer.
Det är ungefär tvärtom jämfört med hur det fungerar.

Om trädet faller pga storm så är inte kommunen skadeståndsskyldig, då får den egna försäkringen ta det.

I princip enda möjligheten att bli skadeståndsskyldig är om man (kommunen i detta fall) är uppenbart vårdslös. Det skulle kunna vara om man informerat om att trädet är skadat/ruttet och riskerar att falla. Om det sedan händer i svag vind skulle det kunna vara sådan vårdslöshet att de blir skadeståndsskyldiga.

Enklast är att meddela rätt avdelning på kommunen att trädet är till olägenhet och att man kommer att beskära det om kommunen inte gör det.

Vi var i samma situation, gav kommunen en frost på 2 månader. 3 veckor senare var trädet borta.
 
  • Gilla
uuu och 10 till
  • Laddar…
Vad är det ni kallar "rek"? Mina föräldrar har en granne som "vägrar" ta ner 2 långa björkar som, om de faller, kommer demolera mina föräldrars sommarstuga av oiolerad masonit (=snäppet över tält).
 
  • Gilla
Dalastuga
  • Laddar…
Rekommenderat brev, så det syns att det är mottaget. Spara kopior och kvitton.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Jaha, tänkte att det var en omskrivning för "hotbrev".
 
  • Gilla
  • Haha
SueSue och 4 till
  • Laddar…
Fujim Fujim skrev:
Med största sannolikhet NEJ.
Att kapa trädet på det viset kommer troligen innebära att det dör.
Nej, lönnar dör inte det, är ett sådant träd som tål kraftig hamling. Man kan alltså ta ner alla grenar och den skjuter bara nya skott.
 
  • Gilla
JB99
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad är det ni kallar "rek"? Mina föräldrar har en granne som "vägrar" ta ner 2 långa björkar som, om de faller, kommer demolera mina föräldrars sommarstuga av oiolerad masonit (=snäppet över tält).
Man behöver inte ta ner såna träd så länge dom inte är över tomtgränsen och då bara grenar som är över tomtgränsen.

Oron eller olägenhet (skugga, löv mm) är inget som håller juridiskt, men man kan vädja lite snällt :)
 
  • Gilla
Dalastuga och 2 till
  • Laddar…
Kommer kommunen att sakna lönnen?
Har du barn som kan hoppa och leka i trädet så grenarna knäcks?
Skadade grenar/träd bör man ta reda på
Ta en gren lite vart efter så är trädet snart borta
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
R Runnis skrev:
Har du barn som kan hoppa och leka i trädet så grenarna knäcks?
Skadade grenar/träd bör man ta reda på
Ta en gren lite vart efter så är trädet snart borta
Det fungerar kanske. Men då får det vara rätt välgödda lintottar. Som detta gossebarn.
Bakifrånvy av en sumobrottare i ringen inför en match, framför sittande publik.
 
  • Gilla
  • Haha
HEA240 och 20 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.