Jimmie.L Jimmie.L skrev:
Tack för tipset! läste första inlägget och de var ju inne på exakt samma spår!

Ska läsa igenom hela tråden först bara, så man inte ställer frågor som redan ställts i onödan
Hej! Detta skiljer sig säkert mellan olika kommuner, och hur olika bygglovshandläggare och nämnder ser på saken. För vår del var det inga problem att göra på detta sätt, och vi kommer kunna skriva oss på adressen när vi bor på vårt loft.

Saker jag resonerat med andra kring när de varit intresserade av att göra som vi men att bara bygga ett garage med lägenhet ovanpå och ha som bostadshus är: vad är egentligen skillnaden mellan att bygga till exempel ett suterränghus med garage i en del av bottenvåningen och att bygga ett fristående garage med bostad på övervåningen? Så länge brandcellskrav och tillgänglighetskrav uppfylls borde det ju inte vara någon skillnad i lagens ögon. Det medför ju förstås att om man vill bygga på det sättet så måste man ha hiss eller annat för att bygga enligt tillgänglighetskrav, men i vårt fall slipper vi tillgänglighetskraven då byggnaden fortfarande klassas som ekonomibyggnad - vilket det även borde göra i ert fall.

Rent lagmässigt ser inte jag några hinder till att bygga på detta sätt, så jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med byggnadsinspektören i er kommun och se vad han säger.

Vi ångrar oss inte en sekund att vi byggde på detta sätt. Att inreda en lägenhet ovanpå garaget blir ganska billiga kvadratmetrar när man ju redan har plattan och taket betalt så att säga, samtidigt som det (som du säger) är fantastiskt skönt att kunna förvara material och maskiner i garaget samtidigt som man bygger huset!
 
Jimmie.L Jimmie.L skrev:
Tack för tipset! läste första inlägget och de var ju inne på exakt samma spår!

Ska läsa igenom hela tråden först bara, så man inte ställer frågor som redan ställts i onödan
Gör det, väldigt bra skriven och kul att följa med =)
 
S skydiver skrev:
Hej! Detta skiljer sig säkert mellan olika kommuner, och hur olika bygglovshandläggare och nämnder ser på saken. För vår del var det inga problem att göra på detta sätt, och vi kommer kunna skriva oss på adressen när vi bor på vårt loft.

Saker jag resonerat med andra kring när de varit intresserade av att göra som vi men att bara bygga ett garage med lägenhet ovanpå och ha som bostadshus är: vad är egentligen skillnaden mellan att bygga till exempel ett suterränghus med garage i en del av bottenvåningen och att bygga ett fristående garage med bostad på övervåningen? Så länge brandcellskrav och tillgänglighetskrav uppfylls borde det ju inte vara någon skillnad i lagens ögon. Det medför ju förstås att om man vill bygga på det sättet så måste man ha hiss eller annat för att bygga enligt tillgänglighetskrav, men i vårt fall slipper vi tillgänglighetskraven då byggnaden fortfarande klassas som ekonomibyggnad - vilket det även borde göra i ert fall.

Rent lagmässigt ser inte jag några hinder till att bygga på detta sätt, så jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med byggnadsinspektören i er kommun och se vad han säger.

Vi ångrar oss inte en sekund att vi byggde på detta sätt. Att inreda en lägenhet ovanpå garaget blir ganska billiga kvadratmetrar när man ju redan har plattan och taket betalt så att säga, samtidigt som det (som du säger) är fantastiskt skönt att kunna förvara material och maskiner i garaget samtidigt som man bygger huset!
Vilket år gjorde ni det?
 
Vem kollar om man bor på adressen och hur bevisar man det?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Sätt in en dusch kabin och wc. Skulle kommunen annonsera sitt intresse för inspektion när hela bygget är klart, är det bara att demontera cabin och wc. Det man inte vet, har man inte ont av!

Staffan
En trinette för matlagning på det så är allt demontera och klart på en någon timme.

Vet en fastighetsägare i Stockholm som körde den varianten på en vind när en anhörig behövde tillfälligt boende officiellt var det ett arkiv och mycket riktigt anmälde någon till kommunen och då var det bara plocka ur grejerna lite snabbt så fanns inget att anmärka på.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Husvagn är ju annars ett enklare alternativ?
 
  • Gilla
hp73
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vilket år gjorde ni det?
Vi flyttar in i garaget nu i maj och huset blir väl klart om två år.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Det som kan skapa problem är att garaget är en komplementbyggnad, den måste alltså vara ett komplement till något. Om det inte finns någon huvudbyggnad än kan det bli problem att bygga ett garage först. Men det beror på om du söker bygglov för båda byggnaderna tillsammans eller separat.
Om din fastighet ligger inom detaljplan kan den reglera antal lägenheter som får finnas på fastigheten samt vad komplementbyggnader får användas till, det kan tex stå endast garage, förråd eller liknande. Då kan man inte bygga en bostad i garaget.
Tänk på att även en husvagn kräver lov om syftet med uppställningen är att bo i den.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Köp en billig husvagn o bo i den
 
F
Vem fan bry sig, förutom paragrafryttare kanske
 
  • Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
Jimmie.L Jimmie.L skrev:
Är just det som jag tror kan röra till det, när jag nu sökte på "interimistiskt slutbesked" fann jag dock en tråd med samma frågeställning, Där föreslog en att man kan söka separata bygglov och på så sett få lov att bo i garaget, förutsatt att de klarat slutbeskedet

Tack för tipset
Jag vet inte hur din kommun ställer sig, men här skulle du inte få bygglov för ett garage innan du får lov för en huvudbyggnad (eller båda i samma lov, med möjlighet att bygga parallellt). Finns det andra byggnader på fastigheten i nuläget? Ett garage är en komplementbyggnad, dvs ett komplement till en huvudbyggnad. Utan huvudbyggnad, ingen komplementbyggnad. Om du ska inreda delar av garaget till bostad ställs det andra tekniska krav på byggnaden vilket kan bli fördyrande. Husvagnsvarianten som någon föreslog tycker jag inte låter så dum.
 
E eemeliie skrev:
Det som kan skapa problem är att garaget är en komplementbyggnad, den måste alltså vara ett komplement till något. Om det inte finns någon huvudbyggnad än kan det bli problem att bygga ett garage först. Men det beror på om du söker bygglov för båda byggnaderna tillsammans eller separat.
Om din fastighet ligger inom detaljplan kan den reglera antal lägenheter som får finnas på fastigheten samt vad komplementbyggnader får användas till, det kan tex stå endast garage, förråd eller liknande. Då kan man inte bygga en bostad i garaget.
Tänk på att även en husvagn kräver lov om syftet med uppställningen är att bo i den.
Inne på samma spår som dig.
 
F Fakathong skrev:
Vem fan bry sig, förutom paragrafryttare kanske
Kanske det är så, men struntar du i alla paragrafer kan det kosta.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Ett alternativ till husvagn är byggbod/manskapsbod.
 
  • Gilla
hp73
  • Laddar…
Även om det finns en del kreativa lösningar så är problemet med att bygga garage och lgh ovanpå är så enkelt att det kanske inte är tillåtet enligt dp. Garage kan gå men inte boendet. Börja med att studera dp. Den kommer avgöra mycket. Höjd till taknock är avgörande.

Husvagn... Å tillfälligt bygglov....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.