Hur mycket borde vi bygga ut?

  • Inget

    10 Röster 27,0%
  • Lite

    7 Röster 18,9%
  • Mycket

    20 Röster 54,1%
  • Antal röster
    37
En attefallstillbyggnad får vara lika hög som byggnadens nock.
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
D Djurmo skrev:
Torn är fränt!

Men att ni skulle få bygga det som Attefall tvivlar jag starkt på. Maxhöd 4 m...
Å andra sidan är ju kostnaden för bygglovet försumbar i sammanhanget så ta ett riktigt bygglov och slipp begränsas av höjden.

Bor själv i 168 m2 har ibland känt litet, men nu när ungarna börjar flytta ut hade snarare ett mindre hus varit bättre. Fundera på det där med en separat byggnad på gården. Det blir mer flexibelt och beroende på var ni bor kan man kanske få intäckter på uthyrning om det skulle behövas
Ja, vi har funderat på vad som händer när vi bara är två i huset. En idé är att bygga ett kök även uppe och hyra ut en av våningarna, men det är en helt annan tråd.

Med attefall menar jag utbyggnad. Den får vara 15kvm BTA och upp till nock på befintligt hus. Antenner, skorstenar med mera räknas inte in i nockhöjd. Därför tänker jag att spiran kan sticka upp.

Problemet med bygglov är att detaljplanen bara tillåter en våning och inredd vind. Det behöver inte en attefallstillbyggnad ta hänsyn till. Om vi söker bygglov tänkte jag resonera kring att flera hus i området uppfattas som tvåvåningshus, eftersom det är souterränghus med båda våningarna mot gatan. Får se om de skulle acceptera det.

Förutom att vi har svårt att få plats med ett hus på tomten, så vill de flesta som är på besök vara i samma byggnad som oss. Vi tycker också att det är trevligast att umgås så mycket som möjligt när vi väl ses.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Ja, ni verkar ha tänkt igenom det här bra. Går det att förbereda för kök uppe så är det ju smidigt. Man vet aldrig vad som händer i framtiden med inkomster och pensioner...

Jag hade inte koll på attefallsutbyggnader och reglerna runt det. Så tack!
 
  • Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Det blir tyvärr inget torn på utbyggnaden i det här skedet. Jag har ritat vidare på den senaste skissen och det är nog den vi kommer att ta ut för granngodkännande och sedan bygglov. Den följer detaljplanen (1 våning, inredd vind, 4,5 meter byggnadshöjd), det vi behöver granngodkännande för är att vi kommer närmare fastighetsgräns än 4,5 meter.
Bild från SketchUp med grannens hus skymtande till vänster.
3D-modell av utbyggnad utan torn, en våning och inredd vind, nära fastighetsgräns, grannhus till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning i SketchUp av ett hus utan torn, visar bottenvåning och övervåning med mått och rumslayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sektionsskisser i svartvitt av ett hus utan torn, visar en våning och inredd vind med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

SketchUp-ritning av hus med fyra fasadvyer utan torn, nära grannens hus, i enlighet med detaljplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kanske kan bli ett litet torn vid entrén, i hörnet mellan befintligt och utbyggnad, men det får bli någon gång i framtiden.

Jag återkommer när bygglov är beviljat och entreprenör upphandlad. Det blir nog någon gång under nästa år.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som att det blir en tumme av utbyggnaden... Bygglovhandläggaren gick inte med på att vi bygger närmare än 4,5 meter från tomtgräns. Tillbaka till planerna på att bygga ett mindre torn för att rymmas inom attefallsreglerna.

Det är två olika varianter som vi tittar på nu. En som är mer tornlik och en som är mer lik stilen på huset. Jag har byggt en enkel pappmodell av huset och de olika alternativen så att vi kan testa.

Pappmodell av hus med tornlikt utbyggnadsalternativ som visar takstruktur och fönsterlösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pappmodell av hus med möjlig tornlik utbyggnad som är lite skev och ojämn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först den mer tornlika varianten. Jag märkte att det var krångligare att bygga modell av den här formen. Det är därför den blev lite skev och ojämn. Det brukar vara så att det som är svårt att bygga i modell också är svårt i full skala.

Jag har visat liknande tidigare, men tänkte bara påpeka att en av fördelarna vi ser med det här förslaget är mysfaktorn i "tornrummet".
Två ritningar av husplaner, en för bottenvåning och en för ovanvåningen, med mått och inredningslayout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan den andra varianten.
Pappmodell av hus med tornlik utbyggnad, lite skev och ojämn konstruktion på underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pappmodell av hus med utbyggnad i linje med husets takvinkel och takkupa-stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det syns inte på bilderna, men vi har en takkupa på andra sidan huset som har samma stil, men är mindre så klart. Det är även ungefär samma takvinkel på utbyggnaden som på vårt garage som står bredvid.

Jag tycker att vi kan få till ett riktigt fint rum på ovanvåningen i det här förslaget. Med takfönster och innertaket i linje med yttertaket. Dessutom ganska enkelt att sätta i ett takfönster och skapa härligt ljus i hela rummet.
Sektionsritning av hus med måttangivelser som visar förslag på en tornlik utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritningar som visar bottenvåning och övre plan för ett hus med förslag på utbyggnad och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hoppas nu att vi kan få godkänt av kommunen på någon av de här varianterna.

När vi väl har fått startbesked och kan börja bygga kanske det blir en byggtråd också, även om vi kommer att leja bort det mesta av jobbet.

Jag återkommer!
 
  • Gilla
ramafred
  • Laddar…
PellePeps PellePeps skrev:
Det verkar som att det blir en tumme av utbyggnaden... Bygglovhandläggaren gick inte med på att vi bygger närmare än 4,5 meter från tomtgräns. Tillbaka till planerna på att bygga ett mindre torn för att rymmas inom attefallsreglerna.

Det är två olika varianter som vi tittar på nu. En som är mer tornlik och en som är mer lik stilen på huset. Jag har byggt en enkel pappmodell av huset och de olika alternativen så att vi kan testa.

[bild] [bild]
Först den mer tornlika varianten. Jag märkte att det var krångligare att bygga modell av den här formen. Det är därför den blev lite skev och ojämn. Det brukar vara så att det som är svårt att bygga i modell också är svårt i full skala.

Jag har visat liknande tidigare, men tänkte bara påpeka att en av fördelarna vi ser med det här förslaget är mysfaktorn i "tornrummet".
[bild]

Sedan den andra varianten.
[bild] [bild]
Det syns inte på bilderna, men vi har en takkupa på andra sidan huset som har samma stil, men är mindre så klart. Det är även ungefär samma takvinkel på utbyggnaden som på vårt garage som står bredvid.

Jag tycker att vi kan få till ett riktigt fint rum på ovanvåningen i det här förslaget. Med takfönster och innertaket i linje med yttertaket. Dessutom ganska enkelt att sätta i ett takfönster och skapa härligt ljus i hela rummet.
[bild]
[bild]

Jag hoppas nu att vi kan få godkänt av kommunen på någon av de här varianterna.

När vi väl har fått startbesked och kan börja bygga kanske det blir en byggtråd också, även om vi kommer att leja bort det mesta av jobbet.

Jag återkommer!
Roligt att se någon engagera sig i sitt projekt med fina ritningar och modeller! Jag återkommer med kommentarer jag tittat närmre på ritningarna. Har du någon situationsplan där det framgår hur byggnaden är placerad på fastigheten?
 
Jag ser fram emot lite synpunkter! Här är en situationsplan.
Situationsplan med måttangivelser som visar ett befintligt hus och en mörkare tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det mörkare gråa är det tillbyggnaden.
 
N
PellePeps PellePeps skrev:
Vi funderar på att bygga ut vårt hus för att få till ett bättre (större) kök och fler sovrum.

Lite bakgrund är att vi idag är två vuxna och tre barn. Vi har släkten ganska långt bort, så när de kommer och hälsar på stannar de några dagar upp till en vecka, med andra ord har vi gärna ett gästrum de kan använda. Vi vill även ha ett arbetsrum för båda har möjlighet och önskan att kunna arbeta hemifrån. Arbetsrummet skulle även fungera som hobbyrum, jag spelar blåsinstrument, barnen stråk och frun stickar (mycket förvaring av garn).

Börjar med hur huset ser ut idag:
[bild]
Vy från trädgården

[bild]
Köket

[bild] [bild]
Ritningar

Det är ett klassiskt 70-talshus i 1½ plan. 175kvm, fyra sovrum. Trivs egentligen ganska bra med huset, men köket behöver uppdateras och då tänkte vi att vi kunde bygga ut också.

Liten utbyggnad
Det första förslaget är att göra en liten utbyggnad. Den skulle gå som en attefallsutbyggnad (15kvm BTA):
[bild] [bild] [bild]

Köket blir lite större och man får en mysig sitthörna där man kan sitta och spana mot trädgården och mot uppfarten/gatan. På övre plan blir det ett ganska stort sovrum-/arbets-/pysselrum. En klädkammare försvinner, men det tänker vi oss att vi kan klara oss utan.

Vi har tagit in en offert på den här och det landar på ungefär 700 000:- inkl kök från IKEA med skojigare luckor.

Tanken är även att göra tillbyggnaden lite tornliknande, ungefär så här:
[bild]

Stor utbyggnad
Eftersom det finns byggrätt kvar (ungefär 40kvm BYA) har vi även börjat fundera på att göra en större utbyggnad:
[bild] [bild] [bild]

I den här blir det ett riktigt stort kök med matplats i utbyggnaden. Mycket fönster ut mot trädgården och det kan nästan bli som en veranda. På övre plan blir det två nya sovrum, ganska rymliga. Två klädkammare försvinner, men med en dubbelsidig garderobsvägg får vi fler stångmeter förvaring än vi har idag.

Den större utbyggnaden blir nog ungefär dubbelt så dyr, det vill säga ungefär 1 500 000:-.

Den stora tillbyggnaden skulle vara i ungefär samma stil, men kanske mer kommer att se ut så här:
[bild]

Vi tar gärna emot synpunkter och idéer. Är vi galna som får för oss att bygga ut bara för att vi kan? Vi tänker att det i framtiden kan komma ett till barn till familjen, då vore det bra med ett extra rum till huset.
Hej
Ditt hus är ett sextiotals hus i väldigt klassisk stil och jag måste säga att jag inte tycker att det är passande med ett tak som är ett välvt torn i en stil som passar på 1920 tals hus. Jag är ledsen, men kan du inte gå vidare och söka en annan stil på det.
Med vänlig hälsning/
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
N
PellePeps PellePeps skrev:
Vi tycker nog också att den stora varianten känns bättre än så länge. Problemet med den är att det är inte helt säkert att vi kan få bygglov, det blir något av en tolkningsfråga.

Var tvungen att rita upp varianten med sadeltak som dök upp som ett tips här. Det ser bra ut, men rummen på ovanvåningen blir inte alls lika roliga som med en tvåvåningsbyggnad. En fördel är att det nästan är garanterat att få bygglov, den är planenlig (en våning, inredd vind, byggnadshöjd 4,5m).

[bild] [bild] [bild] [bild]
Hej
Ur konstruktionssynpunkt förstår jag att det är lätt att låta nock möta nock. Det är säkrast, men finns det möjlighet att låta taket ansluta längre ner så att tillbyggnaden underordnar sig huvudbyggnaden bättre så ser det inte lika klumpigt ut som jag nog tycker att det gör nu.
Med vänlig hälsning/
 
N
PellePeps PellePeps skrev:
Bra idé med ett attefallshus på tomten, men vi har inte riktigt plats för det, tyvärr!

Gjorde lite enkla bilder i SketchUp på den stora och lilla varianten också:

[bild] [bild]
Hej
Här har du ett avrinningsproblem med vatten, men det viktiga är att du hittat en anslutningspunkt i ditt hus konstruktion som du anser bör fungera. Om du tar ditt enkla gaveltak i samma vinkel som din huvudbyggnad och sedan den här volymen så tror jag du hamnar i något som blir bra, men hur långt har du kommit med invändiga ritningar. Bygger det här på ett verkligt bygge eller är det bara tankar, vilket behov finns - är det ett extra rum för ett barn så behövs definitivt inte mer än 12 m2. Får du då extra yta på en andra våning så är det mycket.
Svar: Ja jag tycker det är lite galet att bygga till utan att det är motiverat.
 
N Nylenskavillan skrev:
Hej
Här har du ett avrinningsproblem med vatten, men det viktiga är att du hittat en anslutningspunkt i ditt hus konstruktion som du anser bör fungera. Om du tar ditt enkla gaveltak i samma vinkel som din huvudbyggnad och sedan den här volymen så tror jag du hamnar i något som blir bra, men hur långt har du kommit med invändiga ritningar. Bygger det här på ett verkligt bygge eller är det bara tankar, vilket behov finns - är det ett extra rum för ett barn så behövs definitivt inte mer än 12 m2. Får du då extra yta på en andra våning så är det mycket.
Svar: Ja jag tycker det är lite galet att bygga till utan att det är motiverat.
Tack för synpunkterna! Vi lutar nog mest åt alternativ två i inlägg #20.

Anledningen till att vi vill bygga ut är att få ett bättre och ljusare kök. Som det är nu är det svårt att vara mer än en samtidigt som bereder mat. Dessutom vill vi fortsätta att ha en stor matplats. Vi är fem i familjen och det händer ganska ofta att det är några av barnens kompisar på besök eller en annan familj. Som en bonus när vi ändå bygger ut tänkte vi göra ett till rum på ovanvåningen som kan fungera som arbets-, pyssel och gästrum. Vi märker nu att vi saknar ett hemmakontor eftersom alla fått ett varsitt sovrum.
 
N
PellePeps PellePeps skrev:
Tack för synpunkterna! Vi lutar nog mest åt alternativ två i inlägg #20Vi är fem i familjen och det händer ganska ofta att det är några av barnens kompisar på besök eller en annan familj.
Hej
Då förstår jag att ni har ett stort behov att bygga till. Inlägg två i modell som ni valt, har ni den i digital modell också eller arbetar ni på konstruktionen nu?
 
Jag har inte modellerat upp den som 3D-modell digitalt, men de ritningar jag gjort är gjorda digitalt.

Just nu håller vi på att kolla genom planeringen av köket ordentligt. Vi vill vara säkra på att det blir riktigt bra när vi ska göra om det.
 
Jag tänkte göra en liten uppdatering. Det blir varken torn eller några av de senaste förslagen på tillbyggnad. Det blev aldrig riktigt bra och för krångligt att göra saker i olika steg med slutbesiktningar mellan och sedan attefallsåtgärder.

Nu har jag ritat på en utbyggnad på andra sidan huset, mot gatan istället för mot närmsta granne. Arkitektonisk ritning av enplanshus med ny utbyggnad, inklusive mått och layout för rum och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övre planritning av hus med ny tillbyggnad, inklusive mått och rumsindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektoniska ritningar av en husutbyggnad med skevt tak anpassat efter befintligt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritningar som visar en planerad utbyggnad av ett hus med ett skevt tak och takkupa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritningar av ett hus från två vinklar som visar föreslagen utbyggnad med skevt tak och befintliga takvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av en husutbyggnad baserat på befintliga takvinklar och med en tilltänkt takkupa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av ett hus med en tillbyggnad mot gatan och ett skevt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en husutbyggnad med skevt tak som matchar existerande taklutningar, mot en gatumiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en husutbyggnad med skevt tak och befintliga takvinklar, samt en blommande träd framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett hus med utbyggnad, skevt tak och befintliga takvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett hus med en ny utbyggnad och skevt tak som matchar husets befintliga takvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett tegelhus med tillbyggnad och takkupa som visar planenlig utformning för bygglovsansökan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av ett hus med en planerad tillbyggnad och skevt tak som matchar befintliga takvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först var jag lite osäker på det skeva taket, men när jag fick upp det i 3D tyckte jag att det såg ganska bra ut. Det är samma takvinklar som redan finns på huset i form av huvudtak respektive takkupa och garage. Det här borde vara en planenlig utbyggnad som vi kan få bygglov för, hoppas jag. Det som vi kan få nedslag på är takkupan på tillbyggnaden, men där är vi redo att byta till takfönster om det skulle krävas.

Kom gärna med synpunkter och idéer!
 
  • Gilla
ecb182 och 1 till
  • Laddar…
Det där ser väl bra ut.
Det enda jag kan tycka är "fel" är badrummens storlek och placering, främst det på bottenvåningen, även om båda känns lite felplacerade.
Fast det var kanske inte såna synpunkter du ville ha?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.