Update
Håller mest på med köksmontage för tillfället. Börjar bli klart nu och ska avropa bänkskiva och stänkskydd nästa vecka. Blir 30 mm bänkskiva i Carrara C och stänkskydd i 20 mm av detsamma. På nedersta bilden ser man också hur jag löste bänkbelysningen. Valde att lackera aluprofilen mattsvart så de smälter in lite bättre. Trafon är dimbar och ligger ovan kylen. Där är ca 60-70 mm utrymme ovanför överskåpen över kyl/frys & ugn så man kommer åt den där via ursparning i stommens överkant. Styrs sen som vanligt via dimmer och även Plejd.

Ugn, mikro och DM är på plats. Kyl och frys återstår att montera. Fläkten monteras efter belysningsbottnarna och blir IKEA:s Underverk 80 cm. Hade en lite mer påkostad modell från Siemens Studio Line i lägenheten, men var inte helt nöjd med den ändå så nu fick det bli IKEA:s. Får köras på kolfilter tills ventilationen är utdragen genom taket i samband med bytet.
Ugn (HBG876EC6S) och mikro (BFL834GC1) är från Boschs senaste serie som nu kom i helsvart :ok:

Diskmaskinen är Diskad från IKEA vilket är en Bosch-maskin. Rätt mycket högre kvalitetskänsla (och vikt) än motsvarande dito från Electroluxkoncernen vi hade sist.
Kyl och frys blir helintegrerade Frostig resp. Frysa som vi har haft innan. Var väldigt nöjda med båda dessa, inget strul under de 5 åren vi hade dem.

Ett nyinstallerat kök under montage med mörka skåp och ännu omonterad mattsvart bänkbelysningsprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fronter på
Elledningar sticker ut under ett svart köksskåp vid installation av köksbelysning, med plats för överskåp ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Infräst belysning från Hide a lite

Har även målat klart murstocken så kan snart sätta insatsen på plats. Behöver bara göra en mindre modifiering av anslutningen. Jag behöver ansluta bakåt, vilket insatsen också har förberedande hål för. Dock är där inget urtag i värmeskölden så det får jag kapa upp själv. Valde att måla svart inne i hålet för varmluftsgallret så man inte ser teglet lika tydligt. Gallret är monterat nu, men inte på bild.

Renoverad murstock med öppning för värmegaller och pågående elarbeten i ett under-renovering-rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Murstock målad

Nästa steg efter köket är att regla upp och skiva runt elnischen i källaren så vi kan få dit centraler för el och media och få igång ström på plan 1.
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Update
Äntligen är spishelvetet klart! Det delprojektet har tagit sådan enorm tid. Dels fick jag som nämnt kapa nytt hål i värmeskölden, men sen verkade inte anslutningssatsen jag blivit tilldelad fungera riktigt som tänkt med Contura i7 så det krävdes modifikation där också.

När ovan sedan var löst gick det inte att bocka slangen som jag ville så jag kunde inte excentrera anslutningen tillräckligt. Rökkanalen ligger ju till höger i bakkant och anslutningen till spisen är i mitten. Därmed fick jag slita ut den rostfria stosen jag limmat på kanalen och fick mura in slangen som vanligt istället (med eldfast bruk). Dock fick jag ju då bila upp kanalen ytterligare så jag kunde komma in mer från sidan och få mindre böj på slangen.

Anslutning av flexibel rökkanalsslang till murad skorsten för vedspisinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Försök #2 med anslutningsslang

Blev ganska bra och det gick att positionera slangen bättre mot centrum på anslutningen. När sedan värmeskölden skulle in gick det knappt att justera upp den tillräckligt för att ramen skulle täcka glipan runt. Detta trots att öppningsmåtten är exakt enligt manualen. Borrade dessutom fler hål i den så jag kunde få infästning även uppåt (enbart tänkt i nedre framkant vilket inte blev särskilt stabilt).

Fick sedan in insatsen och då började helvetet.. Vid anslutning bakåt fanns färdigpressade gängade hylsor. Detta innebar att jag var tvungen att trä in pinnbultarna i anslutningsstosen bakifrån/inifrån slangen (se bild ovan). Sedan var det ett evigt fipplande med insexnyckel ca 1/4 varv åt gången för att spänna in den mot spisen. Detta tog väl ca 2 h effektiv tid.

När jag sedan skulle skruva dit täcklocket på ovansidan (gamla anslutningen - detta görs inifrån spisen) tog denna givetvis emot anslutningsstosen så det gick inte att linjera upp hålen. Fick då borra nya hål i värmeskölden inifrån och sedan täta de gamla så jag fick i bultarna.

När sedan ramen skulle dit kom nästa problem. Det sticker ut små gängade bultar i sidorna på värmeskölden som ramen träs över. Sedan ska det på kupolmuttrar som låser ramen. Dock var ju bultarna för långa så kupolmuttrarna hamnade aldrig i spänn mot ramens insida. Fick då köpa brickor och lägga på för att kunna få den låst i rätt läge.

Summa summarum kunde man förväntat sig en hel del mer från Contura gällande instruktioner och passande delar samt utförandet i största allmänhet. Nu är dock skiten på plats. Får se om jag någonsin kommer vilja elda i den :rofl:

Nyinstallerad Contura i7 spis i renoverat rum med byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spisen på plats. Contura i7.

Köket är nu klart sånär som på täcksida under skåpen samt sockel. Vill slipa golvet innan jag monterar dessa. Misstänker att kantslipen får svårt att komma in om jag monterar den täcksidan nu. Återstår även en liten passbit framför fläkten samt under ugnen. Inte bestämt mig för hur jag ska montera dessa ännu. Antingen lim eller någon magnetlösning.

Jag har avropat bänkskivan så den och stänkskyddet ska komma om cirkus 2 veckor. Får nog ta hjälp av någon vänlig själ vid montage av dessa.

Ej färdigställt svart kök med installerade skåp och en spis, skyddspapp på golvet och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök under renovering med osatta väggpaneler och verktyg på bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade köksskåp ovanför arbetsbänk med belysning och borr för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsätter nu med fiskbensparketten i andra delen av vardagsrummet så jag kan få färdigt hela den ytan. Lägger troligtvis klart hallen också innan jag börjar med tätskikt i badrummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikaelb88 och 5 till
  • Laddar…
Jobbar själv med kaminer och vet vilket h-vete det kan vara ibland när det inte passar som det är tänkt.. ser jättebra ut och tycker du skall ge dig själv en stor klapp på axeln
Snyggt jobbat
 
Vilken modell av bänkbelysning är det? Riktigt snyggt!
 
M Micke Murstock skrev:
Jobbar själv med kaminer och vet vilket h-vete det kan vara ibland när det inte passar som det är tänkt.. ser jättebra ut och tycker du skall ge dig själv en stor klapp på axeln
Snyggt jobbat
Tack, det värmer! :)

Ursviken Ursviken skrev:
Vilken modell av bänkbelysning är det? Riktigt snyggt!
Det är en Hide-a-lite profil som heter 'Thin'. Det är nog den som bygger minst på djupet. Jag har använt den i 3 kök nu. Man fräser ett spår ca 9 mm djupt och 19 mm brett sen slår man dit profilen. Det finns färdiga gavlar till att köpa (dock dyra, jag hade bara 4 st.) Täcklock i opal till profilen som klickas dit. Ledstripen är RX IP20 som drivs med SLD FDIM. Detta ger mer än tillräckligt ljus för en bänkskiva.

Jag har sedan lackerat aluprofilerna mattsvarta. Aluprimer först, sedan mattsvart färg och sist matt klarlack. Det finns säkert billigare alternativ, men jag gillar Hide-a-lites produkter. Väldigt hög kvalité och fungerar alltid som tänkt.
 
  • Gilla
emil.lindstroem och 1 till
  • Laddar…
F falkn skrev:
Tack, det värmer! :)



Det är en Hide-a-lite profil som heter 'Thin'. Det är nog den som bygger minst på djupet. Jag har använt den i 3 kök nu. Man fräser ett spår ca 9 mm djupt och 19 mm brett sen slår man dit profilen. Det finns färdiga gavlar till att köpa (dock dyra, jag hade bara 4 st.) Täcklock i opal till profilen som klickas dit. Ledstripen är RX IP20 som drivs med SLD FDIM. Detta ger mer än tillräckligt ljus för en bänkskiva.

Jag har sedan lackerat aluprofilerna mattsvarta. Aluprimer först, sedan mattsvart färg och sist matt klarlack. Det finns säkert billigare alternativ, men jag gillar Hide-a-lites produkter. Väldigt hög kvalité och fungerar alltid som tänkt.
Bara ett tips om man vill ha ännu lägre (6 mm) https://www.xcen.se/aluprofil-infalld-lag

Har bara monterat deras utanpåliggande, men det har varit lätthanterat.
 
Update
Det har blivit mycket golvläggning senaste dagarna. Fick bra flyt i helgen och vardagsrummet är klart i sin helhet. Jag har även fortsatt ut i hallen och vänt tillbaka med frisen där så jag har väl 1-2 kvällar kvar där ute innan det är helt klart.

Nylagt fiskbensparkett i ett hörn av ett rum med radiator, fönster och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn vid matsalsdel
Nylagda fiskbensmönstrade parkettgolv nära dubbeldörr som leder ut till en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbeldörrar i kök
Pågående golvläggning i vardagsrum med bräder, verktyg och en eldstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrum
Ny lagd fiskbensparkett i en smal hall med elektriska ledningar och väggkontakter under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

'Första plogen' vidare i hallen
Nylagda fiskbensmönstrade trägolv som övergår till rått undergolv vid en vägg med synliga elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljer kring murstock och ingång vardagsrum (inte helt klart på högersidan).
Där det saknas golv ska det ligga gnistskydd framför insatsen (svart plåt).

Vi hoppas även få driftsatt delar av elanläggningen på plan 1 snart. Väntar på att elektrikern ska ha tid att komma hit. Planen är att kunna ta köket i bruk när bänkskivan kommer på plats. Jag har reglat upp och gipsat elnisch i tvättstugan där el- och mediaskåp ska monteras. Centralerna är infällda Garo i plåt (4x20 mod).

En öppen vägg med nyinstallerad elnisch och synliga elledningar såväl som VVS-installationer under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elnisch tvättstuga/pannrum

Kommer köpa in tätskikt idag (Kiilto) för att kunna smyga igång med lite förberedelser i badrummet mot slutet av veckan.
 
  • Gilla
PellePeps och 4 till
  • Laddar…
Oljar man in fiskbensparkett sedan eller? :) ser väldigt snyggt ut iaf! (y)
 
Snigla Snigla skrev:
Oljar man in fiskbensparkett sedan eller? :) ser väldigt snyggt ut iaf! (y)
Det måste slipas först. Det blir ju inte helt jämnt när man lägger det. Stavarna kan variera lite i höjd samt att underlaget sällan är 100 procent. Därmed slipar man det först slätt sedan valfri behandling. I mitt fall blir det hårdvaxolja från osmo, svagt vitpigmenterad för att det inte ska gulna för fort.
 
  • Gilla
Nadiosch och 1 till
  • Laddar…
Inte fiskbensparkett?
 
oscarwww oscarwww skrev:
Inte fiskbensparkett?
Jo? Vad menar du?
 
Update
Golvet i hallen blev klart på fredagen under påskhelgen. En del här var lite oroliga för att det skulle se plottrigt ut med bara en plog och sen listband och fris, men jag tycker det blev rätt bra.

Nylagt fiskbensparkettgolv i hall med listning vid dörröppning och övergång till annat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hall från vardagsrum
Ett nylagt fiskbensparkettgolv i en hall med öppen lucka till undergolv och sladdar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat hallgolv med fiskbensmönster och oavslutade kablar över ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytan vid entrén kommer beläggas med plattor. Carraramarmor 30x60 i halvförband. Där ska på en golvgips innan så nivån blir samma. Ingen list utan bara en liten mjukfog mellan.

När hallprojektet var klart satte jag igång med tätskikt i badrummet. Vi har ju Unidrainränna i hörn med ensidigt fall d.v.s. en kant där sen duschdörren kommer stå. Det finns lite olika instruktioner för detta, men ingenting som egentligen är anpassat för svenska regler. Valde därmed att följa Kiiltos generella anvisning för brunnen och lägga en rejäl våd över allting, även upp över kanten. Det blir inte riktigt 100% fäste där, men det spelar ingen roll sen med de stora plattorna jag ska ha.

Badrum under renovering med spacklade väggar och betonggolv förberett för tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Primat
Renoveringsarbete med tätskiktsfolie på golv och blindtröskel vid vägg i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Unidrain 1003 900 mm
Nyinstallerad våtrumsmatta med märkning för Unidrain i ett hörn av ett badrum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär är tanken

Denna våd läggs alltså som en brunsmanschett över allting innan man börjar med resterande tätskikt. Lite oklart från anvisningen ifall man skulle lägga golvvåden över hela denna sen, men jag valde att göra det. Hängslen och livrem.

Golvet limmas med Kiilto K2 och brunnen samt en bit av väggen med KeraSeal enligt anvisning.

Nyrenoverat badrumsgolv med pålagt tätskikt före plattsättning, med synliga väggskarvar och en brunnsmanchett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Limning av "brunnsmanschett"
Renoveringsprojekt med pågående tätskiktsinstallation i badrum, Kiilto-produkter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite presshjälp

Använde T-röd för att rengöra brunnen innan limning enligt anvisning. Det var dock slut överallt (Covid-19?), men jag hittade till slut. I nästa bild är redan väggarna klara. Inga större bekymmer förutom vid avloppschaktet som var lite halvsvårt att få till. Valde dock att sätta en våd över allting så det blev ju onödigt svårt, men rätt bra. 2 st. 90-graders vid vid schaktet sedan in i fönstersmygen på samma våd. Blev lite svettigt.

Badrumsgolv under konstruktion med tätskiktsfolie och förberedd yta för golvgips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första golvvåden ut över "brunnsmanschetten"

Gick nog KeraSeal för 200 spänn i bilden ovan. Det vita limmet är svindyrt. 3 flaskor totalt på detta badrum, drygt 1000 kr. Det används alltså när man limmar folie på folie samt manschetter på folie. Resten av golvet var inga problem. Slänger in lite fler bilder om någon är intresserad.

Golvgips med tätskikt och en Unidrainränna installerad i hörnet som förberedelse för klinkerläggning i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett badrum under renovering med installerat vattentätt tätskikt på golvet och väggarna, redo för kakelsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färgglada elledningar sticker ut från ett hål i en grön gipsskiva med märkningar vid montering av ett fördelarskåp för VVS.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett badrumsgolv med KiiltoPro tätskikt, Unidrainränna och markerade skärningar för plattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ordnade även till en blindtröskel. Tog vad jag hade hemma, 12 mm formplywood. Blir nog bra. Jag har ju höjt karmen för att tröskelplanket ska ligga ovanpå golvplattorna sen, så blindtröskeln gick att skjuta in under. Limmades med Casco ExtremeFix (bästa limmet). Det blir en liten nivåskillnad ut mot parketten i hallen, ca 10 mm. Får fälla in en bit ek under framkanten av tröskelplanket där.

Renoveringsprojekt med tätskikt runt golvbrunn, avloppsrör och mätningsteknik i hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppvik på blindtröskel

Vägg i badrum med pågående installation, tätskikt, rör och fördelarskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fördelarskåp, vatten och avlopp till kommod samt läckageindikering.

Valde att avsluta tätskikt mot skåp samt även mot fönster med Kiilto K2.

Badrumsgolv med tätskikt, avloppsinstallationer och brunnen inför kakling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnan vid schakt. Avlopp för WC samt vatten och el till handdukstork.
Vattentätt tätskikt nära fönster i badrum med synlig Kiilto K2-branding och installationsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avslut mot fönster


Fick upp fasadarmaturerna mellan torktiderna på tätskiktet. Utedelen till värmepumpen ska flyttas i sommar/höst. Armaturerna kommer från Konstsmide. Totalt 5 st. på baksidan samt en vid entrén på framsidan.

Träveranda på baksidan av ett tegelhus med nya fasadarmaturer, utedel till värmepump, svart ytterdörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Status just nu är att jag har börjat kapa till plattor till badrummet. Det har gått sådär i början och 2 plattor har knäckts. Jag tror dock jag hittat en bättre lösning nu så jag hoppas det ska flytta på bättre, annars blir det dyrt. Plattorna är en matt Carraraimitation i granitkeramik från Lhådös med måtten 120x120 cm.

Jag hoppas att golvet blir färdiglagt i helgen och väggarna kanske lite påbörjade. Jag kommer använda clips från Peygran Leveling för läggning.

I övrigt börjar också mycket annat falla på plats på plan 1. På måndag kommer bänkskivan och stänkskyddet till köket. Hoppas få det på plats under veckan alt. helgen efter. Nu på tisdag kommer elektrikern och monterar nya elcentralen samt driftsätter stora delar av plan 1. Nästkommande måndag får vi golvet slipat på plan 1. Vi har sedan de 2 sovrummen på plan 1 kvar att lägga golv i och det ena ska slutstrykas när det provisoriska köket är borta.

Nästa vecka kommer det förhoppningsvis lite bilder på plattorna i badrummet.
 
  • Gilla
PellePeps och 7 till
  • Laddar…
Marmorerade plattor som är lagda på träreglar vid en tegelvägg med byggmaterial och verktyg på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3 plattor klara
 
  • Gilla
Nadiosch
  • Laddar…
Golv klart! :cool:

Nylagda marmormönstrade keramikplattor på ett badrumsgolv med avståndshållare och vattentätning på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 8 till
  • Laddar…
Bänkskiva på plats. Har primat väggen med. Sätter stänkskyddet i veckan.

Köksrenovering med nyinstallerad bänkskiva och primerade väggar, väntar på stänkskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.