B Byggdjuret skrev:
Frågan är vad gäller om jag parkerar parkerar min bil på den mark jag hyr av föreningen.
Var finns informationen om att den tänkta platsen ligger på "tomten" ? Den tillfälliga stopplatsen kan ju räknas tillhöra gatan och bara är till för att underlätta trafiken och att "tomt-gränsen" ligger närmare husen.

Utan rätt underlag - blir det bara gissningar !
 
B Byggdjuret skrev:
Frågan är vad gäller om jag parkerar parkerar min bil på den mark jag hyr av föreningen. Vad kan egentligen kommunen göra? Eftersom det är inte kommunens mark och man får köra med sin bil för då varke
varje tomt har en plats för lasta i och ur. Om någon då står förlänge så är det som sagt föreningens ansvar
Som sagt, i princip så kan kommunen öppna ett tillsynsärende. Någon bryter mot bestämmelserna i detaljplanen, det är ungefär samma sak som ett svartbygge. Kommunen kan då utfärda ett vitesföreläggande mot fastighetsägaren (föreningen), och ex. kräva 200 000 om parkerandet inte upphör. Sedan ökar vitet för varje föreläggande.

Nu tror jag att det är extremt osannolikt att något sådant skulle ske. Men det är möjligheter i den stilen som kommunen har. Och som kommunen ev. kan tvingas till om några blir tillräckligt upprörda över bilåkandet.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Om barnfamiljer kan bo på 20:e våningen 500m från närmaste busshållplats, skall de nog kunna gå från parkeringen också.

Om man vill kunna parkera all tre bilar på sin egna tomt, köp ett hus. Här är förutsättningarna kända innan köp.
Innan man skaffar barn är det inget problem. Därför kanske folk inte tänker på det när de köper. Om det finns plats att parkera närmare vidhåller jag att det känns dumt att dubbla trafiken för att folk inte får stå utanför huset. Är det totalt bilfritt förstår jag... Alla har inte råd med villa, och bara för att några bor på 20 våningen så känns det inte som radhus ägaren ska få en dålig lösning som inte är bra för någon...
 
  • Gilla
Berraropnäs och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Innan man skaffar barn är det inget problem. Därför kanske folk inte tänker på det när de köper. Om det finns plats att parkera närmare vidhåller jag att det känns dumt att dubbla trafiken för att folk inte får stå utanför huset. Är det totalt bilfritt förstår jag... Alla har inte råd med villa, och bara för att några bor på 20 våningen så känns det inte som radhus ägaren ska få en dålig lösning som inte är bra för någon...
Det verkar ju absolut helt uppenbart hur det är tänkt att fungera i föreningen. Man anordnar parkeringar med tillfartsvägar där man vill att merparten av trafiken ska ske. Godkännande för lastning handlar inte om att lasta ur 2 kassar från ICA och i normalfallet är även den som är för lat för att gå från parkeringen för lat för att först köra till huset och lasta ur kassarna, sen köra och parkera bilen! Man dubblar således inte trafiken!

Att i ett nybyggt område börja fundera på hur man ska kringgå reglerna redan innan det är färdigbyggt tyder på att man bör sikta på något annat.
 
  • Gilla
  • Älska
Dizzy84 och 14 till
  • Laddar…
T
Scenariot vi alla vet kommer hända.

En börjar parkera där och rätt snabbt gör alla med bil detta och alla är glada.
Utom den där konstiga tanten på 7:an som aldrig haft körkort eller ägt bil.
Hon stör sig på detta och uppmärksammar BRF.
BRF tvingar alla att sluta parkera utanför husen.

Tanten blir aldrig mer inbjuden till gemensamma grillfesten som hålls varje sommar.
För att fylla sitt tomrum och känsla av utanförskap så köper hon tre nya katter varje år.
Dröjer inte länge innan katterna börjar kissa i din rabatt och sova i dina nya Hilllerstorp badenbaden dynor.

Efter flera påtryckningar till tanten så anmäler du till slut till BRF som inget kan göra så du börjar kasta vatten på katterna.
Tanten som ser sina katter som barnen hon aldrig haft anmäler till polisen för misshandel.

Helt plötsligt en måndag kväll ringer det på dörren och utanför står Robert Aschberg och ställer frågor om grannsämjan.

Slut på scenario..
 
  • Haha
  • Gilla
JockeHX och 14 till
  • Laddar…
Det ser ju rätt skönt ut att kunna slippa se en massa bilar precis utanför fönstret.

Blir man inte inparkerad när det står en flyttbil framför en granne?
 
Allt beror på vilka stadgar som gäller i föreningen. Ett argument i framtiden kan vara att tillåta laddning av elektrifierat fordon, som en del i föreningens miljöarbete.
 
Vi har ungefär den situation som TS belyser. Vi vill inte har parkerade bilar i trädgårdarna och därför är det P-förbud i hela området. Kostar 1200 kr/dag att stå där. Nollavtal med parkeringsbolag. Kommunen är inte inblandad...
Vill du parkera nära ytterdörren - skaffa ett boende med parkering nära ytterdörren.
 
  • Gilla
lopec och 13 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Tja om man flyttar till radhus är det inte konstigt om de vill kunna parkera hemma.
Om man flyttar till ett radhus där man inte får parkera hemma så är det väldigt konstigt att tro att man skall få ... parkera hemma?

Jag har bott i några radhusområden, och inget av dom har man kunnat parkera nära dörren.
 
  • Gilla
hapazard och 5 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Var finns informationen om att den tänkta platsen ligger på "tomten" ? Den tillfälliga stopplatsen kan ju räknas tillhöra gatan och bara är till för att underlätta trafiken och att "tomt-gränsen" ligger närmare husen.

Utan rätt underlag - blir det bara gissningar !
Jag tolkade ts som att det var på deras uppfart.
Om det inte nu är utanför sin "egen" tomt. Då är det en helt annan situation.
Då tycker jag inte man stå där.
 
T tmjexpress skrev:
Allt beror på vilka stadgar som gäller i föreningen. Ett argument i framtiden kan vara att tillåta laddning av elektrifierat fordon, som en del i föreningens miljöarbete.
Men om detaljplanen funderar på el bilar så kommunen ändra dp
 
Problemet är att många köper boende utan att fundera vad som gäller
 
  • Gilla
jihe och 2 till
  • Laddar…
En anledning till att kommunen reglerat det till tillfällig uppställning för fordon för i och urlastning kan vara för att uppfylla tillgängligheten i området. Medans å andra sidan vill man inte ha fordon parkerade så nära fasaden ur ett brandskyddsperspektiv. Att ha 20 parkerade bilar över natten jmf. enstaka i och urlastning dagtid är ett helt annat brandlastfall.
 
  • Gilla
Kung Louie
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Byggdjuret skrev:
Problemet är att många köper boende utan att fundera vad som gäller
Tur då att TS är så eftertänksam att han t o m startar tråd om ämnet här.

Den där illustrationen i trådstart antar jag är från någon typ av prospekt för området. Där har man både lyckats rita in både en bil som är parkerad och en som är ut och kör på den autobahnlika vägen framför husen. Hur man har fått bygglov för denna jätteväganläggning och dessutom för rymliga parkeringsplatser framför husen med den detaljplanen är väl det största mysteriet...
 
  • Gilla
Kung Louie och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur man har fått bygglov för denna jätteväganläggning och dessutom för rymliga parkeringsplatser framför husen med den detaljplanen är väl det största mysteriet...
Fast prospektet är ju inte deltaljplanen. Kommunen har planmonopol. Kommunen har garanterat både en riktlinje för hur många parkeringsplatser som skall etablerad vid nybygget och en idé (i detaljplanen) om var dessa parkeringsplatser skall finnas. Sedan fattas slutligt beslut om detta vid bygglovet och då kan mycket hända - vanligen försvinner då ett antal platser till... I detaljplanen kan stå något av typ "får ej användas för parkeringsplatser" och då är det så. Då får man inte bygglov för parkeringsplatser där. Kommunen - eller den som i verkligheten tar fram planen - kan ju ha en vision av ett bilfritt område.

Om man envisas med att parkera där det råder parkeringsförbud kommer det att bli mycket dyrt och kräva enormt mycket arbete för att inte tala om effekten för grannsämjan. Om man inom föreningen är överens om att man trots allt vill parkera nära - men varför skulle man vilja det??? - så kommer man i alla fall inte att få lov att anlägga parkeringsplatser på en yta avsedd för annat. Däremot kommer inte kommunen att koma ut och sätta lappar på bilarna. Kommunen kommer att kräva rättelse av föreningen...

Så - om igen - vill man ha ett boende med parkering direkt utanför ytterdörren så köper man ett sådant boende.
 
  • Gilla
MariaT75 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.