M Mexitegelfixaren skrev:
Läs gärna frågeställningen igen och läs sedan inlägg ovan kring att jag ringde på tidigare idag. Det handlar inte om att våga eller inte.

Men tack för din åsikt för hur jag bör bete mig. Det är värdefullt att veta.
OK, missade det. Sorry
 
H Husbuset skrev:
Unken människosyn. Så om grannen inte hälsade på dig och var en kändis som inte skötte om sitt hus, då skulle du inte måla grannens garage utan lov? Men det är visst okej för att du anser att han är onormal och en eremit?
Jag ger dig tusen kronor direkt om du hittar en enda sak sak i den här tråden som styrker ditt påstående. Jag kan vara så generös eftersom du har så fel att att det knappt är värt att kommentera om det inte vore för att det är underhållande och kul.

Läs tråden
 
  • Gilla
Häljarp
  • Laddar…
L lingonsoppa skrev:
OK, missade det. Sorry
Missade du frågeställningen eller faktumet att min förutspåelse exakt hur en förfrågan skulle sluta var korrekt? Tack ändå för din ursäkt.
 
M Mexitegelfixaren skrev:
Missade du frågeställningen eller faktumet att min förutspåelse exakt hur en förfrågan skulle sluta var korrekt? Tack ändå för din ursäkt.
Jag tolkade din fråga här att du vill veta om du rent lagligt kan måla om hans vägg utan att behöva fråga då du helst vill undvika det. Det var min tolkning
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
"Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera."

Här är mitt ursprungliga inlägg. Handlar det här om att undvika att prata med hen eller att förutspå en lååång process när/om vi gör det?

Står det någonstans att vi kommer måla oavsett hens input?

Det enda jag vill veta är den legala situationen. Är det så otydligt?
 
  • Gilla
Häljarp och 4 till
  • Laddar…
Saga Fröjd Lee Saga Fröjd Lee skrev:
Så klart det inte är, det är en helt annan sak. Du vet säkert att det finns formalia kring fastighetsköp. Men att lägga ett brev i en brevlåda om en sådan här sak kan man ju göra, det är ändå ganska lätt att veta om grannen är hemma.
Ok byt ut fastighetsköpet mot att smälla upp en friggebod på er tomt. Eller måla om hela huset i grisrosa
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Jag skulle bli överlycklig att ha TS som granne, gratis ommålning av staket m.m. Win-win!
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle bli överlycklig att ha TS som granne, gratis ommålning av staket m.m. Win-win!
Jag är en trevlig granne som alltid har ett flak öl på plats för eventuella grannfester! Välkommen.
 
  • Gilla
Häljarp och 1 till
  • Laddar…
Gött! Jag målar gärna om eremitens staket mot några kalla....
 
M Mexitegelfixaren skrev:
Vi vill måla om grannens garage (och plank) på den sidan som vätter mot vår sida. Allting står i tomtgräns och grannen ser inte vår sida över huvudtaget från sin tomt.

Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera.

Ni kanske undrar hur han underhåller sitt garage när han måste stå på vår tomt för att underhålla det? Det enkla svaret är att han inte gör det alls. Han underhåller nämligen ingenting. Huset faller isär bit för bit.

Så, kan vi måla den gula sidan som syns på bilden? Och i så fall, kan vi måla den i vilken färg som helst? Jag har sökt för att förstå regler men just det här problemet har jag inte hittat guidning om. Ett alternativ är givetvis att fråga kommunen men trådarna här brukar bli mer underhållande.
M Mexitegelfixaren skrev:
Vi vill måla om grannens garage (och plank) på den sidan som vätter mot vår sida. Allting står i tomtgräns och grannen ser inte vår sida över huvudtaget från sin tomt.

Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera.

Ni kanske undrar hur han underhåller sitt garage när han måste stå på vår tomt för att underhålla det? Det enkla svaret är att han inte gör det alls. Han underhåller nämligen ingenting. Huset faller isär bit för bit.

Så, kan vi måla den gula sidan som syns på bilden? Och i så fall, kan vi måla den i vilken färg som helst? Jag har sökt för att förstå regler men just det här problemet har jag inte hittat guidning om. Ett alternativ är givetvis att fråga kommunen men trådarna här brukar bli mer underhållande.
Hej
Det är inte deras vägg, utan snarare ert gemensamma staket. Ja, du får därför måla om på din sida. I vilken färg du vill.
 
Nu har han inte öppnat dörren vid påringning. Då är det bara lappen kvar.
"Tjena grannen ;)
Dags för staketmålning. Jag tar min sida och du tar din när du känner för det. Har du nån åsikt om den gula delen? Ska jag måla med samma färg? Vilken, i så fall?"
 
Hör med kommunens bygglovsavdelning vad som gäller, det är olika i kommunerna
 
Narren666 Narren666 skrev:
Antar att staketet uppfördes innan ni flyttade in.
Alltså i samråd med förra ägarna och din nuvarande granne.

Då borde det väl gälla samma sak som med en gemensam häck?

Klipper du din sida så klipper jag min.
Sen får man klunsa om vem som ska klippa överst

Men jag håller med, måla utan att fråga grannen. Säger han nåt får han väl ta på sig målarbrallorna och måla själv istället.
Hej
Precis så tänker även jag; ”staketet” uppfördes antagligen i samråd mellan tidigare ägare. Och normalt så sköter man sin sida av staketet.
Å andra sidan så är det alltid bäst att hålla god kontakt med sina grannar. Så info är alltid bra och i så fall kravlöst sådant. Bättre ”hej, jag kommer måla min sida av vårt tomtstaket nästa helg. Ville bara informera dig. Du målar så klart när du vill och har tid” Typ så.

M Mexitegelfixaren skrev:
Vi vill måla om grannens garage (och plank) på den sidan som vätter mot vår sida. Allting står i tomtgräns och grannen ser inte vår sida över huvudtaget från sin tomt.

Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera.

Ni kanske undrar hur han underhåller sitt garage när han måste stå på vår tomt för att underhålla det? Det enkla svaret är att han inte gör det alls. Han underhåller nämligen ingenting. Huset faller isär bit för bit.

Så, kan vi måla den gula sidan som syns på bilden? Och i så fall, kan vi måla den i vilken färg som helst? Jag har sökt för att förstå regler men just det här problemet har jag inte hittat guidning om. Ett alternativ är givetvis att fråga kommunen men trådarna här brukar bli mer underhållande.
M Mexitegelfixaren skrev:
Vi vill måla om grannens garage (och plank) på den sidan som vätter mot vår sida. Allting står i tomtgräns och grannen ser inte vår sida över huvudtaget från sin tomt.

Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera.

Ni kanske undrar hur han underhåller sitt garage när han måste stå på vår tomt för att underhålla det? Det enkla svaret är att han inte gör det alls. Han underhåller nämligen ingenting. Huset faller isär bit för bit.

Så, kan vi måla den gula sidan som syns på bilden? Och i så fall, kan vi måla den i vilken färg som helst? Jag har sökt för att förstå regler men just det här problemet har jag inte hittat guidning om. Ett alternativ är givetvis att fråga kommunen men trådarna här brukar bli mer underhållande.
 
jarl teljstedt skrev:
Jag kan upplysa dig om att byggnadslagstiftningen inte är något High Chaparal utan är strikt reglerad av Sveriges lagar. Mvh Jarlen
Har själv hängt på detta forum i 10 år vill nog hävda att en del man läst här pekar på att hanteringen i vissa kommuner ofta är just "High Chaparal"
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
T Teddielee skrev:
Hej
Det är inte deras vägg, utan snarare ert gemensamma staket. Ja, du får därför måla om på din sida. I vilken färg du vill.
Den bortre delen är definitivt en sida av garaget/carporten. Så den är tveklöst grannens = icke röra! Det efterföljande planket kan vara just ett plank. ELLER en carportvägg. Vem som äger planket vet vi inte heller. Osäkerheten är alltså stor. Alldeles för stor för att kunna uppmana till ommålning.

Försiktighet är en dygd.

Staffan
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.