blackarrow blackarrow skrev:
Enfas 16Ax230V = 3680W , Liten spis :thinking: Har du kollat hur mycket den drar och ev inkopplingsalternativ?
Spis 2-faser + 1 fas till ugn hade varit mer okay och du hade fått ur mer effekt ur ett rör från centralen.


Kunde du inte göra en liten skiss på var Spis, vägg, ugn och micro är placerade i förhållande till rör och dosor.
 
  • El-schema för kök med placering av vitvaror som kyl, frys, spis och diskmaskin samt eldosor och centraler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Det går säkert att koppla den på enfas. Det var vanligt i äldre lägenheter. MEN då drog man 4 kvmm tråd till spisen och säkrade den med 20A.

Även en sådan matning är egentligen lite klen för en normal spis, men det brukar i praktiken fungera.

Hur omöjligt är det att dra fram fler rör från elcentralen?
Den är en gammal lägenhet och det är bara betong väggar
 

Bästa svaret

Mikael_L
E Lemor skrev:
Så här ser ut i köket , funkar det så här ?
För att svara på ursprungsfrågan.
Elektriskt fungerar det.

Det är inget 100% solklart brott mot regler, men det är några saker som ligger såpass långt in i gråzonen att jag anser att man verkligen ska anstränga sig att hitta en annan lösning.

Men om enda sättet att lösa det är att riva huset så måste detta bli alternativet som gäller.
Men jag skulle tro att det går att finna någon lösning som gör det bättre.

Varför behöver ugnen 16A, är den på så många watt? Skulle 13A fungera?
Kan du skaffa en annan ugn som drar mindre effekt?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
För att svara på ursprungsfrågan.
Elektriskt fungerar det.

Det är inget 100% solklart brott mot regler, men det är några saker som ligger såpass långt in i gråzonen att jag anser att man verkligen ska anstränga sig att hitta en annan lösning.

Men om enda sättet att lösa det är att riva huset så måste detta bli alternativet som gäller.
Men jag skulle tro att det går att finna någon lösning som gör det bättre.

Varför behöver ugnen 16A, är den på så många watt? Skulle 13A fungera?
Kan du skaffa en annan ugn som drar mindre effekt?
Det är inte lång sträcka till Centralen det är 7 m så matematiskt de ska funka ,
Så står på ugnen minst 16 A
 
Såhär står det på Spisen , så det är omöjligt att koppla den till kablarna i doas , OBS det är en gammal metal 10 rör i väggen hur ska man lösa det här ??
 
  • Skärmavbild som visar tekniska specifikationer för en induktionshäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag tycker du kopplar spisen (eller hällen, om det är en sådan) på L1 och L2 av den gamla spismatningen.
Sen drar du en 3g2,5 kabel därifrån och matar ugnen med L3 från den gamla spismatningen.

Sen blir resten lätt att lösa på ett fint sätt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker du kopplar spisen (eller hällen, om det är en sådan) på L1 och L2 av den gamla spismatningen.
Sen drar du en 3g2,5 kabel därifrån och matar ugnen med L3 från den gamla spismatningen.

Sen blir resten lätt att lösa på ett fint sätt.
spis matningen är 3G2,5 jag förstar inte hur funkade den sen inann men tack för tipset vi få se hur ska vi lösa det
 
Mikael_L
E Lemor skrev:
spis matningen är 3G2,5 jag förstar inte hur funkade den sen inann men tack för tipset vi få se hur ska vi lösa det
Byter du inte en spis mot häll + ugn .. nu ?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Byter du inte en spis mot häll + ugn .. nu ?
Nej så här ser ut köket häll och ugnen är på olika sida det går inte att dra till kablar till andra sidan
 
  • Översiktsbild av köksplanlösning med spis och diskmaskin på ena sidan och kyl, frys, ugn, och mikro på andra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jo, det går.

Det brukar gå. Jag har aldrig, än så länge, inte varit med om att det varit omöjligt.

Men visst, med fönster mellan golv och tak, och ett spår av glas i både golv och tak så kanske det börjar närma sig omöjligt.

Men som du nu ritat upp bilden på nytt, så funderar jag på om inte en egen 3g2,5-matning från centralen borde bli bäst ...
Är det ett IKEA-kök?
 
Angående spisproblemet (eller 230V ”lösningen”) så misstänker jag att TS gamla spis haft L1, L2 och jord från dosan.
(Även om du råkar ha haft en svart, en blå och en gul/grön, så skulle jag nästan våga sätta en peng på att nya spisen brinner om du inte kollar upp att det finns en nolla).
Nu har nog TS bättre koll än så, men det vore bättre att få in en 2.5mm2 kabel till i röret, 2 x 16A, dvs L1, L2, N + PE, så blir det korrekt och inget stök med en spis som ”dör” för att man använder en platta mer än vanligt när man har gäster. :thinking:

Sidospår: Läste en reseguide för Italien. Det första man skall kolla när man hyr en lägenhet är var säkringarna sitter så man kan slå på strömmen igen när någon säkring slår ifrån.
I Sverige finns det lägenheter som inte ens har elcentralen i lägenheten. Elcentralen kan vara inlåst och man får ringa hyresvärden om en propp går. :thinking: Fast vi dimensionerar ju elsystemet så säkringarna normalt håller. :D
 
  • Gilla
Emil Lemor
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jo, det går.

Det brukar gå. Jag har aldrig, än så länge, inte varit med om att det varit omöjligt.

Men visst, med fönster mellan golv och tak, och ett spår av glas i både golv och tak så kanske det börjar närma sig omöjligt.

Men som du nu ritat upp bilden på nytt, så funderar jag på om inte en egen 3g2,5-matning från centralen borde bli bäst ...
Är det ett IKEA-kök?
Jag det är ikea
 
blackarrow blackarrow skrev:
Angående spisproblemet (eller 230V ”lösningen”) så misstänker jag att TS gamla spis haft L1, L2 och jord från dosan.
(Även om du råkar ha haft en svart, en blå och en gul/grön, så skulle jag nästan våga sätta en peng på att nya spisen brinner om du inte kollar upp att det finns en nolla).
Nu har nog TS bättre koll än så, men det vore bättre att få in en 2.5mm2 kabel till i röret, 2 x 16A, dvs L1, L2, N + PE, så blir det korrekt och inget stök med en spis som ”dör” för att man använder en platta mer än vanligt när man har gäster. :thinking:

Sidospår: Läste en reseguide för Italien. Det första man skall kolla när man hyr en lägenhet är var säkringarna sitter så man kan slå på strömmen igen när någon säkring slår ifrån.
I Sverige finns det lägenheter som inte ens har elcentralen i lägenheten. Elcentralen kan vara inlåst och man får ringa hyresvärden om en propp går. :thinking: Fast vi dimensionerar ju elsystemet så säkringarna normalt håller. :D
Jaa,det e bäst att få in en till 2,5 FK ,men det tror jag inte att de ska gå med den fina 10s metall rör som är 30-40 år gamal :D:sweat:
Annars det blir en utanpåliggande 5G2,5 kabel från centralen till ip65 kopplingsdosa och koppla in spisen med Wago skravning :crysmile:
Tack för svaret
 
Mikael_L
E Lemor skrev:
Jag det är ikea
Perfekt.

Då har du 10-11 mm mellanrum mellan skåpstommar och vägg när du använder monteringsskenan.
Då blir det plättlätt med elen på högra sidan av köket, du borrar in från centralen in i köket alla de grupper du behöver där, dvs även en matning till ugnen med EXQ 3g2,5.
Kablarna förlägger du bakom stommarna med TKK-klammer, det går inte att passera monteringsskenan, och mellan över och underskåp går du bakom högskåpet.
Jag har gjort flera kök, och är det IKEA och en elcentral som ligger sådär är det perfekt, det är bara att ösa på med gruppledningar tills ögona blöder. :)
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Har du köksritningar klara från IKEA-planner?

Du kan kasta upp bilderna på placeringsvyn (med mått osv).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.