J JohanLun skrev:
Jag skulle formulerat det med innebörden "hej, jag ska måla om lite hemma och vill gärna måla väggen på ditt garage som vätter mot min tomt samtidigt. Om du inte tycker det är en bra idé så ring på eller lägg en lapp i lådan". Om du formulerar att han ska säga ok är risken stor du inte får något svar och då inte kan gå vidare. Här får han chansen säga nej och tar han den inte så kan man med god vilja säga att man trodde det var ok.
Smart!
 
Saga Fröjd Lee Saga Fröjd Lee skrev:
Hej, Det allra bästa är ju att ringa på. Om han inte öppnar så lämna ett brev där du talar om vad du vill göra och be honom besvara ditt brev senast visst datum. Jag skulle vara tydlig med exakt vad jag vill göra, vilken färg etc. och avsluta med att ett ickesvar tolkar du som ett godkännande. Ha gärna ett vittne eller ta en bild nr du lämnar brevet i hans brevlåda.
Jag tänker också att det värsta som kan hända när du målar är att du får återställa till gult igen, om det är en annan färg du valt. Vill du ha gult påverkar det ju inte utseendet och borde vara ok.
Är det ok om jag lämnar ett sådant brev i din brevlåda när du är bortrest som innebär att jag får köpa din bostad för 1 kr om du inte svarar inom ett visst datum?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Inte alls säkert att det blir nej. Planen som är beslutad för området kan gälla fortfarande. Den ändras inte bara för att det kommer nya regler. Det var ett bråk här i kvarteret när en tomt styckades till två och garaget placerades i tomtgränsen med ett stort överhäng in till grannen. Överklagande och stoj, men planen från 1966 låg fast.
Möjligt att det är så =) Jag utgick från min tomt och det är tvärt nej, utan grannens medgivande såklart.


M Johan Bergelin skrev:
Är det någon som vill ha en uppdatering? Jag vet hur spända vissa är!
Det är alltid trevligt med en uppdatering =) Hoppas det gick bra och att ni ska måla ihop medans grillen är tänd för en bit kött och en öl.
 
Staffans2000
markanläggaren markanläggaren skrev:
Är det ok om jag lämnar ett sådant brev i din brevlåda när du är bortrest som innebär att jag får köpa din bostad för 1 kr om du inte svarar inom ett visst datum?
Bra skrivet.

Staffan
 
markanläggaren markanläggaren skrev:
Det är väl bara låsa tråden då du redan fått svar på den juridiska biten som du efterfrågat. Allt annat verkar ju handla om "tyckande".
Nej, lås inte tråden, har precis plockat fram chipsen här :^)
 
  • Haha
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Jag vill veta vad som gäller legalt eftersom jag är relativt övertygad om att eventuell konversation skulle ta månader att tröska igenom. Det betyder inte att jag KOMMER måla bara pga. eventuellt legalt möjligt.

Jag söker information. Du läser in way too much. Men tack för din fråga
Inte menat att vara oförskämd, ren nyfikenhet bara.
 
F fusion skrev:
Ja, om det är yngre än 10 år, säkert redan avhandlat i bygglovet för carporten, det där lär väl vara minst 20 år.
Jag menar att bygglov krävs om TS ska bygga ett nytt plank som någon sa i ett inlägg.
 
  • Ledsen
fusion
  • Laddar…
Påknackning har skett. Inget svar. Grannen gjorde samma igår. Inget svar. Var hen hemma? Ja, det vet vi med säkerhet.

Det är det sista jag kommer säga i termer av grannrelationen (som inte var fokus för den här tråden).
 
  • Gilla
Häljarp och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Nu finns det väl inte direkt mottaglighet för etiska argument längre bland svenskar men jag skulle ändå inflika oschysstheten i att gå bakom grannens rygg på detta sätt med en hel del nedsättande kommentarer ang. grannen från TS.
Det faktum att grannen ocskå blir identiferbar genom bild på garage och omgivning gör det än värre. Å alla baktalade grannars vägnar anmäls tråden.

Det här håller jag helt med om. Min tanke sträckte sig inte så långt att alla blev identifierbara pga. mitt icke-anonyma namn. Borde regga om mig som målarjohan2 istället.

Skulle välkomna om tråden togs ned, den har spunnit helt ur kontroll. Hoppas din anmälan går igenom.
 
  • Gilla
markanläggaren
  • Laddar…
Verkar som grannen har någon psykisk sjukdom eller så. Jag råkade ut för en liknande "folkskygg" granne som gillade att spela piano och sjunga opera kl 02:00 och vägrade öppen dörren!
 
  • Arg
Staffans2000
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det var ett exempel. Man får formulera det precis hur som helst. Om en granne blir irriterad om man skriver Tjena grannen så är den inte mycket att snacka med ändå.
Men det går att byta ut grannen till namnet på grannen.

Poängen var att skapa kontakt, jag vet att vi bor i Sverige men man måste ta den mänskliga kontakten här med ;)
För att få bygga i tomtgräns så erfodas ett servitut. Eller någon annan handling som stipulerar hur underhållet ska gå till. Vad säger dessa handlingar? Vänd dig till fastighetsregistret och kolla om någon sådan finns.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
jarl teljstedt skrev:
För att få bygga i tomtgräns så erfodas ett servitut. Eller någon annan handling som stipulerar hur underhållet ska gå till. Vad säger dessa handlingar? Vänd dig till fastighetsregistret och kolla om någon sådan finns.
det där ställer jag mig tveksam till ärligt talat.
 
Rätt korkad fråga va ?

Vore det okej att någon granne målade om din ytterdörr ?
Eller kanske din bil ?

klart som fn att du inte har någon rätt till att måla om någon annans egendom utan att fått lov till det

just sayin
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
J javlaandersson skrev:
Rätt korkad fråga va ?

Vore det okej att någon granne målade om din ytterdörr ?
Eller kanske din bil ?

klart som fn att du inte har någon rätt till att måla om någon annans egendom utan att fått lov till det

just sayin
Tack för din input. Värdefull kommentar som sagt ett antal gånger i tråden om du läst den. Tack igen. Dubbeltack.
 
  • Gilla
  • Haha
Häljarp och 5 till
  • Laddar…
jarl teljstedt skrev:
För att få bygga i tomtgräns så erfodas ett servitut. Eller någon annan handling som stipulerar hur underhållet ska gå till. Vad säger dessa handlingar? Vänd dig till fastighetsregistret och kolla om någon sådan finns.
Ja nu har jag själv ett garage i tegel så jag behöver inte underhålla så värst mycket på mitt. Och det finns inga servitut alls på mitt som ligger med ena hörnet exakt på gränsen. Finns endast fastighetsritning och husritningen. Verkade inte så noga förr.
Mina föräldrar har inte ens någon fastgihetsritning alls på sitt hus som byggdes 23, så de kan om de vill bygga nästan vad som helst utan att någon kan kolla upp det. Jäkligt knepigt måste jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.