Staffans2000
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Måla på. Tror inte han säger något om han ens märker det ;) Måla på natten då han sover ? ;)
Och om TS följer ditt råd, och grannen hälsar på såhär ..

Man som tittar in genom splittrad dörr med intensiv blick, skrämd person i bakgrunden.

och att erimiten visar sig vara en blyg, arbetslös hockeymålvakt som söker jobb hos sin granne som trädfällare..

Person i hockeymålvaktsmask och arbetskläder håller i en yxa.

Mats. Det är alltid lätt att sitta brevid och komma med råd man inte själv behöver ta konsekvensen av.

Staffan Myers
 
  • Gilla
  • Haha
Häljarp och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
lilytwig lilytwig skrev:
Ingen kan/har rätt att hindra mig att gå på grannens tomt när jag ska måla.
Varför inte det? Finns ett underhållsservitut förstår jag, men annars finns det inget som säger att du har rätt att utnyttja annans mark för att underhålla ditt garage.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Sätt upp ett nät på ram, plantera tex klätterhortensia; täcker bra och ingen behöver bry sig om garaget!

Allvarligt talat: ring på och prata med hen!
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Mitt garage står 20 cm från tomtgränsen. Takutsprånget är i tomtgränsen eller något över. Det är lika på de flesta garagen i området (ca 300).
Ingen kan/har rätt att hindra mig att gå på grannens tomt när jag ska måla. När det är dags att måla där så frågar jag om han vill klippa ur sina buskar själv, om vi ska göra det tillsammans, eller om jag kan göra på egen hand. Sist gjorde jag det själv. Körde bort allt ris. Städade upp efter målningen och bad om ursäkt för att jag brutit några grenar. Han tyckte att allt var i sin ordning och var tacksam att jag målat väggen som jag själv aldrig ser.
Ok. Jag var tvungen att lämna ca 80-100 cm till tomtgräns så takutsprång och hängränna fick plats. Dessutom skulle väggen vara brandklassad IE30. Detta för att inte hindra om grannen ville bygga på sin sida i framtiden.
 
M Johan Bergelin skrev:
Du uttalar dig om saker som du näppeligen har en aning om. Grannen i fråga har under 10-15 års tid inte interagerat med en enda granne på hela gatan.

Du gör rätt i att be om ursäkt. Och om du läser min TS så ser du exakt vad jag är ute efter. Det legala och inte kommentarer om vad jag borde göra (för det vet jag redan).
Återigen bevisar du ju uppenbarligen att du bara tar saker för givet av vad folk sagt för att som jag skrev i mitt första inlägg att du tyvärr verkar vara för rädd för att personligen fråga. Rent svammel helt enkelt.. Vad hade du sagt om berörd granne hade börjat kladda på din sida av fastigheten om det hade varit ditt garage som stått där???
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
A adde321 skrev:
Återigen bevisar du ju uppenbarligen att du bara tar saker för givet av vad folk sagt för att som jag skrev i mitt första inlägg att du tyvärr verkar vara för rädd för att personligen fråga. Rent svammel helt enkelt.. Vad hade du sagt om berörd granne hade börjat kladda på din sida av fastigheten om det hade varit ditt garage som stått där???
Jag är som sagt var intresserad av det legala. Du verkar vara väldigt intresserad av mig. Smickrande men inte så konstruktivt.
 
  • Gilla
Häljarp och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som vill ha en uppdatering? Jag vet hur spända vissa är!
 
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000
M Johan Bergelin skrev:
Är det någon som vill ha en uppdatering? Jag vet hur spända vissa är!
Inte överdrivet.
Men det tillhör gott maner som TS att beskriva lösningen på frågan man ställt.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Plank i tomtgräns = bygglovspliktigt
Ja, om det är yngre än 10 år, säkert redan avhandlat i bygglovet för carporten, det där lär väl vara minst 20 år.
 
C crazytok skrev:
Bygger man det precis vid tomtgräns och sedan inte tar hand om det får man väl skylla sig själv? Hade varit skillnad om det stod en meter ifrån tomtgränsen...
Fast är det säkert att det är just denna person som uppfört byggnationen?
Ge grannen en chans att svara så det inte blir efterräkningar. Ring på och öppnar han inte lägg ett vänligt brev med fråga/ information. Alt. ett otrevligt så han reagerar och söker upp dig. Typ" din slashas jag ämnar måla dessa byggnader med start dag/ tidpunkt, har du synpunkter så kom och framför dem eller stick och brinn". Får du ingen reaktion på detta blir jag förvånad
 
M Johan Bergelin skrev:
Är det någon som vill ha en uppdatering? Jag vet hur spända vissa är!
Ja för fan! Det visade sig att grannen är trevlig och har ett helt harem med kvinnor och fullt av målarfärg i olika färger?
 
  • Haha
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
T
Nu finns det väl inte direkt mottaglighet för etiska argument längre bland svenskar men jag skulle ändå inflika oschysstheten i att gå bakom grannens rygg på detta sätt med en hel del nedsättande kommentarer ang. grannen från TS.
Det faktum att grannen ocskå blir identiferbar genom bild på garage och omgivning gör det än värre. Å alla baktalade grannars vägnar anmäls tråden.
 
  • Gilla
Flaskhals och 4 till
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Givetvis kan jag försöka ringa på men det är ytterst tveksamt om han svarar. Han svarar inte ens på direkt tilltal när han man säger hej de få gångerna man ser honom.

Men jag är intresserad det legala. Får jag eller inte. Inte vad jag borde göra eller vad som skulle hända om han upptäcker det.
Hej, Det allra bästa är ju att ringa på. Om han inte öppnar så lämna ett brev där du talar om vad du vill göra och be honom besvara ditt brev senast visst datum. Jag skulle vara tydlig med exakt vad jag vill göra, vilken färg etc. och avsluta med att ett ickesvar tolkar du som ett godkännande. Ha gärna ett vittne eller ta en bild nr du lämnar brevet i hans brevlåda.
Jag tänker också att det värsta som kan hända när du målar är att du får återställa till gult igen, om det är en annan färg du valt. Vill du ha gult påverkar det ju inte utseendet och borde vara ok.
 
Undrar när någon ska komma med förslaget att ringa på hos grannen och lägga ett brev i brevlådan om han inte öppnar?
 
  • Gilla
  • Haha
Perolofl och 10 till
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Och för förtydliga, grannen är inte på något sätt sur eller gnällig. Han är i praktiken osynlig och äger med största sannolikhet inga målarbyxor öht. :)
Bara för det måste han inte vara vrång eller? Det finns många anledningar till att någon lever som en eremit. Han kan ha Aspbergers eller vara deprimerad. Med tanke på hur ni beskriver hans tomt och hans insatser där så skulle jag tro att det är något sådant. Tänk på det när ni frågar. Var vänliga så kanske ni får världens bästa granne på köpet! En som ställer upp och vattnar blommor och tar in posten när ni är bortresta t.ex gå inte och fråga om ni på förhand förbereder er på ett nej och sur argumentation utan ställ in er på att ge och få ett positivt bemötande.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.