Hej,
Ska koppla min NIbe Eminent varmvattenberedare från 1 fas, från 1 KW till 3 KW (2x400V) och behöver köpa allpoligbrytare ( helst med singallampa) med minst 3 mm brytavstånd. Vad är allpoligbrytare och var köper man den?
 
E
Om brytaren sitter där utseendet spelar roll så går det alldeles utmärkt med en tvättmaskinsbrytare
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
useless useless skrev:
[länk]

[länk]
Tack. Har kollat just den på Jula men den är ganska stor. Känns som den är alldeles för stor för vanlig kabel. Tänker att det borde finnas lite mindre till detta ändamål.
I Nibes manual står det att man kan använda befintlig kabel
 
  • Gilla
Jocke1977
  • Laddar…
E Emir 77 skrev:
Tack. Har kollat just den på Jula men den är ganska stor. Känns som den är alldeles för stor för vanlig kabel. Tänker att det borde finnas lite mindre till detta ändamål.
I Nibes manual står det att man kan använda befintlig kabel
Fast om den idag är 1-fas så är det troligen en vanlig 3-ledare med stickpropp (det var min iallafall) och då kan den inte användas till 3-fas.
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Fast om den idag är 1-fas så är det troligen en vanlig 3-ledare med stickpropp (det var min iallafall) och då kan den inte användas till 3-fas.
Har prata med Nibe och dem säger att befintlig kabel kan användas, står så i manualen ocskå. Se bild
 
  • Elschema ur manual som visar anslutningen av en varmvattenberedare med instruktioner och varningstexter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr är risken stor att du måste gå på en stor och skrymmande brytare då den nya måste tåla 400V.

Ta detta med din elektriker. Att bygga om från 1-fas 240V till 2-fas 400V är inget man skall ge sig på om man inte kan det (finns lite mer regler också...).
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Ja såg detta med, var tvungen att öppna min egen manual ;) Då kopplar du fas 1 på brun och fas 2 blå ledare i kabeln, jorden ansluter du som vanligt. En vanlig tvättmaskinbrytare fungerar fint.

[länk]
Tack. Jag antar att det inte måste vara schnaidlers brytare för 600 kr . Den kommer stå på hela tiden. Finns det lite billigare variant?
 
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
Ja såg detta med, var tvungen att öppna min egen manual ;) Då kopplar du fas 1 på brun och fas 2 blå ledare i kabeln, jorden ansluter du som vanligt. En vanlig tvättmaskinbrytare fungerar fint.

[länk]
Noterade du att den brytaren är för 240V?
 
Du kan använda vilken säkerhetsbrytare du vill, tänk bara på att säkerhetsbrytare får inte användas för start och stopp av lasten. (Skruva ut/slå av säkringarna för detta)
 
R Robert-san01 skrev:
Noterade du att den brytaren är för 240V?
E-nr 3157715

Lampan ja, brytaren är för 400v
Hämtade datan från Ahlsell då den var presenterad snyggt
 
  • Skärmdump av produktinformation för Schneider Electric 3-polig omkopplare från Ahlsell webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Henrik.woll Henrik.woll skrev:
E-nr 3157715

Lampan ja, brytaren är för 400v
Hämtade datan från Ahlsell då den var presenterad snyggt
I manualen står det 2x400V. Funkar det ändå?
Det vore toppen om någon kan ta fram en länk till en brytare som finns i vanlig handel (Bauhaus, jula, hornbach). Hjälper inte att jag frågar personalen i affärer, dem fattar ingenting
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.