Hej hej. Nu när sovrummet är klart är det full fart med badrummet innan familjen får tillökning. Har ett par frågor kring badrumsfixandet som jag tänkte ta här för att få lite idéer att gå och spåna kring de närmsta veckorna.

Fakta: Badrum på ovanvåning (betongbjälklag), några av väggarna murade med 70mm lättbetong och sedan putsade, några väggar spån/gips på regel. Badrummet utökas genom att en garderob ska bli dusch.

Har direkt ett par frågor som jag hoppas någon kan ge bra svar på. Givetvis har jag sökt en hel del på forumet och en hel del tankar snurrar runt i skallen.

Väggarna i gamla badrummet blev kaklade för 5-10 år sedan utan att golvet blev omgjort. Stora möjligheter till fuktskador, därav att det ska göras om idag. Lättebetongväggarna är idag putsade, gummade och sedan kaklade. När jag knackar ner kaklet så river det ju med sig gummit (fuktspärrsgucket) samt mellan 0-10mm av underliggande puts. Se bild nedan. Hur återställer jag ytan så att jag i sinom tid kan gumma dem och sätta nytt kakel? Vilken produkt är det jag ska använda?

ojamn_puts.jpg

Den nya duschen ska bli i en gammal garderob. Väggen mot angränsade rum är standard träregel. Se bild.

dusch.jpg

På badrumssidan av den reglade väggen tänkte jag sätta dubbelgips. På väggen inne till höger i duschen ska det reglas upp med stålreglar för dold vattendragning. Den putsade väggen som byggs på är egentligen murstocken. Jag undrar om man först fixar allt i golvet och jämnar av/bygger fall på det innan man gipsar eller om man gipsar ner till betongplattan och sedan jämnar av? (Tänker mest på rörelser i materialen och hur detta påverkar tätskiktet som lägges utanpå.)

Nästa bild visar en av väggarna i originalbadrummet samt att man till höger ser lite av den blivande duschen. Väggen i duschen är där spån på läkt mot takstolarna. Eftersom spånet inte är i nivå med den murade väggen samt att det inte är tillräckligt styvt tänkte jag bygga ut väggen lite med reglar och gips. Är det rätt lösning?

dusch2.jpg

Jag tänkte fortsätta med gipset ut över hela den murade väggen bort till hörnet till vänster. Hela denna väggen var påbyggd med en 12mm gipsskiva i samband med kaklingen förra vändan. Detta antar jag gjordes eftersom där är en enorm spricka i den murade väggen, se bild nedan. När jag rev den murade väggen i vinkel (som idag blir öppning till duschen) tappade ju den högra delen av väggen all bärighet och står idag löst. Detta hade jag räknat med. Jag planerar att ta bort den lösa väggbiten. Någon som rekommenderar något annat, kanske armera upp den på baksidan eller något?

spricka.jpg

Sist men inte minst tänkte jag fråga om det är något särskilt jag bör tänka på i övergång mellan gipsvägg och murad vägg med tanke på materialrörelser och tätskikt?

Hoppas någon har tid att tycka till om ovanstående. Ha det!

 
Håller också på med mitt badrum, på kakelkillens order kommer jag att gipsa så nära betonggolvet som möjligt. Avjämningen mot gipset gör kakelkillen sen.
Sen var det en hög frågor om underlag på väggar, men kortfattat så verkar de flesta tycka att det skall vara dubbelgips eller OSB+gips.
Lycka till medbygget
 
Hej phl!

Intressant projekt du håller på med! Jag skall försöka hjälpa dej at räta ut några frågetecken.
Är ju alltid svårt att säga från några foton hur man skall lösa problem, men vissa saker kanske jag kan hjälpa till med.

Spackling av lättbetongen: Beror ju lite på hur bråttom du ha har med fuktskyddet. Finns en hel massa olika tillverkare med olika typer av produkter. Det viktiga här är att spacklet är tillräckligt bärkraftigt för kakling.
Jag vet inte hur van du är på att spackla och om ojämnheterna är så stora att det går att putsa dom, men jag skulle använda Ardex A950. Är ett snabbputs/snappspackel, som går att fylla enda upp till 100mm med, och går att fuktskydda efter 24 timmar.
Problemet om man inte är van att spackla, är att man inte har lång tid på sej att använda det, efter att man har blandat produkten. Går ju förstås att lösa med att blanda lite åt gången.

http://www.ardex.se/produkter/pdf/produktblad/PB_A950.pdf

Angående den spruckna väggen: Min uppfattning, är att man borde riva hela väggen och regla upp en ny med gips, eller mura med lättbetong. Orsaken till detta är för att undvika att skarva väggen med olika material, mitt på. Bättre att få material skarven i ett hörn. Har sett många ställen, där kaklet har spruckit rakt av, när man skarvat väggen med olika material.

Angående golvet: Det spelar ingen roll för fuktskyddet om väggarna är ovanpå golvet eller om dom är ingjutna. I många nybyggen idag, med gjuten platta och golvvärme, så har man båda typerna i samma hus. Gjutet mot ytterväggarna, medans innerväggarna ofta står ovanpå plattan.


Jag har några frågor:

Ligger det en slipsats ovanpå betongbjälklaget? Funderade lite på lösningen med golvbrunnen i duschen..
Ser ut på fotot, som golvet är skarvat, mellan garderoben och badrummet, är det så?
Är det golvvärme i badrummet? Om inte, ha du tänkt spackla in golvvärme i hela utrymmet?
 
K
Se till att använda lågalkaliska produkter på lättbetongen för att förhindra etergnitbildning.
 
Ardexsmitten skrev:
Hej phl!

Intressant projekt du håller på med! Jag skall försöka hjälpa dej at räta ut några frågetecken.
Är ju alltid svårt att säga från några foton hur man skall lösa problem, men vissa saker kanske jag kan hjälpa till med.
Yup, intressant och lärorikt åtminstone för min del ;)

Spackling av lättbetongen: Beror ju lite på hur bråttom du ha har med fuktskyddet. Finns en hel massa olika tillverkare med olika typer av produkter. Det viktiga här är att spacklet är tillräckligt bärkraftigt för kakling.
Jag vet inte hur van du är på att spackla och om ojämnheterna är så stora att det går att putsa dom, men jag skulle använda Ardex A950. Är ett snabbputs/snappspackel, som går att fylla enda upp till 100mm med, och går att fuktskydda efter 24 timmar.
Problemet om man inte är van att spackla, är att man inte har lång tid på sej att använda det, efter att man har blandat produkten. Går ju förstås att lösa med att blanda lite åt gången.

[länk]
Jag tycker detta låter som den produkt jag är ute efter. Spackla har jag inga problem med men det är för mesiga håligheter för att putsa och knacka ner putsen är ju ren idioti. Jag har ca 14 veckor på mig att reda ut badrummet så jag ska nog hinna med spacklet också ;)

Här ska inte stressas fram några dumma beslut, jag gillar själv att gå och fundera, söka info och fråga runt under en längre tid så att all info hinner smälta in och man själv får förståelse och kan bilda sig en egen uppfattning.

Angående den spruckna väggen: Min uppfattning, är att man borde riva hela väggen och regla upp en ny med gips, eller mura med lättbetong. Orsaken till detta är för att undvika att skarva väggen med olika material, mitt på. Bättre att få material skarven i ett hörn. Har sett många ställen, där kaklet har spruckit rakt av, när man skarvat väggen med olika material.
Ja, det kan jag också tycka men det är uteslutet i detta fallet. Om jag river hela väggen bort till hörnet (till vänster på bilden) så tappar ju väggen till vänster i princip all bärighet. En liten vinkel måste därför vara kvar.

Som jag skrev så hade kakelkillen som gjorde badrummet (förvisso fel men ändå) limmat + spikat en gipsskiva över hela den spruckna väggen och den hade suttit där i minst 5-10 år utan att ytan hade förändrats. Min tanke var att gipsa hela väggen, alltså inneifrån duschen över den bit som jag river och sedan över lättbetongbiten som står kvar. Känns som om det borde ge en tämligen homogen vägg som, om den rör sig, ändå hänger helt ihop.

Angående golvet: Det spelar ingen roll för fuktskyddet om väggarna är ovanpå golvet eller om dom är ingjutna. I många nybyggen idag, med gjuten platta och golvvärme, så har man båda typerna i samma hus. Gjutet mot ytterväggarna, medans innerväggarna ofta står ovanpå plattan.
Där ser man. Eftersom hela golvet ska bilas upp känns det enklare att gipsa ner till betongvalvet och sedan jämna av. På så sätt slipper man en eventuell glipa mellan gips och spackel som måste redas ut.

Jag har några frågor:

Ligger det en slipsats ovanpå betongbjälklaget? Funderade lite på lösningen med golvbrunnen i duschen..
Ser ut på fotot, som golvet är skarvat, mellan garderoben och badrummet, är det så?
Är det golvvärme i badrummet? Om inte, ha du tänkt spackla in golvvärme i hela utrymmet?
Ja, det ligger en bedrövligt utförd slipsats över hela ovanvåningen (även efter mycket reperationer var det svårt att få dit ett parkettgolv i sovrummet). I det nuvarande utrymmet är sedan asfalt+fall byggt på slipsatsen, medan det i blivande duschen bara ligger slipsatsen. Denna ska väck i hela utrymmet, dels för att den är mycket porös, dels för att utrymmet på höjden behövs för avlopp, vatten samt vattenburen golvvärme. Där kom svaret på golvvärmen oxo, tänkte lägga 12-20mm vattenburen golvvärme i badrummet. Har inte funderat närmare på fallhöjder och liknande men hoppas på att kunna dra en loop med slingan inne i duschen också.

Nu är det dags för fler frågor:

i duschen blir det två "innerhörn" på dubbelgipsen. Ser att exempelvis försäkringsbolagen tycker det är käckt med en vinklad plåtbit på baksidan av gipset för att se till att skarvarna inte rör sig. Är det Av Godo eller bara dumheter? Känns ju lätt att dra skruven genom en plåt på baksidan.

Hade en kakelkille hemma för att få offert innan jag bestämde mig för att göra det hela själv. Han sa att han inte skulle lagt något fall på golvet ute i badrummet och sedan en liten kant och fall i duschen. Jag tycker det verkar dumt att inte ha något fall ute i badrummet. Fick uppfattningen att åtminstone hans gubbar ibland sket i det där med rätt fall över hela badrumsutrymmet när det inte var praktiskt görbart. Jag lever lite i illusionen att man kan lägga lite fall ute i badrummet in mot brunnen i duschen, sedan en liten kant neråt in till duschen och sedan ordentligt fall inne i duschen. Rätt eller fel?

Tack för de givande svaren, uppskattas att ni tar er tid att svara!
 
Jag håller med dej, med väggen! Den kommer att bli tillräckligt stark om du gör så som du sade. Och du får inga skarver mellan olika material!

Hur tjock är slipsatsen som ligger där nu?


 
Ardexsmitten skrev:
Jag håller med dej, med väggen! Den kommer att bli tillräckligt stark om du gör så som du sade. Och du får inga skarver mellan olika material!

Hur tjock är slipsatsen som ligger där nu?
Den är mellan 10 och 50mm, inne i duschen var den mellan 10-20 mm där jag knackade upp den för att lägga regeln till väggen till det angränsande rummet.

Edit: Detta gäller i blivande duschen, i gamla badrummet verkar det vara slipsats, asfalt och sedan något hårdare bruk innan klinkersen.

Vad tror ni om golvfall samt vinklarna på gipsen?
 
Självklart ska du ha fall på hela golvet! Det är inte svårare än att flytspackla plant.
 
jon_h skrev:
Självklart ska du ha fall på hela golvet! Det är inte svårare än att flytspackla plant.
Jo, men det som begränsar lite är ju hur långt man har till golvbrunnen. Säg 1:100-fall ute i badrummet (ca 2 meter som längst), sedan 20-30 mm kant in till duschen och sedan 1:50-fall i duschen. Det ger 20+30+20=70mm nivåskillnad från dörren till överkant på golvbrunnen i duschen. Det är rätt mycket, framför allt om man vill klämma in avlopp och vattenburen golvvärme...
 
Ardexsmitten skrev:
Jag läste lite på Uponors hemsida, 12 mm vattenburen golvvärme kommer att bygga ca 30mm.

[länk]

Kommer du att måsta kapa ner avloppen och golvbrunnen i bjälklaget?

Kanske du blir tvungen att höja hela golvet, så du får ett riktigt fall i hela rummet.
Jag har också kollat lite på deras vattenburna golvvärme men fick där uppfattningen att det faktiskt inte alls behöver bygga 30mm på betongplatta. Men då har jag inte kollat vad som står om golvspackel-produkter och tätskikt, de kanske har ytterligare krav på bygghöjder.

Tror int edet är några problem att knacka ner lite av detaljerna i bjälklaget men undviker givetvis i mesta möjliga mån det. Vet faktiskt inte riktigt hur avloppet ska dras i golvet än, beroende på det kan man kanske undvika att korsa avloppet med slingorna mer än över röret från golvbrunnen.

Nästa fråga, hur vet man om man kan/vågar knacka ner lite i bjälklaget under? Får känslan av att om man bilar ner någon centimeter på enstaka ställen så gör det varken till eller från på bärighet. Exempelvis var radiatorrören i sovrummet nerbilade säkert 4cm i bjälklaget.

Är inte jättesugen på att höja golvet ytterligare, insteget idag är typ 50-60mm redan idag. Förhoppningsvis klarnar det en del när jag sätter hammaren i golvet -- har lite mer kakel att riva ner först.
 
phl skrev:
Jo, men det som begränsar lite är ju hur långt man har till golvbrunnen. Säg 1:100-fall ute i badrummet (ca 2 meter som längst), sedan 20-30 mm kant in till duschen och sedan 1:50-fall i duschen. Det ger 20+30+20=70mm nivåskillnad från dörren till överkant på golvbrunnen i duschen. Det är rätt mycket, framför allt om man vill klämma in avlopp och vattenburen golvvärme...
Nej, det har du förstås rätt i. Men har du en meter från duschen början till brunnens kant? Blir det inte snarare 10 mm fall på den sträckan? Och vadå 20-30 mm kant in till duschen? Vad ska du ha för duschdörrar-väggar-draperi-vadå?

Grejen är nämligen att du ska ha minst 1:100 fall i hela rummet enligt Boverkets byggregler, och därmed också enligt PERs branschregler..
 
Kommenterar mina egna inlägg ::)
phl skrev:
Jag har också kollat lite på deras vattenburna golvvärme men fick där uppfattningen att det faktiskt inte alls behöver bygga 30mm på betongplatta. Men då har jag inte kollat vad som står om golvspackel-produkter och tätskikt, de kanske har ytterligare krav på bygghöjder.
Minsta bygghöjd är 30mm men då får man räkna in fix+klinkers i den höjden.
 
jon_h skrev:
Nej, det har du förstås rätt i. Men har du en meter från duschen början till brunnens kant? Blir det inte snarare 10 mm fall på den sträckan? Och vadå 20-30 mm kant in till duschen?
Duschen blir något i stil med 800x1500 och jag inbillar mig att man vill ha avloppet förskjutet till den punkt där man normalt duschar. Eftersom det är snedtak i delar av duschen kommer iaf inte jag med mina 1,95 stå där och duscha =) Är jag ute och snurrar kring placeringen av golvbrunnen?

Och vadå 20-30 mm kant in till duschen? Vad ska du ha för duschdörrar-väggar-draperi-vadå?
När jag gått och funderat tyckte jag det verkade som en bra idé att ha ett litet nersteg in i duschen. Dels för att tydligt avgränsa den från badrummet i övrigt, dels för att det därmed garanterat inte blir vatten i övriga badrummet. Har du några erfarenheter/tankar kring dito kant?

Jag tänkte ha ett glasparti med dörr för att avgränsa duschen. Håller på och ritar lite på hur det kan tänkas se ut innan mina förslag skickas till firma för offert/justering.

Grejen är nämligen att du ska ha minst 1:100 fall i hela rummet enligt Boverkets byggregler, och därmed också enligt PERs branschregler..
Det är jag helt på det klara med, och så kommer det bli =)
 
phl skrev:
Duschen blir något i stil med 800x1500 och jag inbillar mig att man vill ha avloppet förskjutet till den punkt där man normalt duschar. Eftersom det är snedtak i delar av duschen kommer iaf inte jag med mina 1,95 stå där och duscha =) Är jag ute och snurrar kring placeringen av golvbrunnen?


När jag gått och funderat tyckte jag det verkade som en bra idé att ha ett litet nersteg in i duschen. Dels för att tydligt avgränsa den från badrummet i övrigt, dels för att det därmed garanterat inte blir vatten i övriga badrummet. Har du några erfarenheter/tankar kring dito kant?

Jag tänkte ha ett glasparti med dörr för att avgränsa duschen. Håller på och ritar lite på hur det kan tänkas se ut innan mina förslag skickas till firma för offert/justering.

Det är jag helt på det klara med, och så kommer det bli =)

Nejdå, du är inte ute och snurrar. Det var jag som inte hajade att duschen skulle bli så stor bara. Jag hade placerat brunnen i den del där taket är lägre och man normalt inte står, skönare för fötterna. Tänk bara på att golvbrunnen ska vara minst 200 millimeter från vägg.

Nedsteg känns i mitt tycke både onödigt och mindre tilltalande rent estetiskt, särskilt om man har keramik på golvet. Då får man ha klippta plattor mitt i golvet för att de ska kunna följa nedsteget. Fult och oskönt för fötterna. Det blir inte vatten ut på golvet om man inte har bakfall. Jag hade gjort ett mjukt och fint fall över hela golvet, som sen blev brantare inne i duschen. Sen hade jag sett till att dörren in till duschen hade en gummilist på undersidan, och att dörren hade den typ av upphängning som sänker och höjer hela dörren lite när man öppnar och stänger. På så sätt är det helt tätt när dörren är stängd, men den släpar inte i golvet när man öppnar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.