Jag skulle behöva bli med lite el... I jan-mars har jag producerat mer än 25% av min årsförbrukning.

Kan man på nåt vis få till det så att en elpatron laddar tanken under den tid som solpanelerna lämnar energi? Har även solvärme så sommartid har jag visserligen varmvatten så det räcker och blir över men andra halvåret vore det en bra lösning.
 
Finns det en termostat på pannan? På den jag har så kickar patronen in när lvvp inte klarar hålla temperaturen i pannan.
 
Jag har en liten enfas växelriktare till mina solceller, jag har lagt den på samma fas som min enfas (1 kw) elpatron i varmvattenberedaren. Det gör att när jag duschar vid 7 så ägnar den hela förmiddagen åt att göra varmvatten. Detta samstämmer fint med laddningen jag får in från solcellerna samma tid.

Men vad är problemet med att sälja ditt överskott ut på nätet? Är ju det bästa "batteriet" som finns. Ja förutom att ersättningen är rätt låg just nu.

Red: Min VVB är en spetsberedare på 230 L som ligger efter Värmepumpens tank.
 
P Mattiaz skrev:
Jag skulle behöva bli med lite el... I jan-mars har jag producerat mer än 25% av min årsförbrukning.

Kan man på nåt vis få till det så att en elpatron laddar tanken under den tid som solpanelerna lämnar energi? Har även solvärme så sommartid har jag visserligen varmvatten så det räcker och blir över men andra halvåret vore det en bra lösning.
Vissa inverterar har en reläutgång som kan triggas vid en viss effekt. Men helst vill du ju trigga på utmatad effekt på nätet.
 
Mitt problem är att jag producerar för mycket. Det gillas inte av vattenfall.

Jag har nu elpatroner i tanken men dessa sitter ganska högt upp så det är inte mycket värme som ackumuleras. Om jag kunde få en patron längre ned så skulle den kunna värma när solen skiner och på så sätt få större mängd värme.
 
tommib
Förutsättningen är som sagt att du kan få information om nettoeffekt och riktning från en elmätare (behöver inte vara nätbolagets, du kan ha en egen också).

Om du kan få information om när du matar ut på nätet så kan du aktivera en kontaktor för att köra elpatronen. Exakt hur du gör det beror på vad för grejer du har men det är bara lite "klister" så länge du har informationen.
 
Skaffa en elbil eller en pool =) Tror att en extra acktank till värmesystemet är alternativet, men samtidigt så är ett trögt värmesystem med onödig volym inte heller optimalt.
 
Jag har redan acktankar så det som behövs är en styrning och en elpatron på lägre nivå.

Jag har Fronius växelriktare om det är någon som är bekant med dessa och vet om vilka funktioner som finns där.
 
Sätt in en extra elpatron lågt enbart för detta syftet, skaffa ett ljusrelä som knäpper på den när solen lyser. Borde finnas.

Lyser inte solen och tanken behöver värme så kopplas de vanliga patronerna på via deras originalstyrning.
Lyser solen så är de gamla patronerna "nöjda" med temp och kopplas inte in.(kanske du kan öka hysteres så att de inte startar för tidigt)
 
P Mattiaz skrev:
Mitt problem är att jag producerar för mycket. Det gillas inte av vattenfall.
Har du fått påpekande från Vattenfall eller hur kommer det sig att du oroar dig?
Det som Vattenfall bryr sig om är hur mycket el du har sålt ut på nätet, jämför med hur mycket du köpt från nätet. Om du enbart tittar på din växelriktares produktionssiffror så säger de inte så mycket, växelriktaren ser bara det den producerat. Den vet inte hur mycket du själv förbrukat och hur mycket som är sålt.

Om du har en Fronius växelriktare så kan du använda deras tillbehör för att åstadkomma det du vill.
Du behöver:

Smart Meter. Den monteras in i ditt elmätarskåp, mäter in/utgående el och kommunicerar med din växelriktare. Tillsammans kan de skapa en bild av hur mycket du producerar, hur mycket du säljer och hur mycket du köper. Då har du grunden till att styra överskottet. Du kan redan här välja att tala om för växelriktaren att inte producera mer än att de konsumeras självt. Det går att ställa in i din växelriktare.
https://www.fronius.com/en/photovol...fronius-smart-meter/fronius-smart-meter-63a-3

Fronius OhmPilot. Ett relä från Fronius som startar eller stoppar laster beroende på inställda värden, typiskt använder man dem för att skicka ut överskott av solenergi till en tung förbrukare som en elpatron. Den har variabel uteffekt från 0-9 kW så den kan väldigt finkänsligt reglera så att inget matas ut på elnätet. Utan en Smart Meter så kan den dock inte veta vad som är överskott och inte så den är ett måste.
https://www.fronius.com/en/photovol...-generation/fronius-ohmpilot/fronius-ohmpilot

Alltihopa kopplas ihop med tre trådars seriell ModBus-kabel så kan prylarna snacka med varandra. Så här ser det ut från OhmPilots manual.
Konfigurationsschema för solenergisystem med Fronius-komponenter och hushållslaster anslutna till elnätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tjejen på vattenfall var väldigt, väldigt noga med att påpeka att jag inte under några omständigheter fick producera mer än jag köpte. Då skulle det bli ett annat avtal isf.

Jag har bara jämfört med vad vi har förbrukat tidigare år och kan konstatera att vi under de tre första månaderna har producerat mer ström än 1/4 av årsförbrukningen. Och jag antar att de kommande 6månaderna kommer att stå för mer än 50% av årsproduktionen.

En smartmeter finns redan men jag använder inte den till nåt fn. Men jag får komplettera med en ohmpilot.
 
Räkna såhär... har du en total effekt på solcellerna 1kw så kan du räkna med att du kommer producera 1000kwh på ett år.

Har du tidigare år köpt 1000kwh så är allt lugnt. Har du bara köpt 500kwh så behöver du bli av med de överskjutande.
Vill du dela med dig av dessa siffror?
Fronius har en utgång du kan ställa om du går över ett visst värde utan några direkta extra saker. Den går dock enbart på vad solcellerna ger. Men du blir egentligen inte hjälpt av det.... du producerat fortfarande och använder fortfarande el.

Vattenfall ser ingen skillnad på om du säljer 1kwh och köper 1kwh
Eller 1000kwh och 1000kwh.

Du behöver isåfall förbruka mer energi totalt sett.
 
Total installerad effekt blev tillslut 20kW. Men växelriktaren är på 15kW. Jag fick till mig att jag bara skulle komma över 15kW om det var fint väder vid midsommar då jag har panelerna i två olika väderstreck men det har redan överstigit 15kW massvis med ggr. Vår årsförbrukning har legat på ca 8-9000kWh och under jan-mars har det enligt växelriktaren producerats 2600kWh.
 
Du kommer producera mellan 14 och 17k kwh på ett år. Har du då bara en förbrukning på 8-9k kwh så måste du mer eller mindre dubbla den förbrukningen.
Antingen genom att förbruka solelen innan den kommer ut på nätet. Eller genom att köpa mer el från vattenfall.
I ditt fall skulle jag fundera på
Elbil
Uppvärmning
Uppvärmt växthus.
Eller liknande.
Har du möjligen en granne som vill värma upp något.
Starta bitcoin server.
 
Din Vvb kan tyvärr inte hjälpa dig då förbrukningen för den är inräknad i de gångna årens förbrukning redan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.