Ett 7m fiskespö och vifta och stör medan de försöker att bygga bon. Är det jobbigt att bygga ovanför din altan så kommer de försöka bygga någon annanstans.
 
M musikhelle skrev:
De kan spruta inne mot kvalster men det hjälper ju inte om man inte tar bort bona. Och ta bort fågelbon ingår inte i skadedjursförsäkringen. Så det blir tillbaka till samma sak nån måste betala o jag får inte
tänker att du kan få ett utlåtande av Anticimex att ha i ryggen när du pratar med föreningen igen. Gäller att försöka se vad du faktiskt kan göra och inte bara alla problem :)
 
Julkotte Julkotte skrev:
tänker att du kan få ett utlåtande av Anticimex att ha i ryggen när du pratar med föreningen igen. Gäller att försöka se vad du faktiskt kan göra och inte bara alla problem :)
Har ju fått utlåtande av Nomor. Det är dom som varit här och dom som skulle göra jobbet.
Vad menar du ”se vad jag faktiskt kan göra”?
Jag erbjöd mig att ta in en firma o fixa o betala rubbet själv ca 20 000 kr. Så behövde dom inte ens bry sig
 
Det du kan göra är ju att få bort kvalstren som kryper in, genom Anticimex. Det var det jag syftade till.
 
Blir bara roligare och roligare. Obs! Ironisk.:cry:

Pratade med ordföranden och hon tycker att fågelsaneringen ska utföras (det tyckte hon inte förra året) men de är inte eniga i styrelsen.
Några tycker att det kan inte vara ett så stort problem och tror inte på mig om att det kommer fågelkvalster på sommaren.
De har aldrig hört talas om det. En vill ha typ bevis på dom. Ska då inget göras i år och så kommer får vi stora problem med kvalsterna som förra sommaren enbart för att ha bevis att visa upp dom. Då är det ju redan för sent.

Styrelsen har dessutom fått en ny offert utställt till föreningen istället för till mig som privatperson.
Och den var typ 50 % högre pris än min ursprungliga offert. En ny kille som gjorde offerten då den andra slutat.
Så nu måste jag stångas med Nomor om att sänka priset. De hade inte specat kostnaderna.
De skulle ha 39 000 kr för att göra hela taket.

Och nu håller dessutom nya fåglar på att bygga på utanför köksfönstret under taket på burspråket. Talgoxar som hackar och hackar på träpanelen. De hade vi inte förra året.:worried:
 
Slå in några kvalster i paket till dom otroende ledamöterna ;)
 
Hej igen.

Följetången fortsätter.
Fick ett kort svar från styrelseordförande via messenger att de tänker inte betala några dyrare offerter.
Hon har bett skadedjursbolaget att skicka en ny offert på att enbart ta bort bona och bara en del av dom.
Den har hon fått men jag vet inte vad som står i den.
Hon sa att de vill i övrigt ha kollektiva lösningar. Dvs om de tänker göra fågelsanering ska de göras på alla hus samtidigt annars inte.
Jag skrev tillbaka att om bara några av bona tas bort så kommer fåglarna komma tillbaka direkt och bygga upp boet igen på några dagar.
Men det struntar dom i. Hon skrev att den risken tar dom.
Vaddå dom? Det är ju vi som får leva med kvalstrerna.

Kvalstrerna har redan börjat dyka upp och klättrar in genom ytterdörren fast den är stängd.

De har beslutat i styrelsen, men hon sa inte hur beslutet va.
Och inte heller om de har tänkt att fågelsäkra senare.
Jag får inte en chans att yttra mig mer och de är bara lekmän i styrelsen.
Skadedjursbolaget tyckte det var idiotiskt att bara ta bort bon och inte säkra. Det är ju som att kasta pengar i sjön
eftersom fåglarna direkt kommer tillbaka.

Och ordförande svarar inte på några fler frågor. Hon svarar inte i telefon. Har pratat med henne en gång i telefonen plus att styrelsen ville komma över och titta för flera veckor sedan.
Hon skrev på messenger att hon inte vill prata med mig mer.
Hon svarar inte på frågor och skrev att det här tar upp för mycket av hennes tid och att en ordförande INTE ska disskutera med
medlemmar och sätter punkt för diskussionen. (utan att jag fått reda på något).
Förra året när jag påtalade problemen med fåglarna så snoppade hon av mig och sa att om man inte är nöjd med att bo som man bor så kan man ju flytta.
Och vice ordförande sa precis efter att "fåglar är ju trevligt"!!!

Vad FAN ska man göra.???
 
"klättrar in genom ytterdörren fast den är stängd", detta låter minst sagt snurrigt. Har en viss förståelse för att ordf. inte vill fortsätta diskussionen.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Be firman ta bort mer och sätta nät på er bekostnad när dom ändå är på plats. Skit nu i styrelsen, styr upp själv och må bra!
 
E etompau skrev:
"klättrar in genom ytterdörren fast den är stängd", detta låter minst sagt snurrigt. Har en viss förståelse för att ordf. inte vill fortsätta diskussionen.
Men det är väl inget konstigt.
De är ju så oerhört små och ytterdörren är gammal och otät så det är inte alls konstigt att de kan klättra in genom springorna i dörren
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Be firman ta bort mer och sätta nät på er bekostnad när dom ändå är på plats. Skit nu i styrelsen, styr upp själv och må bra!
Jo det har jag gjort. Fick äntligen tag i dom igår kväll.
De sa att de var idiotiskt att inte sätta upp skydd för fåglarna kommer komma tillbaka direkt och bygga nytt bo
och om Nomor ändå är uppe på taket och tar bort takpannor och bon så tar det ju inte jättelång tid att lägga dit musborste som fågelsäkringsskydd.
De ska får sätta upp skydd och skicka faktura till mig, OM de får komma hit.
Jag är så trött på detta nu.
Hade ju tagit saken i egna händer från början men blev stoppad.

Frågan är vad som kan hända OM jag inte säger något till styrelsen, alltså juridiskt/försäkringsmässigt om det blir fel
händer något?
 
Om föreningen anlitar firman och dom gör lite extra jobb år er kan ju inget hemskt hända som påverkar. Styrelsen lär inte bli sura om ni förbättrar fastigheten och indirekt minskar deras kommande utgifter för fastighetskötsel/underhåll.
 
De sätter isåfall musborste under taket och det kan ju juridiskt vara en åverkan på taket.
Så frågan är ska jag tala om det för styrelsen eller? Om jag talar om det är jag rädd att bli stoppad igen.
Byråkratrytteri
 
Eftersom du verkar bli helt ignorerad av styrelsen så hade jag nog låtit bli. Så stor åverkan gör man inte på byggnaden.
 
Hej igen.

Uppdatering.
Ingenting händer.
Ordföranden sa först att Styrelsen beslutat att de tänkte ta Nomors offert på att ta bort bara bona och bespruta men inte sätta dit något skydd.
Sen ville inte ordförande prata om saken mer (som jag berättat om förut) utan jag fick kontakta nån annan i styrelsen.
Hon hade inte tid.

Jag ringde tydligen fel person dvs en av dom i styrelsen som inte ville göra något åt saken, för nu vill de inte göra något överhuvudtaget förrns de har bevis på att de ens existerar fågelkvalster. Nått som denna styrelsemedlem tydligen lobbat för för han verkar inte ha trott på mig alls.
De vill ha bevis i form av bilder, infångade insekter eller att jag kan bevisa att vi blivit bitna genom att gå till vårdcentralen och visa upp bett och få dokumenterat att de är just kvalster eller loppor som bitit oss.
Det är ju helt sjukt.
Alltså måste jag vänta tills i sommar när fåglarna lagt sina ägg och det blivit ungar och fågelkvalsterna dyker upp igen (som förra sommaren) och bli bitna eller fånga in dom för att dom ska tro oss och då är det redan försent att göra något
mer än att spruta inomhus och bomma igen fönster/altandör.
Dvs man kan spruta hur mycket som helst inne men om man inte tar bort problemet med bona på utsdian så hjälper ju inte det.
Dessutom måste man sova borta om man sprutar då vi har ett litet barn vilket inte går i Coronatider. Och vårdcentralen får man heller inga tider på pga av Coronan. Är i riskgrupp och håller mig bara hemma.
Jag blir galen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.