Nu vet jag vad jag vill ha för ”diskho” i trädgården.. haha tyckte den var jätteläcker! Hade inte ens tänkt på att man kunde göra sådär..

Grön ommålad oljefat som används som trädgårdsdiskho med en rostfri diskbänk och kran, placerad på en träterrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(bild från internet)
 
  • Gilla
  • Älska
Frida80 och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag satt lök på lunchrasten.
Trädgårdsland med nyplanterad lök och förberedd mark för potatis, täckt med tidningar och gödsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och nyss gjort redo för att sätta potatis.
Nyberedda odlingsbäddar för lök och potatis med synliga tidningsrester under gödsellagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funkade rätt bra att göra ett nytt land genom att lägga ut tidningar och sedan lägga gödsel ovanpå.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Idag har jag satt lök på lunchrasten.
[bild]

Och nyss gjort redo för att sätta potatis.
[bild]

Funkade rätt bra att göra ett nytt land genom att lägga ut tidningar och sedan lägga gödsel ovanpå.
Tjusigt!

Finns en del å läsa om sådana ”limpor” typ.. sättet att göra nya land/rabatter.. utan o gräva!

Hade jag fått tag på ensilaget o gödslet förra hösten, hade jag med provat! Nu får du uppdatera mig ist hehe
 
Kanske ska förtydliga, ena halvan, den jag grävde upp nu till potatisen gjorde vi så med förra sommaren, så den var redo för lite djupare odlingar.
Delen till höger får samma behandling i år, och är förhoppningsvis redo för potatis nästa år :)

Nu sitter jag och spanar på hur jag vill att mina vattenutkastare ska se ut. Hittade ett gammalt galvat rör som jag tror blir perfekt.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ja jo, det växer på här.. :oops:

Inomhusodling av gröna växter under växtbelysning på två bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bord ett.

Tomatplantor som växer under en växtlampa på två bord inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bord två.

..och det är ju bra! (y)
 
  • Gilla
  • Wow
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Hejsan.

Fick en chilli och några tomarplantor av en granne. Går det att ställa ut dem i växthuset redan nu, trots att det är kalla nätter?
Bor utanför Göteborg.

Staffan
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Fadai
Nej, du bör vänta ett tag till. Se bara till att de står ljust och får näring.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag har precis börjat härda några av mina chilis. Det är på tok för tidigt, de vill ha åtminstone 8 grader på natten. Men de börjar bli så långa, ser helst att de inte växer mer. Sorten är aji amarillo, de är nog i hyfsad form. Men de är typ 3*höjden av de andra. Är svårt med belysningen! Vilket syns på den brända toppen
 
  • Aji amarillo chiliväxter som hårdas, med synlig bränd bladtopp och stödpinnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Fick en chilli och några tomarplantor av en granne. Går det att ställa ut dem i växthuset redan nu, trots att det är kalla nätter?
Det brukar kallna ganska fort i växthuset. Jag har hört gränsen sju grader nämnas för tomatplantor. Alltså att man inte bör plantera ut dem innan den lägsta temperaturen på natten är sju grader. Det brukar krävas några minusgrader för att döda dem. Men rekommendationen kommer inte av intet.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Här växer purjolök, physalis, två sorters aubergine och fyra sorters tomater.
Inomhusodling av purjolök, physalis, aubergine och tomater under en växtlampa vid ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
D09
A Avemo skrev:
Det brukar kallna ganska fort i växthuset. Jag har hört gränsen sju grader nämnas för tomatplantor. Alltså att man inte bör plantera ut dem innan den lägsta temperaturen på natten är sju grader. Det brukar krävas några minusgrader för att döda dem. Men rekommendationen kommer inte av intet.
kanon att jag läste detta.

planterade ut ett gäng av tomatplantorna i en större kruka på altanen. Tänkte jag skulle testa med en plastbehållare som omsluter eftersom jag inte har ett växthus men får jag sticka ut och bära in den.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
kanon att jag läste detta.

planterade ut ett gäng av tomatplantorna i en större kruka på altanen. Tänkte jag skulle testa med en plastbehållare som omsluter eftersom jag inte har ett växthus men får jag sticka ut och bära in den.
jag har flyttat ut allt till uterummet nu(sydvästra Skåne), de växer riktigt bra nu
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Hur mycket jord behöver tomaterna innan man planterar ut dem i jorden? Just nu sitter de bara i små krukor, typ 6x6cm
 
D09
O olofh skrev:
jag har flyttat ut allt till uterummet nu(sydvästra Skåne), de växer riktigt bra nu
vore grymt med ett uterum :)

hur många tomatplantor kan man ha i samma kruka? :)

jag gjorde ett litet försök när jag gjorde sallad sist och gröpte ur allt kött ( fröna ) ur tomaterna och det blev hur mycket som helst. Öste ner ett gäng i några olika mindre krukor och jäklar vad det tog sig.

misstänker dock att de kommer att bråka om näringen
 
D09 D09 skrev:
vore grymt med ett uterum :)

hur många tomatplantor kan man ha i samma kruka? :)

jag gjorde ett litet försök när jag gjorde sallad sist och gröpte ur allt kött ( fröna ) ur tomaterna och det blev hur mycket som helst. Öste ner ett gäng i några olika mindre krukor och jäklar vad det tog sig.

misstänker dock att de kommer att bråka om näringen
I småkrukot när jag planterar så har jag kanske 2-3 frön sen separerar jag dem till 1/kruka men det svåra är att inte knäcka stammen eller paja rötterna när man planterar om. Så detta året klippte jag bara bort den som såg svagast ut o låtit de som tagit sig bäst fortsätt växa. Planterar om till riktigt krukor nu så det blir ett bra tomater hoppas jag
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.