Jag gjorde ett försök att uppdatera min klippare innan helgen, har en smart men gjorde med sladd för att få nya funktioner (vilket jag tror krävs, går ej trådlöst via appen?).

Har en Mac, laddade ner programmet och följde de tydliga instruktionerna som programmet visade!
Allt rullade på som det skulle fram till steg 6 då den avbröts och jag blev rekommenderad att pröva igen. Nytt försök men samma resultat... nu kan jag starta klipparen men i displayen visas det en pil som ”laddas ner” hela tiden...

Har testat att dra ut batteriet utan resultat och även låtit klipparen stå på tills den dör utan något annat resultat?
Någon som har tips eller råd??

Tänkte kontakta Gardena imorgon för att se hur de kan hjälpa till och hur man kan få igång klipparen igen!
 
maanson maanson skrev:
När jag startade upp klipparen för första gången (fredags) efter köpet så blev jag ombedd att göra uppdatering av mjukvaran i appen. Tror inte det rörde klipparen dock, den var ute och klippte medans installation skedde.
Min klippare måste gå in i laddstationen för att blir klar med uppdateringen. Men onekligen ser det ut som att en uppdatering via kabel krävs också...
 
K Karlssonistaun skrev:
Jag gjorde ett försök att uppdatera min klippare innan helgen, har en smart men gjorde med sladd för att få nya funktioner (vilket jag tror krävs, går ej trådlöst via appen?).

Har en Mac, laddade ner programmet och följde de tydliga instruktionerna som programmet visade!
Allt rullade på som det skulle fram till steg 6 då den avbröts och jag blev rekommenderad att pröva igen. Nytt försök men samma resultat... nu kan jag starta klipparen men i displayen visas det en pil som ”laddas ner” hela tiden...

Har testat att dra ut batteriet utan resultat och även låtit klipparen stå på tills den dör utan något annat resultat?
Någon som har tips eller råd??

Tänkte kontakta Gardena imorgon för att se hur de kan hjälpa till och hur man kan få igång klipparen igen!
Tack för varningen, nu skippar jag att uppdatera med en Mac. Behöver bara få tag på en PC....
Galet att uppdatering inte går att göra i appen.
Meddela gärna vad Gardena säger.
 
Uppdaterade klipparen igår utan problem, tog fram laddstationen och satte i kabeln, stoppade in klipparen som tog emot laddning (reflekterade inte över lampans färg eller om den lyste på laddstationen) ställde in ett schema med lite mindre klipptid och gick in.

När jag idag tittade ut genom fönstret för att se om den börjat klippa så stod den kvar i stationen, gick då ut och dubbelkollade tid och datum, som var rätt, dubbekollade schemat som även det var "rätt" men körde sen igång den manuellt, nu tuggar den och går MEN det lyser ingen grön lampa i laddstationen? Tar jag ut en begränsningskabel bak i stationen börjar den blinka blått som den skall, och ställer jag i maskinen börjar den ladda, också om jag stannar klipparen ute på gräsmattan och säger till den att åka och parkera så tar den sig mot stationen och åker in korrekt och börjar ladda.

Chansen att den gröna lampan skulle vara trasig känns väl som rätt liten, det verkar ju funka ändå, är det bara köra på och se glad ut och skulle den dö får man hoppas det är inom garantitiden? Eller skall den bara lysa grönt ibland?

Har inte haft åskoväder under natten och jag har provat två andra uttag i närheten samt andra grejer i dessa uttag som får ström. Och ström verkar även laddstationen få, annars hade väl inte klipparen fungerat alls och absolut inte laddat?
 
Har ni fått mail att det finns en uppdatering? Jag har aldrig fått något mail men kanske dags att plugga in den och kolla?
 
C chrillegee skrev:
Uppdaterade klipparen igår utan problem, tog fram laddstationen och satte i kabeln, stoppade in klipparen som tog emot laddning (reflekterade inte över lampans färg eller om den lyste på laddstationen) ställde in ett schema med lite mindre klipptid och gick in.

När jag idag tittade ut genom fönstret för att se om den börjat klippa så stod den kvar i stationen, gick då ut och dubbelkollade tid och datum, som var rätt, dubbekollade schemat som även det var "rätt" men körde sen igång den manuellt, nu tuggar den och går MEN det lyser ingen grön lampa i laddstationen? Tar jag ut en begränsningskabel bak i stationen börjar den blinka blått som den skall, och ställer jag i maskinen börjar den ladda, också om jag stannar klipparen ute på gräsmattan och säger till den att åka och parkera så tar den sig mot stationen och åker in korrekt och börjar ladda.

Chansen att den gröna lampan skulle vara trasig känns väl som rätt liten, det verkar ju funka ändå, är det bara köra på och se glad ut och skulle den dö får man hoppas det är inom garantitiden? Eller skall den bara lysa grönt ibland?

Har inte haft åskoväder under natten och jag har provat två andra uttag i närheten samt andra grejer i dessa uttag som får ström. Och ström verkar även laddstationen få, annars hade väl inte klipparen fungerat alls och absolut inte laddat?
’Låter ju som att allt är ok trots lampan. Testat att ”starta om” laddstastionen (dra ur strömmen och stoppa in igen)?
Uppdaterade du med Mac eller PC?
 
maanson maanson skrev:
’Låter ju som att allt är ok trots lampan. Testat att ”starta om” laddstastionen (dra ur strömmen och stoppa in igen)?
Uppdaterade du med Mac eller PC?
Dragit i och ur flera gånger och provat andra uttag.

Uppdaterade med PC och det gick hur smidigt som helst.
 
Hur gör ni med klipparen nu när det ibland ligger på -1, -2 grader någon timme under natten/morgonen? Plockar ni in den över natten likt man gör vid vinterförvaring eller låter ni den stå ute ändå? Vill minnas att jag läste att den inte skulle stå ute vid -1 grad. Har hus till den men vet inte om det spelar någon roll kring detta?
 
E Electro_ skrev:
Hur gör ni med klipparen nu när det ibland ligger på -1, -2 grader någon timme under natten/morgonen? Plockar ni in den över natten likt man gör vid vinterförvaring eller låter ni den stå ute ändå? Vill minnas att jag läste att den inte skulle stå ute vid -1 grad. Har hus till den men vet inte om det spelar någon roll kring detta?
Inga problem. Den klarar detta.
 
  • Gilla
Electro_
  • Laddar…
Försökte mig på uppdatering i påskhelgen men fick samma fel som någon beskrivit här. Gräsklipparen går inte att använda öht och jag ringde Gardenasupporten nyss. Beskedet där var att jag inte var den första som ringde angående det, men att man måste köra alla såna ärenden genom återförsäljaren. I mitt fall Proshop, så det blir ett jäkla meck...

Jag har försökt uppdatera med Mac, men det låter som jag ska försöka få tag på en PC och göra ett test innan jag skickar den till Danmark? Värt ett försök...
 
Jag undrar hur man tar reda på vilken version man har i roboten, någon som vet hur?
 
D dibb skrev:
Jag undrar hur man tar reda på vilken version man har i roboten, någon som vet hur?
I menyn. På Sileno Life finns det under "Inställningar -> Allmänt -> Om"
 
Alla har självklart förstått det redan men jag kan bara ställa mig skamset i ledet och intyga att det är två olika uppdateringar som sker via app och via kabel. Väldigt underlig lösning.

Hur som helst... Man kan aktivera CorridorCut för varje enskild utgång vilket ska klippa smala områden. Men exakt vad gör den?
 
  • Gilla
Bod74
  • Laddar…
Tjena! Är i färd med att installera en Sileno Life 1000. Blir det klydd att dra matningen till vägguttaget under hela basstationen? Tänker ifall den kan störa ut signalerna i slingorna? Tack!
 
J Jeppenedved skrev:
Tjena! Är i färd med att installera en Sileno Life 1000. Blir det klydd att dra matningen till vägguttaget under hela basstationen? Tänker ifall den kan störa ut signalerna i slingorna? Tack!
Det bör inte vara något problem. Signalen i kablarna ligger i kHz-området.
Har själv 12/24 V-kablar i marken utan att klipparen tar notis om dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.