Vi vill måla om grannens garage (och plank) på den sidan som vätter mot vår sida. Allting står i tomtgräns och grannen ser inte vår sida över huvudtaget från sin tomt.

Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera.

Ni kanske undrar hur han underhåller sitt garage när han måste stå på vår tomt för att underhålla det? Det enkla svaret är att han inte gör det alls. Han underhåller nämligen ingenting. Huset faller isär bit för bit.

Så, kan vi måla den gula sidan som syns på bilden? Och i så fall, kan vi måla den i vilken färg som helst? Jag har sökt för att förstå regler men just det här problemet har jag inte hittat guidning om. Ett alternativ är givetvis att fråga kommunen men trådarna här brukar bli mer underhållande.
 
  • Ovårdad gul garagevägg och plank intill grön gräsmatta och svart staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Donn och 8 till
  • Laddar…
Måla på bara, det värsta som händer är att grannen blir sur/surare ;)
 
  • Gilla
Häljarp och 16 till
  • Laddar…
Låter extremt tveksamt att du får göra någon som helst åverkan på någon annans egendom hur nära tomtgärnsen den än står.

Även fast du inte ser han ute så går det ju faktiskt att gå och plinga på dörren eller lämna en lapp i brevlådan
 
  • Gilla
Häljarp och 37 till
  • Laddar…
Narren666
Antar att staketet uppfördes innan ni flyttade in.
Alltså i samråd med förra ägarna och din nuvarande granne.

Då borde det väl gälla samma sak som med en gemensam häck?

Klipper du din sida så klipper jag min.
Sen får man klunsa om vem som ska klippa överst

Men jag håller med, måla utan att fråga grannen. Säger han nåt får han väl ta på sig målarbrallorna och måla själv istället.
 
  • Gilla
Teddielee och 7 till
  • Laddar…
sysmali
Själv har jag en granne som målade halva mitt staket (på båda sidor) utan att fråga:surprised: Jag kom hem mitt i målarprocessen och sa förvånat "jaha, du målar mitt staket ser jag". Han svarade "Visst blir det fint".

Två månader senare frågade jag honom när han tänkte måla resten av staketet; "jag hinner inte nu, jobbar så mycket". Ett år senare målade jag resten, med knuten näve i fickan:oops:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Häljarp och 26 till
  • Laddar…
Så du har ringt på eller knackat på? Låter som du inte har gjort det för att fråga om du kan få måla.

Om du bara målar om på eget bevåg i eget tycke och färg så vet du ju inte hur han reagerar i med du aldrig pratat med honom. Men de kan ju bli jobbigt att bo kvar.

Så gå över nu och fråga.

Om min granne bredvid som jag inte pratar med skulle få för sig att måla på mitt garage i tomtgräns utan att fråga så skulle han nog vilja flytta ganska omgående. Nu har jag ju fördelen med tegel, men jag hade reagerat med att vara ganska otrevlig.
Hade han frågat så hade jag antingen själv målat till det eller om jag litat på att grannen gör ett bra jobb låtit de göra det.


Så bara gå över och fråga lite snällt, du kan i värsta fall bara få ett nej och bli lite snäst åt.

Om vi tar som exempel i vår kommun. Så får det se ut nästan exakt hur som helst i trädgården, omålat, oklippt och en djungel.
Kommunen kan jag heller inte tänka mig bryr sig om det där.
 
  • Gilla
Donn och 17 till
  • Laddar…
Givetvis kan jag försöka ringa på men det är ytterst tveksamt om han svarar. Han svarar inte ens på direkt tilltal när han man säger hej de få gångerna man ser honom.

Men jag är intresserad det legala. Får jag eller inte. Inte vad jag borde göra eller vad som skulle hända om han upptäcker det.
 
  • Gilla
  • Wow
Häljarp och 2 till
  • Laddar…
Och för förtydliga, grannen är inte på något sätt sur eller gnällig. Han är i praktiken osynlig och äger med största sannolikhet inga målarbyxor öht. :)
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Om du inte får tag på grannen så underhåll och måla på, det är inte straffbart.
 
  • Gilla
Ms Shamoun och 1 till
  • Laddar…
Men vad händer om TS målar med en färgtyp som är olämplig och hela fanskapet ruttnar bort? Skadestånd?
 
  • Gilla
Nirre och 10 till
  • Laddar…
A
Tja,känns konstigt att bara måla på något som andra äger,kallas inte det grafitti:)
ni bör nog ändå prata med grannen(imho)
 
  • Gilla
Nirre och 18 till
  • Laddar…
Det känns otroligt konstigt att måla på något som någon annan äger. Därav min fråga :). Och jag vet vad jag borde göra.
 
  • Gilla
Pygge70 och 3 till
  • Laddar…
Du gör ju grannen en tjänst!
 
Jag tror att strikt formellt så får du inte måla det utan hans godkännande. Men om du gör det ändå, vad kan hända?

Om vi förutsätter att du använder en färgtyp som en färghandlare påstår är lämplig, så du inte kan anklagas för att ha skadat planket, så blir du väl möjligen skyldig en ommålning i originalkulören, minus åldersavdrag, så det borde bli noll kronor.

Värre kan vara att du kanske gör dig skyldig till egenmäktigt förfarande, skulle grannen få för sig att vara mindre skygg för att prata med polisen än med sina grannar, så kanske det blir en anmälan. Men sådana utredningar brukar kanske inte få så hög prioritet.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 6 till
  • Laddar…
Du får inte måla grannens fastighet utan hans medgivande. Även om den står precis i tomtgränsen. Grannen har dock rätt att gå in på din tomt för att underhålla sin fastighet. Fråga honom först om du får hjälpa honom, annars så kan du bli skadeståndsskyldig.
 
  • Gilla
Donn och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.