A attefall skrev:
Ok, men det här skapar följdfrågor. Tycker du man ska betala för bägges grossist- och resttid?
Det är ju liksom så det blir om man jobbar rationellt. Tycker du att man ska luncha i skift? Jag handlar alltid i anslutning till lunch. Om jag har med en kollega, då åker vi båda.
 
Staffans2000
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Båda två har åtskilliga gånger hjälp till i rörläggerifrågor. Oftast med stor kompetens.
C Calore skrev:
I övrigt har du fel i allt
Bra att du rättade mig. Jag tar tillbaka mitt ovan citerade påstående.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
C Calore skrev:
Jag ska vara ärlig..jag läste inte ditt inlägg
Du är klärvoajant? Det förklarar varför du bl.a.vet att TS är en tjuv!
Det förklarar också att du kan kommentera inlägg i detalj, du inte ens läst! Har din plötsligt uppkomna ärlighet med din klarsynthet att göra?

Staffan
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag vill påminna om att vi ska ha ett gott debattklimat och att vi är på konsumentens sida. Hädanefter stänger jag av den från tråden som är otrevlig eller inte hjälper TS.
/Moderator
 
  • Gilla
  • Arg
connywesth och 6 till
  • Laddar…
Låt mig fråga bara .

Skall vi hjälpa TS att slippa betala sin faktura ?

Är det meningen med forumet så kan du Marlen radera mitt konto direkt.
 
  • Gilla
  • Haha
connywesth och 2 till
  • Laddar…
Läs första inlägget så ser du vad hon ber om hjälp med. Du har gett din syn redan, vad jag kan se.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Läs första inlägget så ser du vad hon ber om hjälp med. Du har gett din syn redan, vad jag kan se.
Du har rätt Marlen, jag håller med henne om det sista stycket.

Jag ber om ursäkt att jag varit otrevlig. Jag skall bättra mig :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
50h får jag timmarna till som kunden själv presenterat, då har jag endast räknat 1h per grosistbesök, alltså endast 1 gubbe
Är det rimligt att dra av 13.000:- för att dom isåfall överdebiterat 6h?


A attefall skrev:
Ok, men det här skapar följdfrågor. Tycker du man ska betala för bägges grossist- och resttid?
 
  • Gilla
Calore
  • Laddar…
Nu när kunden tagit sig själv friheten att dra av 13.000 för 6h så verkar han/hon tycka att ca 2000:-/h är en rimlig timpenning för en Röris

eftersom rätt ska vara rätt så kan du ju ringa dom och säga åt dom att korrigera fakturan, du vill endast betala för 50h, men en timpenning på 2000:- blir bra
 
  • Gilla
connywesth och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Smillan1000 skrev:
Skulle vara skönt att få input om jag beter mig som en gniden jävel eller om fler än jag tycker att "rätt ska vara rätt" och inte gillar att känna som man blivit lurad
Calore!
Vad i Ts. sista stycke är det du håller med om?
Jag förstår inte, eftersom det består av frågor.

Staffan
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
D devavi skrev:
Nu när kunden tagit sig själv friheten att dra av 13.000 för 6h så verkar han/hon tycka att ca 2000:-/h är en rimlig timpenning för en Röris

eftersom rätt ska vara rätt så kan du ju ringa dom och säga åt dom att korrigera fakturan, du vill endast betala för 50h, men en timpenning på 2000:- blir bra
Skulle min chef fått reda på att jag behövt handla material tre gånger så hade han förmodligen direkt tagit bort två tillfällen, det hade känts lite konstigt och ineffektivt på en faktura -
"vi ska inte ge någon en anledning att tycka att vi är ineffektiva, vi har ett bra rykte" skulle han sagt.

Skulle han sedan fått reda på att jag och min kollega tagit betalt för frukosttid så skulle ha frågat
"vad håller ni på med, vad händer om det blir känt att vi käkar på kundernas bekostnad?"
Vi skulle ju förstås ha ursäkten klar
"men vi handlade samtidigt"

Chefen, skulle då blivit rätt arg, för det är en klen ursäkt
"handlade, TRE gånger, BÅDA två? - skärpning det är verkligen inte ok"

Chefen skulle på grund av detta granskat tiderna lite mer noga, kikat på vår fakturering.
"ni jobbade hela dagarna för denna kund? Ingen lunch?"

Vi börjar nu känna att det brinner i knutarna.
"joooo, vi hade lunch, men jag tror vi glömde rapportera in det"

Chefen förstår läget, vi glömde ju inte och säger till oss.
"Fixa till det, nu. Jag ska ringa till kunden i eftermiddag, be om ursäkt för mina två nyanställda som varit lite ovana med vårt tidrapporteringssystem och dra av ett antal tusenlappar på deras faktura. Ska säga att det inte kommer att upprepas. För det ska det inte. Eller hur?"



Den här tråden har en del personer som har en liiiite annan syn på saken. ;):p
"men blev resultatet bra? Är du nöjd med deras arbete? Betala fakturan, om du vill att de ska komma tillbaka"

"vad i helskotta är du för en tyrann, har du vakat över hantverkaren som en hök? Hantverkarna kommer hem till dig, är experter och om du nu är så missnöjd - gör det själv nästa gång. Gnälla över några få timmar. Oförskämt!"
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Så.... kan vi enas om
1) Det finns en diff mellan arbetad tid och fakturerad tid.
2) Den är minst 6h.

Utöver det vet vi inte, vi har inte all fakta på bordet. Det kanske är ett överdrivet avdrag, eller inte.

Men vi får väl hoppas att företaget går in på Hanterverkarforum och får hjälp med en trilskande kund - får hjälp att få fram en vettig tidrapport med motiveringar.
Korrigerar fakturan, skickar den på nytt och begär att mellanskillnaden skall betalas.

Företaget inser alltså att det slarvats, kunden inser att det var lite extra tid utöver den uppskattning som skett och sen möts de nånstans där emellan.
Alla nöjda och glada.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hahaha. Det tog en stund. Adam West! Jodå den gillar jag. Men framförallt är det "Family guy" där salige Adam West var med.

Har jag fel i att du aldrig kritiserar dina kollegor?
Om det är mig du menar som heter jag Conny Westh, har inte sett någon i denna tråd som heter Adam över huvud taget och definitivt inte Adam West. Men det var ett inlägg av Calore du kommenterade.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, vi får anta att TS talar sanning. Om vi hela tiden antar att alla ljuger blir diskussionerna helt meningslösa.

Ja, båda får såklart åka och luncha eller fika. Men den tiden tar man inte betalt för. Vill man kombinera lunch med att hämta prylar så förstår jag att man vill åka och luncha tillsammans. Då tar man inget betalt för lunchen och man tar betalt för tiden att handla för en person, inte för två.

Sen måste man väl vara rätt kass på att planera om man måste åka så många gånger?
TS har verifierat med detaljerad redovisning att timmarna stämmer, rent faktiskt, det var 6 timmar av arbetet som hade utförts "offsite", vad jag kunnat utläsa av TS redovisning. Dessa timmar har TS inte faktiskt sett hantverkarna (p.g.a. att de utförde ärenden på annan plats men som hör till uppdraget). Vilket tydligen framgick av faktura/tidrapporten.

Det har konstaterats av flera hantverkare här i tråden att det är fullt rimlig tidsåtgång för hela uppdraget.

Det finns heller ingen redovisning som tyder på att hantverkarna debiterat tid för sin lunchtid. Det har inte ens TS hävdat, om jag tolkat TS beskrivning korrekt.
 
Men herregud, du skriver en bibel för att greppa efter halmstrån
Dra bort tid för alla grosistbesök då, då har vi istället -9h, alltså en timpenning på ca 1500:-
Det är inte rimligt över huvud taget

du kan inte skriva att vi VET att det är minst -6h
-6h är det vi vet, baserat på kundens synpunkt av tider

L larka742 skrev:
Skulle min chef fått reda på att jag behövt handla material tre gånger så hade han förmodligen direkt tagit bort två tillfällen, det hade känts lite konstigt och ineffektivt på en faktura -
"vi ska inte ge någon en anledning att tycka att vi är ineffektiva, vi har ett bra rykte" skulle han sagt.

Skulle han sedan fått reda på att jag och min kollega tagit betalt för frukosttid så skulle ha frågat
"vad håller ni på med, vad händer om det blir känt att vi käkar på kundernas bekostnad?"
Vi skulle ju förstås ha ursäkten klar
"men vi handlade samtidigt"

Chefen, skulle då blivit rätt arg, för det är en klen ursäkt
"handlade, TRE gånger, BÅDA två? - skärpning det är verkligen inte ok"

Chefen skulle på grund av detta granskat tiderna lite mer noga, kikat på vår fakturering.
"ni jobbade hela dagarna för denna kund? Ingen lunch?"

Vi börjar nu känna att det brinner i knutarna.
"joooo, vi hade lunch, men jag tror vi glömde rapportera in det"

Chefen förstår läget, vi glömde ju inte och säger till oss.
"Fixa till det, nu. Jag ska ringa till kunden i eftermiddag, be om ursäkt för mina två nyanställda som varit lite ovana med vårt tidrapporteringssystem och dra av ett antal tusenlappar på deras faktura. Ska säga att det inte kommer att upprepas. För det ska det inte. Eller hur?"



Den här tråden har en del personer som har en liiiite annan syn på saken. ;):p
"men blev resultatet bra? Är du nöjd med deras arbete? Betala fakturan, om du vill att de ska komma tillbaka"

"vad i helskotta är du för en tyrann, har du vakat över hantverkaren som en hök? Hantverkarna kommer hem till dig, är experter och om du nu är så missnöjd - gör det själv nästa gång. Gnälla över några få timmar. Oförskämt!"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.