Vi har rivit morfars gamla sommarstuga och har arbetat i ett drygt halvår med en husleverantör för att komma dit vi är nu: en markplanering ifrån ett inskickat bygglov. Vi har önskat att få komma till ett liknande hus på visning men med dagens läge blir det hart när omöjligt att få till. Vi har kommit så långt vi kan genom att jämföra med bekantas hus, men har några funderingar som vi skulle behöva hjälp med.

Kommentarer till ritningen:
-Entrén har yta som vi skulle vilja ha i köket. Vi fick nekat att flytta köksväggen och trappan 60cm till höger in mot entrén, pga att punktlast går i vägg mellan trapp och kyl.
-Gästrummet blir ett bibliotek, med glasdörr.
-Att undvika U-trappa har varit en viktig egenskap när vi letat ritning.
-Streckade toaletten på övervåningen är enbart förberett VA.
-Sovrum 1 placerades med motvilja från mig i sydöst för att undvika spillytor.
-WC/D 2 måste ha badkar en bit från fönstret för att undvika friskrivning av vattenskada.

Frågor till den som vill ge feedback:
1. Köket - egentligen mindre än önskat men hur kommer det kännas och hur bör det vara planerat på bästa sätt?
2. WC/D 2 - Är den planerad på ett bra sätt, har duschalkoven rimliga proportioner?
3. Sovrum 1 - Hur korkat är det med sovrum i sydöst egentligen, med frikyla och markiser?
4. Ev övriga synpunkter.

Förutsättningar:
Bergig skogstomt om 40x70m (huset placeras ungefär mitt på) utan särskild utsikt, stort utrymme på baksidan som vi tror kommer förlänga vardagsrum & matrum på sommaren, till altan och pool.
Vi har innan bott i lägenhet.
En knodd är påväg och risk för någon till framöver finns. Vi planerar att bo i huset i många år framöver.
 
  • Arkitektritning av en tvåvåningshusplan med dimensioner, rumsuppdelning och möbelplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
N nevinator skrev:
Vi har rivit morfars gamla sommarstuga och har arbetat i ett drygt halvår med en husleverantör för att komma dit vi är nu: en markplanering ifrån ett inskickat bygglov. Vi har önskat att få komma till ett liknande hus på visning men med dagens läge blir det hart när omöjligt att få till. Vi har kommit så långt vi kan genom att jämföra med bekantas hus, men har några funderingar som vi skulle behöva hjälp med.

Kommentarer till ritningen:
-Entrén har yta som vi skulle vilja ha i köket. Vi fick nekat att flytta köksväggen och trappan 60cm till höger in mot entrén, pga att punktlast går i vägg mellan trapp och kyl.
-Gästrummet blir ett bibliotek, med glasdörr.
-Att undvika U-trappa har varit en viktig egenskap när vi letat ritning.
-Streckade toaletten på övervåningen är enbart förberett VA.
-Sovrum 1 placerades med motvilja från mig i sydöst för att undvika spillytor.
-WC/D 2 måste ha badkar en bit från fönstret för att undvika friskrivning av vattenskada.

Frågor till den som vill ge feedback:
1. Köket - egentligen mindre än önskat men hur kommer det kännas och hur bör det vara planerat på bästa sätt?
2. WC/D 2 - Är den planerad på ett bra sätt, har duschalkoven rimliga proportioner?
3. Sovrum 1 - Hur korkat är det med sovrum i sydöst egentligen, med frikyla och markiser?
4. Ev övriga synpunkter.

Förutsättningar:
Bergig skogstomt om 40x70m (huset placeras ungefär mitt på) utan särskild utsikt, stort utrymme på baksidan som vi tror kommer förlänga vardagsrum & matrum på sommaren, till altan och pool.
Vi har innan bott i lägenhet.
En knodd är påväg och risk för någon till framöver finns. Vi planerar att bo i huset i många år framöver.
Börjar med punkt nr 4, övriga synpunkter.

Dörren till toalett/badrum BV, skulle man eventuellt kunna placera i kapprummet i stället, dels för att det blir mer privat, dels för att frigöra eventuella värdefulla ytor i hallen, till en större spegel, konst eller dylikt.

Kyl, frys samt ugn/micro känns väl lite sådär långt placerat från centrum i köket, jag hade väl velat ha det lite längre ner, lite mer centralt, men det blir väl svårt.
Möjligen byta plats på kyl/frys samt ugn/micro, så ugn/micro hamnar närmst matplatsen då man kanske behöver värma mat osv, och kyl/frys hamnar därmed mer centralt.
I regel använder man kyl/frys betydligt mer än just micro/ugn, varför det också borde vara lämpligare att ha kyl/frys mer centralt, men det där är väl också individuellt. Det blir ju å andra sidan lite konstigt att ha ugnen så långt bort. Så det blir lite fel hur som.
Men nu är jag ju också en sådan där riktig köksnörd som älskar när det är stort och praktiskt. Får gärna vara mer som ett storkök för min del. Alla vill ju inte ha det så.

Ser ganska bra ut i övrigt faktiskt.
 
tompax
Man bör kanske också tillägga att det perfekta köket förmodligen inte existerar, även om man så har obegränsat med pengar och planerar allt själv in i minsta detalj.
Och detta beror på att allt eller flera saker inte kan finnas på samma plats.

Det är ju mycket man vill ha nära både här och där, samtidig kräver dessa saker också väggyta, vilket i sin tur tar allt fler möjligheter till ljusinsläpp i anspråk. Man får helt enkelt välja mellan fönster/ljusinsläpp och väggyta och praktiska lösningar, vad gäller mycket. Sedan har man åtkomst också, dvs. dörröppningar, som i sin tur också tar plats.

Sedan bör allt stämma med rörelsemönster i köket så folk inte krockar hela tiden. Det skall också passas in med servering och lätt åtkomst till matplast.

Man får helt enkelt göra en lista på vad man har för prioriteringar och utgå från det, för det blir nog extremt svårt för att inte säga omöjligt, att få allt oavsett hur man gör. Samtidigt är ju de flesta nöjda med att inte få det 100% perfekt. Så oftast är väl detta kanske inte det största problemet heller.
 
För egen del vad gäller köket och även om vi absolut inte har det optimala köket själva, så var det en viktig punkt när vi planerade det att ha en avställningsyta vid mikro och kyl.

Alla använder vi köket olika, men tänk efter om ni idag är vana vid att ta hem matkassar och ställa dom på bänkyta bredvid kylen och lasta in. Eller vana vid att ta fram saker ur kylen och ställa på bänken. Vi är dessutom vana mikrovågsugnsvärmare och kör gårdagens rester på nästan daglig basis i mikron. Att då kunna ställa ifrån sig tallrikar och annat med sådant som skall värmas i direkt anslutning till mikron är väldigt viktigt. Om man däremot alltid tillagar ny mat på spisen till varje måltid, så är det ju inte lika viktigt...
 
Bottenvåningen är väldigt lik min brors, och den funkar väldigt bra. Det enda de tycker att de missat i köket är att mikron och ugnen sitter för högt, barnen kan fortfarande inte baka själva då ugnen sitter lite väl högt och för att tina en brödbit eller poppa popcorn måste de använda pall.
 
Spontant känns det ganska bra, några förslag.

Flytta spisen från köksön, fläkten skymmer sikten och spisen är långt från diskhon och köksön är mer användbar som avställnings och beredningsyta.

Glasdubbeldörrar till gästrummet, då går det lätt att öppna upp om man t.ex vill använda det som kontor, tv rum, etc.

Avskärmning vid trappan så man kan få det tyst mellan våningsplanen

Byt dubbeldörrarna till en enkeldörr och sidoljus/fönster. Dubbeldörrar är fint men lite rangliga och håller aldrig helt tätt

Ritning av en husplan med markerade förslag: flytta spisen, glasdörrar till gästrum, avskärmning vid trappa och byta dubbeldörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Köket påminner om vårt. Vi har inte det vänstra fönstret, utan har överskåp istället, spisen mitt på.
Vi hade också planer på köksön på exakt samma plats men skippade den, den stängde av köket för mycket. Det blev bra!

Spisen är på tok för långt från vasken, den ska vara närmare.
Du kan aldrig få för mycket skåpsutrymme i ett kök, kvittar hur mycket du har så blir det alltid för lite.
Jag hade skitit i design och haft överskåp överallt.

Om ni inte ska ha gästrummet idag kan ni göra som vi, sätta in en dörröppning för dubbeldörr men utan dörr. Känner ni att dörren behövs senare är det bara att sätta dit en. Vi valde hål på 120cm.

Klädvård är inte bra inrett, alldeles för lite möblering.

Efter att ha bott i huset ett år har man i princip glömt allt skit man tänkte på när man byggde och irriterar sig bara på dessa saker.

1) För lite förvaringsutrymme
2) För mycket solinstrålning i huset
3) Alldeles för lite förvaringsutrymme
4) Skulle haft mer förvaringsutrymme
5) För lite trygga väggar att ställa möbler mot
6) Kanske lite mer förvaringsutrymme
 
  • Gilla
Hjulius och 1 till
  • Laddar…
1. Jag hade flyttat ner dörren till gästrummet så att den öppnar mot väggen, då får ni även en större sammanhängande vägg i vardagsrummet. Ska ni ha en TV där, eller ser man på TV uppe? Oavsett så är det trevligt med en sammanhängande vägg om ni vill ställa någon stor bokhylla där eller något annat. Samt att ni kan ha 3 garderober i gästrummet.

2. Entren är väldigt stor, men det är lite förvaring. Kapprummet är även det lite svårt att nyttja då det även fungerar som passage till tvättstugan. Det är mer en reflektion, jag vet inte hur man skulle lösa det..

3. KLK uppe i sovrum 2+3 hade jag skippat och gjort någon skjutgarderobslösning.

4. Flytta spis närmare häll, det blir dessutom trevligare att sitta i bardisken då om det inte sprutar fett överallt :)

5. Sätt in solskyddsglas i sovrum i söderläge. Hade själv satt in det i alla fönster i söderläge (om ni inte har träd som skuggar).
 
  • Ritning av entréplan för en bostad med markerade förslag till ändringar i gästrum och kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för många bra funderingar och idéer, uppskattas!

@tompax
Vi funderade dörr mot KLK för toalett BV men tyckte det blev lite för många dörrar på liten yta därinne. Dörren till förrådet är inte öppen så ofta, gick vårt resonemang, så där var det inte lika begränsat. Vi funderar lite till!
Jag håller med om köket, att kyl gärna får vara närmre mittpunkten. Det är främst jag som lagar mat och det blir en del spring. Det var just köket som är vårt största bryderi. Bra tankar kring komprommiser i kök överlag, det är många saker man vill ha.

@tensiden
Vi har funderat på att antingen flytta ugn/micro till långsidans vägg bredvid hon, och då kanske få till en liten bänk bredvid kyl istället. Kan det vara nåt tror du?

@Anna_H
Tack för reflektion om höjd för barn. Känns din brors kök lagom stort och funktionellt?

@Johannes Carlsson
Tack för idéer och ritning. Vi är också inne på att flytta spisen enligt din pil. En nackdel som skulle behöva lösas är hur man använder hörnet mellan köksbänken längs gavelväggen och köksön? Hörnskåp är aldrig riktigt bra, är min erfarenhet, så den funderar vi på. Fördeler är att det minskar avståndet till ho, tar bort siktskymning och eventuellt möjliggör en andra mindre ho i köksön.
Jag har tyvärr svårt att se hur skjutdörr ska få plats i den ytan vid trappen. Jag förstår poängen om att minska ljudläckage mellan våningarna. Som förstavillaägare har vi naivt nog att prioriterat ner den funktionen över rymd.
Vi var också inne på dubbeldörrar till gästrummet och har hittills valt enkeldörr för att det ska bli enklare att möblera ett så litet rum. Har du tankar kring det?

Ingen har ännu reagerat kraftigt på sovrummet i söderläge, det tar jag som ett gott tecken. :)
 
Arkitektonisk ritning av en tvåvåningshusplan med markeringar och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N nevinator skrev:
Ingen har ännu reagerat kraftigt på sovrummet i söderläge, det tar jag som ett gott tecken. :)
Beställ solskyddsglas direkt från fabrik så slipper ni ångra er och i efterhand komplettera med dyra lösningar (y)

Brukar ligga kring 1 000 kr/m2 i merkostnad.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
L Låset skrev:
Beställ solskyddsglas direkt från fabrik så slipper ni ångra er och i efterhand komplettera med dyra lösningar (y)

Brukar ligga kring 1 000 kr/m2 i merkostnad.
Ångrar bittert att vi inte gjorde det. Min fru vägrade för hon trodde att det skulle bli mörkt alt att man skulle se skillnad på dem och vanliga glas.
 
M maximm skrev:
Ångrar bittert att vi inte gjorde det. Min fru vägrade för hon trodde att det skulle bli mörkt alt att man skulle se skillnad på dem och vanliga glas.
Ja det finns ju lite olika glas. Vanliga klarglas brukar vara 75/60 (ljusinsläpp/solvärme).
Nästa steg brukar vara 70/40. Så man tappar väldigt lite av ljusinsläppet, men solvärmelasten minskas med 33 % (20/60), eller 20 procentenheter om man så vill.

Sen finns det glas som är 50/25, men dom börjar bli väldigt mörka. Så 70/40 får ändå anses vara en bra mellanväg. Nästan fullt solljus, men en bra minskning på solvärmen (y)
 
  • Gilla
maximm
  • Laddar…
L Låset skrev:
Ja det finns ju lite olika glas. Vanliga klarglas brukar vara 75/60 (ljusinsläpp/solvärme).
Nästa steg brukar vara 70/40. Så man tappar väldigt lite av ljusinsläppet, men solvärmelasten minskas med 33 % (20/60), eller 20 procentenheter om man så vill.

Sen finns det glas som är 50/25, men dom börjar bli väldigt mörka. Så 70/40 får ändå anses vara en bra mellanväg. Nästan fullt solljus, men en bra minskning på solvärmen (y)
Det var 70/40 jag ville ha men det blev ikke så tyvärr. Hade jag byggt nytt idag hade jag slängt in det på alla Väster/Söder fönster utan att diskutera priset. För att sätta på skydd i efterhand kostar helt orimligt mycket pengar.
 
N nevinator skrev:
@tensiden
Vi har funderat på att antingen flytta ugn/micro till långsidans vägg bredvid hon, och då kanske få till en liten bänk bredvid kyl istället. Kan det vara nåt tror du?
Som sagt, det beror på vad som är viktigt för er.
För oss var det väldigt viktigt med avställningsytan vid kyl och mikro vilket fick resultatet att ugn/mikrostapeln som visserligen är lite praktiskt och snygg fick stryka på foten och istället har vi bänkyta med mikro över och ugnen hamnade under hällen i mer traditionell utformning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.