Hej!

Är i köp tankar efter ett spabad att ha utomhus och har spenderat lång tid på att söka runt.
Jag är inte en person som köper första bästa och inte som köper dyraste bara för att.
Jag vill ha det bästa till det bästa priset. Så när jag köper något spenderar jag lång tid på att hitta det..

Med det sagt måste jag säga att spabad var bland det jävligaste jag sökt runt på!
Finns ju ca 1000 sorter och alla säger olika överallt! KinaSkit där, billig skit här, "Viskan ska det vara", "Nej, nordpool duger gott", etc. Väldigt många förståsigpåare så man blir matt..

Jag skulle vilja ha input från någon som verkligen kan sin sak ex @johanmarsta som jag sett skriva både här och poolforum.

Man kan ju tänka sig att det hade vart bra att ringa någon butik och disskutera, men där får man ju endast en vinkel och de vill ju givetvis promota sina produkter..

Jag har kokat ner till dessa, men har inte en aning om vad jag tittar på i form av kvalité (mer än vad jag hittat på nätet).
Hade vart supernöjd om någon med insikt/erfarenhet alt. har en av dessa själv som kan ge input.

De nominerade är:

1. Viskan Trollö:
https://www.pricerunner.se/pl/1388-4916637/Spabad-Badtunnor/Viskan-Spa-Spabad-Trollo-Hot-Tub-priser

2. Nordic Hot Tubs, Encore SE:
https://www.folkpool.se/spabad/nordic-hot-tubs/nordic/encore-se.html#specifications

3. Nordpool Sarek:
https://www.stonefactory.se/utomhus...RoHUBOEKj3lKxGMvVZKU7vxmZR25s2MQaAq7REALw_wcB

4. Landskap Hekla:
https://www.bygghemma.se/tradgard-o...tespa/spabad-landskap-hekla-103-jets/p-733494

Jag har rangordnat dem enligt vad jag anser vara mest för pengarna och det står just nu mellan alternativ 1 och 2.

Då jag som sagt är nollad när det gäller detta hade jag mer än gärna hört fördelar/nakdelar med dessa. Gärna vilka som absolut inte är något att ha och varför den ena är bättre än den andra :).

Sedan om någon har ett förslag absolut! Är de liknande de ovan och ligger mellan 50-70k är jag öppen för förslag :)

Tack på förhand alla glada!
 
  • Gilla
ds99jove och 4 till
  • Laddar…
Verkar vara svårt att få input gällande spabad, antar folk inte har så mycket erfarenheter kring detta då. Tråkigt, men jag ska försöka svara här sedan när jag bestämt mig, om någon annan söker upp i denna tråden i framtiden kanske de kan få lite hjälp :).
 
  • Gilla
Vispen74 och 8 till
  • Laddar…
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig något då vi ännu inte köpt vårt spabad och är därför i samma sits som du. Men när mina föräldrar köpte spabad för en herrans massa år sedan när det var ganska "nytt på tapeten" så minns jag att en av de viktigaste punkterna de hade var hur högljutt spabadet var. Av de du listar hittar jag ingen sådan information. De köpte iallafall en av de tystaste på marknaden vid det tillfället och ändå kunde man ibland störas på ljudet från munstyckena.

Önskar dig lycka till!
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
Hej!!

jag råder dig att provsitta spabaden innan du slår till. Det finns inget one size fits all spabad.
Exempelvis liggdelen, är man kort och det är en lång liggdel så blir det svårt att hålla sig kvar om man inte kan hålla emot med benen.
Sedan finns det en annan aspekt.
Eftermarknad..... Vart kan du få support på ett smidigt sätt? Hur är det med servicetekniker och reservdelar?
Har företaget rimliga priser på förbrukningsartiklar exempelvis nackkuddar?
Kanske inte så kul att lägga 1500:- per nackkudde vart tredje år.
Näthandeln i all ära, men när det väl strular så kan det vara skönt att ha en butik och gå till, speciellt när man möts av personal med erfarenhet och kunskap av produkten.
 
  • Gilla
VidHavskanten och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Ska försöka ge dig lite insikt, men kommer inte servera dig "detta ska du ha"

Har hållt på med badtunnor i många år, både hembyggda vedeldade a la IBC (har flera trådar om detta på BH som många provat bygga själva efter min inspiration.

2017 skaffa jag en glasfiber tunna begagnad. Isolerade den, byggde lock fixa värmare osv. allt funka bra. men det saknades jets och ett vettigt styrsystem. Tunnan hade även lite problem med gelcoaten (plastpest) Så massa bubblor som var fula osv.så börja snega efter något annat.

I höstas kom jag över ett defekt spabad som läkt i många år. men det verkar vara byggt av kvalite då det hade de grundläggade kvalitetsaspekterna. 3 pumpar, kända märken. känt styrsystem o nästan alla jets var roterande typer med kullager. rikigt skönt ist för bara rak vattenstråle.Men i ärlighetens namn var det ett vrak. otroligt mycket jobb väntade.

Det jag vill berätta är lite insikter på resan. brukar handla det mesta på ahlsell då min fru jobbar där. dom har mycket pvcrördelar som limmas. samma saker används i spabad. men gick på en mina. badet är byggt i tumdimensioner. så inget kunde användas från ahsell.

Det man märkte snabbt i spabadsbranchen är att allt SKA va DYRT. (även om det inte finns en anledning). Vanlig muff som används i industrin kostar kanske 10-15kr. heter det spabadsmuff så ska den kosta 150kr. Samma plast samma sort.

Även vanliga prylar som säkringar o en vanlig packning kan ha priser som får en o rygga tillbaka.Tror största anledningen är att alla håller varandra om ryggarna o håller priserna uppe.

Det är några få tillverkare som kör styrsystem (balboa, gecko) sedan finns det några som gör jetsmunstycken. alla använder dessa prylar. sedan karen gissar jag att det varierar hur det funkar. men det är nog det som är det största jobbet att ta fram om man vill sälja egna spabad. resten finns färdigt.

Förr var det ofta glasfiber med gelcoat, nu verkar det mer vara genomgående akryl. för o nackdelar med bägge. akryl verkar oarmerad o kan spricka. glasfiber kan få plastpest. men går o laga.

Prisättningen på baden är MYCKET märklig. ett bad som har en ny feature (t.ex ozonrening) kan kosta 20000mer. (prylen kostar några hunrda på ebay om man inte är så märkesnoga) Hur välioslerat baden är går inte att rikigt veta. har du väl köpt spabadet så kommer du märka det..

Ska jag rekommendera något så är ett tjockt lock bra. värmen går uppåt. isoleringen i locket gör det mesta. såklart ska det vara isolerat i sidorna o botten med. men locket är viktigast.

Att köpa ett jättedyrt spa betyder inte att det håller bättre. men såklart kan det gå bra med. Jag köpte ett lock av en kille på blocket som var ARG:. Han hade lagt 80-90tuesn på ett nytt dyrt spa. Bara varit problem o läcker överallt. sålde skiten i delar... sedan kanske han hade otur att någon limmat hans bad feaktigt.

Bifogar länk till min instagramprofil där man kan kolla hur man renoverar ett spabad till fungerande skick. hundratalstimmar har gått åt. nu ska det bara byggas in i trädäck.

https://www.instagram.com/tonnymeck/
första inlägget börjar här:
https://www.instagram.com/p/B2OCSjNIVo8/
bit på vägen:
https://www.instagram.com/p/B78UfPTgG96/

slänger med några bilder här med.. enjoy

Ett öppet och demonterat spabad i ett garage med synliga vattenjetmunstycken och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rör och elektriska ledningar bakom ett renoverat spabad under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Insidan av ett renoverat spabad som visar rörledningar och elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delar av ett renoveringsprojekt för ett spabad visas, med PVC-rördelar, pumpar och ett elskåp i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PVC-rör och rördelar på ett bord, tillbehör för spabadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprocess av ett grått spabad med badtillbehör och limtuber runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat spabad med belysta vattenstrålar i lila färg som skapar en dramatisk och modern belysningseffekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undersidan av ett renoverat spabad med synliga pumpar, rör och elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat spabad med öppet sidopanel, synlig isolering och utrustning inklusive pump och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ny och en använd spafilterpatron på ett arbetsbord som del i renoveringsprojekt av spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Del av ett spabad med trälock och jets, indikerar renovering och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat spabad delvis isolerat med folie och trädäck ännu ej byggt runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Upplyst spabad med rosa vatten och gröna ljus under en mörk kväll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hemmabyggt spabads lock med tjock isolering och handtag på träunderrede.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ooky och 11 till
  • Laddar…
Shit vad glad jag blir av era svar!!! Sjukt grymt jobb du gjort @meckis!!!:strong: Tänk om man var så duktig :p.

Jag prata med folkpool igår för jag har en ganska nära. Härlig support dom hade där, jag gillar inte prata med säljare i vanliga fall då dem tenderar att vilja.. ja just sälja :). Men när en sådan person pratar gott om ett märke dom inte ens har i sitt sortiment(Viskan) så får iaf jag mer förtroende för en sådan person.

Hur som helst, han skulle kolla upp lite priser åt mig och vad han kunde göra för priser på några kar. Ska därefter åka och prova sitta i dem som blir aktuella.
Men fortsätt gärna diskutera här. Jag har iaf inte lyckats hitta någon bra tråd där man diskuterar lite mer ingående mellan olika märken och så (Länka gärna i så fall den). Mer än korta svar, en tråd man kan dela erfarenheter etc. är inte fel för andra att titta i som är sugna på ett spabad :).
 
  • Gilla
MoaBrittis och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
MariFrej
  • Laddar…
J JoachimSvensson skrev:
Här kan du läsa en intressant artikel om just Spabad. Kanske kan den hjälpa dig att välja rätt.

[länk]
Att underhållet så som filter, rengöringsmedel och klor skulle kosta 1500-2000 kr per år som det står i artiklen stämmer inte riktigt. Jag själv lägger nog ca 500 kr per år och då har jag väldigt god vattenkvalitet. Innehar ett Viskan.
 
  • Gilla
MariFrej och 1 till
  • Laddar…
Ja usch vilken djungel det är. Vi köpte ett northstar vilket var väldigt enkelt då vi provbadat det hos grannarna som också kunde intyga att det var välisolerat och billigt i drift.

Men nu har jag sökt efter mindre bad (för 2-3 personer) åt min mamma och då verkar man få välja mellan att betala väldigt mycket eller få spabad som marknadsförs som välisolerat men när man kollar närmare så beräknas det ca 400 kWh i månaden för att hålla en temperatur på 37 grader (vi har 40 i vårt när det är minusgrader, 39 när det är plusgrader).
 
  • Gilla
HittePå
  • Laddar…
B byggankan skrev:
Ja usch vilken djungel det är. Vi köpte ett northstar vilket var väldigt enkelt då vi provbadat det hos grannarna som också kunde intyga att det var välisolerat och billigt i drift.

Men nu har jag sökt efter mindre bad (för 2-3 personer) åt min mamma och då verkar man få välja mellan att betala väldigt mycket eller få spabad som marknadsförs som välisolerat men när man kollar närmare så beräknas det ca 400 kWh i månaden för att hålla en temperatur på 37 grader (vi har 40 i vårt när det är minusgrader, 39 när det är plusgrader).
Northstar och Nordic Hot Tubs är samma märke och nu när jag hade av sidan när elektrikern koppla in det så såg det väldigt isolerat ut. Ska bli intressant och se vad kostnaderna kommer hamna på.

Du ska inte rekommendera detta då:
https://www.folkpool.se/spabad/nordic-hot-tubs/nordic/stella-premium-nlp.html
 
  • Gilla
MariFrej
  • Laddar…
T
När vi köpte utgick jag från att det skulle vara ett amerikanskt märke då dom har hållit på längst och kan sin sak.

Så valde mellan Sundance, Arteisan, Hotspring men föll för ett från Sundance.
Väldigt nöjd med detta som har gått felfritt i 5 år nu.
Märkte inte direkt att elkostnaden gick upp, förutom när man värmer upp vattnet efter vattenbyte.

Mitt råd är minst 4 riktiga sittplatser och UV ljus.
Skippa liggplatsen, bara i vägen när man vill vara några fler och man flyter ändå upp i vattnet så det går inte att ligga ner.
 
  • Gilla
MariFrej
  • Laddar…
H HittePå skrev:
Northstar och Nordic Hot Tubs är samma märke och nu när jag hade av sidan när elektrikern koppla in det så såg det väldigt isolerat ut. Ska bli intressant och se vad kostnaderna kommer hamna på.

Du ska inte rekommendera detta då:
[länk]
Ja egentligen är det precis ett sådant hon vill ha. Men hon tycker inte att det är värt att lägga så mycket pengar så det får bli ett större till halva priset.

Och ja, jag har förstått att det är samma tillverkare vilket också var en avgörande faktor i köpet. Man får mycket kvalité för pengarna och det man missar är saker som vi ändå inte bryr oss så mycket om. Är inte några storbadare utan badar kanske 2 gånger i månaden (vilket ändå är mer än vad jag trodde när vi köpte badet).
 
H HittePå skrev:
För den intresserade så blev det detta:
[länk]

Fick ett riktigt bra pris av mitt lokala folkpool så det var inte så mycket att fundera på, samtidigt har man en lokal butik i närheten om det skulle vara något.
Hej, jag är lite nyfiken (eftersom vi tittade på exakt det badet idag), skulle man kunna få veta vad priset landade på? :) Vi fick pris på 77000:- som vi just nu grunnar på. Har ni installerat och börjat använda det ännu? Verkar det ligga på utlovade energiförbrukningen isåfall? Det verkar ju vara rätt billigt i drift jämfört med många andra spa. Annars ser vi också fördelen med att köpa från lokal butik samt att det känns som ett bad som passar oss.
 
  • Gilla
Ibf och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.